• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Karwiny: skończony, ale krytykowany

Patryk Szczerba
17 listopada 2023, godz. 07:00 
Opinie (704)
Najnowszy artykuł na ten temat Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni

Prace na węźle Karwiny zostały zakończone.

Oficjalnie prace na węźle KarwinyMapka zostały zakończone, ale przedstawiciele Gdyńskiego Dialogu twierdzą, że po podpisaniu aneksu do umowy zaniechano łącznie prac o wartości 11,6 mln zł. Sprawą chcą zainteresować Najwyższą Izbę Kontroli. Władze Gdyni odpowiadają, że odbyły się już kontrole. Nieprawidłowości nie było, a potwierdzeniem, że inwestycja została odpowiednio wykonana, jest decyzja marszałka województwa, który kilka dni temu zaakceptował wykonany zakres projektu węzła Karwiny.




Jak oceniasz wykonane na węźle Karwiny prace?

Na początku listopada władze Gdyni oficjalnie poinformowały o zakończeniu prowadzonych przez firmę MTM prac na węźle Karwiny, dodając, że trwają procedury odbiorowe.

Węzeł Karwiny: władze Gdyni informują o pracach odbiorowych



- Gdy wszystkie procedury będą zakończone, inwestycja zostanie formalnie przekazana do użytku. Powinno to nastąpić za ok. 7 tygodni od zakończenia prac, czyli pod koniec grudnia 2023 r. - mówił Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Inwestycja miała być gotowa w pierwszej połowie 2023 r. Opóźnienia tłumaczono koniecznością zmiany dokumentacji projektowej i oczekiwaniem na kolejne pozwolenia na budowę.

- Ze względu na szeroki zakres inwestycji jednocześnie wykorzystywanych było kilka projektów, zależnych od siebie. Złożoność prac i ogromna liczba kolizji w infrastrukturze podziemnej spowodowała wydłużenie realizacji tego zadania. Stąd aneksowanie umowy z wykonawcą przez gminę oraz nowy harmonogram. Na przeszkodzie stało także to, że Energa nie usunęła kolizji wzdłużnych na całym odcinku budowy, tj. od Górniczej do Racławickiej wraz z ulicą Strzelców. Praktycznie na całym obszarze węzła Karwiny wiele robót spowolniło tempo lub musiało zostać przerwane - dodawał podwładny wiceprezydenta Arkadiusz Trzeciak, naczelnik Wydziału Inwestycji Urzędu Miasta Gdyni.
Koniec prac na węźle Karwiny. Trwają już odbiory Koniec prac na węźle Karwiny. Trwają już odbiory

Węzeł Karwiny: jakie prace wykonano?



W komunikacie na stronie miasta informowano, że przebudowa objęła przebudowę skrzyżowań wraz z udogodnieniami dla rowerzystów i pieszych. W najbliższych dniach powstanie parking typu park&ride, na którym znajdzie się miejsce dla 140 samochodów i motocykli (w tym 20 osób poruszających się na wózkach inwalidzkich). Miejsca postojowe będą także dla rowerzystów. Powstanie parking dla 50 rowerów oraz 600 m dróg dla rowerowych.

Do tego zakończono budowę 3 km buspasów oraz zainwestowano w nowe oświetlenie i zieleń. Ostateczny zaprezentowany koszt inwestycji to 98 982 658,80 zł brutto.

Inwestycji postanowili przyjrzeć się działacze Gdyńskiego Dialogu, którzy przestudiowali harmonogram prac ustalony z wykonawcą. Ich zdaniem wiele elementów węzła nie powstało. Kluczowym był podpisany w maju aneks, przedłużający prace do listopada. Wiosną poziom zaawansowania prac budowlanych wynosił jednak zaledwie ok. 65 proc.

Gdyński Dialog: zaniechano prac na kwotę blisko 12 mln zł



- Prezydent Marek Łucyk zdecydował więc o podpisaniu z wykonawcą aneksu nr 4 w dniu 31 maja 2023 r., czyli 3 tygodnie po pierwotnym terminie zakończenia pracy. Aneks ten wprowadził nowy termin zakończenia prac na 3 listopada 2023 r. oraz... dość drastycznie zmienił zakresu prac w ramach inwestycji - mówią przedstawiciele Gdyńskiego Dialogu.
Wyszczególnione przez Gdyński Dialog prace, których nie zrealizowano. Wyszczególnione przez Gdyński Dialog prace, których nie zrealizowano.
Dodają, że w toku kontroli Gdyńskiego Dialogu okazało się, że zaniechano łącznie prac o wartości 11,6 mln zł. Z zakresu zniknęły m.in.:

  • przebudowa ulicy Sopockiej,
  • budowa parkingu park&ride przy PKM Karwiny,
  • budowa pętli autobusowej przy PKM Karwiny.




Dopłata za utrzymanie placu budowy



- Z pierwotnie planowanych 101,7 mln zł zapisanych w umowie z wykonawcą pozostało 90,2 mln zł. Żeby te pieniądze nie przepadły, a właściwie można też przypuszczać, że po to, by zwykli mieszkańcy się nie zorientowali, administrujący Gdynią zdecydowali się zlecić wykonawcy dodatkowe prace o wartości 7,8 mln zł. Na papierze zatem finalna różnica w kwocie nie jest więc duża: było 101,7 mln złotych, a jest 99,1 ml zł - twierdzi Bartłomiej Austen z Gdyńskiego Dialogu.
Działacze federacji dodają, że po tym, gdy wykonawca nie dotrzymał majowego terminu prac, miasto - zamiast rozpocząć naliczanie kar umownych - zdecydowało się... dopłacić firmie MTM 1 148 176 zł. Powodem uzasadniającym dopłatę jest to, że przez dodatkowe 6 miesięcy, między majem a listopadem, wykonawca musi utrzymać plac budowy.

Budowa parkingu nie została ukończona. Budowa parkingu nie została ukończona.

"Gdzie jest parking park&ride?"



Z inwestycji zaczęły "wypadać" też kolejne elementy.

- W maju zdecydowano się zastąpić "jednopoziomowy parking park&ride na 140 miejsc" czymś, co nazwano w harmonogramie "parking Korzenna 1". Co ciekawe, z pierwotnego projektu parkingu park&ride zniknęły systemy zliczania miejsc postojowych, płatnego parkowania oraz monitoringu. Nie będzie też tablic informacyjnych. Łącznie zrezygnowano w ten sposób z prac o wartości 1,6 mln zł. W ich miejsce wprowadzono nowy parking Korzenna 1, którego budowa zakłada wyłącznie prace drogowe oraz wykonanie oświetlenia. Powyższych systemów zliczania miejsc, płatnego parkowania czy monitoringu nie ujęto. Jednak jego koszt ma wynieść 1,8 mln zł, czyli o 200 tys. zł drożej - relacjonują działacze federacji, dodając, że mają poważne wątpliwości, czy prace zostaną zakończone do grudnia.
W aneksie pojawiły się też trasy rowerowe wzdłuż ulic Wielkopolskiej i Chwaszczyńskiej. Zdaniem Gdyńskiego Dialogu pierwotnie miało ich nie być i w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) wyraźnie jest napisane, że przetarg ich nie obejmuje.

Powstały dodatkowe kilometry dróg rowerowych. Powstały dodatkowe kilometry dróg rowerowych.

Drogi buspas i drogi rowerowe



- Za łącznie ok. 1 km długości dróg rowerowych płacimy 1,4 mln zł. Tak, to my mieszkańcy dołożyliśmy się do węzła przesiadkowego, który, jak się okazuje, wcale węzłem przesiadkowym nie jest - komentuje Aleksandra Kosiorek, kandydatka Gdyńskiego Dialogu na prezydenta Gdyni.
Kolejnym elementem jest 150-metrowy buspas na odcinku ul. Zapolskiej i Małe Karwiny.



- Na mocy aneksu został zbudowany za kwotę 639 tys. zł. To bardzo drogi buspas, bo jego zaledwie 1 m kosztował nas aż 4,3 tys. zł - komentuje Austen.
Nie będzie też przebudowy skrzyżowania z Sopocką i budowy pętli autobusowej.

- Zrezygnowano z tych inwestycji, podpisując z wykonawcą aneks w maju - twierdzą przedstawiciele federacji, która składa w sprawie węzła wniosek do Najwyższej Izby Kontroli o przeprowadzenie kontroli.

Odpowiada Arkadiusz Trzeciak, naczelnik Wydziału Inwestycji



Postępowanie przetargowe przewidywało formułę: zaprojektuj i wybuduj. Oznaczało to, że wskazane w Programie Funkcjonalno-Użytkowym (PFU) obszary, elementy układu drogowego czy zagospodarowania terenu ujęte w dokumentacji podstawowej biura projektowego Transprojekt Gdańsk podlegały przeprojektowaniu i uzyskaniu przez wykonawcę robót nowych uzgodnień z gestorami sieci i zamiennej decyzji ZRID.

W wyniku braku uzgodnień z PKP dotyczących nowych rozwiązań projektowych gmina była zmuszona do odstąpienia między innymi od: przebudowy fragmentu ulicy Strzelców (ok. 100-metrowy odcinek od ul. Wielkopolskiej), skrzyżowania ulic Sopocka, Wielkopolska, Strzelców oraz budowy pętli odstawczej dla pojazdów komunikacji zbiorowej.

Ponadto w zakresie umowy z MTM na tę inwestycję odbyły się już kontrole, które nie wykazały nieprawidłowości. Środki z Unii Europejskiej nie są zagrożone, Zarząd Województwa Pomorskiego na posiedzeniu 9 listopada 2023 r. zaakceptował wykonany zakres projektu węzła Karwiny, co pozwala na rozliczenie dofinansowania inwestycji.


Węzeł Karwiny: więcej informacji

Miejsca

Opinie (704) ponad 20 zablokowanych

  • Już podobno Sylwester Wardęga przygotowuje gruby materiał na ten temat

    zajął się sprawą, bo wycyckali z pieniędzy jego bliskiego przyjaciela.

    • 7 5

  • załączony do artykułu filmik pokazuje jak bez sensu był ten remont (4)

    na trwajacym 2 min 30s filmiku mozna dostrzec kilaset samochodow i moze 4-5 rowerzystow. Za 100 mln pln ograniczono przepustowosc drog dla samochodow (likwidacja zielonych strzalek, dodatkowe przejscia dla pieszych w i**otycznych miejscach - vide blokujace wyjazd z Gryfa Pomorskiego, w i**otyczny sposob poprzesuwano przystanki KM - znowu okolice Gryfa Pomorskiego ), wybudowano sciezki rowerowe dla tych kilku osob, ktore od czasu do czasu jak jest ladna pogoda przejada sie rowerem.....
    Tym miastem zarzadza ekipa, ktora zamiast dobrem mieszkancow kieruje sie chora ideologia rowerowa.

    • 27 5

    • Kierowcy nie są sami na mieście (3)

      wręcz stanowią mniejszość.

      • 1 4

      • (2)

        twoje IQ o wartości 5 stanowi mniejszość

        • 2 1

        • To i tak jest 5-krotnie wyższe niż twoje (1)

          jak dane nie pasują do tezy to tym gorzej dla danych, co? Właśnie przez takie szczeniackie odzywki masz przeciwko kierowcom absolutnie wszystkich

          • 0 2

          • Nie absolutnie wszystkich

            Tylko garstkę rowerowych pacjentów

            • 0 0

  • Gdynia nie liczy sie z mieszkancami (2)

    Moim zdaniem w Gdyni nikt w ogole nie uwzględnia kosztów społecznych zwiazanych z prowadzonymi remontami. Nikt zupełnie nie patrzy na to, jak cięzko funkcjonowac w remoncie-koszmarne korki. Te remonty trwaja miesiacami, latami a po ich przeprowadzeniu brak jakis widocznych efektow. Pojawia sie pytanie: czy jest sens aby mieszkańcy ponosili taki koszt spoleczny i tak się męczyli kiedy właściwie sytuacja na remontowanych drogach nie poprawia się? Przeciż to samo teraz sie dzieje na Witominie/Wiczlinie. Zgadzam się, warto sie pomęczyc nawet rok czy dwa ale przynajmniej żeby potem były mniejsze korki. A tutaj te prace są jakies bez sensu ktore sie wykonuje.

    • 33 4

    • dokladnie, wladze miasta traktuje mieszkancow z pogardą (1)

      koszty spoleczne remontow sa przez wladze kompletnie ignorowane

      • 10 2

      • Specjalnie dla hrabiego z Chwaszczyna zbudujemy estakadę nad drogą na czas remontu, by zdążył na teleexpres

        • 1 1

  • Faktycznie, ta inwestycja to kompletna porażka. Bo przecież po jej zakończeniu nie zniknęły korki w Gdyni, Polsce i galaktyce. (10)

    Otóż, drogie dzieci, ŻADNA inwestycja, ani budowa, ani przebudowa, nie usunie korków. Jedyny sposób na korki to zmniejszenie ilości samochodów na drogach.

    • 8 36

    • drogie dziecko, skoro ograniczono przepustowowac to powiekszono korki (3)

      czego nie rozumiesz? Jest gorzej niz przed remontem, miasto psuje infrastrukture drogowa, ogranicza przepustowosc drog - dziala na szkode mieszkancow.

      • 17 3

      • Coś za coś, bezpieczeństwo też jest ważne, nie tylko szybkość. (1)

        • 2 12

        • jaką szybkość petalarzu?

          • 3 3

      • Tylko jeśli utożsamiasz kierowców z mieszkańcami

        i wierzysz w odchudzanie metodą popuszczania pasa

        • 1 3

    • Pieszy (1)

      Czy jesteś kierowcą?

      • 0 2

      • Bycie kierowcą nie zwalnia z konieczności rozumienia elementarnych praw fizyki.

        • 2 5

    • Czy zweżenie z 3 pasów do jednego , przy miejscu na 2 lub 3 pasy (2)

      To twoim zdaniem inżynierski geniusz ? Korki zostały zwiekszone przez nieudolność projektantów, wykonawcy i inwestora. I tyle w temacie. A twój protekcjonalny ton świadczy tylko o twoim małym móżdżku.

      • 9 3

      • O czym świadczy, to jeszcze historia pokaże. (1)

        A ty zwróć łaskawie uwagę na to, że ruch drogowy to zjawisko nieco bardziej złożone niż twoje wyśnione zap...lanie umiłowanym samochodzikiem 200 km/h ulicą Wielkopolską.

        • 2 9

        • Również zdecydowanie bardziej złożone niż jakiekolwiek pacjent rowerowy jest w stanie ogarnąć

          • 0 0

    • nie wierzę , że to mozna naprawdę napisać xD

      co za dzban, chyba że trolujesz.

      • 3 2

  • Bardzo istotna uwaga (3)

    Skoro miasto zaniechało budowy pętli autobusowej przy PKM Karwiny oraz przedłużenia do niej linii 147, natychmiast powinno się przedłużyć linię 181 do pętli Chwarzno Sokółka. Autobusy linii 181 doskonale skomunikują Chwarzno Wiczlino z Dąbrową oraz Karwinami, w tym PKM Karwiny (nie potrzeba wydłużać 147), ale przede wszystkim dadzą świetną alternatywę szybkich bezprzesiadkowych podróży z dzielnic zachodnich do Sopotu i może też wreszcie pętli tramwajowej w Gdańsku Oliwie. Podróżowanie zbiorkomem z ciągle rozrastającego sie Chwarzna Wiczlina naokoło przez Wzgórze św Maksymiliana, dodatkowo za pośrednictwem SKM (co generuje dodatkowe bilety i koszty) jest zupełnie nieracjonalne i nieatrakcyjne czasowo. Linia 181 będzie potrzebować przy udziale nowych buspasow zaledwie 30 minut, aby dotrzeć z Chwarzna Wiczlina do Sopot Reja.

    • 16 3

    • Bardzo dobry pomysł!!!!!!!!!!!

      • 3 0

    • A korki na Wiczlińskiej? (1)

      Pomysł super, tylko nie uwzględnia wspaniałych korków na Wiczlińskiej także spotęgowanych super realizacją skrzyżowania Wiczlińska/Miętowa/Koperkowa i przerzucenie na tą ostatnią całego ruchu z kawałka Dąbrowy przez zamknięcie Anyżowej. Wszystko stoi w lesie i na Dąbrowie lub przy lasie i na Dąbrowie w zależności od kierunku i pory dnia, zbiorkom i samochody. Dróg rowerowych pewnie nawet w planach nie ma do Wiczlina, przecież można się przedzierać przez las szlakami i przecinkami. Szczurek ze świtą serdecznie pozdrawia nas wszystkich wyraźnie zarysowanym środkowym palcem.

      • 6 0

      • A po co...

        Zbudowano szybko za Miętową blok przy samej jezdni aby tam nie budowac szerokiej drogi bo trzeba by zlikwidować drewnianą zabudowę sklepików

        • 1 0

  • 2h z sopotu zamiast 2,5h (4)

    Jest dramat ! 7 lat temu droga sopot - dąbrowa zajmowała nie więcej niż 30 minut, wczoraj 2 godziny i oczywiście najgorszy odcinek przed samą Dąbrową. Już nawet w czasie trwanie prac kiedy naprawdę były utrudnienia jechało się szybciej ! Teraz jest znacznie gorzej !

    • 24 3

    • (1)

      7 lat temu było mniej samochodów. Fakt, jest ich teraz więcej i powinni o tym pomyśleć. Zrobić osobny pas na Dąbrowe, osobny w stronę obwodnicy i osobny do Kauflandu. Tam jest tyle miejsca... Niestety nie ma osoby, która to ogarnia.

      • 6 4

      • To myślą

        zniechęcają do osiedlania się w Bojanie i kupowania kolejnych.

        • 1 1

    • A Sopot - śródmieście Gdyni 7 lat temu 9 minut SKM, dziś ciągle 9 minut (1)

      przedmieścia są tańsze nie bez powodu

      • 1 2

      • Nawet w tak prostej sprawie łżesz

        Gdynia Główna - Sopot 13 minut

        • 0 0

  • światła przy ul. Racławickiej

    Ja tam nabardziej cieszę się ze świateł na skrzyżowaniu ul. Racławickiej z Wielkopolską. Wyjazd z tamtejszych osiedli z ul. Racławickiej w lewo w stronę centrum w godzinach szczytu wiązał się z koniecznością stania 20min w korku pod górę do zawrotki przy Sopockiej albo z niebezpiecznym manewrem złamania nakazu jazdy w prawo jak wielu robiło.

    • 6 3

  • O rany. Ale samochodoza. Bakterioza, fatalioza, koniec świata. Tylko takie wiochy jak Gdynia czy Żukowo potrafią aż tak (6)

    zniszczyć przestrzeń Świata.
    Coś strasznego.
    Proponuję wyciąć kolejne miliony hektarów lasów i zaasfaltować ten teren dla kierowczyków. Tylko, zaraz, zaraz, jak oni się wtedy pomieszczą w centrum? A nie, jest i na to rozwiązanie: trzeba zaorać resztki plaży i chodników i zrobić tam asfalt i parkingi.
    I koniecznie należy opodatkować pieszych, rowerzystów, itp., aby więcej płacili na samochodziarzyków, bo za mało im jesczze. Oni chcą więcej, muszą więcej, bo mają za mało.

    • 6 35

    • (3)

      Wyprowadź się do pustelni w Bieszczadach zbierać ranną rosę z liści i żyć w zgodzie z naturą. Nikt Cię nie zatrzymuje.

      • 7 3

      • Koniecznie rowerem, autobusem elektrycznym i z buta - żeby nie zatruwać środowiska po drodze.

        • 2 1

      • Stój w korkach ile chcesz. Ale dlaczego ludzie mają płacić za twój tzw. luksus?

        Sam sobie płać za swój asfalt!
        I przestań truć ludzi spalinami, które generujesz. Sam płać za trucie środowiska.
        A jeśli kłamiesz, że nie trujesz, to dlaczego nie skierujesz wylotu rury wydechowej do swojej kabiny? Retoryczne pytanie.

        • 3 5

      • To nie on tu jęczy, tylko wy

        I w sumie jest to skutek przeprowadzki na jakieś stepy obok obwodnicy

        • 1 1

    • Aktywiszcze dziub w kubeł

      • 4 2

    • Pacjentka majaczy

      • 0 0

  • Węzeł (2)

    Kluczowa krzyżówka Sopocka Strzelców beż zmian to porażka, Kto to wymyślił usytuowanie przystanków na prawoskrecie w Sopocką i Buraczaną

    • 30 5

    • Zgadzam się! To moje ulubione miejsce + dziury, bo PKP nie zapłaciło..

      • 6 1

    • Mistrz

      pewnie ten sam co odpowiada z blokade na wjezdzie morska estakada gdzie prawoskret i lewoskret skutecznie blokują jazde na wprost

      • 3 2

  • Gdynia..stan umysłu

    Czas na pilną deratyzację miasta.. proszę pamiętać przy wyborach

    • 12 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane