• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Uregulują zabudowę terenów dawnego poligonu na Jasieniu

Krzysztof Koprowski
26 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Staw Wróbla będzie musiał mieć zachowaną w 70 proc. naturalną linię brzegową, ale w stronę wody będą mogły być skierowane parkingi naziemne. Staw Wróbla będzie musiał mieć zachowaną w 70 proc. naturalną linię brzegową, ale w stronę wody będą mogły być skierowane parkingi naziemne.

Nowy projekt planu zagospodarowania ureguluje przyszłą zabudowę na obszarze dawnego poligonu na Jasieniu zobacz na mapie Gdańska. Powstaną tutaj budynki mieszkaniowo-usługowe. Zabezpieczony został też teren pod szkołę podstawową zobacz na mapie Gdańska. Nie udało się jednak wyeliminować błędów z poprzednich planów i od strony Stawu Wróbla zobacz na mapie Gdańska nadal będą mogły powstawać naziemne parkingi.



Czy chciał(a)byś zamieszkać przy przystanku PKM Gdańsk Jasień?

Wyłożony właśnie do publicznego wglądu projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmuje obszar o powierzchni prawie 72 hektarów od Stawu Wróbla (zwanego też Jeziorem Patrycji lub Jeziorem Poligon) do osiedla Wiszące Ogrody zobacz na mapie Gdańska oraz od torów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zobacz na mapie Gdańska aż do Trasy W-Z (al. Armii Krajowej) i ul. Kartuskiej (Północnej) zobacz na mapie Gdańska. Jest to więc jeden z większych planów procedowanych w ostatnim czasie.

Najważniejszymi przyczynami przystąpienia do tworzenia nowego planu jest dostosowanie zapisów do powstałego układu drogowego, będącego przede wszystkim dojazdem do przystanku PKM Gdańsk Jasień oraz intensyfikacja zabudowy w związku z doprowadzeniem w ten rejon kolei.

Układ drogowy wspomagany połączeniami pieszo-rowerowymi

Główną osią drogową tego terenu będzie przedłużona ulica Myśliwska aż do osiedla Wiszące Ogrody oraz istniejący już układ drogowy północ-południe, czyli przystanek PKM - Trasa W-Z i ul. Kartuska (Północna).

Oprócz tych ulic zaplanowano też liczne powiązania pieszo-rowerowe. Będą one ułatwiały dotarcie do przejść pod torami PKM i dalej do terenów rekreacyjnych wokół zbiornika retencyjnego Jasień zobacz na mapie Gdańska.

- Są to przestrzenie publiczne o szerokości od 2 do 5 metrów, wolne od przeszkód. Nie będą więc mogły zostać w żaden sposób przecięte płotami - zapewnia Agnieszka Ostrzycka, kierownik Zespołu Urbanistycznego Południe w Biurze Rozwoju Gdańska.
Główne przestrzenie publiczne oraz powiązania piesze i pieszo - rowerowe w projekcie planu. Główne przestrzenie publiczne oraz powiązania piesze i pieszo - rowerowe w projekcie planu.
Liczne przestrzenie publiczne i sklepy w parterach

Kolejne przestrzeni publiczne, dostępne dla pieszych i rowerzystów, przewidziano wokół planowanych ulic układu podstawowego.

Najważniejszą z nich będzie plac przy przystanku PKM zobacz na mapie Gdańska. Będzie on umożliwiał wgląd na Staw Wróbla z okolic węzła komunikacyjnego i jednocześnie pozwoli na łatwy dostęp do tego terenu rekreacyjnego. Po obu stronach tego placu przewidziano zabudowę mieszkaniowo-usługową z obligatoryjnymi lokalami handlowo-usługowymi na parterze.

Po zachodniej stronie pętli autobusowej zobacz na mapie Gdańska, także przewidziano budynki o funkcji mieszkaniowo-usługowej z obowiązkowymi parterami handlowymi. W tym miejscu będzie dopuszczona najwyższa zabudowa w całym planie - do 34 metrów wysokości (ok. 9 pięter).

Projekt planu w tej części przewiduje rozbudowę parkingu typu park&ride. Będzie on znajdował się na wschód zobacz na mapie Gdańska od istniejącego (tj. bliżej lasu) i pomieści co najmniej 30 samochodów.

Parking park and ride przy przystanku PKM będzie mógł zostać rozbudowany o minimum 30 miejsc postojowych. Parking park and ride przy przystanku PKM będzie mógł zostać rozbudowany o minimum 30 miejsc postojowych.
Nieco na południe od pętli autobusowej, w połowie drogi zobacz na mapie Gdańska między nią a najbliższym rondem, przewidziano kolejny plac lub bulwar dla pieszych i rowerzystów (po obu stronach drogi). On także będzie musiał być otoczony lokalami handlowo-usługowymi na parterach budynków.

Nie dla parkingów od strony ulicy, tak dla parkingów od strony Stawu Wróbla

Wzdłuż drogi do przystanku PKM zobacz na mapie Gdańska projektanci zabronili przyszłym inwestorom tworzenia tzw. dróg serwisowych i parkingów terenowych. Ta decyzja, pozytywnie wpływająca na estetykę i przestrzeń wzdłuż nowej zabudowy, niestety nie została powielona w planie od strony Stawu Wróbla.

Oznacza to, że projekt planu dopuszcza powtórzenie błędu z wybudowanego niedawno centrum handlowego obok osiedla Alfa Park zobacz na mapie Gdańska, które w kierunku cennego przyrodniczo i krajobrazowo Stawu Wróbla zwrócone jest szpetnymi parkingami naziemnymi, zapleczem dla dostawców oraz pomieszczeniami technicznymi.

- Wokół stawu została wyznaczona strefa buforowa w postaci obszaru zieleni, tak więc parkingi naziemne mogą powstać, ale w pewnej odległości od zbiornika - przekonuje jednak Magdalena Kawka, projektant prowadząca plan dla Jasienia.
Plan dopuszcza dalszą budowę parkingów naziemnych wokół Stawu Wróbla. Nz. parking przy centrum handlowym obok osiedla Alfa Park. Plan dopuszcza dalszą budowę parkingów naziemnych wokół Stawu Wróbla. Nz. parking przy centrum handlowym obok osiedla Alfa Park.
Zabudowa odsunięta od ronda

Kierując się dalej na południe, przy rondzie łączącym ulice Myśliwską i Jasieńską zobacz na mapie Gdańska, przewidziano następną przestrzeń publiczną w formie placu. Tuż przy nim zostanie zlokalizowana kolejna dominanta przestrzenna. Tym razem będzie niższa, bo licząca 24 metry wysokości (ok. 6 pięter). Także w tym przypadku od strony placu przewidziano sklepy na parterze.

Warto zwrócić uwagę, że takie zapisy jeszcze bardziej powiększą dominację układu drogowego nad okoliczną zabudową. Już teraz istniejące budynki są odsunięte od tego skrzyżowania: dojazdem technicznym do kanału odwadniającego zobacz na mapie Gdańska oraz trawnikiem przed grodzonym osiedlem zobacz na mapie Gdańska. Jakby tego było mało, w projekcie planu zaproponowano odsunięcie zabudowy także od czwartej strony ronda.

Jeszcze jedną przestrzeń publiczną dla pieszych i rowerzystów przewidziano przy tzw. ul. Nowej Jasieńskiej zobacz na mapie Gdańska - na zachód od ronda znajdującego się najbliżej pętli autobusowej. Tutaj jednak wysokość zabudowy nie zostanie celowo podwyższona i będzie mogła wynieść do 19 m.

  • Plac publiczny oraz dominantą o wysokości do 24 metrów będzie mogła powstać przy rondzie z ul. Jasieńską. Dzisiaj stoją tu kontenery zaplecza budowy.
  • Istniejąca zabudowa wokół ronda z ul. Jasieńską.
  • Istniejąca zabudowa wokół ronda z ul. Jasieńską.
Teren dla szkoły podstawowej

Plan rezerwuje przestrzeń pod budowę szkoły podstawowej tuż obok osiedla Wiszące Ogrody zobacz na mapie Gdańska. Do czasu jej powstania będą mogły w tym miejscu funkcjonować boiska sportowe i urządzenia rekreacyjno-sportowe np. siłownia pod chmurką.

Maksymalna wysokość budynków, poza wspomnianymi dominantami, kształtuje się od 13 do 23 metrów. Najwyższe wysokości osiągane są w rejonie przystanku PKM, a maleją wraz z oddalaniem się od niego - szczególnie w stronę osiedla Wiszące Ogrody, gdzie część gruntów wchodzi w skład Ogólnomiejskiego Systemu Terenów Aktywnych Biologicznych.

Najwyższą zabudowę przewidziano przy przystanku PKM i pętli autobusowej. Najwyższą zabudowę przewidziano przy przystanku PKM i pętli autobusowej.
Sam OSTAB względem obowiązujących planów został nieco pomniejszony, ale jak przekonują miejscy urbaniści, jest to rekompensowane planowanym zagospodarowaniem rekreacyjnym po drugiej stronie torów w ramach tzw. stref buforowych wokół wejść do Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego.

Dodatkowo, przy realizacji parkingów naziemnych narzucono obowiązek nasadzenia jednego drzewa na każde pięć miejsc dla samochodów (z wyjątkiem parkingu park&ride), a dla Stawu Wróbla narzucono zachowanie co najmniej 70 proc. naturalnej linii brzegowej.

Uwagi do 18 maja

Projekt planu zagospodarowania "Jasień w rejonie przystanku PKM" jest dostępny na stronach internetowych Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do dokumentu i prognozy oddziaływania na środowisko można składać do 18 maja.

Przesuń aby
porównać

Przypomnijmy, że - zgodnie z polskim prawem - plan zagospodarowania nie definiuje ram czasowych realizacji nowej zabudowy i układów komunikacyjnych. Określa jedynie parametry urbanistyczne oraz rezerwuje pod daną funkcję niezbędny teren.

Czytaj też: Jak planowane są polskie miasta?

Miejsca

Opinie (138) 5 zablokowanych

  • zabierają najlepsze tereny do spacerów z psami szkoda (2)

    • 18 3

    • (1)

      Zabieraja ogolnie najlepsze tereny Od stawu powinna rzadzic przyroda...Niestety nasz teren zaczyna powoli tracic na jakosci...Szkoda, ze na srodku stawu nie pitolna bloku

      • 8 0

      • tu będzie spółdzielczy punktowiec, a jezioro się przełoży o tu...

        • 5 1

  • parkingi powinny byc pietrowe naziemne lub podziemne szkoda terenów zielonych

    przez ich betonowanie pod kolejne parkingi.coraz częściej ludzie piszą ze szkoda terenów zielonych.Tak szkoda ale musicie uświadamiać znajomych by się odkleili od fotelu auta.

    • 11 0

  • Wszystkie drogi są zatkane juz teraz i każdy to wie że kolejne pojazdy

    sparaliżują ciągi. Najpierw nowe drogi potem domy.

    • 10 1

  • Błąd normalne przeciez

    • 1 0

  • fajnie iedy dojscie do przystanku pkm ?

    w blocie brodzic nie bede, jezdze samochodem

    • 4 0

  • co za ekspresowe tempo z tym uchwalaniem MPZP w Gdańsku ostatnio...

    • 3 0

  • "Dodatkowo, przy realizacji parkingów naziemnych narzucono obowiązek nasadzenia jednego drzewa na każde pięć miejsc dla samochodów (z wyjątkiem parkingu park&ride)...."
    Rozumiem, że drzewka będą kilkuletnie, a nie cienkie patyki???

    • 11 0

  • Piękne jezioro, zamiast terenów rekreacyjnych mamy parking i biedronkę. (1)

    To jest możliwe tylko w Polsce. Piękny teren na wagę złota biorąc pod uwagę, że dookoła mnóstwo betonu. Zamiast zagospodarować to, jako fajny teren rekreacyjny (spacery, bieganie, jazda na rowerze) to nad brzegiem pozwalają budować parkingi. Paranoja. To jest możliwe tylko u nas.

    • 24 0

    • Nie chcemy budynków w tym miejscu

      Piękny teren .Zamiast go zabetonowywać , to trzeba by było stworzyć piękny park ,tak jak Park Oliwski albo Łazienki w Warszawie .Przecież ludzie chcieliby gdzieś pospacerować ,odpocząć od miejskiego zgiełku.W Anglii pełno jest pięknych parków a u nas wszystkie piękne miejsca się zabudowuje.Czemu tak jest???

      • 3 0

  • Masakra!

    Zabudowa zabezpieczona, kolejne blokowiska, sklepy...jakby mało nam było sklepów... Znowu beton... Najlepiej niech drugi See Tower wybudują żeby najwięcej mieszkań wcisnąć na metr kwadratowy! Ale o drogach dojazdowych nikt nie pomyślał... już teraz są straszne korki! Za kilka lat, gdy cały poligon zbudują będzie masakra!

    • 13 0

  • (1)

    Wieś nadciąga!

    • 2 1

    • Czy wieśniacy poradzą sobie w mieście?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane