• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ważą się losy linii kolejowej do Wiczlina

Patryk Szczerba
31 lipca 2024, godz. 07:00 
Opinie (117)
Połączenie kolejowe Chwarzna i Wiczlina z centrum Gdyni jest zapisane w studium uwarunkowań przestrzennych. Połączenie kolejowe Chwarzna i Wiczlina z centrum Gdyni jest zapisane w studium uwarunkowań przestrzennych.

Plany dotyczące utworzenia linii kolejowej w kierunku Wiczlina z okolic Małego Kacka pozostają aktualne, ale ich realizacja pozostaje znakiem zapytania. Projekt połączenia wypadł z Krajowego Programu Kolejowego, zakładającego nowe inwestycje kolejowe do 2032 r. - Niewykluczone jednak, że wróci, bo są nowe władze w spółkach kolejowych i spore środki z UE na inwestycje kolejowe - zapowiadają władze Gdyni.



Czy jest sens inwestowania w połączenie kolejowe do Wiczlina?

W 2020 r. informowaliśmy o tym, że ówczesne władze Gdyni planują, by transport szynowy do zachodnich dzielnic był poprowadzony od linii 201 i współfinansowany przez Unię Europejską w ramach projektów realizowanych przez PKP PLK.

Budowa odcinka linii kolejowej od linii 201 do Chwarzna i Wiczlina została zapisana w studium uwarunkowań i kierunków przestrzennych Gdyni. W dokumencie zastrzeżono jednak, że realizacja jest uzależniona od przyszłej funkcji kolejowej i zasad współdziałania administracji kolejowej z władzami Gdyni.

Współpraca z PKP warunkiem powstania kolei na zachód Gdyni Współpraca z PKP warunkiem powstania kolei na zachód Gdyni

Planowana trasa wzdłuż rzeki Kaczej



Władze Gdyni wysłały w 2018 r. do PLK listę proponowanych inwestycji w infrastrukturę kolejową. Wśród nich była budowa nowej linii kolejowej w kierunku dzielnicy Wiczlino. Docelowo linia miałaby kończyć się w Bojanie.

- Postulowana linia kolejowa w kierunku Wiczlina mogłaby mieć swój początek w rejonie osady Krykulec, położnej w dzielnic Mały Kack. Odgałęziona od linii 201 i prowadzona w kierunku zachodnim, wzdłuż doliny Kaczej, po minięciu dzielnicy Wiczlino i przekroczeniu granicy Gdyni powinna znaleźć naturalną, uzasadnioną kontynuację do punktu połączenia z siecią kolejową w odpowiednim miejscu wybranym na podstawie przeprowadzonych analiz - argumentował Marek Stępa, ówczesny wiceprezydent Gdyni.

Projekt wypadł z Krajowego Programu Kolejowego



Transport kolejowy na Wiczlino stanął jednak pod znakiem zapytania. Projektu nie ma w zaktualizowanym w listopadzie 2023 r. Krajowym Programie Kolejowym, dokumencie określającym inwestycje kolejowe w kraju, które mają szansę na dofinansowanie.

- Gdynia nie prowadziła z samorządem województwa pomorskiego rozmów na temat budowy linii kolejowej Gdynia-Wiczlino-Bojano. Nie były również prowadzone konsultacje społeczne w tym zakresie - informuje Bartłomiej Austen, wiceprezydent Gdyni.
Przyznaje jednocześnie, że z uwagi na wysokie koszty prowadzenia działalności kolejowej miasto nie jest w stanie samodzielnie wybudować standardowej linii kolejowej, zarządzać nią oraz organizować na niej przewozów. Samorząd Województwa jest natomiast zaangażowany w budowę kosztownego drugiego etapu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

- Dlatego poszukiwane są alternatywne sposoby polepszenia komunikacji zbiorowej, z których najbardziej realistycznym wydaje się być rozwój ciągłej sieci buspasów, z przyszłościową
opcją budowy w ich śladzie lekkiego połączenia szynowego - wskazuje Bartłomiej Austen.

Inwestycja nadal z szansami na dofinansowanie, ale kluczowe są inne



Inwestycja nadal ma jednak szansę na uzyskanie dofinansowania. Jak mówi wiceprezydent, po zmianach zarządów w spółkach kolejowych i odblokowaniu środków z Unii Europejskiej Gdynia będzie chciała rozmawiać o możliwości realizacji połączenia na Wiczlino.

Kluczowe pozostają finanse, ale nie ukrywa, że priorytetem są obecne cały czas w krajowym programie inne inwestycje:
  • Budowa przystanku pasażerskiego na LK 201 przy istniejącym przystanku SKM Wzgórze Św. Maksymiliana na LK 250,
  • Budowa Północnej Kolei Aglomeracyjnej (linia na północ Gdyni)


- Przystanek na LK 201 na wysokości przystanku SKM Wzgórze Św. Maksymiliana stanowi element projektu modernizacji tej linii kolejowej. Natomiast projekt budowy Północnej Kolei Aglomeracyjnej, po opracowaniu przez PLK dokumentacji przedprojektowej, finansowanej z funduszy RPO, został umieszczony w programie pod tytułem "Włączenie północnych dzielnic Miasta Gdyni i Gminy Kosakowo w system kolei aglomeracyjnej na obszarze pomorskiej metropolii - kończy Bartłomiej Austen.

Opinie (117) 5 zablokowanych

  • (1)

    Na pierwszym planie północne dzielnice i tego powinno się trzymać.

    • 4 1

    • Tam gdzie wielkie osiedle, powinna być porządna komunikacja od samego początku.

      • 1 0

  • Serio? (3)

    Chyba za dużo ta unia ma kasy... Kilka baniek na inwestycję, która będzie przynosić straty?

    • 1 6

    • A co?

      Może lepsza jest 5 pasmowa autostrada do centrum Gdyni?

      • 2 0

    • transport publiczny nigdy nie jest na plusie (1)

      w rachunku bezpośrednim.

      • 4 0

      • Transport publiczny należy się mieszkańcom bez łaski.

        • 1 0

  • Im więcej kolei i nowych połączeń tym lepiej dla wszystkich

    • 4 0

  • rozsądek (2)

    Najpierw rozbudować SKM o kolejny tor aż do Lęborka a może nawet Słupska, później Gdynia Północ najlepiej przedłużona do Rekowa. A najważniejsze to TABOR aby częstotliwość kursów była odpowiednia bo na chwilę obecną to nawet PKM choć jest zainteresowanie pasażerów to władzy nie stać na właściwe wykorzystanie potencjału jaki ona niesie od prawie dekady. Po co ludziom puste BUSpasy i tory coś jeszcze musi po nich wozićludzi.

    • 7 1

    • Jakbyś nie wiedział (1)

      to linia do Słupska właśnie jest modernizowana.

      • 4 0

      • od Słupska...

        g'woli ścisłości.

        • 1 0

  • Tramwaj. (1)

    To już chyba większy sens mialaby budowa trawmawju z Wiczlina przez Dąbrowę, Karwiny i Wielki Kack i zrobienie węzła przesiadkowego w okolicach wiaduktu nad Wielkopolską, gdzie wstępnie planowany jest nowy przystanek SKM.

    • 7 1

    • Dokładnie to chciałam napisać! Trawmawj na zachód!
      No dobra, może być metro ;).

      • 2 0

  • (1)

    Moim zdaniem Gdynia powinna pomyśleć o szybkim tramwaju do północnych dzielnic. Coś na wzór poznańskiego szybkiego tramwaju (pestki). Pociąg okej ale z reguły generują spóźnienia.

    • 2 2

    • Poznań, horror, Naramowice, tramwaj

      poszukaj sobie...

      • 1 1

  • Gdzie jest mapka z proponowana linią?

    • 2 1

  • Błąd popełniono projektując przystanki PKM

    Nie wiadomo z jakich powodów nie zbudowano przystanku przy Wzgórzu Maksymiliana (to było oczywiste za tam powinien powstać przystanek przesiadkowy) następny przystanek powinien być przy Ciapkowie co pozwoliłoby mieszkańcom Witomina szybko się dostać do PKM. Obecny przystanek zbudowano w miejscu gdzie jest nikomu nie potrzebny z trudnym dojazdem- autobusy na zakręcie nie mieszczą się .

    • 7 0

  • Jeśli inwestycja miałaby zniszczyć to co w Gdyni najcenniejsze, czyli lasy i zielone ścieżki dla spacerowiczów i rowerzystów

    to jestem zdecydowanie przeciw. A jeszcze obok/wzdłuż potoku?

    • 2 0

  • Powinni skupić się na budowie nowych linii.

    Po co na Wzgórzu św Maksymiliana przystanek PKM, skoro jeden przystanek dalej jest Gdynia Główna i bardzo szybko można przeskoczyć na SKM.

    • 0 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane