• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W czwartek wchodzi w życie gdyńska uchwała krajobrazowa

Piotr Weltrowski
11 października 2023, godz. 07:00 
Opinie (140)
Właściciele reklam będą mieli 12 miesięcy na dostosowanie ich do zapisów nowej uchwały. Właściciele reklam będą mieli 12 miesięcy na dostosowanie ich do zapisów nowej uchwały.

W czwartek, 12 października 2023 r., w życie wchodzą zapisy gdyńskiej uchwały krajobrazowej. Nie oznacza to jednak, że z dnia na dzień nielegalne reklamy znikną z ulic miasta. Tak naprawdę zacznie się bowiem roczny okres dostosowywania reklam do nowych zapisów.



Zwracasz uwagę na reklamy w przestrzeni publicznej?

Uchwała krajobrazowa to narzędzie pozwalające urzędnikom na walkę z reklamowym chaosem. W Gdyni urzędnicy dostają je zdecydowanie później niż ich koledzy w Gdańsku i Sopocie.

W końcu jednak - dwa tygodnie po opublikowaniu przyjętej w sierpniu przez radnych uchwały w Wojewódzkim Dzienniku Urzędowym - nowe przepisy zaczną obowiązywać w mieście.

- Nadchodzi czas, w którym uporządkujemy reklamy w przestrzeni publicznej na terenie naszego miasta, w tym także dzikie reklamy, które do tej pory wymykały się obowiązującym przepisom. Dzięki uchwale podjętej przez miejskich radnych mamy nareszcie narzędzie, aby nie tylko oczyścić krajobraz w newralgicznych miejscach, ale także będziemy mogli czuwać nad każdym nowym nośnikiem pojawiającym się w przestrzeni miasta. Efekty, czyli estetyczną, spójną przestrzeń publiczną zauważymy stosunkowo szybko - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Pełna treść uchwały krajobrazowej Gdyni (PDF)



Poprawę mieszkańcy Gdyni faktycznie zauważą dość szybko, bo już od czwartku wszystkie nowe reklamy, które pojawiać będą się w przestrzeni publicznej, będą musiały być dostosowane do zapisów uchwały krajobrazowej.

Właściciele reklam będą mieli 12 miesięcy na dostosowanie ich do zapisów nowej uchwały. Właściciele reklam będą mieli 12 miesięcy na dostosowanie ich do zapisów nowej uchwały.
Z kolei te, które powstały, zawisły lub stanęły wcześniej będą musiały zostać dostosowane do zasad najpóźniej przed upływem kolejnych dwunastu miesięcy (tzw. okres dostosowawczy).

Gdynia podzielona na dwie strefy



Jakie są szczegółowe zapisy uchwały? Przede wszystkim dzieli ona Gdynię na dwie strefy, w których obowiązywać będą nieco inne zapisy dotyczące reklam.

Gdynia zostanie podzielona na dwie strefy: A i B.

  • Strefa A obejmuje między innymi: centralny obszar miasta, w tym Śródmieście, obszary dziedzictwa kulturowego, zespoły przestrzenne wpisane do rejestru zabytków oraz obszary o wysokiej wartości urbanistycznej, architektonicznej i widokowej, w tym większe części Oksywia, Redłowa i Wzgórza św. Maksymiliana oraz całe Orłowo. Będzie tu zaostrzony rygor zakładający ograniczenie tablic i urządzeń dużego formatu.
  • Strefa B (rygoru wizualnego) obejmuje pozostałą część Gdyni. Zostanie tam ograniczona liczba szyldów oraz reklam, które nie będą mogły pojawić się np. na ogrodzeniach. Mają także zniknąć reklamy na kółkach zwane mobilami.



Bardziej szczegółowe zapisy uchwały dotyczą m.in. kolorystyki niektórych elementów małej architektury, ich maksymalnych wymiarów czy standardów jakościowych - chociażby w przypadku automatów wysyłkowych. Ogrodzenia muszą z kolei uwzględniać swoją formą różny rodzaj zabudowy.

W Gdyni obowiązywać będą dwie strefy - w zaznaczonej na czerwono strefie A przepisy dotyczące reklam będą bardziej restrykcyjne. W Gdyni obowiązywać będą dwie strefy - w zaznaczonej na czerwono strefie A przepisy dotyczące reklam będą bardziej restrykcyjne.
W strefie A obecność reklam w przestrzeni publicznej będzie bardzo ograniczona. Dla pozostałego obszaru miasta przewidziano natomiast przede wszystkim ograniczenie liczby nośników, zachowanie proporcji reklam w stosunku do otoczenia oraz dbałość o ich wysoką jakość wykonania.

Długa droga do przyjęcia uchwały



Warto tu przypomnieć, że Gdańsk i Sopot swoje uchwały krajobrazowe przyjęły już na początku 2018 roku.

W Gdyni prace nad dokumentem szły jednak zdecydowanie bardziej opornie. Władze miasta tłumaczyły to niedoskonałą legislacją i podawały przykłady spraw przed sądami administracyjnymi w przypadku miast, które uchwały wprowadziły wcześniej.



Pierwszy projekt uchwały pojawił się w 2020 roku, ale trafił do konsultacji wojewódzkiego konserwatora zabytków i marszałka województwa pomorskiego. Po nich wrócił do gdyńskich urzędników, którzy musieli wprowadzić poprawki.

Ostatecznie uchwałę krajobrazową Gdynia przyjęła 30 sierpnia 2023 roku.

Opinie (140) 5 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (2)

    O dobre 20 lat za późno...tyle lat tysiące szpetnych reklam okraszają to miasto...a jak tam sytuacja z długiem?Już przekroczone 1,5 mld zł?

    • 35 6

    • Uwierzę jak zobaczę.... albo raczej nie zobaczę (reklam).

      Koledzy z SWS dużo robili żeby opóźnić wprowadzenie tej uchwały....

      ....za rok przegłosują aneks dla deweloperów?

      • 3 1

    • Co ma piernik do wiatraka

      • 1 1

  • i cyk, kolejne etaty ds kontroli reklam (3)

    W UM. Tak to trzeba czytać.

    • 25 14

    • (1)

      Sekretarz, referendarz, kierownik, delegaci w teren, pracownicy biurowi, trochę tego będzie. A plus jest taki, że w końcu znikną reklamy wyborcze :)

      • 4 0

      • Reklamy wyborcze reguluje kodeks wyborczy

        Dlatego teraz w Gdańsku mimo uchwały krajobrazowej wiszą te wszystkie banery

        • 6 0

    • Wszystko idzie do plastyka miasta Gdynia

      • 1 0

  • Gdynia miasto z opóźnieniami (2)

    Dlaczego w Gdyni ciągle mamy do czynienia z opóźnieniami? Uchwałą krajobrazową radni zajmowali się latami.

    • 27 2

    • Nie we wszystkim są opóźnienia

      Dziury w jezdniach, które miały wyjść dopiero na wiosnę wychodzą już teraz.

      • 7 0

    • reklamiarze to lobbowali z dużą intensywnością

      tyle, że zbliżają się wybory samorządowe więc Szczurek już o musiał nakazać...

      • 1 1

  • a w niedzielę 15 października

    zmienią się ministerstwa i w ogóle cały rząd i będzie jak było

    • 7 14

  • W Gdyni jak zwykle opóźnienia...

    Czy w tym mieście coś kiedyś może pójść sprawnie?

    • 19 1

  • Opinia wyróżniona

    W końcu (6)

    W końcu ile można czekać i oglądać te beznadziejne reklamy

    • 169 13

    • Gdynia wygląda jak cała Polska po 8 latach rządów PiS - jeden wielki bałagan :))))))))))))))))))))) (2)

      • 13 12

      • Każdy post jest polityczny jeżeli masz dwucyfrowe IQ

        • 6 2

      • Trudno w to uwierzyć, ale wygląda gorzej.

        Polecam wizytę w ościennych miejscowościach - większośrć wyprzedxiła Gdynię.

        • 3 0

    • Do wyborów

      • 2 0

    • Czy to będzie wyglądało tak jak w Gdańsku, że ta uchwała nie będzie dot. firm reklamowych związanych z PO?

      • 5 1

    • Ta sama banda decydentow

      Co rozwiesza teraz swoje banery wyborcze i oszpeca miasto zakazuje innym reklamowania się.. to hipokryzja - w swoim interesie reklamowanie się tak, ale innym promować swoje usługi i produkty to już nie.

      W takiej błachej sprawie nie są nawet wiarygodni

      • 1 0

  • 2013 (2)

    Ponad 11 lat temu wiceprezydent deklarował, że uchowała wejdzie w najbliższym czasie - pamietała tą rozmowę bo dotyczyła mnie osobiście tak działa nasze miasto - stosunkowo nieskomplikowana sprawa bez nakładów finansowych 11 lat!!! Brawo Gdynia! Brawo pan Szczurek

    • 36 1

    • A jak teraz napisał na swoim profilu geniusz planowania Łucyk, "już" wchodzi, analfabeta.

      • 1 0

    • To nie jest prosta sprawa ale 11 lat to długo, ale lepiej późno niż wcale

      Niestety niewiele miast w Polsce ma takie uchwały. Powinna być ustawa krajobrazowa obejmująca całą Polskę. Nasz kraj jest w całości oszpecony ,,reklamami,,. Kiedyś przy drogach rosły drzewa , dziś mamy las pseudoreklam!!

      • 3 1

  • czas na kaszubów teraz (4)

    zukowo chwszczyno
    ale no nigdy się nie zgodzą - wolą zyć w syfie ale w świadomości wolności wieszania szmaty gdzie chcą.

    • 29 10

    • Dokładnie! (3)

      Takiego chlewu jak w tamtym rejonie to ze świecą szukać. Jak można tak zasyfić własną okolicę?

      • 5 1

      • (2)

        skorumpowana banda urzędniczych gn..jów bierze się za kreowanie tego co jest ładne a co brzydkie śmiech na sali

        • 1 2

        • Lol - odezwał sie kaszub co sobie obwiesił szmatami płot za kasę (1)

          i teraz wmawia innym ze to jest ładne?

          W sypialni siebie powieś

          • 2 1

          • Kasa misiuuuu kasaa

            Burmistrz

            • 0 0

  • Plakaty wyborcze przy kościele na Świętojańskiej (4)

    Czy też się wliczają?

    • 19 3

    • plaktay wyborcze to inna bajka ale one też podlegają uregulowaniom prawnym.

      • 2 0

    • nie czytałem projektu ale obstawiam ;) że kościoły wyłączono z Uchwały (2)

      • 1 1

      • Reklamę wyborczą reguluje kodeks wyborczy a

        nie uchwała krajobrazowa

        • 2 0

      • Nie czytałem ale się wymądrzam - typowe. Pewnie z czytaniem u ciebie nie za dobrze.

        • 0 1

  • A w Gdańsku jest uchwala (4)

    I plakaty wyborcze nalepiane wszędzie gdzie się da . Nawet tam gdzie utrudniają widoczność przy pasach

    • 16 5

    • (3)

      Uchwała krajobrazowa dotyczy reklam, kampanii wyborczej nie obejmuje.

      • 7 0

      • A szkoda! (1)

        • 2 1

        • Żeby PiS jeszcze bardziej utrudniał dostęp do informacji o opozycji?

          • 1 1

      • no pewnie bo przecież polityczno samorządowe szczyny nie podlegają pod prawo które tworzą przecież oni są nadludzie

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane