• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Umowa na Tristar podpisana. Prace ruszają

Michał Sielski
20 lutego 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Po wprowadzeniu systemu Tristar nie będzie już czasu na robienie zdjęć z samochodu. Po wprowadzeniu systemu Tristar nie będzie już czasu na robienie zdjęć z samochodu.

W 2014 roku przekonamy się czy Zintegrowany System Sterowania Ruchem w Trójmieście rzeczywiście ograniczył korki. W poniedziałek podpisano umowę z wykonawcą - firmą Qumak-Sekom. To największa w historii wspólna umowa samorządów z Trójmiasta.



Wizualizacja systemu Tristar.

Przetarg wygrała firma Qumak-Sekom, która wdroży system za nieco ponad 133 mln zł. Odwołań nie było - mimo że rozbieżność cen sięgnęła ponad 100 mln zł - więc umowę można było podpisać. Prace zakończą się za dwa lata, na koniec 2013 roku Tristar ma już być całkowicie sprawny.

- Za kilkanaście miesięcy zobaczymy, że komunikacja funkcjonuje w Trójmieście lepiej, a po Trójmieście podróżuje się łatwiej - mówi Paweł Jaguś, prezes realizującej inwestycję firmy Qumak-Sekom.

System Tristar będzie działać na podstawie tysięcy czujników umieszczonych w okolicach skrzyżowań i na głównych drogach. Przekażą one informacje do komputerów, które zdecydują, w którym miejscu dłużej ma się świecić zielone światło. Nie oznacza to jednak tak lubianej przez kierowców "zielonej fali", ale i tak skróci czas przejazdu przez Trójmiasto. Według szacunków projektantów - nawet o 30 proc.

Jak oceniasz płynność ruchu w Trójmieście?

- Na każdym skrzyżowaniu będzie wiele urządzeń: kamery, czujniki, sterowniki itd, Korzyści odczujemy już po modernizacji pojedynczych skrzyżowań. Nie będzie to jednak lokalne rozwiązanie problemu, a całościowy projekt - podkreśla prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.

Tristar obejmie 141 skrzyżowań, z tego 67 w Gdańsku, 60 w Gdyni i 14 w Sopocie. W przyszłości będzie można go rozbudować. Nawet na całą metropolię. Oparty jest na technologii stosowanej we francuskich miastach - Paryżu czy Lyonie - ale będzie ona adaptowana do naszych warunków.

- Część efektów będzie widoczna już przed Euro 2012. Centrala w Gdańsku będzie zarządzała ruchem podczas piłkarskich mistrzostw Europy. Przy przebudowach al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska czy ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska infrastruktura już została pod system przygotowana - dodaje wiceprezydent Gdańska Andrzej Bojanowski.

Na początku systemem objęta będzie trasa średnicowa Trójmiasta i najważniejsze skrzyżowania na drodze przelotowej, czyli od Traktu św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku po granicę Gdyni z Rumią zobacz na mapie Gdyni. Potem czujniki pojawią się w głównych ulicach dojazdowych do trasy średnicowej, a na koniec obwodnicy. W ramach systemu pojawią się też znaki zmiennej treści, które będą informowały kierowców np. o wypadkach, robotach drogowych i objazdach oraz prawie 60 fotoradarów. To wszystko spowoduje nie tylko skrócenie czasów przejazdu, ale też realne oszczędności. Każdy mieszkaniec Gdańska traci bowiem ponad 2 tys. zł rocznie przez stanie w korkach.

- To największe przedsięwzięcie w historii współpracy Trójmiasta. Zarówno pod względem obszaru, bo obejmuje 30 km, także pod względem finansów. nigdy razem nie realizowaliśmy kontraktu za ponad 130 mln zł - podkreśla Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

System obejmie także komunikację publiczną. Na przystankach na bieżąco będzie można poznać informację o rzeczywistym czasie odjazdu autobusu, tramwaju czy trolejbusu. Powstanie też portal internetowy, dzięki któremu będzie można zaplanować optymalną podróż.

Opinie (308) ponad 10 zablokowanych

  • rozładowanie korków (1)

    duża część korków jest spowodowana:
    1. brakiem dodatkowych pasów dla "lewoskrętów" i "prawoskrętów" na istotnych skrzyżowaniach (np. Gdynia koło Klifu).
    2. brakiem zatok autobusowych
    3. brakiem podziemnych przejść dla pieszych na trasach przelotowych
    4. niedostateczną liczbą miejsc parkingowych

    Każdy samoichód kiedyś się musi zatrzymać i wtedty pojawia się problem. To natychmiast dezorganizuje ruch. Ruchliwe ulce muszą mieć zapewnione miejsce na rozładowanie ruchu, tak jak rzeki mają zbiorniki retencyjne. Ten "Skynet" (Tristar, dla tych co nie widzieli "Terminatora"), jest wisienką na torcie zarządzania ruchem, ale kiedy brakuje podstaw, to wisienka tortu nie uratuje.

    • 29 5

    • ta wisienka to gruby tort do zezarcia dla autorów

      • 1 0

  • bez złośliwości (2)

    Po uruchomieniu okaże się ze inna firma to samo zrobiła by za 80 Mln.Tylko że w Polsce zawsze muszą być tajne przetargi.

    • 8 6

    • niegospodarność (1)

      Ten system to zdecydowany przerost formy nad treścią. Po co buduje się ponad sto kilometrów zupełnie nowej kanalizacji teletechnicznej wzdłuż głównych dróg w trudnym terenie miejskim, skoro taka kanalizacja istnieje, wystarczy ją wydzierżawić od TP lub innych operatorów na ułamek procenta kosztu budowy? Tu można by zaoszczędzić przynajmniej ze 30mln. Że o innych aspektach kosztorysu inwestorskiego już nie wspomnę... Ale taką koncepcję wybrali nasi urzędnicy ustalający założenia...

      • 4 2

      • po co w ogóle ciągać druty - są fale radiowe

        • 0 1

  • Czyli czas zacząć odkładać na mandaty :) (3)

    Mamy za wąskie drogi i za dużo samochodów by zniknęły korki. Szkoda wydawać tyle kaski na coś co wiele nie poprawi. No nic ale na pewno jest kilka osób, które nieźle zapchają kieszenie dzięki tej inwestycji :)

    • 13 6

    • no nareszcie ! (2)

      Na zachodzie (przynajmniej w Holandii) coś takiego było już ponad 20 lat temu.
      Jadąc w nocy gdy było w oddali czerwone światło można było z góry założyć, że jak do niego dojadę, to się prawdopodobnie zmieni na zielone. Super. Ci co piszą na forum, że niewiele to da to nie mają pojęcia wogóle o czym mówią.

      • 3 5

      • nocą światła w normalnych krajach się wyłącza to kierowca decyduje o tym jak ma jeździć a nie jakieś systemy tworzone przez kompletnych idiotów ciekawe jak te barany rozwiążą problem ruchu pieszych na drogach dochodzących do głównej osi czerwona fala i porąbane guziczki?

        • 1 4

      • Chyba długo nie jeździłeś po Polsce

        że porównujesz drogi Holandii z Naszymi :P Tam jest zupełnie inna infrastruktura i autostrada na autostradzie. U nas w drogi nie inwestowano latami i taki system przy obecnym stanie dróg i ilości samochodów nie ma większego sensu. Na pewno coś tam poprawi ale skutek będzie niewielki. Lepiej by ta kaskę dołożyli do obwodnicy w kierunku Lęborka albo do drogi ekspresowej na Warszawę. Długo by można było wymieniać.

        • 3 2

  • i cały ten system kontra kwiat młodzieży polskiej

    lechiści, arkowcy, dresiarze, kaszubi, jupies. wszystkie czujniki, sterowniki, kamery kontra ta hołota. bo po pijanemu jeden z drugim będą rzucać kamieniami, włazić na słupy. i te 133 baniek legnie w gruzach i niejaki jaguś będzie rozkładał ręce. sam zajmuję się systemami dla użytkownika (tak bym to ujął) i system musi być IDIOTOODPORNY. a dopiero potem można mówić, czy będzie działał czy nie.

    • 11 4

  • Zakopcie SKM-ke pod ziemie...

    ... a na powierzchni zróbcie drogę szybkiego ruchu. Bardziej realny pomysł niz tunel pod Sopotem.

    60 fotoradarów na trasie Gdańsk Gdynia? Szybko sie zwróci ta inwestycja.

    • 12 10

  • bajki panie szczurek jak wszystko co pan opowiada

    • 4 1

  • umowa na tristar jest, euro 2012 już zaraz, wszystko w metropolii, żyjemy we śnie ludzie! (1)

    • 6 0

    • nierealne

      hehe jeszcze łopaty nie wbili, a Bojanowski twierdzi że pierwszy etap (7km) będzie działać przed euro2012. Ciekawe kogo QumakSekom znajdzie do tej roboty w trójmieście, aby wykonywać takie prace w zimie w zmrożonej ziemi...

      • 3 0

  • trias jest, kasiorka wydana, urzędasy premie sobie wypłacą, kasa z mandatów będzie lecieć a drogi jak były dziurawe tak

    są.......................

    • 12 3

  • jak już ktoś wcześniej wspomniał - LICZNIKI CZASOWE przy światłach (2)

    są bardzo dobrym rozwiązaniem. Ciekawe czy takowe u nas zaistnieją.

    • 11 2

    • nie zaistnieją będzie za to masa radarów w końcu złodzieje rządzący trójmiastem chcą dołączyć do innych swoich kolesi którzy z patologicznie ustawianych radarów stworzyły sobie maszynkę do zarabiania kasy

      • 6 1

    • Tak, istnieją.

      Spotkałem je w Szczecinie. Każdy kierowca czy przechodzień obserwuje "sekundnik" na odpowiednim wyświetlaczu świecącym na przemian "na czerwono i zielono" i za tym idzie odpowiednia reakcja....

      • 0 0

  • Niezły numer (1)

    Byłem pewny, że to Sprint weźmie przetarg. Ale nie protestowali nawet, czyli pewnie będą robić dla Qumaka - bo kto w Qumaku ma pojęcie o tym temacie...

    • 3 1

    • numer numer

      Sprint się wypiął na Qumaka i Wumak robi teraz w gacie...

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane