• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ważne skrzyżowanie na Trasie Słowackiego będzie szersze

Maciej Naskręt
28 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Gdański ZDiZ zleci poszerzenie skrzyżowania przy ETC. Gdański ZDiZ zleci poszerzenie skrzyżowania przy ETC.

Trasa Słowackiego zyska lepsze połączenie z al. Legionów i al. Rzeczypospolitej. ZDiZ ogłosił przetarg na przebudowę skrzyżowania obu dróg. Remont czeka też nieodległe skrzyżowanie al. Hallera z ul. Kościuszki.



Tak będzie wyglądało skrzyżowanie przy ETC z uwzględnieniem dodatkowego prawoskrętu i lewoskrętu na al. Rzeczypospolitej. Tak będzie wyglądało skrzyżowanie przy ETC z uwzględnieniem dodatkowego prawoskrętu i lewoskrętu na al. Rzeczypospolitej.
Gdański Zarząd Dróg i Zieleni ogłosił przetarg na projekt i rozbudowę skrzyżowania planowanej Trasy Słowackiego z al. Rzeczypospolitej i al. Legionów zobacz na mapie Gdańska. Po przebudowie ma się poprawić płynność w miejscu, gdzie do czasu budowy kolejnego odcinka, skończy się Trasa Słowackiego.

Dotychczasowy kształt skrzyżowania nie zapewniałby przepustowości wystarczającej do przyjęcia 3 tys. pojazdów na godzinę, a taką właśnie intensywność ruchu zakładają miejscy planiści w godzinach szczytu.

Nowe skrzyżowanie zaprojektowało Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego, które jest też autorem całego wrzeszczańskiego odcinka Trasy Słowackiego. Gotowa koncepcja trafiła do ZDiZ, ale tamtejsi drogowcy musieli zmniejszyć zakres przebudowy skrzyżowania. Wersja opracowana przez BPBK narzucałaby wzmocnienie konstrukcji tunelu dla pieszych pod al. Rzeczpospolitej, a na to miasto nie ma pieniędzy.

Czy rozbudowa skrzyżowania przy ETC usprawni ruch?

Ostatecznie zdecydowano, że tuż przed skrzyżowaniem w ciągu al. Rzeczypospolitej od strony Przymorza, do dwóch istniejących pasów, zostanie dobudowany prawoskręt i lewoskręt na odcinku 50 metrów. Zmieni się także geometria wyspy centralnej skrzyżowania. Drogowcy pod nowy pas ruchu zabiorą jej wschodnią część.

Dokumentacja projektowa wraz z uzyskaniem stosownych decyzji administracyjnych, umożliwiających rozpoczęcie robót budowlanych, ma być przygotowana przez wykonawcę wyłonionego w przetargu do 31 sierpnia. Natomiast prace drogowe mają zakończyć się pod koniec listopada, czyli wtedy, gdy ma być gotowa także Trasa Słowackiego wiodąca przez Wrzeszcz.

To nie koniec inwestycji w tej części miasta. Do maja tego roku ma zostać wyremontowana nawierzchnia na skrzyżowaniu al. Hallera i ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska. Przejazd przez tory tramwajowe ma być bardziej dogodny. Ułatwi on wtedy przejazd m.in. autobusom zmierzającym z lotniska w kierunku stadionu w Letnicy podczas Euro 2012.

- Nie znamy kosztów tych inwestycji. Kwotę jaką będziemy musieli zapłacić wykonawcom poznamy po rozstrzygnięciu przetargów. - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy ZDiZ.

Prace przy rozbudowie Trasy Słowackiego

Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,8 km. Termin oddania: koniec października 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Miejsca

Opinie (137) 1 zablokowana

  • To bardzo dobrze ze z czasem ktos dochodzi do wniosku ze trzeba coś poprawić. (9)

    Szkoda tylko ze to tyle trwa.

    • 76 4

    • niestety- dla jednych poprawić, dla innych pogorszyć (6)

      piesi już dawno wprowadzeni do tunelu, teraz będą mieli dłuższą drogę, a przecież także mają prawo do wygodnego poruszania się po mieście. Cykliści sobie dadzą radę, chociaż też im to zrobi pod górkę.

      • 6 11

      • Ehhhh (5)

        A czy Ty chłopie widziałeś w ogóle na oczy to skrzyżowanie?
        W jaki sposób budowa lewo i prawoskrętu wydłuży Twoim zdaniem tunel?
        W tunelu, jak to w tunelu, piesi idą POD skrzyżowaniem, a czy nad nimi samochody jadą po dwóch czy czterech pasach co to za różnica? Cyklistom też ten remont niczego nie zmieni.

        • 9 4

        • tunelu nie wydłuży, ale przecież do tunelu się dochodzi z różnych stron (4)

          teraz będzie dłużej - więc większe ryzyko. Tunel można by zasypać - dla pieszych byłoby wygodnie, ale myślę, że o nich rzadko myślisz.

          • 4 7

          • ech... (2)

            a ty myślisz tylko o pieszych . Wychodząc z twojego założenia należałoby zlikwidować całkowicie motoryzację i pochodne, i pieszy będzie łaził jak i gdzie będzie chciał ....
            PS. a nie pomyślałeś ,że to co pieszy nadłoży w drodze do tunelu to kierowcy razy 10 odsiedzą w korkach ?? a czas stracony na światłach ( i dla pieszych i kierowców ) , a wypadki na drogach jednopoziomowych .. ech człowieczku..

            • 4 4

            • i jeszcze (1)

              jedno ,jak tak przeszkadzają ci samochody , skrzyżowania , tunele i wogóle ruch drogowy i życie w mieście , to wyprowadź się na głęboką wiochę i d.py nie zawracaj....

              • 4 3

              • nie masz argumentów to przeginasz

                piesi mniej przeszkadzają samochodom niż odwrotnie. Nie proponuję zakazu jazdy samochodem po mieście, ale proponuję uwzględnianie interesów pieszych i ich komfortu przy projektowaniu rozwiązań przestrzennych i komunikacyjnych miasta. Nie wszyscy mają i chcą korzystać z samochodu, wszyscy bywają pieszymi. tylko tyle i aż tyle.

                • 3 2

          • Nadal uważam że nie masz pojęcia jak wygląda to skrzyżowanie.
            Dobudowa prawo i lewo skrętów w żaden sposób nie wydłuży także dojścia do tego tunelu bo wszystkie biegną RÓWNOLEGLE do al. Rzeczypospolitej. Dodatkowe pasy w żaden sposób nie przecinają dróg dojścia.
            Ja uważam, że pieszym korona z głowy nie spadnie jak zejdą do tunelu mając gwarancję, że żaden rozpędzony samochód w nich nie wjedzie.
            Dodatkowo nie muszą stać na światłach więc po drugiej stronie ulicy znajdą się szybciej, bezpieczniej i bezstresowo. A więc w sumie chyba jednak wygodniej

            • 0 0

    • Bo najpierw trzeba ustalić, kto ma za to wziąć kasę

      Pomysł przebudowy tej krzyżówki w takiej wersji (niewiele zmienionej) przygotował i rzycił w internecie na skyscrapercity niejaki MIchał Tusk kilka miesięcy temu. ZDiZ siedział cicho, zlecił fuchę sławetnemu partaczowi BPBK i jak już BPBK wzięło kasę za koncepcję, to można iść dalej. Ciekawe, czy prawdziwemu autorowi odpalili należne mu honorarium za prawa autorskie do pomysłu? Nie jestem zwolennikiem MichałaT, często na forum mamy zgrzyty, ale sprawiedliwość należy chłopakowi oddać za dobry pomysł.

      • 1 2

    • tam powinna byc estakada !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 1 2

  • słowackiego (3)

    nie chcemy zdradzać kosztu a to ciekawe !!!!!państwowe (moje )pieniądze wydają i nie chcą powiedzieć ile wydadzą to karygodne !!!!!! co z dostępem do informacji p. Naskręt niech pan uzyska odpowiedż na to pytanie !!!!!!!

    • 49 36

    • Ze względu na przetarg.

      Zapewne nie chodziło o "Z uwagi na trwające inwestycje nie chcemy zdradzać kosztu inwestorskiego tych przedsięwzięć" tylko "Z uwagi na trwające procedury przetargowe nie chcemy zdradzać kosztu inwestorskiego tych przedsięwzięć". Wtedy ma to sens.

      • 23 3

    • Słaby troll :)

      • 0 0

    • Póki co 43. osoby popisały sie totalna nieznajomoscia zagadnienia zamowien publicznych

      Brawo internetowi eksperci!

      • 3 0

  • Niedokończona wizja Nowej Słowackiego (17)

    Na omawianym skrzyżowaniu skończy się Trasa Słowackiego. Propagowana jako sprawne połączenie lotniska z stadionem jest taką drogą trochę donikąd. Wg mnie są koncepcje lepsze. Przykładowo realizacja trasy lotnisko - stadion mogłaby także przebiegać Słowackiego do obwodnicy, dalej (wytyczonym jeszcze przez planistów z lat PRL-u) nowym odcinkiem drogi nazwanej wrzeszczańską trasą W-Z do centrum komunikacyjnego i dalej na stadion.

    W centrum komunikacyjnym miały być trzy bezkolizyjne węzły drogowe - Kliniczna, obecna Hallera i Al. Zwycięstwa. Od tego centrum miały się rozchodzić nowoczesne arterie:
    - do centrum ulicą Jana z Kolna;
    - do Nowego Portu ulicą Marynarki Polskiej (teraz i w kierunku stadionu);
    - do Brzeźna współczesną Hallera;
    - w kierunku osiedli mieszkaniowych Suchanino i Morena wrzeszczańską trasą W-Z (miała to być droga szybkiego ruchu) przecinającą park akademicki, ul. Traugutta i biegnącą wzdłuż ulic Sobieskiego i Schuberta; trasa ta miała połączyć się z trójmiejską obwodnicą przecinając pod wiaduktem ulicę Rakoczego (po to ten wiadukt był budowany);
    - aleje Rzeczpospolita i Legionów miały być częścią arterii przecinającej dalej plac ks. Komorowskiego w kierunku ul Wyspiańskiego i dalej (po wyburzeniu kilku domów przy taj ulicy) droga ta miała bezpośrednio połączyć się z węzłem na obecnej Hallera.

    • 38 28

    • i w ten sposób miasto staje się pokrajane na kawałki (7)

      a nie musi być tworzone pod dyktando uzależnionych od samochodów. O tym nie pomyślałeś?

      • 18 17

      • (6)

        Jesteś utopista? Chcesz zlikwidować drogi? A którędy autobusy miałyby jeździć? Nowa szybka w miarę Havla też niedobra?

        • 8 11

        • nie chcę likwidować dróg, ale chcę sprowokować do myślenia nie tylko (5)

          i nie głównie o potrzebach jeżdżących samochodami po mieście. Jak na razie nieźle mi się udaje.

          • 9 7

          • Bredzisz (1)

            Miasto to nie tylko domy z betonu, stali i szkła. W tych domach mieszkają ludzie, którzy muszą się przemieszczać w różnych kierunkach. Trzeba budować drogi (niekoniecznie z ekranami, bo to przegięcie) choćby dla zbiorkomu, służb komunalnych i związanych z szeroko pojętym bezpieczeństwem. Same tramwaje niewiele zmienią, bo tez potrzebują torowisk i też tną miasto na kawałki, ale to o dziwo niklomu już nie przeszkadza. Nuiestety, postępu cywuilizacyjnego nie powstrzymamy bezmyślnymi hasłami nawiązujacymi swoimi rozwiązanaimi do średniowiecza - gęsta zabudowa pierzejowa z mnóstwem uliczek. Ta koncepcja dawno temu padła i jako pierwszy zaczął ją burzyć niejaki baron Haussmann w Paryżu. urzyć dosłownie, bo wyburzył kilkatysięcy domów budując szerokie arterie, które do dzisiaj są chlubą Paryża. A u nas piewcy tkanki miejskiej chcą powrotu do przeszłości.

            • 8 4

            • a znasz historie wyburzen w paryzu?

              wyburzył ze względów sanitarnych, przy których stworzył siec kanałów, by nie doprowadzić w mieście epidemii, tworząc dla szlachty miejsc spacerowych, przy czym wysiedlił z miasta na obrzeza robotników i rzemieślników.

              • 0 0

          • (2)

            Prowokujesz tylko do tego, że ludzie Ci wyjaśniają, że miasto to nie tylko piesi i rowerzyści, ale również ludzie, którzy muszą dojechać do pracy 10 km i dalej.

            • 5 4

            • warto policzyć, jaka jest proporcja i szukać rozwiązań

              zakładających że nie każdy może i nie każdy chce jeździć samochodem. Miasto rozwijające się pod dyktando ludzi myślących głównie lub wyłącznie o potrzebach amatorów motoryzacji indywidualnej (co innego samochody służb miejskich) się dusi dosłownie i w przenośni. Nie ma prostych rozwiązań, są tylko inteligentne wybory: np. twardo co do zasady, miękko co do metody. Nigdzie nie napisałem, że chcę z Zaspy zrobić sieć uliczek z pierzejami. Dojeżdżam codziennie z odległości 15 km, a z samochodu rzadko korzystam, stosuję różne kombinacje.

              • 3 3

            • czyli co proponujesz?

              dla biurowca, w którym pracuje 500 osób - 500 miejsc parkingowych wokół lub pod nim? a gdy wszyscy skończą pracę o 16, z tych biurowców wyleje się 500n samochodów. Miasto będzie stać w korkach bez względu na szerokość ulic, jeżeli będziemy zachęcać do przyjazdu transportem indywidualnym.

              • 0 0

    • ToJa ostatnia husarka (2)

      Czytałaś "Ostatniego Husarza" Mrożka? Jesteś taka sama jak bohater opowiadania. Piszesz i piszesz wciąż to samo od lat. Nie znudziła ci się ta walka? Na tym forum jest już kilka tych samych wypowiedzi w twoim wykonaniu.

      • 8 11

      • (1)

        lepiej być "ostatnim husarzem" niż neo-dzieckiem które zamiast oceniać temat i projekty ocenia piszących ludzi

        • 9 12

        • Bo ile można pisać o tym samym

          ta dyskusja z ToJa trwa kilka lat, żadnego przełomu, powielanie starych wpisów...

          • 4 1

    • Po co nam drogi - ma być Cenrum Solidarności i basta (3)

      Ale będzie Centrum Solidarności dla PiSowskiej bandy

      • 2 9

      • Ne dla PiSowskiej... (1)

        ... Pis nie rządzi już II kadencje. Jak umiesz myśleć to POmyśl dla której.

        • 2 3

        • Dziś Solidarność to klakierzy pisu. Zachowują się jak przybudówka partyjna.

          • 4 2

      • PiS nie rządzi od @-ch kadencji.

        Będą miejsca pracy dla POmagierów obecnej władzy.

        • 2 2

    • Trasa doliną obok Politechniki do Piecek i Suchanina była już planowana w latach 30 przez Niemców. Tędy miało się wyjeżdżać to autostrady Berlin-Królewiec. Na tamte czasy to był dobry pomysł, ale chyba w dzisiejszych realiach nie wykonywalny i szkodliwy.

      • 2 0

    • Taki stary,

      a jaka pamięć .

      • 0 0

  • a co z dwukierunkowym polaczeniem Plockiej i Havla? obecne rozwiazanie jest delikatnie rzecz ujmujac idiotyczne (2)

    • 27 6

    • Może być jak jest (1)

      Przynajmniej skrzyżowanie jest bezpieczniejsze. Wygoda to nie wszystko.

      • 2 7

      • Najbezpieczniej będzie zdelegalizować ruch kołowy i zaorać wszystkie drogi. Wygoda to nie wszystko - nikt już wtedy pod kołami nie zginie!

        • 6 4

  • ciekawa jestem kiedy wyremontuja tez stara lodzka przy ujescisku, na razie przypomina krajobraz ksiezycowy (5)

    • 14 12

    • Teraz to uliczka osiedlowa

      Poczekasz lata.

      • 17 2

    • Starą Łódzką Joasiu (3)

      to ci wyremontują, ale pojutrze, bo są pilniejsze remonty. A poza tym nie przypomina ona księżyca. A poza tym, pisz poprawnie. Nie śpiesz się.

      • 6 4

      • aleś ty mundry !!!

        • 1 3

      • Fakt, jest gorzej niż na księżycu. Standard drogi gminnej w Polsce C, po tęgiej zimie, czyli krater na kraterze. Jak ktoś dba o auto, to zauważa takie detale.

        • 2 1

      • A po za tym

        • 0 0

  • To nie wystarczy

    To na pewno poprawi sytuację, ale może nie wystarczyć.
    Zrobi się podobnie jak na Grunwaldzkiej w kier. Wrzeszcza, gdzie trzeba było dobudować osobną "nawrotkę" przed skrzyżowaniem aby udrożnić samo skrzyżowanie. Tu powinno powstać coś podobnego, bo samochody zawracające na Rzeczpospolitej + skręcające w lewo z Trasy Słowackiego = korek.

    • 9 3

  • (2)

    "Z uwagi na trwające inwestycje nie chcemy zdradzać kosztu inwestorskiego tych przedsięwzięć" - a to jakieś kuriozum. Co za bezsens.

    • 12 11

    • A gdzie widziszs bezsens? (1)

      Jeżeli oferent oszacował swój koszty na np. 5mln, a miasto krzyczy, że ma 12 to co zrobi normalny oferent? Podniesie cenę w okolice 12 mln, bo wtedy zarobi godziwie, a przy 5 ledwo co. Na Trakcie nie podano szacowanego koszty remontu i okazało się, że najtańsza oferta była tańsza o ponad połowę od kosztorsyu inwestorskiego. Dzięki takiemu podejściu mniej się wyda, czyli de facto zadłużenie budżetu miasta będzie mniejsze.

      • 5 0

      • Mydlenie oczu. Oferent ma prawo zapytać ile środków zabezpieczył Zamawiający,

        a Zamawiający ma obowiązek odpowiedzieć. W życiu publicznym obowiązuje jawność, więc gadanie o jakichś sekretach kompromituje tych, którzy to robią. Co zaś do faktycznej ceny, to wynika ona z warunków rynkowych, gdzie potencjalni wykonawcy składają oferty, kalkulując i faktyczny koszt robót, i swój zysk, ale także uwzględniając potencjalną konkurencję.

        • 1 3

  • To nie tak miało być

    Ktoś idzie na łatwiznę ...

    • 15 2

  • a OPAT w Gdyni jak nie było, tak nie ma i tak nie (2)

    • 9 6

    • jak się Gdynia zajmuje PR i kotarami oraz festiwalami zamiast pracą u podstaw, to OPAT nie będzie nigdy

      mniej zadęcia i bufonady, więcej pracy i myślenia nie tylko o praniu mózgów wyborców

      • 5 1

    • Będzie KLASZTOR to będzie OPAT

      • 7 0

  • Ulica Słowackiego to brzmi, ale już trasa chyba nie bardzo (4)

    Chopin może być żaglowiec, ale np. tramwaj?. Węzeł De Gaulle jeszcze tak, a np. Mickiewicza? Pewne postaci tak są ważne i nacechowane emocjonalnie, że nazywanie od nich kawałka asfaltu trochę zgrzyta. Może przesadzam.

    • 6 24

    • coś chyba nielogicznie dowodzisz...

      trasa to większy prestiż niż ulica.

      • 10 3

    • Proponuję inne nazwy (2)

      Drogi mniej ważne to np. ulica marmolady wieloowocowej, marmolady nieskosłodzonej i td, drogi ważniejsze to np. ulica dżemu truskawkowego, ulica dżemu malinowego, ulica dżemu brzoskwiniowego i td, główne arterie to ulica konfitury takiej lub innej, a na końcu najważniejsza trasa powidłowa. Pasuje

      • 6 3

      • Jeszcze Bulwar Dżemiku z Seksmisji ...Przecież nie był za kwaśny

        • 2 0

      • a bulwar budyniu?

        • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane