• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W czwartek wchodzi w życie gdyńska uchwała krajobrazowa

Piotr Weltrowski
11 października 2023, godz. 07:00 
Opinie (140)
Właściciele reklam będą mieli 12 miesięcy na dostosowanie ich do zapisów nowej uchwały. Właściciele reklam będą mieli 12 miesięcy na dostosowanie ich do zapisów nowej uchwały.

W czwartek, 12 października 2023 r., w życie wchodzą zapisy gdyńskiej uchwały krajobrazowej. Nie oznacza to jednak, że z dnia na dzień nielegalne reklamy znikną z ulic miasta. Tak naprawdę zacznie się bowiem roczny okres dostosowywania reklam do nowych zapisów.



Zwracasz uwagę na reklamy w przestrzeni publicznej?

Uchwała krajobrazowa to narzędzie pozwalające urzędnikom na walkę z reklamowym chaosem. W Gdyni urzędnicy dostają je zdecydowanie później niż ich koledzy w Gdańsku i Sopocie.

W końcu jednak - dwa tygodnie po opublikowaniu przyjętej w sierpniu przez radnych uchwały w Wojewódzkim Dzienniku Urzędowym - nowe przepisy zaczną obowiązywać w mieście.

- Nadchodzi czas, w którym uporządkujemy reklamy w przestrzeni publicznej na terenie naszego miasta, w tym także dzikie reklamy, które do tej pory wymykały się obowiązującym przepisom. Dzięki uchwale podjętej przez miejskich radnych mamy nareszcie narzędzie, aby nie tylko oczyścić krajobraz w newralgicznych miejscach, ale także będziemy mogli czuwać nad każdym nowym nośnikiem pojawiającym się w przestrzeni miasta. Efekty, czyli estetyczną, spójną przestrzeń publiczną zauważymy stosunkowo szybko - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Pełna treść uchwały krajobrazowej Gdyni (PDF)



Poprawę mieszkańcy Gdyni faktycznie zauważą dość szybko, bo już od czwartku wszystkie nowe reklamy, które pojawiać będą się w przestrzeni publicznej, będą musiały być dostosowane do zapisów uchwały krajobrazowej.

Właściciele reklam będą mieli 12 miesięcy na dostosowanie ich do zapisów nowej uchwały. Właściciele reklam będą mieli 12 miesięcy na dostosowanie ich do zapisów nowej uchwały.
Z kolei te, które powstały, zawisły lub stanęły wcześniej będą musiały zostać dostosowane do zasad najpóźniej przed upływem kolejnych dwunastu miesięcy (tzw. okres dostosowawczy).

Gdynia podzielona na dwie strefy



Jakie są szczegółowe zapisy uchwały? Przede wszystkim dzieli ona Gdynię na dwie strefy, w których obowiązywać będą nieco inne zapisy dotyczące reklam.

Gdynia zostanie podzielona na dwie strefy: A i B.

  • Strefa A obejmuje między innymi: centralny obszar miasta, w tym Śródmieście, obszary dziedzictwa kulturowego, zespoły przestrzenne wpisane do rejestru zabytków oraz obszary o wysokiej wartości urbanistycznej, architektonicznej i widokowej, w tym większe części Oksywia, Redłowa i Wzgórza św. Maksymiliana oraz całe Orłowo. Będzie tu zaostrzony rygor zakładający ograniczenie tablic i urządzeń dużego formatu.
  • Strefa B (rygoru wizualnego) obejmuje pozostałą część Gdyni. Zostanie tam ograniczona liczba szyldów oraz reklam, które nie będą mogły pojawić się np. na ogrodzeniach. Mają także zniknąć reklamy na kółkach zwane mobilami.



Bardziej szczegółowe zapisy uchwały dotyczą m.in. kolorystyki niektórych elementów małej architektury, ich maksymalnych wymiarów czy standardów jakościowych - chociażby w przypadku automatów wysyłkowych. Ogrodzenia muszą z kolei uwzględniać swoją formą różny rodzaj zabudowy.

W Gdyni obowiązywać będą dwie strefy - w zaznaczonej na czerwono strefie A przepisy dotyczące reklam będą bardziej restrykcyjne. W Gdyni obowiązywać będą dwie strefy - w zaznaczonej na czerwono strefie A przepisy dotyczące reklam będą bardziej restrykcyjne.
W strefie A obecność reklam w przestrzeni publicznej będzie bardzo ograniczona. Dla pozostałego obszaru miasta przewidziano natomiast przede wszystkim ograniczenie liczby nośników, zachowanie proporcji reklam w stosunku do otoczenia oraz dbałość o ich wysoką jakość wykonania.

Długa droga do przyjęcia uchwały



Warto tu przypomnieć, że Gdańsk i Sopot swoje uchwały krajobrazowe przyjęły już na początku 2018 roku.

W Gdyni prace nad dokumentem szły jednak zdecydowanie bardziej opornie. Władze miasta tłumaczyły to niedoskonałą legislacją i podawały przykłady spraw przed sądami administracyjnymi w przypadku miast, które uchwały wprowadziły wcześniej.



Pierwszy projekt uchwały pojawił się w 2020 roku, ale trafił do konsultacji wojewódzkiego konserwatora zabytków i marszałka województwa pomorskiego. Po nich wrócił do gdyńskich urzędników, którzy musieli wprowadzić poprawki.

Ostatecznie uchwałę krajobrazową Gdynia przyjęła 30 sierpnia 2023 roku.

Opinie (140) 5 zablokowanych

  • Chutnicza niczym bangladesz polnocy z dziorami i banerami buahaaaa (1)

    • 0 0

    • Chutnicza?

      • 0 1

  • 15 Pazdziernika glos na Platforme obywatatelska

    4x TAK

    • 0 3

  • Ja tam czekam aż się skończą te wybory i znowu zacznie działać ustawa krajobrazowa w Gdańsku. Teraz to jeden wielki syf a nawet gorzej. Jak zniknęły reklamy to banery wyborcze wiszą już wszędzie i jak chcą. Może są przepisy ale od miesiąca wolna amerykanka. Plakaty zasłaniają widoczność na skrzyżowaniach, zasłaniają widok na przejście dla pieszych i nikt nic z tym nie robi. Straż miejska i policja przejeżdżają albo przechodzą obok i tylko czekają na tragedię. Miasto nie robi zupełnie nic żeby kontrolować czy na ich terenie ktoś sobie nie powiesił czegoś. Mam wrażenie, że zaraz ludzie zaczną wieszać banery na balkonach. Najbardziej mnie dobija to, że każda z tych partii jeszcze krzyczy, że zależy im na ekologi. Jak to się ma do tych plastikowych jednorazowych banerów rozwieszanych masowo w całym mieście?

    • 1 0

  • A reszta?

    Przelotówka Rumia-Wejherowo jak Bangladesz.

    • 1 0

  • Podzielam jak najbardziej tą sprawę ale jeszcze lepiej jak by zrobili porządek z tym plakatami wyborczymi syfu od groma na każdym rogu wisi jakiś chętny do koryta..

    • 1 1

  • Szaro buro i ponuro

    Stare wtaca...

    • 1 0

  • Dlaczego za rok a nie od razu?

    • 1 0

  • Szkoda. Przez tyle lat zdążyłem się przyzwyczaić. Reklamy były w Gdyni odkąd pamiętam, były tu od zawsze, dziadek opowiadał mi że dawniej reklam nie było, aż nie wierzyłem. Były charakterystyczne dla miasta, dorastałem w otoczeniu tych reklam, mam z wieloma mnóstwo wspaniałych wspomnień.

    • 0 0

  • A reszta?

    Przelotówka Rumia-Wejherowo jak Bangladesz. W Rumi naliczyli ponad 4000 szmat 2 lata temu i wszystkie dumnie wiszą. A z okazji otwarcia marketu z elektroniką kilka bloków jeszcze obwiesili. Ciekawe, czy właściciele tych marketów swoje posiadłości też ozdobili tym syfem. Polskę można...

    • 1 1

  • Oj, przydałaby się uchwała,

    ba! Ustawa przeciwko głupocie. Ale przecież i tak przepisy wszyscy mają w du**e.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane