• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ważą się losy linii kolejowej do Wiczlina

Patryk Szczerba
31 lipca 2024, godz. 07:00 
Opinie (90)
Połączenie kolejowe Chwarzna i Wiczlina z centrum Gdyni jest zapisane w studium uwarunkowań przestrzennych. Połączenie kolejowe Chwarzna i Wiczlina z centrum Gdyni jest zapisane w studium uwarunkowań przestrzennych.

Plany dotyczące utworzenia linii kolejowej w kierunku Wiczlina z okolic Małego Kacka pozostają aktualne, ale ich realizacja pozostaje znakiem zapytania. Projekt połączenia wypadł z Krajowego Programu Kolejowego, zakładającego nowe inwestycje kolejowe do 2032 r. - Niewykluczone jednak, że wróci, bo są nowe władze w spółkach kolejowych i spore środki z UE na inwestycje kolejowe - zapowiadają władze Gdyni.



Czy jest sens inwestowania w połączenie kolejowe do Wiczlina?

W 2020 r. informowaliśmy o tym, że ówczesne władze Gdyni planują, by transport szynowy do zachodnich dzielnic był poprowadzony od linii 201 i współfinansowany przez Unię Europejską w ramach projektów realizowanych przez PKP PLK.

Budowa odcinka linii kolejowej od linii 201 do Chwarzna i Wiczlina została zapisana w studium uwarunkowań i kierunków przestrzennych Gdyni. W dokumencie zastrzeżono jednak, że realizacja jest uzależniona od przyszłej funkcji kolejowej i zasad współdziałania administracji kolejowej z władzami Gdyni.

Współpraca z PKP warunkiem powstania kolei na zachód Gdyni Współpraca z PKP warunkiem powstania kolei na zachód Gdyni

Planowana trasa wzdłuż rzeki Kaczej



Władze Gdyni wysłały w 2018 r. do PLK listę proponowanych inwestycji w infrastrukturę kolejową. Wśród nich była budowa nowej linii kolejowej w kierunku dzielnicy Wiczlino. Docelowo linia miałaby kończyć się w Bojanie.

- Postulowana linia kolejowa w kierunku Wiczlina mogłaby mieć swój początek w rejonie osady Krykulec, położnej w dzielnic Mały Kack. Odgałęziona od linii 201 i prowadzona w kierunku zachodnim, wzdłuż doliny Kaczej, po minięciu dzielnicy Wiczlino i przekroczeniu granicy Gdyni powinna znaleźć naturalną, uzasadnioną kontynuację do punktu połączenia z siecią kolejową w odpowiednim miejscu wybranym na podstawie przeprowadzonych analiz - argumentował Marek Stępa, ówczesny wiceprezydent Gdyni.

Projekt wypadł z Krajowego Programu Kolejowego



Transport kolejowy na Wiczlino stanął jednak pod znakiem zapytania. Projektu nie ma w zaktualizowanym w listopadzie 2023 r. Krajowym Programie Kolejowym, dokumencie określającym inwestycje kolejowe w kraju, które mają szansę na dofinansowanie.

- Gdynia nie prowadziła z samorządem województwa pomorskiego rozmów na temat budowy linii kolejowej Gdynia-Wiczlino-Bojano. Nie były również prowadzone konsultacje społeczne w tym zakresie - informuje Bartłomiej Austen, wiceprezydent Gdyni.
Przyznaje jednocześnie, że z uwagi na wysokie koszty prowadzenia działalności kolejowej miasto nie jest w stanie samodzielnie wybudować standardowej linii kolejowej, zarządzać nią oraz organizować na niej przewozów. Samorząd Województwa jest natomiast zaangażowany w budowę kosztownego drugiego etapu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

- Dlatego poszukiwane są alternatywne sposoby polepszenia komunikacji zbiorowej, z których najbardziej realistycznym wydaje się być rozwój ciągłej sieci buspasów, z przyszłościową
opcją budowy w ich śladzie lekkiego połączenia szynowego - wskazuje Bartłomiej Austen.

Inwestycja nadal z szansami na dofinansowanie, ale kluczowe są inne



Inwestycja nadal ma jednak szansę na uzyskanie dofinansowania. Jak mówi wiceprezydent, po zmianach zarządów w spółkach kolejowych i odblokowaniu środków z Unii Europejskiej Gdynia będzie chciała rozmawiać o możliwości realizacji połączenia na Wiczlino.

Kluczowe pozostają finanse, ale nie ukrywa, że priorytetem są obecne cały czas w krajowym programie inne inwestycje:
  • Budowa przystanku pasażerskiego na LK 201 przy istniejącym przystanku SKM Wzgórze Św. Maksymiliana na LK 250,
  • Budowa Północnej Kolei Aglomeracyjnej (linia na północ Gdyni)


- Przystanek na LK 201 na wysokości przystanku SKM Wzgórze Św. Maksymiliana stanowi element projektu modernizacji tej linii kolejowej. Natomiast projekt budowy Północnej Kolei Aglomeracyjnej, po opracowaniu przez PLK dokumentacji przedprojektowej, finansowanej z funduszy RPO, został umieszczony w programie pod tytułem "Włączenie północnych dzielnic Miasta Gdyni i Gminy Kosakowo w system kolei aglomeracyjnej na obszarze pomorskiej metropolii - kończy Bartłomiej Austen.

Opinie (90) 5 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (3)

    2032?Dlaczego Wojciech przez 20 lat tego nie zbudował?

    • 17 6

    • Z tych samych powodów, z powodu których nie zbuduje tego i obecna ekipa. I kolejna, i kolejna, i kolejna...

      • 7 1

    • (1)

      Svencjusz nie zawodzisz 7.00 budzik nastawiony na komentarz

      • 3 0

      • Spać nie może. Tak to jest.

        • 0 0

  • Ten rząd nie da ani grosza na polskie miasto Gdynia (5)

    Jak rządzili poprzednim razem, to w Gdyni nie było żadnych inwestycji. Teraz będzie tak samo.

    • 21 15

    • (1)

      Dobrze ze Horala wybudowali nowa linie kolejowa i drogę via maris i elektrownie atomowa A nie czekaj.....

      • 17 7

      • Nie głosujesz na niego

        Pytaj Nowacką

        • 9 3

    • A podaj przykład jakiegoś niepolskiego miasta w Polsce.

      • 7 5

    • To nie Gotenhafen tylko Gdynia

      Gdynia ma po prostu pecha do rządzących miastem, w kwietniu ludzie zaufali nowej ekipie i oczekują zmian a nie narzekania że poprzednie władze to a tam to a czy zmienią miasto zobaczymy bo jak na razie nabrały wody w usta i wycofują się jak raki z obietnic wyborczych.

      • 10 1

    • Jak rządziło PO Wojtek nie potrafił się dogadać z centralą

      A dla odmiany kiedy rządził PiS Wojtek nie potrafił dogadać się z centralą. Takie to były czasy. I coś mam smutne przeczucie, że nie minęły, bo władze Gdyni nadal nie lobbują, nie rozmawiają z nikim, nie wchodzą w koalicje

      • 3 0

  • Kolej do Wiczlina to tylko kreska na mapie władz Gdyni (8)

    Kreska chyba tylko po to, by hossa mogła drożej sprzedawać mieszkania na Wiczlinie. Im szybciej władzę miasta zaczną pracować nad sensowną alternatywą transportu zbiorowego w tej części miasta tym większa jest szansa że Wiczlino nie powtórzy tragedii Gdańska Południe.

    • 91 10

    • To ma sens tylko w ramach kolei aglomeracyjnej - patrz Bojano, Kielno i dalej (6)

      Ktokolwiek zakłada że kolej w gdyńskich warunkach geograficznych rozwiąże problemy komunikacyjne Wiczlina czy Obłuża jest niepoprawnym marzycielem.

      Ignorowana jest twarda matematyka, że czasy dojazdów będą niekonkurencyjne. Ignorowane jest że żaden pociąg nie ma szansy pojechać szybciej niż co pół godziny. Ot, nośne hasło na kampanie wyborcze

      • 5 10

      • jest wiele linii, na których pociągi jeżdżą w takcie 6 minutowym, i to z prędkością dwukrotnie wyższą niż przeciętna szybkość (2)

        samochodu w mieście; dlaczego tam pociąg nie miałby jeździć częściej niż co pół godziny?

        • 15 0

        • Bo nie stać nas na najdroższą formę transportu zbiorowego w super takvie (1)

          Tylko po to by hossa mogła budować kolejne budynki na polach

          • 3 8

          • Jest cale osiedle, które powinno być skomunikowane z resztą. Bez łaski. I to zanim powstało.

            • 1 0

      • (2)

        Mogliby zrobić przez Bojano, Kielno, Kamień i Szemud, a potem połączyć do Wejherowa. Dużo ludzi z tych okolic niestety jest wykluczonych komunikacyjnie i jedyna opcja to samochód.

        • 14 0

        • (1)

          Co więcej od Wejherowa w górę były już plany SKM, bo Niemcy przewidzieli, że tam będą budowały się osiedla. Wystarczy teraz obie koncepcje połączyć - te z okupacji i PRL - i mamy górny taras obsłużony.

          • 6 0

          • To jest zbyt piękne żeby się w Polsce zrealizowało . Nie daje szans na wdrozenie tych przedsięwzięć kolejowych.

            • 0 0

    • To nie miała być kolej, tylko tramwaj dwusystemowy i nie miało być klasycznej infrastruktury kolejowej...

      Tramwaj dwusystemowy w zabudowie miejskiej wygląda i funkcjonuje jak najzwyklejszy tramwaj. Tabor musi być jednak dostosowany do poruszania się po klasycznej infrastrukturze kolejowej, jeżeli na nią wjedzie (np. na wpięciu w okolicy dawnego polifarbu) i z odcinka klasycznej infrastruktury korzysta do poruszania się. Skąd zatem pomysł, że na Wiczlinie miała powstać klasyczna infrastruktura kolejowa i wypowiedzi na temat klasycznej infrastruktury kolejowej? Nie straszcie mieszkańców i nie demonizujcie idei, którą może celowo przedstawia się jako nierealną ze względu na "klasyczną infrastrukturę kolejową", bo to miały być jedynie zwykłe szyny tramwaju w pasie drogowym.

      • 4 1

  • Nie mogą sobie poradzić z obw Witomina

    To co dopiero z linią kolejową ;)

    • 36 0

  • Piniędzy nie ma I nie będzie. Nic nie powstanie. (2)

    To zemsta za to, że nie wybraliście kandydata po ko

    • 18 7

    • (1)

      Za pisiurów też władza centralna nigdy nie miała pieniędzy dla Gdyni. Inna sprawa, że ekipa Wojtka zielonego pojęcia nie miała o skutecznym lobbingu.

      • 2 1

      • Za rządów prawa i sprawiedliwości przebudowano magistralę do portu za 1,5 miliarda

        Zbudowano trasę kaszubską itd

        • 1 1

  • Gdynia Zachód (1)

    Przy takim tempie inwestycyjnym, Gdynia Wiczlino będzie miało połączenie kolejowe w 2100 roku .
    Na razie Witomino rozkopane, obwodnica Witomina w przetargu .
    Gotowy scenariusz na kontynuację Alternatywy 4.
    Uśmiechnij się , mieszkasz w Gdyni !

    • 39 2

    • Dokładnie tak

      Od 30 lat obwodnica Witomina w powijakach, a to rozwiązałoby problem dojazdu do obwodnicy i dzielnic zachodnich, o wykonawcy stale wygrywającym przetargi i marnotrawieniu naszych pieniędzy na bezsensowne inwestycje nic nie poprawiające szkoda mówić.

      • 6 2

  • Bartuś nie narzekaj jak było tylko działaj! (1)

    Mieszkańcy miasta oczekują zmian, to co było, to co nie zrobiono to już zamknięty rozdział. Kiedy obiecane reformy w ZDiZ i w Gdynia ? Każdy mieszkaniec wie że tam pracują skostniali niereformowalni urzędnicy a nie żadni fachowcy, to są osoby z epoki Wojtka i ich tok myślenia nastawiony jest na "Niedasim". Kiedy mieszkańcy będą mogli na miesięcznym bilecie komunikacji miejskiej podróżować SKM? W Gdańsku mieszkańcy mają chyba od 5 lat taka możliwość a u nas w Gdyni nie da się?

    • 17 1

    • U nas nic się nie da, tylko PR sobie robią.

      • 1 1

  • Czym jest ten mityczny - lekki transport kolejowy? (2)

    Tramwaj?

    • 13 2

    • Letbane - Dania - Aarhus, Odense, Kopenhaga (1)

      Fajne, ale zapytajcie o koszty wykonania i utrzymania.
      Pierwszy, miejski odcinek w Aarhus to miliard... dolarów.
      Ale to nic dziwnego w kraju, który buduje podmorskie tunele aby oszczędzić 40... minut.

      • 1 0

      • Niemcy robią to taniej

        Tramwaj dwusystemowy w Karlsruhe to był ułamek tych kosztów

        • 0 0

  • Obłuże i Pogórze nadal czeka na połączenie kolejowe (2)

    Nowa Prezydent Kosiorek nabrała wody w usta

    • 24 3

    • Tylko się uśmiecha do zdjęć.

      • 4 2

    • Zielona jak była dziurawa, tak jest. Nie ma gorszej ulicy w mieście i bardziej eksploatowanej przez um do bezpłatnych przejazdów

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    (3)

    Dawno powinno być połączenie. Dużo ludzi by jeździło do Gdańska czy innych rejonów. Tak samo obłuze. To jest przyszłość a nie bus pasy malowane na krzywym asfalcie.

    • 95 8

    • Tak? (2)

      Kolej co pół godziny jeżdżąca co pół godziny, w czasie co autobus buspasem a do tego do tegoż Gdańska trzeba się przesiąść, bo linia 201 nie skręca w tym kierunku

      Murowany "sukces"

      • 2 13

      • (1)

        Jak przesiąść? Przecież starotorze z Polifarbu jest w kierunku Gdańska mądralo. Kolejny, co nigdy tam nie był, ale się wypowie...

        • 9 1

        • Nasyp jest obecnie zrujnowany całkowicie

          Właściwie ta sama robota co od zera budować.

          • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane