• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W czwartek wchodzi w życie gdyńska uchwała krajobrazowa

Piotr Weltrowski
11 października 2023, godz. 07:00 
Opinie (140)
Właściciele reklam będą mieli 12 miesięcy na dostosowanie ich do zapisów nowej uchwały. Właściciele reklam będą mieli 12 miesięcy na dostosowanie ich do zapisów nowej uchwały.

W czwartek, 12 października 2023 r., w życie wchodzą zapisy gdyńskiej uchwały krajobrazowej. Nie oznacza to jednak, że z dnia na dzień nielegalne reklamy znikną z ulic miasta. Tak naprawdę zacznie się bowiem roczny okres dostosowywania reklam do nowych zapisów.



Zwracasz uwagę na reklamy w przestrzeni publicznej?

Uchwała krajobrazowa to narzędzie pozwalające urzędnikom na walkę z reklamowym chaosem. W Gdyni urzędnicy dostają je zdecydowanie później niż ich koledzy w Gdańsku i Sopocie.

W końcu jednak - dwa tygodnie po opublikowaniu przyjętej w sierpniu przez radnych uchwały w Wojewódzkim Dzienniku Urzędowym - nowe przepisy zaczną obowiązywać w mieście.

- Nadchodzi czas, w którym uporządkujemy reklamy w przestrzeni publicznej na terenie naszego miasta, w tym także dzikie reklamy, które do tej pory wymykały się obowiązującym przepisom. Dzięki uchwale podjętej przez miejskich radnych mamy nareszcie narzędzie, aby nie tylko oczyścić krajobraz w newralgicznych miejscach, ale także będziemy mogli czuwać nad każdym nowym nośnikiem pojawiającym się w przestrzeni miasta. Efekty, czyli estetyczną, spójną przestrzeń publiczną zauważymy stosunkowo szybko - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Pełna treść uchwały krajobrazowej Gdyni (PDF)



Poprawę mieszkańcy Gdyni faktycznie zauważą dość szybko, bo już od czwartku wszystkie nowe reklamy, które pojawiać będą się w przestrzeni publicznej, będą musiały być dostosowane do zapisów uchwały krajobrazowej.

Właściciele reklam będą mieli 12 miesięcy na dostosowanie ich do zapisów nowej uchwały. Właściciele reklam będą mieli 12 miesięcy na dostosowanie ich do zapisów nowej uchwały.
Z kolei te, które powstały, zawisły lub stanęły wcześniej będą musiały zostać dostosowane do zasad najpóźniej przed upływem kolejnych dwunastu miesięcy (tzw. okres dostosowawczy).

Gdynia podzielona na dwie strefy



Jakie są szczegółowe zapisy uchwały? Przede wszystkim dzieli ona Gdynię na dwie strefy, w których obowiązywać będą nieco inne zapisy dotyczące reklam.

Gdynia zostanie podzielona na dwie strefy: A i B.

  • Strefa A obejmuje między innymi: centralny obszar miasta, w tym Śródmieście, obszary dziedzictwa kulturowego, zespoły przestrzenne wpisane do rejestru zabytków oraz obszary o wysokiej wartości urbanistycznej, architektonicznej i widokowej, w tym większe części Oksywia, Redłowa i Wzgórza św. Maksymiliana oraz całe Orłowo. Będzie tu zaostrzony rygor zakładający ograniczenie tablic i urządzeń dużego formatu.
  • Strefa B (rygoru wizualnego) obejmuje pozostałą część Gdyni. Zostanie tam ograniczona liczba szyldów oraz reklam, które nie będą mogły pojawić się np. na ogrodzeniach. Mają także zniknąć reklamy na kółkach zwane mobilami.



Bardziej szczegółowe zapisy uchwały dotyczą m.in. kolorystyki niektórych elementów małej architektury, ich maksymalnych wymiarów czy standardów jakościowych - chociażby w przypadku automatów wysyłkowych. Ogrodzenia muszą z kolei uwzględniać swoją formą różny rodzaj zabudowy.

W Gdyni obowiązywać będą dwie strefy - w zaznaczonej na czerwono strefie A przepisy dotyczące reklam będą bardziej restrykcyjne. W Gdyni obowiązywać będą dwie strefy - w zaznaczonej na czerwono strefie A przepisy dotyczące reklam będą bardziej restrykcyjne.
W strefie A obecność reklam w przestrzeni publicznej będzie bardzo ograniczona. Dla pozostałego obszaru miasta przewidziano natomiast przede wszystkim ograniczenie liczby nośników, zachowanie proporcji reklam w stosunku do otoczenia oraz dbałość o ich wysoką jakość wykonania.

Długa droga do przyjęcia uchwały



Warto tu przypomnieć, że Gdańsk i Sopot swoje uchwały krajobrazowe przyjęły już na początku 2018 roku.

W Gdyni prace nad dokumentem szły jednak zdecydowanie bardziej opornie. Władze miasta tłumaczyły to niedoskonałą legislacją i podawały przykłady spraw przed sądami administracyjnymi w przypadku miast, które uchwały wprowadziły wcześniej.



Pierwszy projekt uchwały pojawił się w 2020 roku, ale trafił do konsultacji wojewódzkiego konserwatora zabytków i marszałka województwa pomorskiego. Po nich wrócił do gdyńskich urzędników, którzy musieli wprowadzić poprawki.

Ostatecznie uchwałę krajobrazową Gdynia przyjęła 30 sierpnia 2023 roku.

Opinie (140) 5 zablokowanych

  • liczymy na to, zerówniez uwolni sie od Gryzonia i spólki.

    • 0 0

  • W telewizji

    są już prawie same reklamy. Rezultat? Nie oglądam telewizji. Przestałem także chodzić do kina. Reklamy oglądają tylko frajerzy!

    • 2 1

  • Nie dość

    Ze tracisz godzinę z filmu ba glupie spoty reklamowe 10 min z dokumentu na beznadziejny produkt i jakis tam czas gdy czegos słuchasz na YT to jeszcze to samo musisz obejrzeć na billboardzie. Zdumiewa mnie czasem reklama maślanki w szczerym polu na olbrzymim plakacie, mleka dla niemowlakow w środku miasta na zabytku i podpasek w centrum na jakims reprezentacyjnym placu. Nikomu to niepotrzebne. Może samemu reklamodawcy. Jakis czas temu prezydent Krakowa 'odreklamował' teren przy starowce i wreszcie zrobiło się fajnie..

    • 1 0

  • esteta

    Przez wiele lat, gdy wracałem z wakacji zawsze się wkurzałem, że u Niemca elegancko, a u nas szmaciarnia. Że tam tylko estetyczny szyld, a u nas blachy i płachty z całym wpisem do ewidencji gospodarczej. Ale od kilku lat widzę po Gdańsku i Sopocie, że i u nas może być ładnie. Trzeba to zrobić i w Gdyni i w Rumi i tak dalej. Przy autostradzie np. cały czas stawiamy kontenery na sztorc i obwieszamy szmatami. Jak najszybciej musimy zrobić z tym porządek, żeby nie nazywali nas narodem bez kultury...

    • 0 0

  • A co ta uchwała zmieni?

    Sama uchwała to mało. Jeszcze trzeba umieć i chcieć ją wyegzekwować. Mamy w Gdyni uchwałę, o tym że plakaty wyborcze nie mogą wisieć w obrębie pasa drogowego. Uchwałę mamy, ale i tak plakaty wyborcze wiszą tam gdzie nie powinny. Zgłoszenie przekazane do straży miejskiej wraz z informacją, że właściciel nie wyraził zgody na umieszczenie plakatu nie spowodowało niczego. Czas płynie. Plakaty wiszą. ale uchwałĘ MAMY, a co tam.

    • 1 0

  • Gdynia powinna uwolnić się od szczurkolozy i wtedy wszystko będzie już gucio.

    • 2 0

  • Dozwolone powinny być tylko reklamy umieszczone bezpośrednio na lokalu, który reklamują, czyli np. mechanik reklamuje siebie na swoim warsztacie.

    • 2 0

  • W końcu !!! Brawo, szkoda że tak długo.

    O Matko o Panie, już myślałem ze się nie doczekam.
    W końcu jakaś pozytywna robota Ekipy Szczurka.

    • 0 2

  • A co z kampanią?

    Czy podobnie jak w Gdańsku będzie wyjątek dla komitetów wyborczych podczas kampanii?

    • 0 0

  • A pospolity obywatel to sobie spokój zdjęć przy jednostce wojskowej nie może zrobić a tu proszę bardzo tereny wojskowe na niebiesko zaznaczone na mapie...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane