• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W czwartek wchodzi w życie gdyńska uchwała krajobrazowa

Piotr Weltrowski
11 października 2023, godz. 07:00 
Opinie (140)
Właściciele reklam będą mieli 12 miesięcy na dostosowanie ich do zapisów nowej uchwały. Właściciele reklam będą mieli 12 miesięcy na dostosowanie ich do zapisów nowej uchwały.

W czwartek, 12 października 2023 r., w życie wchodzą zapisy gdyńskiej uchwały krajobrazowej. Nie oznacza to jednak, że z dnia na dzień nielegalne reklamy znikną z ulic miasta. Tak naprawdę zacznie się bowiem roczny okres dostosowywania reklam do nowych zapisów.



Zwracasz uwagę na reklamy w przestrzeni publicznej?

Uchwała krajobrazowa to narzędzie pozwalające urzędnikom na walkę z reklamowym chaosem. W Gdyni urzędnicy dostają je zdecydowanie później niż ich koledzy w Gdańsku i Sopocie.

W końcu jednak - dwa tygodnie po opublikowaniu przyjętej w sierpniu przez radnych uchwały w Wojewódzkim Dzienniku Urzędowym - nowe przepisy zaczną obowiązywać w mieście.

- Nadchodzi czas, w którym uporządkujemy reklamy w przestrzeni publicznej na terenie naszego miasta, w tym także dzikie reklamy, które do tej pory wymykały się obowiązującym przepisom. Dzięki uchwale podjętej przez miejskich radnych mamy nareszcie narzędzie, aby nie tylko oczyścić krajobraz w newralgicznych miejscach, ale także będziemy mogli czuwać nad każdym nowym nośnikiem pojawiającym się w przestrzeni miasta. Efekty, czyli estetyczną, spójną przestrzeń publiczną zauważymy stosunkowo szybko - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Pełna treść uchwały krajobrazowej Gdyni (PDF)



Poprawę mieszkańcy Gdyni faktycznie zauważą dość szybko, bo już od czwartku wszystkie nowe reklamy, które pojawiać będą się w przestrzeni publicznej, będą musiały być dostosowane do zapisów uchwały krajobrazowej.

Właściciele reklam będą mieli 12 miesięcy na dostosowanie ich do zapisów nowej uchwały. Właściciele reklam będą mieli 12 miesięcy na dostosowanie ich do zapisów nowej uchwały.
Z kolei te, które powstały, zawisły lub stanęły wcześniej będą musiały zostać dostosowane do zasad najpóźniej przed upływem kolejnych dwunastu miesięcy (tzw. okres dostosowawczy).

Gdynia podzielona na dwie strefy



Jakie są szczegółowe zapisy uchwały? Przede wszystkim dzieli ona Gdynię na dwie strefy, w których obowiązywać będą nieco inne zapisy dotyczące reklam.

Gdynia zostanie podzielona na dwie strefy: A i B.

  • Strefa A obejmuje między innymi: centralny obszar miasta, w tym Śródmieście, obszary dziedzictwa kulturowego, zespoły przestrzenne wpisane do rejestru zabytków oraz obszary o wysokiej wartości urbanistycznej, architektonicznej i widokowej, w tym większe części Oksywia, Redłowa i Wzgórza św. Maksymiliana oraz całe Orłowo. Będzie tu zaostrzony rygor zakładający ograniczenie tablic i urządzeń dużego formatu.
  • Strefa B (rygoru wizualnego) obejmuje pozostałą część Gdyni. Zostanie tam ograniczona liczba szyldów oraz reklam, które nie będą mogły pojawić się np. na ogrodzeniach. Mają także zniknąć reklamy na kółkach zwane mobilami.



Bardziej szczegółowe zapisy uchwały dotyczą m.in. kolorystyki niektórych elementów małej architektury, ich maksymalnych wymiarów czy standardów jakościowych - chociażby w przypadku automatów wysyłkowych. Ogrodzenia muszą z kolei uwzględniać swoją formą różny rodzaj zabudowy.

W Gdyni obowiązywać będą dwie strefy - w zaznaczonej na czerwono strefie A przepisy dotyczące reklam będą bardziej restrykcyjne. W Gdyni obowiązywać będą dwie strefy - w zaznaczonej na czerwono strefie A przepisy dotyczące reklam będą bardziej restrykcyjne.
W strefie A obecność reklam w przestrzeni publicznej będzie bardzo ograniczona. Dla pozostałego obszaru miasta przewidziano natomiast przede wszystkim ograniczenie liczby nośników, zachowanie proporcji reklam w stosunku do otoczenia oraz dbałość o ich wysoką jakość wykonania.

Długa droga do przyjęcia uchwały



Warto tu przypomnieć, że Gdańsk i Sopot swoje uchwały krajobrazowe przyjęły już na początku 2018 roku.

W Gdyni prace nad dokumentem szły jednak zdecydowanie bardziej opornie. Władze miasta tłumaczyły to niedoskonałą legislacją i podawały przykłady spraw przed sądami administracyjnymi w przypadku miast, które uchwały wprowadziły wcześniej.



Pierwszy projekt uchwały pojawił się w 2020 roku, ale trafił do konsultacji wojewódzkiego konserwatora zabytków i marszałka województwa pomorskiego. Po nich wrócił do gdyńskich urzędników, którzy musieli wprowadzić poprawki.

Ostatecznie uchwałę krajobrazową Gdynia przyjęła 30 sierpnia 2023 roku.

Opinie (140) 5 zablokowanych

  • Reklama (2)

    Jak się mają reklamować mali przedsiebiorcy , działający np na własnej posesji? Albo w małym ,wynajetym pomieszczeniu ?

    • 4 6

    • (1)

      Zgodnie z ustawą.

      • 6 3

      • to już ustawą się określa kwestie co jest ładne a co brzydkie oj grzeje chore odklejone łby grzeje ostro

        • 2 1

  • Pozyjemy zobaczymy jak będzie z egzekwowaniem

    jak ZDiZ w Gdyni np. nie potrafi po zgłoszeniu im ze zdjęciami w ciągu 3 tygodni tylko obrócić jednego znaku na drodze ;-)

    • 4 1

  • Co za ściema (3)

    Wstrzymywali wieszanie szmat tak długo, żeby móc swoje wywieszać na samorządowe okazje. Teraz nie jest inaczej, mają ostatnią okazję utrzymać się na stołkach więc na wiosnę jeszcze mogą wywieszać swoje szare twarze. Taki kolejny greenwashing - wprowadzamy porządek, ale dopiero po tym jak zrobimy swoje.
    Tak to należy czytać.

    • 4 5

    • Polecam poczytać kodeks wyborczy (1)

      to on reguluje reklamę w czasie wyborów

      • 2 0

      • no tak r..je na wybory mogą wisieć za to szyld prywatnej firmy szpeci pierd..la w d.. polska to jest stan umysłu a nie państwo prawa

        • 0 0

    • Nie wiem co piszę, ale się oburzę. A co mi tam.

      • 2 0

  • A w Gdańsku pomimo ustawy i tak reklamy i bilboardy na każdym kroku

    i powstają kolejne. Zawsze się znajdzie jakaś luka w ustawie

    • 2 1

  • kampania wyborcza, a ustawa

    Chyba nie ma się co dziwić, że trzeba specjalnych uchwał, by szpecenie reklamami zostało zakończone, skoro kandydaci na posłów i senatorów pozwalają, by ich mor... twarze zaśmiecały krajobraz wręcz w beszczelny sposób. Piję głównie do tego kombinatorstwa w postaci parkowania samochodów/przyczepek z wiszącymi bilboardami. Jak mam głosować na kandydata, który jeszcze przed zostaniem posłem/senatorem już nagina prawo?

    • 4 0

  • oj wojtus

    tak dlugo zajeło Ci czasu copy / paste ustawy z gdn? przeciez tak wspaniale kopiujesz niczym produkty na bazarze pozostałe pomysły swojego sąsiada., chociaż wiesz - lotnisko ci ci się źle przekopiowało.

    • 0 1

  • Widac jak dziala ta uchwala przy okazji wyborow. Wszedzie szmaty reklamowe

    • 1 3

  • Dlaczego tylko centrum i dzielnice nadmorskie są w strefie A?

    pozostałe dzielnice mogą dalej tonąć w syfiastych reklamach?

    • 4 1

  • tylko 30 lat (2)

    Tylko 30 lat zajęła naszemu narodowi chęć powrotu do komuny. Pod postacią estetyzacji wracamy do jeszcze większej regulacji naszego życia przez urzędników. Gdynia i tak ma lata świetności gospodarczej za sobą, więc zamiast pomagać lokalnym przedsiębiorcom, postanowiliście im jeszcze bardziej utrudnić życie. Gratulacje.

    • 4 12

    • lubie słuchać płaczu przedstawicieli tej syfiarskiej branży reklamowej :)

      • 2 2

    • No szkoda. A jak by jeszcze dzieci od 4 roku życia mogły pracować to by dopiero wzrost gospodarczy by. No ale cóż...

      • 0 1

  • Hutnicza wypięknieje.

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane