• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Karwiny: dlaczego prace wyhamowały?

Patryk Szczerba
26 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (372)
Najnowszy artykuł na ten temat Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni

Korki na ul. Wielkopolskiej w popołudniowych godzinach szczytu.

Prace na węźle Karwiny wyraźnie wyhamowały. Kierowcy narzekają zwłaszcza na zwężenie na ul. Wielkopolskiej na wysokości stacji benzynowejMapka w kierunku Karwin, co powoduje olbrzymie zatory. Urzędnicy tłumaczą, że prace wstrzymano, bo trzeba nanosić korekty w zaprojektowanych rozwiązaniach dotyczących podziemnej infrastruktury teletechnicznej w tym rejonie.




Czy przebudowa węzła Karwiny wpływa na czas twojej podróży?

Prace przy budowie węzła Karwiny ruszyły w październiku 2021 roku, wciąż trwają i szybko się nie skończą, choć pierwotnie zapowiadano, że w maju 2023 roku wszystko powinno być gotowe. Taki był zresztą termin ich zakończenia, który pojawił się w umowie z wykonawcą.

Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni w niedawnej odpowiedzi na interpelację radnej Mirosławy Król przyznał, że stan zaawansowania prac na koniec marca to 60 proc.

Kierowcy rozbudowę oglądają zza szyb samochodów, które w okolicy jadą powoli, zwłaszcza w godzinach szczytu. Nie brakuje bowiem utrudnień spowodowanych zwężaniem jezdni. Dotyczą blisko 35 tys. mieszkańców Dąbrowy, Karwin i Małego Kacka, którzy codziennie dojeżdżają z domu do pracy i szkoły samochodami bądź autobusami.

O tym, że inwestycja się opóźni wiadomo było już kilka miesięcy temu.

Zgłoszenia od kierowców



W ostatnim czasie do naszej redakcji trafiło kilka zgłoszeń od kierowców, którzy są zaniepokojeni postępami prac, a właściwie ich brakiem.

- Organizacja ruchu jest przeprowadzana bez żadnego poszanowania czasu użytkowników drogi. Obecnie jest potężny korek do wysokości skrzyżowania z ul. Gryfa Pomorskiego, bo wyłączono na wysokości krzyżówki jeden pas z ruchu o długości 40 m. Dlaczego? Tego nikt nie wie, bowiem nie są na nim prowadzone żadne prace. Ten odcinek jest już wyremontowany. W efekcie trzy pasy ruchu z powodu tego wyłączenia kanalizują się w jeden pas, żeby potem znowu przejść w dwa pasy - skarżyła się w e-mailu pani Monika.


Odcinek ul. Wielkopolskiej na wysokości stacji benzynowej jest newralgicznym miejscem. Jeden z czytelników sugerował, że wykonawca - firma MTM - mógł popełnić błędy w realizacji, stąd brak robotników na budowie i oczekiwanie na rozwiązanie sytuacji.

- Na cud zakrawa fakt, że jeszcze nikomu nie puściły nerwy i odreagowywanie kierowców ogranicza się do pisania komentarzy pod artykułami i do przeklinania za kółkiem - pisze inny czytelnik.

Urzędnicy: trzeba zmieniać projekt



O sprawę zapytaliśmy urzędników z Wydziału Inwestycji Urzędu Miasta w Gdyni. Okazuje się, że powodem nie są wykonane już prace budowlane, a dokumentacja projektowa, którą trzeba poprawiać ze względu na to, co odkryto pod ziemią.

Warto wiedzieć, że inwestycja jest prowadzona przez firmę MTM w formule zaprojektuj i wybuduj, po tym, jak pierwsza wersja projektu trafiła do szuflady po kontrowersjach związanych z zakresem inwestycji.



- Spowolnienie prac na ul. Wielkopolskiej na wysokości stacji AMIC związane jest z koniecznością usunięcia niezinwentaryzowanych kolizji teletechnicznych oraz przyjęcia innych rozwiązań technicznych w zakresie kanalizacji deszczowej, niż zostało to określone w dokumentacji projektowej z uwagi na konieczność uwzględnienia stanu istniejącego - wyjaśnia Arkadiusz Trzeciak, naczelnik Wydziału Inwestycji Urzędu Miasta w Gdyni.

Władze miasta: takie sytuacje się zdarzają



Więcej można dowiedzieć się z odpowiedzi na wspomnianą wcześniej interpelację.

Wiceprezydent Gdyni informuje w niej, że na etapie opracowywania dokumentacji projektowej kolizje te są rozwiązywane, ale nie zawsze jest to możliwe.



- W pasach drogowych występuje duża ilość infrastruktury i niestety zdarza się, że z uwagi na natrafienie na niezinwentaryzowaną infrastrukturę, rozbieżności w danych wprowadzonych na mapy przez właścicieli infrastruktury z występującymi w terenie rzędnymi obiektów istniejących, ujawnienie w istniejących kanalizacjach dodatkowych kabli czy światłowodów, roboty trzeba przerywać i dokonywać korekt w zaprojektowanych rozwiązaniach, co spowalnia tempo prac - tłumaczy Marek Łucyk.
Dodaje, że zaistniała konieczność przełożenia, przesunięcia czy przebudowy infrastruktury należącej do wielu podmiotów, a kolizje te występują na całym obszarze robót.

Aneksy już były, ale trzeba kolejnych



Przypomnijmy, że z wykonującą prace firmą MTM podpisano już trzy aneksy, w których pojawiła się m.in. konieczność wykonania przebudowy kabli teletechnicznych w ciągu ul. Chwaszczyńskiej.

19 stycznia podpisano z kolei aneks wskazujący na konieczność przebudowania sieci teletechnicznych, zbrojenia rozproszonego na zatokach autobusowych i zabezpieczenia układu ciepłowniczego.

  • Mieszkańcy wskazują przy okazji remontu na kiepskie zabezpieczenie drogi po wykonanych tymczasowych pracach przez wykonawcę.
  • Mieszkańcy wskazują przy okazji remontu na kiepskie zabezpieczenie drogi po wykonanych tymczasowych pracach przez wykonawcę.
  • Mieszkańcy wskazują przy okazji remontu na kiepskie zabezpieczenie drogi po wykonanych tymczasowych pracach przez wykonawcę.
  • Mieszkańcy wskazują przy okazji remontu na kiepskie zabezpieczenie drogi po wykonanych tymczasowych pracach przez wykonawcę.
  • Mieszkańcy wskazują przy okazji remontu na kiepskie zabezpieczenie drogi po wykonanych tymczasowych pracach przez wykonawcę.
  • Mieszkańcy wskazują przy okazji remontu na kiepskie zabezpieczenie drogi po wykonanych tymczasowych pracach przez wykonawcę.
  • Mieszkańcy wskazują przy okazji remontu na kiepskie zabezpieczenie drogi po wykonanych tymczasowych pracach przez wykonawcę.
W związku z następnymi kolizjami niebawem mają zostać podpisane kolejne dokumenty.

- Obecnie dokonujemy szacunków i analiz, żeby móc określić niezbędny czas do zakończenia wszystkich robót. Termin zakończenia prac według umowy to maj 2023 roku. Ostateczne terminy podane zostaną po podpisaniu aneksu - opowiada Arkadiusz Trzeciak.

Za kilka dni start prac na Nowowiczlińskiej



Dodajmy przy okazji, że niebawem ma się rozpocząć kolejna inwestycja związana z węzłem Karwiny - przebudowa ul. Nowowiczlińskiej.

Po zmianach powstanie przede wszystkim buspas, który połączy się z odcinkami realizowanymi w ciągu ul. Chwaszczyńskiej i Wielkopolskiej. Będzie też chodnik i droga dla rowerów. Koszt prac, które wykona firma WPRD Gravel to 24,945 mln zł brutto.

25 mln zł na przebudowę Nowowiczlińskiej 25 mln zł na przebudowę Nowowiczlińskiej

Prace mają być prowadzone etapami, by nie powodowały wielkich utrudnień, ale należy założyć, że i tak będą one spore.

Wykonawca ma 30 tygodni na ich wykonanie i 7 tygodni na uzyskanie odbiorów oraz pozwoleń, by inwestycja została formalnie zakończona i oddana do użytku. To oznacza, że nową ulicą pojedziemy na początku 2024 roku.

Węzeł Karwiny: informacje o inwestycji

  • Inwestycja w drogowym zakresie jest warta ponad 101 mln zł brutto.
  • Obejmuje przebudowę skrzyżowań, udogodnienia dla zmotoryzowanych, rowerzystów oraz pieszych.
  • W sąsiedztwie PKM Gdynia Karwiny powstanie jednopoziomowy parking typu Park&Ride ze 140 miejscami.
  • Pomieści się tam też co najmniej 50 rowerów.
  • W okolicy będzie 600 m dróg rowerowych i 3 km buspasów.


Węzeł Karwiny: więcej informacji



Quiz Topografia Trójmiasta. Czy znasz te miejsca? Średni wynik 58%

Topografia Trójmiasta. Czy znasz te miejsca?

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (372) 6 zablokowanych

  • Szkieletory na Polifarbie

    wciąż witają w Gdyni, taki to już symbol zarządzania miastem.

    • 26 0

  • ok, "niezinwentaryzowana infrastruktura", niech im będzie. Ale skoro takie rzeczy wychodza to moze nalezy przesunac remont Nowowiczlińskiej az do skonczenia tych prac?! co łucyk i szczur???? Ze już nie wspomnę, że cały ten kilkuletni cyrk to tylko aby zrobić pas dla rowerów i małą architekturę. To jest kpina i chamsto. pogonić tych nierobów z UM.

    • 42 0

  • Jechałam w Rumunii po drodze z której właśnie zwinęli asfalt, jechałam w Białorusi po nowej autostradzie przed wylaniem asfaltu. (5)

    A tu wszystkie auta stoją, bo nie dość że firmy nie robią to jeszcze z każdej strony Gdyni rozryli. Brawo włodarze.

    • 86 6

    • Czyli jaki wniosek? (1)

      Trzeba wyprowadzić się na Białoruś. Tow. Łukaszenko już czeka z kwiatami!

      • 5 17

      • to gdzie wtedy

        wyprowadzić kierownictwo MTM i tych dziwnych 'włodarzy'?

        • 9 2

    • brawo Ty że tylko autem potrafisz (2)

      • 3 6

      • brawo że Ty nie potrafisz

        • 2 2

      • wystarczy używać mózgu podczas jazdy a "korki" skrócą się o połowę

        ale jak "ktoś" nie ma jaj , to siedzi w aucie "i duma : ruszyć czy nie ruszyć". Ulice pełne są "kierowców" którzy wsiadając do auta już mają pełną pieluchę na myśl o jezdzie

        • 0 3

  • Czy przebudowa węzła Karwiny wpływa na czas twojej podróży?

    Pamiętajcie najważniejsze: czas to pieniądz. Przez tą nieudolną przebudowę wszyscy tracimy ogromne pieniądze. Realnie znacznie większe niż koszt inwestycji.

    • 49 0

  • Zwężenia... (2)

    Zwężenia a właściwie wyłączenia pasów ruchu są również tam, gdzie asfalt jest wylany i bez problemu ruch mógłby się odbywać dwoma pasami. Np. od ul. Górniczej w stronę Sopockiej. Od wielu tygodni nic się tam nie dzieje, a pas jest wyłączony. Wykonawca zupełnie się nie przejmuje utrudnieniami jakie powoduje dla kierowców. To jest dramat. Dlaczego nikt tego nie kontroluje i nie interweniuje. Tyle lat już trwa ten koszmar!

    • 47 0

    • Zwężenia

      W tym szaleństwie jest metoda-wkurzyć ludzi na maksa, a tak po prawdzie to dlaczego ten pas jest zamknięty?? zapadnie się czy co ??? czy tylko kwestia zmiany tabliczki i odstawienie pachołka???
      Maskara jakaś i bezmyslność

      • 9 0

    • Mógłby się odbywać dwoma pasami, ale...

      Na tej wspomnianej części nadal brakuje co najmniej ostatniej warstwy asfaltu. Trzeba robić slalom pomiędzy studzienkami. Przy Starodworcowej, gdzie Chwaszczyńska zmienia się w Wielkopolską, hopka na pół metra. Konia z rzędem temu, kto wytłumaczy dlaczego nie kończą tam prac, a zamiast tego rozkopują kolejne odcinki. Nóż się w kieszeni otwiera gdy człowiek o tym myśli i same niecenzuralne słowa na ustach. Gdy w kolejnych wyborach ponownie wygra Szczurek, lub jego wasale, to z pełną odpowiedzialnością można nazwać gdynian deb..mi.

      • 3 0

  • Pamiętajcie, że niedługo będą wybory samorządowe. Nie głosować na tę ekipę, rozliczyć ich, wpuścić CBA i prokuraturę :)

    • 35 2

  • Przywieźcie na plac budowy bloczki betonowe i zaprawę murarską

    Wpuśćcie brygadę murarzy, niech wybudują tamę w poprzek drogi.
    Trzeba pamiętać by zostawić miejsce na zamontowanie śluzy.
    Zamontować turbiny, a w budynku wzniesionym nad tamą, wbudować prądnice.
    Stamtąd wyprowadzić przewody i podłączyć do sieci.
    Potem czekamy już tylko na ulewne deszcze i mamy prądu dla całych Karwin.
    Ci którzy będą narzekali, że nie mogą jechać samochodem, niech się nie martwią na zapas.
    Sprzedajcie samochód i kupcie sobie kajak.
    Miejsca przeniosek są też zaplanowane.

    • 9 1

  • A może zdarzyć się sytuacja, że obecne władze Gdyni, które mają gdzieś mieszkańców, przestaną nimi być?

    I co wtedy?

    • 33 0

  • Jest bardzo mocna presja na celowe zakorkowanie miasta

    Główne drogi rozkopane, długie remonty nie wnoszące znaczących udogodnień, sprzedaż działek, które mogłyby posłużyć do rozbudowy jakiejkolwiek infrastruktury, sygnalizacja świetlna co 50 metrów, znikoma ilość rond w całym mieście, likwidacja "zielonych strzałek", likwidacja miejsc parkingowych (więc jeździsz w kółko i szukasz wolnego miejsca)..
    Oni wiedzą, że wyborów już nie wygrają, po prostu chcą wszystkim doj**ać na pożegnanie, tacy ludzie..

    Zaczęło się wielkie wyprowadzanie kasy z budżetu dla siebie i kolegów - nagrody, dotacje, niezrozumiałe zamówienia publiczne na wygórowane kwoty. Będzie tego co raz więcej. Miłego dnia życzę

    • 39 2

  • Bo Mamy Trzy Maszyny dostały w nagrodę nowy kontrakt na Chwarznieńskiej.

    • 28 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane