• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Karwiny: dlaczego prace wyhamowały?

Patryk Szczerba
26 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (372)
Najnowszy artykuł na ten temat Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni

Korki na ul. Wielkopolskiej w popołudniowych godzinach szczytu.

Prace na węźle Karwiny wyraźnie wyhamowały. Kierowcy narzekają zwłaszcza na zwężenie na ul. Wielkopolskiej na wysokości stacji benzynowejMapka w kierunku Karwin, co powoduje olbrzymie zatory. Urzędnicy tłumaczą, że prace wstrzymano, bo trzeba nanosić korekty w zaprojektowanych rozwiązaniach dotyczących podziemnej infrastruktury teletechnicznej w tym rejonie.




Czy przebudowa węzła Karwiny wpływa na czas twojej podróży?

Prace przy budowie węzła Karwiny ruszyły w październiku 2021 roku, wciąż trwają i szybko się nie skończą, choć pierwotnie zapowiadano, że w maju 2023 roku wszystko powinno być gotowe. Taki był zresztą termin ich zakończenia, który pojawił się w umowie z wykonawcą.

Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni w niedawnej odpowiedzi na interpelację radnej Mirosławy Król przyznał, że stan zaawansowania prac na koniec marca to 60 proc.

Kierowcy rozbudowę oglądają zza szyb samochodów, które w okolicy jadą powoli, zwłaszcza w godzinach szczytu. Nie brakuje bowiem utrudnień spowodowanych zwężaniem jezdni. Dotyczą blisko 35 tys. mieszkańców Dąbrowy, Karwin i Małego Kacka, którzy codziennie dojeżdżają z domu do pracy i szkoły samochodami bądź autobusami.

O tym, że inwestycja się opóźni wiadomo było już kilka miesięcy temu.

Zgłoszenia od kierowców



W ostatnim czasie do naszej redakcji trafiło kilka zgłoszeń od kierowców, którzy są zaniepokojeni postępami prac, a właściwie ich brakiem.

- Organizacja ruchu jest przeprowadzana bez żadnego poszanowania czasu użytkowników drogi. Obecnie jest potężny korek do wysokości skrzyżowania z ul. Gryfa Pomorskiego, bo wyłączono na wysokości krzyżówki jeden pas z ruchu o długości 40 m. Dlaczego? Tego nikt nie wie, bowiem nie są na nim prowadzone żadne prace. Ten odcinek jest już wyremontowany. W efekcie trzy pasy ruchu z powodu tego wyłączenia kanalizują się w jeden pas, żeby potem znowu przejść w dwa pasy - skarżyła się w e-mailu pani Monika.


Odcinek ul. Wielkopolskiej na wysokości stacji benzynowej jest newralgicznym miejscem. Jeden z czytelników sugerował, że wykonawca - firma MTM - mógł popełnić błędy w realizacji, stąd brak robotników na budowie i oczekiwanie na rozwiązanie sytuacji.

- Na cud zakrawa fakt, że jeszcze nikomu nie puściły nerwy i odreagowywanie kierowców ogranicza się do pisania komentarzy pod artykułami i do przeklinania za kółkiem - pisze inny czytelnik.

Urzędnicy: trzeba zmieniać projekt



O sprawę zapytaliśmy urzędników z Wydziału Inwestycji Urzędu Miasta w Gdyni. Okazuje się, że powodem nie są wykonane już prace budowlane, a dokumentacja projektowa, którą trzeba poprawiać ze względu na to, co odkryto pod ziemią.

Warto wiedzieć, że inwestycja jest prowadzona przez firmę MTM w formule zaprojektuj i wybuduj, po tym, jak pierwsza wersja projektu trafiła do szuflady po kontrowersjach związanych z zakresem inwestycji.



- Spowolnienie prac na ul. Wielkopolskiej na wysokości stacji AMIC związane jest z koniecznością usunięcia niezinwentaryzowanych kolizji teletechnicznych oraz przyjęcia innych rozwiązań technicznych w zakresie kanalizacji deszczowej, niż zostało to określone w dokumentacji projektowej z uwagi na konieczność uwzględnienia stanu istniejącego - wyjaśnia Arkadiusz Trzeciak, naczelnik Wydziału Inwestycji Urzędu Miasta w Gdyni.

Władze miasta: takie sytuacje się zdarzają



Więcej można dowiedzieć się z odpowiedzi na wspomnianą wcześniej interpelację.

Wiceprezydent Gdyni informuje w niej, że na etapie opracowywania dokumentacji projektowej kolizje te są rozwiązywane, ale nie zawsze jest to możliwe.



- W pasach drogowych występuje duża ilość infrastruktury i niestety zdarza się, że z uwagi na natrafienie na niezinwentaryzowaną infrastrukturę, rozbieżności w danych wprowadzonych na mapy przez właścicieli infrastruktury z występującymi w terenie rzędnymi obiektów istniejących, ujawnienie w istniejących kanalizacjach dodatkowych kabli czy światłowodów, roboty trzeba przerywać i dokonywać korekt w zaprojektowanych rozwiązaniach, co spowalnia tempo prac - tłumaczy Marek Łucyk.
Dodaje, że zaistniała konieczność przełożenia, przesunięcia czy przebudowy infrastruktury należącej do wielu podmiotów, a kolizje te występują na całym obszarze robót.

Aneksy już były, ale trzeba kolejnych



Przypomnijmy, że z wykonującą prace firmą MTM podpisano już trzy aneksy, w których pojawiła się m.in. konieczność wykonania przebudowy kabli teletechnicznych w ciągu ul. Chwaszczyńskiej.

19 stycznia podpisano z kolei aneks wskazujący na konieczność przebudowania sieci teletechnicznych, zbrojenia rozproszonego na zatokach autobusowych i zabezpieczenia układu ciepłowniczego.

  • Mieszkańcy wskazują przy okazji remontu na kiepskie zabezpieczenie drogi po wykonanych tymczasowych pracach przez wykonawcę.
  • Mieszkańcy wskazują przy okazji remontu na kiepskie zabezpieczenie drogi po wykonanych tymczasowych pracach przez wykonawcę.
  • Mieszkańcy wskazują przy okazji remontu na kiepskie zabezpieczenie drogi po wykonanych tymczasowych pracach przez wykonawcę.
  • Mieszkańcy wskazują przy okazji remontu na kiepskie zabezpieczenie drogi po wykonanych tymczasowych pracach przez wykonawcę.
  • Mieszkańcy wskazują przy okazji remontu na kiepskie zabezpieczenie drogi po wykonanych tymczasowych pracach przez wykonawcę.
  • Mieszkańcy wskazują przy okazji remontu na kiepskie zabezpieczenie drogi po wykonanych tymczasowych pracach przez wykonawcę.
  • Mieszkańcy wskazują przy okazji remontu na kiepskie zabezpieczenie drogi po wykonanych tymczasowych pracach przez wykonawcę.
W związku z następnymi kolizjami niebawem mają zostać podpisane kolejne dokumenty.

- Obecnie dokonujemy szacunków i analiz, żeby móc określić niezbędny czas do zakończenia wszystkich robót. Termin zakończenia prac według umowy to maj 2023 roku. Ostateczne terminy podane zostaną po podpisaniu aneksu - opowiada Arkadiusz Trzeciak.

Za kilka dni start prac na Nowowiczlińskiej



Dodajmy przy okazji, że niebawem ma się rozpocząć kolejna inwestycja związana z węzłem Karwiny - przebudowa ul. Nowowiczlińskiej.

Po zmianach powstanie przede wszystkim buspas, który połączy się z odcinkami realizowanymi w ciągu ul. Chwaszczyńskiej i Wielkopolskiej. Będzie też chodnik i droga dla rowerów. Koszt prac, które wykona firma WPRD Gravel to 24,945 mln zł brutto.

25 mln zł na przebudowę Nowowiczlińskiej 25 mln zł na przebudowę Nowowiczlińskiej

Prace mają być prowadzone etapami, by nie powodowały wielkich utrudnień, ale należy założyć, że i tak będą one spore.

Wykonawca ma 30 tygodni na ich wykonanie i 7 tygodni na uzyskanie odbiorów oraz pozwoleń, by inwestycja została formalnie zakończona i oddana do użytku. To oznacza, że nową ulicą pojedziemy na początku 2024 roku.

Węzeł Karwiny: informacje o inwestycji

  • Inwestycja w drogowym zakresie jest warta ponad 101 mln zł brutto.
  • Obejmuje przebudowę skrzyżowań, udogodnienia dla zmotoryzowanych, rowerzystów oraz pieszych.
  • W sąsiedztwie PKM Gdynia Karwiny powstanie jednopoziomowy parking typu Park&Ride ze 140 miejscami.
  • Pomieści się tam też co najmniej 50 rowerów.
  • W okolicy będzie 600 m dróg rowerowych i 3 km buspasów.


Węzeł Karwiny: więcej informacji



Quiz Topografia Trójmiasta. Czy znasz te miejsca? Średni wynik 58%

Topografia Trójmiasta. Czy znasz te miejsca?

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (372) 6 zablokowanych

  • Sory ale teraz wszędzie zarządzają takie bezmózgi że ręce opadają.

    • 16 0

  • g*wno się dzieje

    Brak postępów na drodze w kierunku Gdynia, brak pracowników, wszystko na Chwarznieńska aktualnie, firma wygrywa przetargi w całym pomorskim efekty widać z terminami.

    • 19 0

  • mam dość

    Dlaczego władze miasta utrzymywały w przekonaniu do marca informacje, że wszystko idzie zgodnie z planem i nie ma zagrożonego terminu ?

    • 25 0

  • Czemu rozpoczęto Witomino? (3)

    Proszę mi powiedzieć, co za "geniusz" wpadł zatem na pomysł, by przez zakończeniem prac na Karwinach, rozpocząć przebudowę na Witominie? Praktycznie wyłączając z użytku dwa połączenia z obwodnicą? W efekcie pojawiły się koszmarne korki na ostatnim dojeździe do obwodnicy, czyli na Trasie Kwiatkowskiego i dojeździe do niej, czyli na Morskiej i całym Grabówku i Leszczynkach (Kapitańska/Komandorska też stoją dzień w dzień, jak nigdy).

    • 33 0

    • Co za i**ota?

      Łucoszczur

      • 4 0

    • normalna kumulacja przedwyborcza

      mam jeno nadzieję że tym i komunikacją miejską się pogrążą... chyba ze elektorat d*bili się przyzwyczai i tak zagłsuje na nich dając się zwieść rzekomym "zagrożeniem PISem

      • 5 0

    • Bo to czuby są

      • 1 0

  • Brawo Gdynia (1)

    Brawo Kucyk, brawo Mamy Trzy Maszyny!

    • 22 0

    • znowu Jego argument w stylu "to nie my to oni"

      tym razem powodem porażki nie jest złe zarządzanie projektem, tylko zdradziecka infrastruktura podziemna

      Zatem precz z nielegalnym podziemiem czyhającym na naszego Genialnego Wiceprezydenta!

      • 6 0

  • MTM to jakaś wielka pomyłka

    MTM to katastrofa.Brak prac regularnych przy przyjętych zleceniach drogowych,brak sprzętu ,brak pracowników,pracownicy często wiekowi i często leniwi. Termin oddania "Węzła Karwiny"mieli na maj 2023 ale z największą robotą czyli wiaduktem przy Sopockiej nowym. To odpadło z prac bo Gdynia zrezygnowała więc bez najcięższej roboty spokojnie powinni skończyć całość do końca 2022.A skończą pewnie w 2024

    • 22 0

  • Nooo

    Rok temu w czerwcu tak samo to wyglądało jak teraz

    • 20 0

  • Trzeba domagać się kary od wykonawcy za wielkie opóżnienie . (1)

    Termin zakończenia wg umowy to Maj 2023 a wiadomo już że w tym roku będzie im ciężko skończyć.Miastu czyli mieszkańcom należy się duże odszkodowanie za regularne utrudnianie życia takim remontem który mógłby trwać 4 razy krócej jakby był dobrze zarządzany.

    • 20 0

    • Jakie kary

      Skoro to wszystko ustawine od poczatku ,kasy jest tyle w miesie i jak wpłynie do MTM to oni tylko tyle zobią,nikt tu nikogo niebedzie ciągał po sądach,bo by szybko sie wszystko wydalo

      • 1 0

  • A więc kar jak zwykle nie będzie, trafią gdzie

    indziej... a firma Mamy Trzy Maszyny może spokojnie realizować inwestycję w innym miejscu.  Tym razem dokumentacja projektowa, którą trzeba poprawiać ze względu na to, co odkryto pod ziemią jest przyczyną zaniedbań i terminu wykonania zadania.

    • 8 0

  • załamany mieszkaniec Witomina Leśniczówka (1)

    A ja mam pytanie do włodarzy miasta Gdynia, kiedy do cholery postawicie światła jak się jedzie do Witomino Leśniczówka bo jest totalna masakra z wyjazdem i wyjazdem do tej dzielnicy, kiedy rozpoczęła się budowa odcinka Chwarznieńskiej. Jaki wy macie pomyślunek, kto tam pracuje? Tam gdzie są potrzebne światła to ich nie ma, a tam gdzie nie są potrzebna to jest ich nastawiane bez liku. Ruszcie tymi mózgami w końcu.

    • 19 0

    • Niestety mózg to trzeba mieć a oni (UM) maja tylko d.. i stołki

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane