• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Karwiny: dlaczego prace wyhamowały?

Patryk Szczerba
26 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (372)
Najnowszy artykuł na ten temat Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni

Korki na ul. Wielkopolskiej w popołudniowych godzinach szczytu.

Prace na węźle Karwiny wyraźnie wyhamowały. Kierowcy narzekają zwłaszcza na zwężenie na ul. Wielkopolskiej na wysokości stacji benzynowejMapka w kierunku Karwin, co powoduje olbrzymie zatory. Urzędnicy tłumaczą, że prace wstrzymano, bo trzeba nanosić korekty w zaprojektowanych rozwiązaniach dotyczących podziemnej infrastruktury teletechnicznej w tym rejonie.




Czy przebudowa węzła Karwiny wpływa na czas twojej podróży?

Prace przy budowie węzła Karwiny ruszyły w październiku 2021 roku, wciąż trwają i szybko się nie skończą, choć pierwotnie zapowiadano, że w maju 2023 roku wszystko powinno być gotowe. Taki był zresztą termin ich zakończenia, który pojawił się w umowie z wykonawcą.

Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni w niedawnej odpowiedzi na interpelację radnej Mirosławy Król przyznał, że stan zaawansowania prac na koniec marca to 60 proc.

Kierowcy rozbudowę oglądają zza szyb samochodów, które w okolicy jadą powoli, zwłaszcza w godzinach szczytu. Nie brakuje bowiem utrudnień spowodowanych zwężaniem jezdni. Dotyczą blisko 35 tys. mieszkańców Dąbrowy, Karwin i Małego Kacka, którzy codziennie dojeżdżają z domu do pracy i szkoły samochodami bądź autobusami.

O tym, że inwestycja się opóźni wiadomo było już kilka miesięcy temu.

Zgłoszenia od kierowców



W ostatnim czasie do naszej redakcji trafiło kilka zgłoszeń od kierowców, którzy są zaniepokojeni postępami prac, a właściwie ich brakiem.

- Organizacja ruchu jest przeprowadzana bez żadnego poszanowania czasu użytkowników drogi. Obecnie jest potężny korek do wysokości skrzyżowania z ul. Gryfa Pomorskiego, bo wyłączono na wysokości krzyżówki jeden pas z ruchu o długości 40 m. Dlaczego? Tego nikt nie wie, bowiem nie są na nim prowadzone żadne prace. Ten odcinek jest już wyremontowany. W efekcie trzy pasy ruchu z powodu tego wyłączenia kanalizują się w jeden pas, żeby potem znowu przejść w dwa pasy - skarżyła się w e-mailu pani Monika.


Odcinek ul. Wielkopolskiej na wysokości stacji benzynowej jest newralgicznym miejscem. Jeden z czytelników sugerował, że wykonawca - firma MTM - mógł popełnić błędy w realizacji, stąd brak robotników na budowie i oczekiwanie na rozwiązanie sytuacji.

- Na cud zakrawa fakt, że jeszcze nikomu nie puściły nerwy i odreagowywanie kierowców ogranicza się do pisania komentarzy pod artykułami i do przeklinania za kółkiem - pisze inny czytelnik.

Urzędnicy: trzeba zmieniać projekt



O sprawę zapytaliśmy urzędników z Wydziału Inwestycji Urzędu Miasta w Gdyni. Okazuje się, że powodem nie są wykonane już prace budowlane, a dokumentacja projektowa, którą trzeba poprawiać ze względu na to, co odkryto pod ziemią.

Warto wiedzieć, że inwestycja jest prowadzona przez firmę MTM w formule zaprojektuj i wybuduj, po tym, jak pierwsza wersja projektu trafiła do szuflady po kontrowersjach związanych z zakresem inwestycji.



- Spowolnienie prac na ul. Wielkopolskiej na wysokości stacji AMIC związane jest z koniecznością usunięcia niezinwentaryzowanych kolizji teletechnicznych oraz przyjęcia innych rozwiązań technicznych w zakresie kanalizacji deszczowej, niż zostało to określone w dokumentacji projektowej z uwagi na konieczność uwzględnienia stanu istniejącego - wyjaśnia Arkadiusz Trzeciak, naczelnik Wydziału Inwestycji Urzędu Miasta w Gdyni.

Władze miasta: takie sytuacje się zdarzają



Więcej można dowiedzieć się z odpowiedzi na wspomnianą wcześniej interpelację.

Wiceprezydent Gdyni informuje w niej, że na etapie opracowywania dokumentacji projektowej kolizje te są rozwiązywane, ale nie zawsze jest to możliwe.



- W pasach drogowych występuje duża ilość infrastruktury i niestety zdarza się, że z uwagi na natrafienie na niezinwentaryzowaną infrastrukturę, rozbieżności w danych wprowadzonych na mapy przez właścicieli infrastruktury z występującymi w terenie rzędnymi obiektów istniejących, ujawnienie w istniejących kanalizacjach dodatkowych kabli czy światłowodów, roboty trzeba przerywać i dokonywać korekt w zaprojektowanych rozwiązaniach, co spowalnia tempo prac - tłumaczy Marek Łucyk.
Dodaje, że zaistniała konieczność przełożenia, przesunięcia czy przebudowy infrastruktury należącej do wielu podmiotów, a kolizje te występują na całym obszarze robót.

Aneksy już były, ale trzeba kolejnych



Przypomnijmy, że z wykonującą prace firmą MTM podpisano już trzy aneksy, w których pojawiła się m.in. konieczność wykonania przebudowy kabli teletechnicznych w ciągu ul. Chwaszczyńskiej.

19 stycznia podpisano z kolei aneks wskazujący na konieczność przebudowania sieci teletechnicznych, zbrojenia rozproszonego na zatokach autobusowych i zabezpieczenia układu ciepłowniczego.

  • Mieszkańcy wskazują przy okazji remontu na kiepskie zabezpieczenie drogi po wykonanych tymczasowych pracach przez wykonawcę.
  • Mieszkańcy wskazują przy okazji remontu na kiepskie zabezpieczenie drogi po wykonanych tymczasowych pracach przez wykonawcę.
  • Mieszkańcy wskazują przy okazji remontu na kiepskie zabezpieczenie drogi po wykonanych tymczasowych pracach przez wykonawcę.
  • Mieszkańcy wskazują przy okazji remontu na kiepskie zabezpieczenie drogi po wykonanych tymczasowych pracach przez wykonawcę.
  • Mieszkańcy wskazują przy okazji remontu na kiepskie zabezpieczenie drogi po wykonanych tymczasowych pracach przez wykonawcę.
  • Mieszkańcy wskazują przy okazji remontu na kiepskie zabezpieczenie drogi po wykonanych tymczasowych pracach przez wykonawcę.
  • Mieszkańcy wskazują przy okazji remontu na kiepskie zabezpieczenie drogi po wykonanych tymczasowych pracach przez wykonawcę.
W związku z następnymi kolizjami niebawem mają zostać podpisane kolejne dokumenty.

- Obecnie dokonujemy szacunków i analiz, żeby móc określić niezbędny czas do zakończenia wszystkich robót. Termin zakończenia prac według umowy to maj 2023 roku. Ostateczne terminy podane zostaną po podpisaniu aneksu - opowiada Arkadiusz Trzeciak.

Za kilka dni start prac na Nowowiczlińskiej



Dodajmy przy okazji, że niebawem ma się rozpocząć kolejna inwestycja związana z węzłem Karwiny - przebudowa ul. Nowowiczlińskiej.

Po zmianach powstanie przede wszystkim buspas, który połączy się z odcinkami realizowanymi w ciągu ul. Chwaszczyńskiej i Wielkopolskiej. Będzie też chodnik i droga dla rowerów. Koszt prac, które wykona firma WPRD Gravel to 24,945 mln zł brutto.

25 mln zł na przebudowę Nowowiczlińskiej 25 mln zł na przebudowę Nowowiczlińskiej

Prace mają być prowadzone etapami, by nie powodowały wielkich utrudnień, ale należy założyć, że i tak będą one spore.

Wykonawca ma 30 tygodni na ich wykonanie i 7 tygodni na uzyskanie odbiorów oraz pozwoleń, by inwestycja została formalnie zakończona i oddana do użytku. To oznacza, że nową ulicą pojedziemy na początku 2024 roku.

Węzeł Karwiny: informacje o inwestycji

  • Inwestycja w drogowym zakresie jest warta ponad 101 mln zł brutto.
  • Obejmuje przebudowę skrzyżowań, udogodnienia dla zmotoryzowanych, rowerzystów oraz pieszych.
  • W sąsiedztwie PKM Gdynia Karwiny powstanie jednopoziomowy parking typu Park&Ride ze 140 miejscami.
  • Pomieści się tam też co najmniej 50 rowerów.
  • W okolicy będzie 600 m dróg rowerowych i 3 km buspasów.


Węzeł Karwiny: więcej informacji



Quiz Topografia Trójmiasta. Czy znasz te miejsca? Średni wynik 58%

Topografia Trójmiasta. Czy znasz te miejsca?

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (372) 6 zablokowanych

  • (3)

    Wińcie miasto/urząd za to co się dzieje, a nie wykonawcę. Nie znacie powodów dlaczego na budowie nikogo nie ma. Nie pomyślicie, że może musieli wstrzymać pracę, bo coś nieoczekiwanego się pojawiło..? Stąd może aneksy..?
    Narzekanie - hobby narodowe Polaków.

    • 3 29

    • Miasto jest zleceniodawcą i tego wykonawcę wybrało, więc są winni.

      • 2 0

    • Może żyjemy w innych światach, ale.... czy przypominasz sobie jakąś terminowo oddaną inwestycję, którą wykonywało MTM? A gdzie jest nadzór? Zwróciłeś uwagę na wszechobecny syf na tym pobojowisku? Czy wiesz, że w tzw. krajach rozwiniętych wyremontowane odcinki jeszcze przed oficjalnym odbiorem są dopuszczane warunkowo do ruchu? Zwróciłeś uwagę na oznakowanie poziome jezdni? Na brak odpowiedniego uzupełniania ubytków w nawierzchni? Na tzw. klepiska zamiast chodników? To wszystko mieści się w pojęciu "czegoś nieoczekiwanego"?

      • 4 0

    • Kasy brak

      Kasa miasta swieci pustkami i tyle ile wpłynie do MTM to tle robi ,taki to układ jest w "mieście z morza"Trzeba wyprzedawac i dawać zezwolenia deweloperce ile wlezie,reszta sie sami podzielic,a co zostanie to dla MTM za robote,a potem inwestecyjne betony stoją puste,bo kase trzeba gdzieś wydawać bo indlacja zjada

      • 1 1

  • A mnie irytuje zasłanianie sie tajemnicami: handlowymi, biznesowymi, etc.

    Wszyscy widzą, że nie ma postępów prac przynajmniej na kilku gdyńskich inwestycjach, w tym budowach dróg, ale Urząd Miasta milczy. Chyba jakieś wyjaśnienia nam się należą, prawda? Czy to aby na pewno powinien robić portal Trojmiasto.pl Panie Prezydencie miasta Gdyni ?

    • 28 2

  • Jak to możliwe że Niemcy budują taki węzeł w pół roku i za połowę mniejsze pieniądze

    • 21 1

  • Trzeba zmieniać projekt ?

    To był jakiś projekt ?
    Wstrzymanie prac ? to już chyba od roku nie od teraz

    • 19 1

  • Eksperyment (1)

    To jest eksperyment socjologiczny, Łucyk i reszta sprawdzają ile mieszkańcy są w stanie przyjąć kopów w twarz i jeszcze zagłosować na Wojciecha, Gdynia najlepsze miasto w Europie i na świecie

    • 31 1

    • Miasto z moża i mażeń

      • 2 0

  • (1)

    Wybory jak zwykle wygra Szczurek i Samorządnosc.

    • 7 7

    • O, taki wuj

      • 2 0

  • DZI

    A to ta sama firma remontowała wiadukt w Gdańsku Brzeznie , mieli to wyremontować w 14 tygodni a remontowali 30 tygodni , czyli wszystko trzeba podwoić , czyli nie 2023 a 2033

    • 12 0

  • Oby nie PiS (3)

    Czytam komentarze, sporo w deseń najważniejsze żeby nie rządził pisowiec, Szczur o kolejną kadencję może być spokojny, fajnie to wykombinował, w Gdyni nie ma już parti politycznych, uciekli bo stwierdzili że Gdynianie i tak zagłosują na Wojciecha. Kiedyś było sld, po, piS, teraz pewnie nawet nie wystawia kandydatów. Gdynia ruina ale najważniejsze że nie rządzi PiS, czyli sukces mamy

    • 22 1

    • Samorządność to jeszcze gorsza zaraza niż popis

      • 1 2

    • Zgadzam się. PiS nie rządzi ale to wina PiSu, ze tak się dzieje w Gdyni. (1)

      Gdyby w Gdyni rządziło PiS, Szczurek i jego świta mieliby na kogo zwalić te żenadę. Oczywiście byliby w roli opozycji, choć obecnie ich własne działania, są opozycyjne dla siebie samych. Politycy a nie gospodarze miasta i samorządowcy.

      • 1 0

      • Horała

        Chciałby się wykazać, ogarnął by kasę z centrali, tak myślę, a Wojciecha olewa zarówno PiS jak i PO, i jest gó..no, ale Gdynianie szczęśliwi w sondażach

        • 0 1

  • Wypowiedzieć umowę MTM, odpowiedzialnych urzędników za ten cyrk ukarać finansowo

    Pytam się wprost? Ile to może trwać? Jak dlugo można robić z ludzi wariatów i wmawiać im te brednie? Rączka rączkę myję. Ukarać MTM i ludzi odpowiedzialnych z Urządu Miasta Gdynia z ten skandal. W normalnej firmie dawno by ich zwolniono.

    • 24 0

  • Wiadukt..

    wszyscy teraz skupiają się, by ten etap się zakończył, ale trzeba pamiętać, że później wiaduktu będzie przebudowywany i znów będzie powtórka z rozrywki

    • 18 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane