• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Karwiny: dlaczego prace wyhamowały?

Patryk Szczerba
26 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (372)
Najnowszy artykuł na ten temat Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni

Korki na ul. Wielkopolskiej w popołudniowych godzinach szczytu.

Prace na węźle Karwiny wyraźnie wyhamowały. Kierowcy narzekają zwłaszcza na zwężenie na ul. Wielkopolskiej na wysokości stacji benzynowejMapka w kierunku Karwin, co powoduje olbrzymie zatory. Urzędnicy tłumaczą, że prace wstrzymano, bo trzeba nanosić korekty w zaprojektowanych rozwiązaniach dotyczących podziemnej infrastruktury teletechnicznej w tym rejonie.




Czy przebudowa węzła Karwiny wpływa na czas twojej podróży?

Prace przy budowie węzła Karwiny ruszyły w październiku 2021 roku, wciąż trwają i szybko się nie skończą, choć pierwotnie zapowiadano, że w maju 2023 roku wszystko powinno być gotowe. Taki był zresztą termin ich zakończenia, który pojawił się w umowie z wykonawcą.

Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni w niedawnej odpowiedzi na interpelację radnej Mirosławy Król przyznał, że stan zaawansowania prac na koniec marca to 60 proc.

Kierowcy rozbudowę oglądają zza szyb samochodów, które w okolicy jadą powoli, zwłaszcza w godzinach szczytu. Nie brakuje bowiem utrudnień spowodowanych zwężaniem jezdni. Dotyczą blisko 35 tys. mieszkańców Dąbrowy, Karwin i Małego Kacka, którzy codziennie dojeżdżają z domu do pracy i szkoły samochodami bądź autobusami.

O tym, że inwestycja się opóźni wiadomo było już kilka miesięcy temu.

Zgłoszenia od kierowców



W ostatnim czasie do naszej redakcji trafiło kilka zgłoszeń od kierowców, którzy są zaniepokojeni postępami prac, a właściwie ich brakiem.

- Organizacja ruchu jest przeprowadzana bez żadnego poszanowania czasu użytkowników drogi. Obecnie jest potężny korek do wysokości skrzyżowania z ul. Gryfa Pomorskiego, bo wyłączono na wysokości krzyżówki jeden pas z ruchu o długości 40 m. Dlaczego? Tego nikt nie wie, bowiem nie są na nim prowadzone żadne prace. Ten odcinek jest już wyremontowany. W efekcie trzy pasy ruchu z powodu tego wyłączenia kanalizują się w jeden pas, żeby potem znowu przejść w dwa pasy - skarżyła się w e-mailu pani Monika.


Odcinek ul. Wielkopolskiej na wysokości stacji benzynowej jest newralgicznym miejscem. Jeden z czytelników sugerował, że wykonawca - firma MTM - mógł popełnić błędy w realizacji, stąd brak robotników na budowie i oczekiwanie na rozwiązanie sytuacji.

- Na cud zakrawa fakt, że jeszcze nikomu nie puściły nerwy i odreagowywanie kierowców ogranicza się do pisania komentarzy pod artykułami i do przeklinania za kółkiem - pisze inny czytelnik.

Urzędnicy: trzeba zmieniać projekt



O sprawę zapytaliśmy urzędników z Wydziału Inwestycji Urzędu Miasta w Gdyni. Okazuje się, że powodem nie są wykonane już prace budowlane, a dokumentacja projektowa, którą trzeba poprawiać ze względu na to, co odkryto pod ziemią.

Warto wiedzieć, że inwestycja jest prowadzona przez firmę MTM w formule zaprojektuj i wybuduj, po tym, jak pierwsza wersja projektu trafiła do szuflady po kontrowersjach związanych z zakresem inwestycji.



- Spowolnienie prac na ul. Wielkopolskiej na wysokości stacji AMIC związane jest z koniecznością usunięcia niezinwentaryzowanych kolizji teletechnicznych oraz przyjęcia innych rozwiązań technicznych w zakresie kanalizacji deszczowej, niż zostało to określone w dokumentacji projektowej z uwagi na konieczność uwzględnienia stanu istniejącego - wyjaśnia Arkadiusz Trzeciak, naczelnik Wydziału Inwestycji Urzędu Miasta w Gdyni.

Władze miasta: takie sytuacje się zdarzają



Więcej można dowiedzieć się z odpowiedzi na wspomnianą wcześniej interpelację.

Wiceprezydent Gdyni informuje w niej, że na etapie opracowywania dokumentacji projektowej kolizje te są rozwiązywane, ale nie zawsze jest to możliwe.



- W pasach drogowych występuje duża ilość infrastruktury i niestety zdarza się, że z uwagi na natrafienie na niezinwentaryzowaną infrastrukturę, rozbieżności w danych wprowadzonych na mapy przez właścicieli infrastruktury z występującymi w terenie rzędnymi obiektów istniejących, ujawnienie w istniejących kanalizacjach dodatkowych kabli czy światłowodów, roboty trzeba przerywać i dokonywać korekt w zaprojektowanych rozwiązaniach, co spowalnia tempo prac - tłumaczy Marek Łucyk.
Dodaje, że zaistniała konieczność przełożenia, przesunięcia czy przebudowy infrastruktury należącej do wielu podmiotów, a kolizje te występują na całym obszarze robót.

Aneksy już były, ale trzeba kolejnych



Przypomnijmy, że z wykonującą prace firmą MTM podpisano już trzy aneksy, w których pojawiła się m.in. konieczność wykonania przebudowy kabli teletechnicznych w ciągu ul. Chwaszczyńskiej.

19 stycznia podpisano z kolei aneks wskazujący na konieczność przebudowania sieci teletechnicznych, zbrojenia rozproszonego na zatokach autobusowych i zabezpieczenia układu ciepłowniczego.

  • Mieszkańcy wskazują przy okazji remontu na kiepskie zabezpieczenie drogi po wykonanych tymczasowych pracach przez wykonawcę.
  • Mieszkańcy wskazują przy okazji remontu na kiepskie zabezpieczenie drogi po wykonanych tymczasowych pracach przez wykonawcę.
  • Mieszkańcy wskazują przy okazji remontu na kiepskie zabezpieczenie drogi po wykonanych tymczasowych pracach przez wykonawcę.
  • Mieszkańcy wskazują przy okazji remontu na kiepskie zabezpieczenie drogi po wykonanych tymczasowych pracach przez wykonawcę.
  • Mieszkańcy wskazują przy okazji remontu na kiepskie zabezpieczenie drogi po wykonanych tymczasowych pracach przez wykonawcę.
  • Mieszkańcy wskazują przy okazji remontu na kiepskie zabezpieczenie drogi po wykonanych tymczasowych pracach przez wykonawcę.
  • Mieszkańcy wskazują przy okazji remontu na kiepskie zabezpieczenie drogi po wykonanych tymczasowych pracach przez wykonawcę.
W związku z następnymi kolizjami niebawem mają zostać podpisane kolejne dokumenty.

- Obecnie dokonujemy szacunków i analiz, żeby móc określić niezbędny czas do zakończenia wszystkich robót. Termin zakończenia prac według umowy to maj 2023 roku. Ostateczne terminy podane zostaną po podpisaniu aneksu - opowiada Arkadiusz Trzeciak.

Za kilka dni start prac na Nowowiczlińskiej



Dodajmy przy okazji, że niebawem ma się rozpocząć kolejna inwestycja związana z węzłem Karwiny - przebudowa ul. Nowowiczlińskiej.

Po zmianach powstanie przede wszystkim buspas, który połączy się z odcinkami realizowanymi w ciągu ul. Chwaszczyńskiej i Wielkopolskiej. Będzie też chodnik i droga dla rowerów. Koszt prac, które wykona firma WPRD Gravel to 24,945 mln zł brutto.

25 mln zł na przebudowę Nowowiczlińskiej 25 mln zł na przebudowę Nowowiczlińskiej

Prace mają być prowadzone etapami, by nie powodowały wielkich utrudnień, ale należy założyć, że i tak będą one spore.

Wykonawca ma 30 tygodni na ich wykonanie i 7 tygodni na uzyskanie odbiorów oraz pozwoleń, by inwestycja została formalnie zakończona i oddana do użytku. To oznacza, że nową ulicą pojedziemy na początku 2024 roku.

Węzeł Karwiny: informacje o inwestycji

  • Inwestycja w drogowym zakresie jest warta ponad 101 mln zł brutto.
  • Obejmuje przebudowę skrzyżowań, udogodnienia dla zmotoryzowanych, rowerzystów oraz pieszych.
  • W sąsiedztwie PKM Gdynia Karwiny powstanie jednopoziomowy parking typu Park&Ride ze 140 miejscami.
  • Pomieści się tam też co najmniej 50 rowerów.
  • W okolicy będzie 600 m dróg rowerowych i 3 km buspasów.


Węzeł Karwiny: więcej informacji



Quiz Topografia Trójmiasta. Czy znasz te miejsca? Średni wynik 58%

Topografia Trójmiasta. Czy znasz te miejsca?

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (372) 6 zablokowanych

  • kompetencje pana Łucyka ograniczają się do organizacji biegów po lesie !

    • 32 0

  • Niech kierowcy zapłacą to może przyspiesza. (4)

    Ich drogi to niech płacą, komuniści. W ogóle, nazwa węzeł nie oddaje tego co to w rzeczywistości jest i będzie. Przecież kierowczyki nie przesiada się z gruchotow na PKM. To po prostu przebudowa skrzyzowan i wygładzenie asfaltów dla kierowczykow. Obciążyć więc ich realnymi kosztami.

    • 3 33

    • Kierowczyki autobusów i trolejbusów też? (2)

      Przy takiej fobii to żaden lekarz ani terapeuta nie pomoże.

      • 9 2

      • czyli co, zostawiamy drogę tylko dla trajtków i autobusów a kierowczykom szlaban? W sumie ma sens. (1)

        Skoro to węzeł to kierowczyki wynocha do kolejki. Zbiorkom jedzie dalej. Fajne masz pomysły, popieram.

        • 1 3

        • Córko Leśnika

          najadłaś się szaleju i majaczysz, zresztą jak zwykle. Lepiej wracaj do chlewu, nakarm świnie i daj wypocząć twojej skołatanej głowie (o ile ją masz).

          • 3 1

    • Szpital na Srebrzysku ma zdecydowanie zbyt liberalne zasady dostępu do internetu dla pacjentek.

      • 1 0

  • A ten cały MTM to nie zaczął gdzieś kolejnej inwestycji? (1)

    Bo wersja oficjalna to jest jaka jest, ilość pracowników na budowie zmniejszyła się ogromnie.
    Pytanie gdzie oni dzisiaj są? Bo coś mi podpowiada że rozgrzebują jakąś inną budowę.

    • 30 0

    • No rozpoczął 11 kwietnia na Witominie

      • 3 0

  • Opinia wyróżniona

    Od początku tempo było ślimacze a organizacja robót fatalna (2)

    Najwyraźniej wykonawcy są opłacani za czas robót. W miarę sprawnie poszło im tylko rozwalenie wszystkich skrzyżowań na odcinku paru kilometrów, jezdni, chodników oraz beznadziejne oznakowanie. Blamaż na całej linii. Czy w bieżącej 10-latce oda im się zakończyć budowę przed rozpoczęciem prac remontowych?

    • 196 3

    • Gdynia odcięta (1)

      Witomino w remoncie, Karwiny w remoncie, Koleczkowo w remoncie, Pucka w remoncie

      • 1 0

      • Teraz powinni jeszcze zacząć coś na łączniku obwodnicy z estakadą i do Gdyni tylko od zatoki będzie można wpłynąć

        • 0 0

  • Dlaczego wylano 3 miesiace temu lewy pas na karwiny przed PKMka? Tamn od tego czasu nic sie nie dzieje a wjazd na karwy

    odbywa sie jednym pasem !!!!

    • 39 0

  • Nie tylko MTM zawodzi. Strabag na Chwarznie też jest daleko w polu, dosłownie

    Budowa ledwie postępuje, ludzi i sprzętu co łaska, a lipiec się zbliża.

    • 17 1

  • Rozumiem ze wlasiciele "niewprowadzonej infrastruktury" odpowiedza finansowo za jej niewprowadzenie i w zwiazku z tym

    koniecznosc dodatkowych prac projektowych i budowlanych ?

    • 17 1

  • Papraki z UM. (1)

    Papraki z UM tylko sprzedawać i sprzedawać grunty na tym się znają ciekawe kto dał zgodę na wycięcie drzew pod Kauflanda na Nowowiczlinskiej w tym mieście dawno temu władza jest skompromitowana.

    • 26 1

    • Dopowiedzenie

      W tym miejscu już dawno było z lekka powycinane bo plany od lat były od tej polany koło pętli Tuwima gdzie są już nowe bloki miały powstać dalej wzdłuż apartamenty aż po Dąbrowę i wycięty las.
      Powstaje sklep no i dobrze może nie będzie więcej bloków chociaż wątpliwa sprawa bo tam wokoło budowy drzew pozaznaczanych pod wycinkę od liku kwestia pewnie czasu.
      Sklep niech budują bo tu na górze jest tylko Max Xavier bardzo drogi to jest sklep ewentualnie jak coś zabraknie i jest potrzeba ale nie na codzienne zakupy tam już dawno mało klientów.
      Fakt tanio nie ma już nigdzie ale sklepy z
      dużą ilością towarów mogą manipulować cenami a osiedlowe sobie na to nie pozwolą.

      • 3 1

  • Bo remont jak serial brazylijski

    ma trwać.
    P.S. MTM robi remont w Gdańsku, więc przerzuca sprzęt i pracowników, bo tam nie są skłonni do podpisywania aneksów. Jeszcze.

    • 22 2

  • Samochodziarze (5)

    1. Przecież to dla was te zmiany, to co narzekacie?
    2. Gdyby nie wy nie byłoby korków.

    • 5 34

    • O co chodzi?!

      Czy tylko cierpią Ci co jeżdżą samochodami? Dojeżdżam komunikacją miejską i też stoję w tych korkach na Karwinach. Rowerzyści też nie mają lekko bo ścieżki zostały im na czas budowy częściowo rozebrane

      • 9 1

    • dość "wąskie" to Twoje spojrzenie

      • 3 0

    • Dla ciebie tez nie ma chodników ped**arzu

      • 2 2

    • Przecież głównym zadaniem projektu jest budowa buspasów.

      • 2 0

    • tak, widziałeś "chodniki" i "przejścia" w rejonie tej przebudowy?

      bardzo przyjazne dla pieszych, szczególnie starszych i niepełnosprawnych.... niezabezpieczone rowy, piasek wszędzie, niewidoczne pasy, zerowa kontrola nad tym, że samochody wjeżdżają na światła dla pieszych i stoją na nich blokując pieszych przez złą regulację, nagłe różnice w poziomie nawierzchni, dosłownie wysokości schodów na środku jezdni, przejścia prowadzące przez środek wykopów z pracującymi maszynami dokoła, żadnej żółtej farby - domyśl się gdzie to przejście, żadnych oznaczeń pionowych, żadnych pomostów czy desek, żeby choć tymczasowo nieco ułatwić przejście w najgorszych miejscach... i tak już ponad rok, nikt się tematem nie interesuje

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane