• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ważą się losy linii kolejowej do Wiczlina

Patryk Szczerba
31 lipca 2024, godz. 07:00 
Opinie (120)
Połączenie kolejowe Chwarzna i Wiczlina z centrum Gdyni jest zapisane w studium uwarunkowań przestrzennych. Połączenie kolejowe Chwarzna i Wiczlina z centrum Gdyni jest zapisane w studium uwarunkowań przestrzennych.

Plany dotyczące utworzenia linii kolejowej w kierunku Wiczlina z okolic Małego Kacka pozostają aktualne, ale ich realizacja pozostaje znakiem zapytania. Projekt połączenia wypadł z Krajowego Programu Kolejowego, zakładającego nowe inwestycje kolejowe do 2032 r. - Niewykluczone jednak, że wróci, bo są nowe władze w spółkach kolejowych i spore środki z UE na inwestycje kolejowe - zapowiadają władze Gdyni.



Czy jest sens inwestowania w połączenie kolejowe do Wiczlina?

W 2020 r. informowaliśmy o tym, że ówczesne władze Gdyni planują, by transport szynowy do zachodnich dzielnic był poprowadzony od linii 201 i współfinansowany przez Unię Europejską w ramach projektów realizowanych przez PKP PLK.

Budowa odcinka linii kolejowej od linii 201 do Chwarzna i Wiczlina została zapisana w studium uwarunkowań i kierunków przestrzennych Gdyni. W dokumencie zastrzeżono jednak, że realizacja jest uzależniona od przyszłej funkcji kolejowej i zasad współdziałania administracji kolejowej z władzami Gdyni.

Współpraca z PKP warunkiem powstania kolei na zachód Gdyni Współpraca z PKP warunkiem powstania kolei na zachód Gdyni

Planowana trasa wzdłuż rzeki Kaczej



Władze Gdyni wysłały w 2018 r. do PLK listę proponowanych inwestycji w infrastrukturę kolejową. Wśród nich była budowa nowej linii kolejowej w kierunku dzielnicy Wiczlino. Docelowo linia miałaby kończyć się w Bojanie.

- Postulowana linia kolejowa w kierunku Wiczlina mogłaby mieć swój początek w rejonie osady Krykulec, położnej w dzielnic Mały Kack. Odgałęziona od linii 201 i prowadzona w kierunku zachodnim, wzdłuż doliny Kaczej, po minięciu dzielnicy Wiczlino i przekroczeniu granicy Gdyni powinna znaleźć naturalną, uzasadnioną kontynuację do punktu połączenia z siecią kolejową w odpowiednim miejscu wybranym na podstawie przeprowadzonych analiz - argumentował Marek Stępa, ówczesny wiceprezydent Gdyni.

Projekt wypadł z Krajowego Programu Kolejowego



Transport kolejowy na Wiczlino stanął jednak pod znakiem zapytania. Projektu nie ma w zaktualizowanym w listopadzie 2023 r. Krajowym Programie Kolejowym, dokumencie określającym inwestycje kolejowe w kraju, które mają szansę na dofinansowanie.

- Gdynia nie prowadziła z samorządem województwa pomorskiego rozmów na temat budowy linii kolejowej Gdynia-Wiczlino-Bojano. Nie były również prowadzone konsultacje społeczne w tym zakresie - informuje Bartłomiej Austen, wiceprezydent Gdyni.
Przyznaje jednocześnie, że z uwagi na wysokie koszty prowadzenia działalności kolejowej miasto nie jest w stanie samodzielnie wybudować standardowej linii kolejowej, zarządzać nią oraz organizować na niej przewozów. Samorząd Województwa jest natomiast zaangażowany w budowę kosztownego drugiego etapu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

- Dlatego poszukiwane są alternatywne sposoby polepszenia komunikacji zbiorowej, z których najbardziej realistycznym wydaje się być rozwój ciągłej sieci buspasów, z przyszłościową
opcją budowy w ich śladzie lekkiego połączenia szynowego - wskazuje Bartłomiej Austen.

Inwestycja nadal z szansami na dofinansowanie, ale kluczowe są inne



Inwestycja nadal ma jednak szansę na uzyskanie dofinansowania. Jak mówi wiceprezydent, po zmianach zarządów w spółkach kolejowych i odblokowaniu środków z Unii Europejskiej Gdynia będzie chciała rozmawiać o możliwości realizacji połączenia na Wiczlino.

Kluczowe pozostają finanse, ale nie ukrywa, że priorytetem są obecne cały czas w krajowym programie inne inwestycje:
  • Budowa przystanku pasażerskiego na LK 201 przy istniejącym przystanku SKM Wzgórze Św. Maksymiliana na LK 250,
  • Budowa Północnej Kolei Aglomeracyjnej (linia na północ Gdyni)


- Przystanek na LK 201 na wysokości przystanku SKM Wzgórze Św. Maksymiliana stanowi element projektu modernizacji tej linii kolejowej. Natomiast projekt budowy Północnej Kolei Aglomeracyjnej, po opracowaniu przez PLK dokumentacji przedprojektowej, finansowanej z funduszy RPO, został umieszczony w programie pod tytułem "Włączenie północnych dzielnic Miasta Gdyni i Gminy Kosakowo w system kolei aglomeracyjnej na obszarze pomorskiej metropolii - kończy Bartłomiej Austen.

Opinie (120) 5 zablokowanych

  • I odetniemy dzikie zwierzęta od wody

    Jestem przeciw

    • 1 3

  • To już kolejna klęska Kosiorek...

    a to dopiero początki jej urzędowania....

    • 2 4

  • Powinno być też połączenie kolejowe z Trójmiasta do Starogardu Gdańskiego oraz do Szczebrzeszyna .

    • 1 0

  • Hipokryzja? (2)

    Czy to nie czasem Gdynia nie chce się dołożyć do rozbudowy wiaduktów w węźle przystanku Karwiny pod poszerzenie linii kolejowej 201 i jednoczesnie bez zadnych konsultacji chce wybudowac linie z wiczlina i wpiąć ją 2km dalej do tej samej linii ktorej rozbudowe blokuje?

    • 5 1

    • Bredzisz. Gdynia nie będzie budować żadnej linii kolejowej, od tego są PLK i ew. tzw. Samorząd Województwa Pomorskiego, (1)

      aka Mietek S. et consortes. Jeżeli PLK zamierza budować dodatkowe dwa tory na Karwinach, to ma mieć na to pieniądze, bo to jest budowa infrastruktury kolejowej. A poza tym kiedy to będzie? Przecież PLK nie ma jeszcze dokumentacji na to zadanie, i nie wiadomo kiedy będzie miała.
      PLK też nie buduje infrastruktury bo ktoś ma taki kaprys albo sympatię, ale dlatego że takie są potrzeby społeczne.

      • 0 1

      • widać pewne zmiany kierunku bzdurzenia, ale nadal nie widać zrozumienia problemu

        PLK zajmuje się liniami kolejowymi o znaczeniu krajowym.
        Linie kolejowe potrzebne dla funkcjonowania społeczności lokalnych są w decyzyjności samorządów.
        Jak maja środki, to PLK będzie je utrzymywać.

        Pomorskie długie lata takich środków mieć nie chciało (inne priorytety), co skutkuje rozjechanie dróg i Trójmiasta masa samochodów. Bo ludzie muszą sobie jakoś radzić i zdobywać środki do życia.
        To skutki "oświeconego centralizmu stosowanego", rodem z czasów Gierka... Bo tej proweniencji są kręgi zarządzające województwem...

        Najbardziej jaskrawy przykład "wygaszania popytu", to SKM do Nowego Portu, której to linii nie chciał utrzymywać Gdańsk. Bo musiałby płacić za jej utrzymanie i funkcjonowanie, ponieważ linia całkowicie jest na terenie jednego miasta...

        • 0 0

  • Tankowowc (1)

    Trójmiasto to jednak prowincja, bez nowoczesnej infrastruktury, bez wizji rozwoju, a ceny nieruchomości pobiły warszawski rynek. Wyjaśnijcie mi ten fenomen??

    • 3 1

    • letnie rezydencje dla przyjezdnych

      Takie Cannes i Monaco dla ubogich...
      W to celował "gwizdek" PR przez 25 lat, to są efekty.

      "Warsiawka" zdewastowała Mazury i północ Pomorza, pusty pieniądz wziął teraz na cel Trójmiasto.

      • 2 0

  • "swój początek w rejonie osady Krykulec, położnej w dzielnic Mały Kack. Odgałęziona od linii 201 i prowadzona w kierunku

    To jakieś majaczenia po ciężkim towarze...

    Jedne z ciekawszych przyrodniczo terenów, spójny i naturalny kawałek starodrzewia.
    Takie plany kolei to z cyklu "taksówka" na szynach...

    Jedyny sensowny wariant kolei na zachodzie Gdyni to Osowa, Polifarb, Dąbrowa i dalej w kierunku Wejherowa.
    Pewnie niewiele osób zdaje sobie sprawę z faktu, że to obszar największych wzniesień w okolicach Trójmiasta, znacznie przekraczających "Donas"...

    Proponowane rozwiązanie to jedynie "króliczek", który ma odwrócić uwagę "chartów" od prawdziwie istotnych problemów Gdyni.

    • 3 2

  • Piorytet (1)

    Priorytetem powinno być Obluze

    • 0 3

    • Wszędzie są wielkie osiedla i potrzeba komunikacji.

      • 2 0

  • To zadłużone ponad miarę miasto i coraz mniejszą libcza ludności powoli się zwija a nie rozwija (1)

    A gdzie jest kolej na północ Gdyni, czy w ogóle kiedyś będzie?? Gdzie jest bezposrednie połączenie portu z obwodnicą? Na razie zbudowali bubel na skalę światową czyli węzeł Wielki Kack który miał bezkolizyjnie połączyć trasę kaszubską z obwodnicą ( w sumie jest to droga krajowa nr 6) a na trwałe zakorkował wjazd z Gdyni i Trasy Kaszubskiej w kierunku Gdańska. Wjazd jedną nitką i bardzo krótki pas włączeniowy. To jest wielki skandal, osoby za to odpowiedzialne powinny ponieść surowe kary!

    • 6 1

    • No ale węzeł Wielki Kack

      To gddkia sknociła a nie miasto.

      • 1 1

  • Na wuj budować linie kolejowe którymi nikt nie będzie jeżdził... (4)

    Bo powiedzcie mi ilu mieszkańców Karwin dojeżdża do centrum PKMką.
    Niewielu. To jak niewielu to pociągi jeżdżą rzadko. To jak jeżdżą rzadko to jeszcze mniej ludzi dojeżdża. To wtedy pociągi mogą jeździć jeszcze rzadziej....

    • 2 4

    • dowiedz się, jak funkcjonuje transport publiczny

      I dlaczego jest podatny na zjawisko "wygaszania popytu".

      • 3 0

    • Pociągi od początku jeździły rzadko (1)

      Bo Gdynia za czasów ekipy Wojtka wbite miała na rozmowy z marszałkiem. I w sumie z kimkolwiek innym. Niestety uśmiechnięta pani prezydentka też dobrze tylko na zdjęciach wypada.

      • 1 0

      • To smutne, ale kompletnie nie masz pojęcia o tym jak budować partnerstwo w dziedzienie kolei aglomeracyjnej.

        Inicjatywa należy do tzw. marszałka, który nie dorósł mentalnie do roli przywódcy, którym powinien być. Zachęcam do zapoznania się z historią kolei aglomeracyjnej w Wielkopolsce. Niech się nasze marszałkowo pilnie uczy kultury wspólpracy.

        • 1 1

    • ludzie z Karwin nie mogą dojeżdżać do Kartuz i Kościerzyny a co dopiero do centrum pociągiem. Lepszy dojazd jest komunikacją miejską

      • 0 0

  • (1)

    Buspasy są bez sensu, tylko kolej zapewnia szybie połączenie odległych dzielnic z centrum. No chyba że Gdynia chce żeby centrum wymarło

    • 4 0

    • Już wymarło. Too late.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane