• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Urzędnicy radzą się, jak zmniejszyć korki w Gdańsku

Krzysztof Koprowski
10 marca 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Korki to codzienna zmora mieszkańców południowych dzielnic Gdańska. Korki to codzienna zmora mieszkańców południowych dzielnic Gdańska.

Zmiany na kilku skrzyżowaniach mają poprawić ruch w dzielnicy Gdańsk Południe. Teraz urzędnicy konsultują swoje pomysły z mieszkańcami w Internecie.


Propozycja 1. Propozycja 1.
Propozycja 2. Propozycja 2.
Propozycja 3. Propozycja 3.
Propozycja 4. Propozycja 4.
Propozycja 5. Propozycja 5.
Propozycja 6. Propozycja 6.
Propozycja 7. Propozycja 7.
Proponowane rozwiązania nie zastąpią w żaden sposób nowych dróg, jednak w przypadku tak zatłoczonego rejonu miasta, nawet drobna korekta skrzyżowania czy zmiana organizacji ruchu może być odczuwalna przez mieszkańców.

Głosowanie odbywa się poprzez ocenę każdej propozycji w skali od 1 do 5 (1 - mało potrzebna, 5 - pilnie potrzebna) na stronie internetowej Urzędu Miasta.

- Chcemy poznać opinię mieszkańców odnośnie proponowanych przez nas usprawnień. Propozycje, które mieszkańcy ocenią jako najbardziej potrzebne, wykonamy w pierwszej kolejności - tłumaczy Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w ZDiZ.

Nie wiadomo jednak ile z propozycji zostanie zrealizowanych. Wszystko będzie zależeć od skutku, jakie wywołają pierwsze wprowadzone zmiany. Może się okazać, że jedna korekta pozwoli na tyle zwiększyć przepustowość skrzyżowania, że kolejne poprawki nie będą już potrzebne.

Problemem mogą okazać się oczywiście pieniądze, choć zmiany nie są zbyt kosztowane.

Proponowane zmiany przygotowane przez Zarząd Dróg i Zieleni:

1. Rejon ulic Madalińskiego i Lipowicza zobacz na mapie Gdańska
Urzędnicy planują wprowadzić tutaj ruch dwukierunkowy, co w efekcie przyczyni się do zmniejszenia obciążenia ulic: Świętokrzyskiej, Małomiejskiej oraz Wilanowskiej, a także wprowadzić nowe, alternatywne połączenie Małomiejskiej z Cieszyńskiego.

2. Rejon ulic Ptasiej i Lipowicza zobacz na mapie Gdańska
W tym miejscu rozważa się wytyczenie lewoskrętu z ul. Małomiejskiej, a następnie zbudowanie dwustumetrowego łącznika Ptasiej z Lipowicza. Podobnie jak w przypadku pierwszej propozycji, zmniejszy to zatłoczenie w rejonie ulic: Świętokrzyskiej, Małomiejskiej oraz Wilanowskiej, a zarazem stanowić będzie kolejne połączenie między Małomiejską i Cieszyńskiego.

3. Rejon ulic: Łódzkiej i Świętokrzyskiej zobacz na mapie Gdańska
Zgodnie z planami, wlot w ul. Łódzką zostanie poszerzony, tak by można wydzielić osobne pasy dla skrętu w prawo oraz w lewo w ul. Świętokrzyską. Celem tego rozwiązania jest łatwiejsze włączanie się w ruch na ul. Świętokrzyskiej.

4. Rejon ulic: Małomiejskiej i Zamiejskiej zobacz na mapie Gdańska
Proponowane rozwiązania to: wprowadzenie zakazu skrętu z ul. Małomiejską w ul. Zamiejską. Manewr ten będzie można dokonać poprzez ul. Nakielską, a następnie przejazd na wprost w ul. Zamiejską. Celem takiej zmiany organizacji ruchu ma być usprawnienie ruchu na ul. Małomiejskiej, na której brakuje lewoskrętu w ul. Zamiejską, zaś auta pragnące w nią wjechać, blokują ruch w stronę Traktu św. Wojciecha.

5. Rejon al. Armii Krajowej oraz ul. Łostowickiej zobacz na mapie Gdańska
Miejscy planiści sugerują tutaj budowę lewoskrętów z al. Armii Krajowej w ul. Łostowicką, co pozwoli na odblokowanie pasów do jazdy na wprost w stronę centrum.

6. Ul. Wilanowska zobacz na mapie Gdańska
Na ulicy Wilanowskiej zaplanowano przedłużenie prawoskrętu w ul. Witosa. Skorzystają z niej nie tylko kierowcy, ale także pasażerowie komunikacji miejskiej. Autobusy nie będą musiały wyjeżdżać z zatoczki, by zaraz ponownie wjechać na pas do skręcania w prawo.

7. Rejon al. Armii Krajowej oraz ul. Łostowickiej zobacz na mapie Gdańska
Dla tego miejsca przewidziano budowę dwóch pasów dla skręcających w lewo z ul. Łostowickiej. Pozwoli na to zwiększenie przepustowości tego skrzyżowania.

Głosowanie potrwa do 20 marca. - Ankieta cieszy się sporym zainteresowaniem ze strony mieszkańców. Obecnie otrzymaliśmy już ok. 2200 głosów - mówi Michał Piotrowski, z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Na pierwsze poprawki nie będziemy musieli długo czekać. Ich realizacja powinna nastąpić nawet w miesiąc po zakończeniu ankiety na stronach urzędu.

Opinie (212) 4 zablokowane

  • (12)

    Według mnie propozycja 4 jest super dawno tak mówiłem. Nareszcie urzędasy za robotę się wzieli

    • 10 8

    • Sama czwórka to za mało

      Ja też całkowicie popieram propozycję nr 4, ale pamiętajmy, że jak na Małomiejską to za mało, bo rano głównym problemem nie są skręcający w lewo, tylko za duża ilość świateł w tym rejonie i nie najlepsza synchronizacja oraz po prostu za duży ruch. Małomiejską trzeba przede wszystkim odciążyć. Dlatego trzeba dołożyć do tego 1 lub 2. Raczej dwójkę, bo choć rozwiązanie nr 1 byłoby dla mnie osobiście wygodne, to tamten odcinek Lipowicza nie wytrzyma zbyt dużego ruchu, ulica jest za wąska i przepustowość mała

      • 2 0

    • chodnik dla pieszych (2)

      może ktoś zwróci w końcu uwagę że przy tej ulicy brak jest chodnika dla pieszych...!

      • 5 1

      • wlacha

        • 0 0

      • oczywiście chodzi o ulicę na zdjęciu

        • 0 0

    • cała ta droga malomiejska i dalej do obwodnicy powinna byc 2 pasmowa!!! (3)

      w miejscu ronda zwykła krzyżówka z podwujnym zjazdem w lewo coś jak na niedźwedniku,,,

      gdansk nie ma do obwodnicy ani jednej drogi 2 pasmowej !!!
      spcerowa do 2 pasow aż do ronda w chwaszczynie,,
      zrobiony dojazd bezkolizyjny do reala!!!!!!!,,,
      i pożądek w oliwie

      • 0 1

      • droga do TESCO (1)

        a może by tak przedłużyć drogę do TESCO z Małomiejskiej
        miejsce jest, aż się prosi żeby tam zrobić połączenie z Chełmem

        • 4 0

        • Sikorskiego

          Mowisz o ulicy Sikorskiego - jest w planach od XXlat... i drugie tyle w planach pozostanie.

          • 0 0

      • Drugie rondo

        Rondo jest bardzo dobrym rozwiazaniem dla mieszkancow Orunii Gornej i Orunii Poludnie, podwojny lewoskret bylby tylko utrudnieniem. Moim zdaniem rondo to rowniez dobry pomysl na skrzyzowaniu Lodzka-Swietokrzyska, rozwiazalo by to problemy skrecajacych w lewo z ul. Lodzkiej w Swietokrzyska.

        • 3 0

    • A widziałeś tzw. ulicę Nakielską?

      Ją trzebaby najpierw zbudować - w tej chwili jest tam trochę krzywego bruku i to chyba nawet nie na cąłej długości (miejscami tylko ubita ziemia). Poza tym, ta "ulica" nie ma połączenia z Małomiejską. Tak to jest jak urzędnik coś wyduma bez ruszania tyłka zza biurka. Nie zawsze mapa pokazuje rzeczywistość.

      • 1 0

    • myslenie ma przyszłość (1)

      drogi budujcie i wiadukty bezkolizyjne a nie wszędzie skręty w lewo uczyć sie od lepszych!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 2 1

      • lepsi to ci, którzy stawiają na transport zbiorowy

        Poszerzanie dróg bez innych działań to tylko przesuwanie korków z jednego miejsca na drugie.

        Jedynym rozwiązaniem to wsparcie komunikacji publicznej i rowerowej

        Dlaczego nie ma drogi rowerowej dnem doliny potoku oruńskiego i wzdłuż Kanału Raduni? Na pewno wielu by z niej korzystało codziennie

        • 1 0

    • A według mnie ta propozycja jest bezsensowna. Ulica Nakielska jest gorsza od dróg o nawierzchni gruntowej. Jest to koślawa i dziurawa ścieżka, którą masowo chodzą dzieci do szkoły, która mieści się przy Małomiejskiej. Jeśli na taką nawierzchnię zostanie skierowany potok samochodów, to tylko kwestia czasu, kiedy dojdzie tam do potrąceń, w których poszkodowane będą dzieci. A jadąc dalej, ogromnym problemem będzie włączenie się do ruchu w ulicę Raduńską. Już teraz na Raduńskiej tworzą się korki przed światłami. Na zmianę świateł, stojąc na Raduńskiej, trzeba czekać bardzo długo, a kiedy już się zmienią, z Raduńskiej zdąży wyjechać najwyżej kilka samochodów. Kiedy na tę ulicę skierowane zostaną dodatkowe samochody z Małomiejskiej, korek na Raduńskiej znacznie się wydłuży. A w efekcie samochody wyjeżdżające z Nakielskiej będą miały wielką trudność, by włączyć się do ruchu.

      • 2 1

  • Korek przy Urzędzie Wojewódzkim (2)

    Codziennie to samo. A wystarczy odpowiednio zsynchronizować światła, żeby nie stać w korku od Sandomierskiej. W tej chwili jest tak, że przejeżdżając na zielonym i tak za moment trzeba się zatrzymać na dłużej, bo jest czerwone przy zjeździe na Toruńską. A na górce wciąż jest zielone. Gdzie tu logika?

    No fakt, zapomniałem, że drogowcy zrobili usprawnienie - dali znak ograniczenia do 30 km/h. Pewnie po to, żeby kierowcy aż tak bardzo nie odczuwali ślimaczej jazdy - w końcu jadą zaledwie 29 km/h wolniej niż znaki nakazują, a nie 49 km/h...

    • 13 2

    • Te znaki nic nie nakazują, co najwyżej zakazują. (1)

      • 1 3

      • A umiesz czytać ze zrozumieniem? Wróć do podstawówki może.

        • 2 1

  • A może... (6)

    przy okazji remontu Łostowickiej, zbudować na jej skrzyżowaniu z Armii Krajowej wielkie rondo. Tam korki będą zawsze i tylko rondo jest w stanie temu zapobiec.
    Obecne skrzyżowanie jest zaprojektowane tak kretyńsko, że nic z nim zrobić się nie da.

    • 3 21

    • Jasne, rondo na drodze przelotowej...

      Skończyć estakady nad skrzyżowaniem, z jednej strony nasypy są.
      Gdyby dało się przejechać nad skrzyżowaniem to nie było by problemów.

      • 7 1

    • jakie rondo??? (2)

      wystarczy wykorzystać nasypy i wybudować wiadukt w osi Armii Krajowej a Łostowicka i Warszawska udrożnią się same ... i nie trzeba żadnych 20 - pasmowych skrzyżowań.

      • 6 0

      • rondo sprawdza sie swietnie (1)

        tylko musi byc kilku pasmowe. Z drugiej strony nie jestesmy przyzwyczajeni do takich rond i pewnie byłoby wiele kolizji na poczatku.
        Nie zmienia to oczywiscie faktu nad ów rondem winny być WIADUKTY !!

        • 0 5

        • nie zawsze

          W prawdzie w gdańsku nie mamy takich rozwiązań. ale weźmy pod uwagę rondo przy Arkadii w warszawie. 3 pasy + tramwaj + światła. I gwarantuje wam ze nie jest to fajne rozwiązanie. A poza tym rondo ma średnio 30% mniejszą przepustowość, więc korki gwarantowane.

          • 1 0

    • Nasyp

      Tyle wystarczy...

      • 1 0

    • rondnij się w łeb

      rondo spowoduje że korki będą jeszcze większe
      tylko wiadukt, to wogole smieszne ze na takiej trasie nie da sie jej wykorzystac do konca, a tyle nakladow na nia poniesiono

      • 2 0

  • A CO Z OKOPOWĄ???????? (2)

    jak zwykle od lat NIC. Na okopowej były korki juz wówczs gdy osiedle południe dopiero budowano.

    • 13 5

    • Dokładnie. Skrzyżowanie Okopowej z Podwalem P.

      Podwale Przedmiejskie zapchane tirami, lawetami, cysternami to tragedia. Dlaczego tą drogą odbywa się 40% przemysłowego ruchu kołowego Trójmiasta? Centrum miasta, obok historycznego Głównego Miasta. Przecież to wstyd.

      • 6 0

    • nieee no przeciez tam korkow nie ma

      to naturalne jechac do centrum miasta 1.30 od akademi muzycznej...

      • 1 1

  • A co z MEGA korkiem podwale/okopowa? (7)

    A tak za darmo poradzę: nowe drogi budować to mniej korków będzie.
    Zmodernizować drogi dojazdowe do miasta i obwodnicy.

    Gdynia zbudowała różową drogę i ma alternatywną szybką drogę. Gdańsk swojej części budować nie chciał "bo kasę chciał przeznaczyć na tunel pod górą oliwa-obwodnica".

    • 24 7

    • nic

      pewnie urzędnicy/radni/itp nie dojeżdżają z tamtych rejonów i się tym nie przejmują

      • 6 0

    • (3)

      zgadzam sie z toba.Mieszkam na przerobce i jest straszny wyjazd.rano korki popoludniu korki.

      • 5 0

      • (2)

        Tramwaj w korku nie stoi.

        • 3 7

        • tramwaje 8 i 13 w godzinach szczytu są tak zakorkowane, że nie da się do nich wcisnąć.

          • 5 0

        • Tramwaje na tej trasie

          też jeżdżą jak chcą.

          • 6 1

    • Nie zawsze wiecej dróg = brak korków.

      Aby ich nie było podstawą jest kultura i myślenie kierowców aby np. nie wjaźdzali na skrzyżowania, tory jak nie mają miejsca aby zjechać.

      • 2 0

    • nowe drogi

      rzadko likwidują korki. przeważnie zwiększają ruch na drogach ściagając samochody z innych tras. więcej dróg=> więcej samochodów => wiecej korków.
      najlepszy sposób to zamknąć droge = zero korków;)

      • 1 1

  • (3)

    a gdzie zakorkowane wały piastowskie ???????

    • 3 3

    • tam

      gdzie zawsze

      • 3 0

    • a co, ukradli?

      • 4 0

    • ech, geografia się kłania

      a czy to jest w Gdańsku Południe???

      • 1 2

  • Kiedyś uradzili, że Witosa ma być główna... (1)

    ...nie Wilanowska. Korki oczywiście na Witosa nie zniknęły, jedynie Ci z Wilanowskiej mieli problem z niej wyjechać. A dzięki połączeniu Wilanowskiej z Łódzką korki nie wiedzieć czemu też nie zniknęły.
    A jak czytam ten artykuł to się zastanawiam czy oni celowo nie robili głupich skrzyżowań żeby teraz z fanfarami ogłaszać pomysły racjonalizatorskie. Przecież to wszystko nie dawno było remontowane albo zbudowane.

    • 9 3

    • A teraz się zastanów

      Korki powoduje skrzyżowanie z Łostowicką i tylko naiwni wierzyli, że połączenie Wilanowskiej z Łódzką zmniejszy korki same w sobie, ale... i tak był to dobry ruch, gdyż nieco skrócił drogę z Orunii oraz usprawnił ruch na Łódzkiej i to znacznie.

      • 0 0

  • Rozwiązanie jest banalnie proste (2)

    Trzeba zamknąć ulice i korków nie będzie.

    • 11 11

    • No

      To żeś Błysną!!

      Czapki z głów!

      • 1 6

    • Dom niech Ci zamkną.

      • 0 5

  • konsultacje w Internecie? z POzoru jest to nawet logiczne i sprawiające wrążenie zdroworozsądkowe, ale... (9)

    mając świeżo w pamięci fakt, że część prowadzących pojazdy ludzi swoje prawo jazdy kupiła lub uzyskała za łapówkę mam duże wątpliwość
    o (nie)umiejętności prawadzenia pojazdów świadczy wzrastająca lawinowo ilość wypadków drogowych

    • 9 29

    • buahahahaha (4)

      N/C

      znajomość tematu - zerowa

      • 2 1

      • Prawda (3)

        Bo Sr@llux nie ma prawa jazdy :)

        • 4 0

        • mam saska pierdoło w sosie własnym, i zdałem za pierwszym razem cieciuniu, i to w gdańskim PORDzie he he he (2)

          i jak ci teraz w pyszczku mój świstaku?
          a te 5 "negatywów" to zapewne od tych co zamiast jak ja dokupić sobie dodatkowe 20 godzin jazdy wolą iśc na skróty daniem w łape:-P

          • 2 7

          • Nic dziwnego stary niedolezny czlowieczku, czym ty sie chwalisz?

            Zdales za pierwszym razem w czasach kiedy po gdansku jezdzily wozy konne a poza tym jako wybitny oficer SB miales juz to zagwarantowane. Niby jak jezdzilbys na inwigilacje?

            • 2 0

          • w gdyńskim jakbyś zdał to byś zdobył szacun..

            ..a tak? w gdańsku byle leszcze zdaja...

            • 0 1

    • Ty! (2)

      A co ma piernik do wiatraka?! Sugerujesz , że korki powodowane są przez kierowców , którzy nie potrafią jeździć? Gdzieś ty się urodził? W Gambii?...

      A za pierwszym razem egzamin na prawko zdawali przeważnie ci co dawali w łapę :)

      • 1 0

      • Apel do kierujacych (1)

        Korki sa spowodowane w większości przez nas kierowców. Durga cześć to źle zaprojektowane skrzyżowania. W przypadku propozycji 5 jadący z Armii Krajowej w stronę Wilanowskiej/Warszawskiej ŚLAMAZARNIE ruszają na zielonym świetle doprowadzając do 20-30 metrowych odległości miedzy poprzedzającymi ich samochodami. W efekcie na zielonym świetle przejedzie 4-5 samochodów. Natomiast prawy pas na którym jest większość ciężarówek porusza się szybciej!
        Kolejna sprawa to notoryczne wjeżdżanie na zakorkowane skrzyżowania i blokowanie ich. Oceńcie sami ile takich sytuacji powoduje zwiększone korki

        • 5 1

        • Dokładnie

          Można jeszcze do tego dodać zbyt energiczne przyspieszanie na Grunwaldzkiej, co powoduje że zamiast spokojnie łapać kolejne zielone, ładujemy się na końcowe czerwone i w efekcie korki tworzą się coraz większe.
          Ale tu jest potrzebna edukacja

          • 1 0

    • W SoPOcie umiejetnosci kierowcow sa zapewne wyzsze

      Wiec UM nie musi konsultowac sie z mieszkancami.To tez jest POzornie logiczne i POprawne POlitycznie ;)

      • 0 1

  • Remonty

    Proponuje skupić się na budowie nowych dróg a potem na poprawianiu starych. Modernizując stare ulice wprowadza się chaos łatwiej będzie jak kierowcy będą mogli wybrać inną nowszą drogę.Np. słyszałem , że ma być remontowana ul. kartuska od obwodnicy do Kartuz. Więc proponuje zostawić to wspokoju a wybudować nową trasę która i tak będzie musiała kiedyś powstać.

    • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane