• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Umowa na Tristar podpisana. Prace ruszają

Michał Sielski
20 lutego 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Po wprowadzeniu systemu Tristar nie będzie już czasu na robienie zdjęć z samochodu. Po wprowadzeniu systemu Tristar nie będzie już czasu na robienie zdjęć z samochodu.

W 2014 roku przekonamy się czy Zintegrowany System Sterowania Ruchem w Trójmieście rzeczywiście ograniczył korki. W poniedziałek podpisano umowę z wykonawcą - firmą Qumak-Sekom. To największa w historii wspólna umowa samorządów z Trójmiasta.



Wizualizacja systemu Tristar.

Przetarg wygrała firma Qumak-Sekom, która wdroży system za nieco ponad 133 mln zł. Odwołań nie było - mimo że rozbieżność cen sięgnęła ponad 100 mln zł - więc umowę można było podpisać. Prace zakończą się za dwa lata, na koniec 2013 roku Tristar ma już być całkowicie sprawny.

- Za kilkanaście miesięcy zobaczymy, że komunikacja funkcjonuje w Trójmieście lepiej, a po Trójmieście podróżuje się łatwiej - mówi Paweł Jaguś, prezes realizującej inwestycję firmy Qumak-Sekom.

System Tristar będzie działać na podstawie tysięcy czujników umieszczonych w okolicach skrzyżowań i na głównych drogach. Przekażą one informacje do komputerów, które zdecydują, w którym miejscu dłużej ma się świecić zielone światło. Nie oznacza to jednak tak lubianej przez kierowców "zielonej fali", ale i tak skróci czas przejazdu przez Trójmiasto. Według szacunków projektantów - nawet o 30 proc.

Jak oceniasz płynność ruchu w Trójmieście?

- Na każdym skrzyżowaniu będzie wiele urządzeń: kamery, czujniki, sterowniki itd, Korzyści odczujemy już po modernizacji pojedynczych skrzyżowań. Nie będzie to jednak lokalne rozwiązanie problemu, a całościowy projekt - podkreśla prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.

Tristar obejmie 141 skrzyżowań, z tego 67 w Gdańsku, 60 w Gdyni i 14 w Sopocie. W przyszłości będzie można go rozbudować. Nawet na całą metropolię. Oparty jest na technologii stosowanej we francuskich miastach - Paryżu czy Lyonie - ale będzie ona adaptowana do naszych warunków.

- Część efektów będzie widoczna już przed Euro 2012. Centrala w Gdańsku będzie zarządzała ruchem podczas piłkarskich mistrzostw Europy. Przy przebudowach al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska czy ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska infrastruktura już została pod system przygotowana - dodaje wiceprezydent Gdańska Andrzej Bojanowski.

Na początku systemem objęta będzie trasa średnicowa Trójmiasta i najważniejsze skrzyżowania na drodze przelotowej, czyli od Traktu św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku po granicę Gdyni z Rumią zobacz na mapie Gdyni. Potem czujniki pojawią się w głównych ulicach dojazdowych do trasy średnicowej, a na koniec obwodnicy. W ramach systemu pojawią się też znaki zmiennej treści, które będą informowały kierowców np. o wypadkach, robotach drogowych i objazdach oraz prawie 60 fotoradarów. To wszystko spowoduje nie tylko skrócenie czasów przejazdu, ale też realne oszczędności. Każdy mieszkaniec Gdańska traci bowiem ponad 2 tys. zł rocznie przez stanie w korkach.

- To największe przedsięwzięcie w historii współpracy Trójmiasta. Zarówno pod względem obszaru, bo obejmuje 30 km, także pod względem finansów. nigdy razem nie realizowaliśmy kontraktu za ponad 130 mln zł - podkreśla Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

System obejmie także komunikację publiczną. Na przystankach na bieżąco będzie można poznać informację o rzeczywistym czasie odjazdu autobusu, tramwaju czy trolejbusu. Powstanie też portal internetowy, dzięki któremu będzie można zaplanować optymalną podróż.

Opinie (308) ponad 10 zablokowanych

  • Kolejne marnotrawienie kasy podatników

    wcześniej w wielu krajach okazało sie ,ze taki system sie nie sprawdza.
    za 130 mln mozna zmodernizować kilkanaście skrzyzowań w centrum miast

    • 13 4

  • Paranoja

    Miasto nie interesują korki ! Powiedzmy szczerze - to maszynka do robienia pieniędzy i nic więcej ! Bedziemy stali w jednym gigantycznym korku z Gdańska do Gdyni i odwrotnie !!!!!

    • 16 2

  • Z tego, co słyszałęm (2)

    to ten system ma m.in. śledzić samochody i wyliczać średnią prędkość pojazdu, czyli jak pojawimy się za szybko pomiędzy kolejnymi bramkami, to mandacik :) Mnie ciekawi tylko jedno: czy jeśli system okaże się klapą, to go zdejmą? I czy bekną za to odpowiedzialni urzędnicy, czy jak zwykle podatnicy... Niech to coś już sobie jest, ale niech działa jak należy, czyli przyspiesza przejazd przez 3miasto. Powtarzam, mam tylko nadzieję że w przypadku babola kasę ściągną z kieszeni urzędnika, który to wymyślił.

    • 20 3

    • Polacy szybko się rozprawią z tym dziadostwem listki na rejestrację czy samochody bez tablic i niech się w d.. cmokną ja sobie zdjęć nie dam robić dlaczego ten załgany oszust szczurek nie mówi o tym co jest esencją tego systemu?

      • 4 4

    • lepiej wszczepić chipy każdemu i sledzić prędkość chipa

      • 5 0

  • dlaczego ludzie pisza takie artykuły ???? (1)

    W koncepcji systemu Tristar (2007r.) zakładano 20% polepszenia właściwości sieci transportowej. Zamawiający w załączniku nr17 SIWZ żąda od wykonawcy minimum 5,5% dla transportu indywidualnego i 6,5% dla zbiorowego. Tylko idiota mógł wymyślić 30%. System licząc po długości ulic będzie miał prawie 100km. Odwołania od wyniku przetargu były - sprawa w KIO w grudniu. Wykonawca moim zdaniem nie ma szans na 30.05 nawet z fragmentem sieci w Gdańsku, od razu wystąpi o aneks powołując się na późne podpisanie umowy.
    Jak jest sens pisania takiego artykułu? Żeby za kilka miesięcy napisać następny, że UM Gdynia/UM Gdańsk/GIK nie dopilnowały terminów a system nie spełnia jakichś niedorzecznych 30% poprawy ruchu ? Ludzie czytają takie bzdury i potem jest zdziwienie że zaufanie do mediów jest rażąco niskie.

    • 20 1

    • właśnie nikt nie czyta załączników i projektów a tam są rzeczy o jakich się w Polsce nikomu nie śniło.Budują orwellowski system śledzenia każdego ruchu i bredniami uzasadniają jego powstanie.Szczurek jak typowy aparatczyk chce dołączyć do samorządów żyjących z radarów jak pączki w maśle czas skończyć z tą bandą żerującą na nas

      • 8 1

  • Jedna wywrotka na awaryjnych i całe Trójmiasto spraraliżowane... (1)

    W tym roku stałem w korku od Sopotu do Oliwy. Tam okazało się, że na prawym pasie stoi wywrotka na awaryjnych. Cała załadowana śniegiem. Obok niej nie widziałem nikogo. Rozumiem, że wywóz śniegu to ważna rzecz, ale żeby przy tym paraliżować ruch to chyba przesada. I co - jakiś system rozwiąże takie problemy? Na ludzką głupotę to nawet zainstalowanie miliona czujników nie pomoże.

    • 16 2

    • system rozwiąże problemy finansowe twórców i o to chodzi

      • 2 0

  • Wątpie w to.

    To kwestia infrastruktury i przepustowość, nie czasu na światłach. Nowa obwodnica Sopotu, tunel to jest korzyść prawdziwa a nie tristary i kumaki.

    • 7 1

  • Jestem głęboko przekonany, że będzie podróżować się sprawniej. (1)

    Tzn. będzie prosta alternatywa - albo na każdym skrzyżowaniu stoisz na czerwonym świetle, albo jedziesz 70-90 by złapać 'zieloną falę' i za trasę Gdańsk - Gdynia bulisz 5 stów za pamiątkowe fotki.

    • 13 0

    • tak to niestety będzie wyglądalo

      tutaj chodzi tylko o trzepanie na nas kasy.

      • 6 0

  • Najlepsze są najprostsze rozwiązania

    Wystarczy przejrzeć sieć ulic i skrzyżowań a następnie przekierować ruch oraz zlikwidować część sygnalizacji. Konkretny przykład ul. Jana z Kolna - jedna sygnalizacja przy zajezdni, druga 300m dalej przy bramie stoczni i kolejna 150 m dalej na kolejnym skrzyżowaniu. Podobnie jest przy Spacerowej.

    • 9 2

  • (7)

    Bardzo dobry pomysł. Ci wszyscy znawcy Zachodu, którzy twierdzą, że system ten stosowany na Zachodzie od 40 lat nie zdał egzaminu, są w dużym błędzie. W tamtych latach jeździłem w Szwecji, Niemczech, Austrii i dużo mniejsza automatyzacja sterowania ruchem była ogromnym udogodnieniem, pod warunkiem, że jechałem z prędkościami nakazanymi prawem i znakami drogowymi. Dla polskich piratów będzie to utrudnienie.

    • 11 6

    • (5)

      jakie utrdnienie?Pianka montażowa albo paintball i z tymi g.. wnianymi radarami ludzie sobie poradzą czas tych debili tych szczurków adamowiczów nauczyć jednej rzeczy że są dla nas i nam mają służyć a nie robić z nas idiotów i zdzierać z nas kasę

      • 3 5

      • (4)

        namawianie do przestępstwa podpada pod kodeks karny. Ton że się nie podpisałeś nie przeszkadza w dojściu do IP komputera...

        • 2 6

        • (2)

          kolejny użyteczny idiota?Żyjesz na innej planecie?Czy może powiedziałem jakąś nieprawdę ciołku?IP sobie wsadź w d.. pajacu opisywanie stanu faktycznego nie jest namawianiem do przestępstwa debilu

          • 6 1

          • to nie jest opisywanie stanu faktycznego (1)

            tylko prognozowanie pożaru przez polewanie benzyny koło ognia

            • 0 5

            • urzędasy trójmiejskie mają mieszkańców i swoich wyborców za kompletnych idiotów ale mogą się przeliczyć jakieś granice bezczelności i totalitarnej inwigilacji są.W wielu krajach UE z tymi maszynkami do robienia kasy walczą oddolnie obywatele

              • 4 1

        • złodziejstwo też jest przestępstwem, a to jawna kradzież naszych pieniędzy

          w demokracji ludzie powinni zdecydować , czy chcą 60 radarów w mieście a nie straszący skanowaniem IP prawnicy

          • 3 0

    • Do szkoły się cofnij Szwecja to nie zachód a północ a Austria i Niemcy to Europa środkowa

      • 1 3

  • można by powiedzieć ;- co za Idioci mówią ,że coś soę poprawi ? ,ale myślę ,że tu nie o poprawę chodzi tylko -jest kasa ,jest

    interes i jest zarobek !!! poza tą kasą która pójdzie jako "prowizje ,premie i upominki" to reszta kasy przy tym przedsięwzięciu będzie wywalona w błoto ! , to mniej więcej tak jak z węzłem Bublem -dawniej zwanym "Wzgórze" ! - Panowie!- tu trzeba drogi ,obwodnice ,skrzyżowania , bezkolizyjne węzły ,podziemne przejścia budować !!!a nie marnotrawić grubą kase na coś co z założenia nie za TU egzaminu !!Jeżeli ktoś się waży mówić o Paryżu, to trzeba powiedzieć ,że Paryż ma Trzy Obwodnice { Perifferic ! } i czwartą w budowie, nie będę już głowy zawracał dziesiątkami jeżeli już nie setkami bezkolizyjnych wielopiętrowych skrzyżowań i węzłów !!!. Infrastruktura ruchu drodowego {komunikacyjnego} Miasta musi być jak dobrej marki dobrze chodzący zegarek !, nie wystarczy dać komuś zegarek z jedną -godzinową wskazówką i myśleć ,że już wszystko jest OK.

    • 8 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane