• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Karwiny: skończony, ale krytykowany

Patryk Szczerba
17 listopada 2023, godz. 07:00 
Opinie (704)
Najnowszy artykuł na ten temat Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni

Prace na węźle Karwiny zostały zakończone.

Oficjalnie prace na węźle KarwinyMapka zostały zakończone, ale przedstawiciele Gdyńskiego Dialogu twierdzą, że po podpisaniu aneksu do umowy zaniechano łącznie prac o wartości 11,6 mln zł. Sprawą chcą zainteresować Najwyższą Izbę Kontroli. Władze Gdyni odpowiadają, że odbyły się już kontrole. Nieprawidłowości nie było, a potwierdzeniem, że inwestycja została odpowiednio wykonana, jest decyzja marszałka województwa, który kilka dni temu zaakceptował wykonany zakres projektu węzła Karwiny.




Jak oceniasz wykonane na węźle Karwiny prace?

Na początku listopada władze Gdyni oficjalnie poinformowały o zakończeniu prowadzonych przez firmę MTM prac na węźle Karwiny, dodając, że trwają procedury odbiorowe.

Węzeł Karwiny: władze Gdyni informują o pracach odbiorowych



- Gdy wszystkie procedury będą zakończone, inwestycja zostanie formalnie przekazana do użytku. Powinno to nastąpić za ok. 7 tygodni od zakończenia prac, czyli pod koniec grudnia 2023 r. - mówił Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Inwestycja miała być gotowa w pierwszej połowie 2023 r. Opóźnienia tłumaczono koniecznością zmiany dokumentacji projektowej i oczekiwaniem na kolejne pozwolenia na budowę.

- Ze względu na szeroki zakres inwestycji jednocześnie wykorzystywanych było kilka projektów, zależnych od siebie. Złożoność prac i ogromna liczba kolizji w infrastrukturze podziemnej spowodowała wydłużenie realizacji tego zadania. Stąd aneksowanie umowy z wykonawcą przez gminę oraz nowy harmonogram. Na przeszkodzie stało także to, że Energa nie usunęła kolizji wzdłużnych na całym odcinku budowy, tj. od Górniczej do Racławickiej wraz z ulicą Strzelców. Praktycznie na całym obszarze węzła Karwiny wiele robót spowolniło tempo lub musiało zostać przerwane - dodawał podwładny wiceprezydenta Arkadiusz Trzeciak, naczelnik Wydziału Inwestycji Urzędu Miasta Gdyni.
Koniec prac na węźle Karwiny. Trwają już odbiory Koniec prac na węźle Karwiny. Trwają już odbiory

Węzeł Karwiny: jakie prace wykonano?



W komunikacie na stronie miasta informowano, że przebudowa objęła przebudowę skrzyżowań wraz z udogodnieniami dla rowerzystów i pieszych. W najbliższych dniach powstanie parking typu park&ride, na którym znajdzie się miejsce dla 140 samochodów i motocykli (w tym 20 osób poruszających się na wózkach inwalidzkich). Miejsca postojowe będą także dla rowerzystów. Powstanie parking dla 50 rowerów oraz 600 m dróg dla rowerowych.

Do tego zakończono budowę 3 km buspasów oraz zainwestowano w nowe oświetlenie i zieleń. Ostateczny zaprezentowany koszt inwestycji to 98 982 658,80 zł brutto.

Inwestycji postanowili przyjrzeć się działacze Gdyńskiego Dialogu, którzy przestudiowali harmonogram prac ustalony z wykonawcą. Ich zdaniem wiele elementów węzła nie powstało. Kluczowym był podpisany w maju aneks, przedłużający prace do listopada. Wiosną poziom zaawansowania prac budowlanych wynosił jednak zaledwie ok. 65 proc.

Gdyński Dialog: zaniechano prac na kwotę blisko 12 mln zł



- Prezydent Marek Łucyk zdecydował więc o podpisaniu z wykonawcą aneksu nr 4 w dniu 31 maja 2023 r., czyli 3 tygodnie po pierwotnym terminie zakończenia pracy. Aneks ten wprowadził nowy termin zakończenia prac na 3 listopada 2023 r. oraz... dość drastycznie zmienił zakresu prac w ramach inwestycji - mówią przedstawiciele Gdyńskiego Dialogu.
Wyszczególnione przez Gdyński Dialog prace, których nie zrealizowano. Wyszczególnione przez Gdyński Dialog prace, których nie zrealizowano.
Dodają, że w toku kontroli Gdyńskiego Dialogu okazało się, że zaniechano łącznie prac o wartości 11,6 mln zł. Z zakresu zniknęły m.in.:

  • przebudowa ulicy Sopockiej,
  • budowa parkingu park&ride przy PKM Karwiny,
  • budowa pętli autobusowej przy PKM Karwiny.




Dopłata za utrzymanie placu budowy



- Z pierwotnie planowanych 101,7 mln zł zapisanych w umowie z wykonawcą pozostało 90,2 mln zł. Żeby te pieniądze nie przepadły, a właściwie można też przypuszczać, że po to, by zwykli mieszkańcy się nie zorientowali, administrujący Gdynią zdecydowali się zlecić wykonawcy dodatkowe prace o wartości 7,8 mln zł. Na papierze zatem finalna różnica w kwocie nie jest więc duża: było 101,7 mln złotych, a jest 99,1 ml zł - twierdzi Bartłomiej Austen z Gdyńskiego Dialogu.
Działacze federacji dodają, że po tym, gdy wykonawca nie dotrzymał majowego terminu prac, miasto - zamiast rozpocząć naliczanie kar umownych - zdecydowało się... dopłacić firmie MTM 1 148 176 zł. Powodem uzasadniającym dopłatę jest to, że przez dodatkowe 6 miesięcy, między majem a listopadem, wykonawca musi utrzymać plac budowy.

Budowa parkingu nie została ukończona. Budowa parkingu nie została ukończona.

"Gdzie jest parking park&ride?"



Z inwestycji zaczęły "wypadać" też kolejne elementy.

- W maju zdecydowano się zastąpić "jednopoziomowy parking park&ride na 140 miejsc" czymś, co nazwano w harmonogramie "parking Korzenna 1". Co ciekawe, z pierwotnego projektu parkingu park&ride zniknęły systemy zliczania miejsc postojowych, płatnego parkowania oraz monitoringu. Nie będzie też tablic informacyjnych. Łącznie zrezygnowano w ten sposób z prac o wartości 1,6 mln zł. W ich miejsce wprowadzono nowy parking Korzenna 1, którego budowa zakłada wyłącznie prace drogowe oraz wykonanie oświetlenia. Powyższych systemów zliczania miejsc, płatnego parkowania czy monitoringu nie ujęto. Jednak jego koszt ma wynieść 1,8 mln zł, czyli o 200 tys. zł drożej - relacjonują działacze federacji, dodając, że mają poważne wątpliwości, czy prace zostaną zakończone do grudnia.
W aneksie pojawiły się też trasy rowerowe wzdłuż ulic Wielkopolskiej i Chwaszczyńskiej. Zdaniem Gdyńskiego Dialogu pierwotnie miało ich nie być i w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) wyraźnie jest napisane, że przetarg ich nie obejmuje.

Powstały dodatkowe kilometry dróg rowerowych. Powstały dodatkowe kilometry dróg rowerowych.

Drogi buspas i drogi rowerowe



- Za łącznie ok. 1 km długości dróg rowerowych płacimy 1,4 mln zł. Tak, to my mieszkańcy dołożyliśmy się do węzła przesiadkowego, który, jak się okazuje, wcale węzłem przesiadkowym nie jest - komentuje Aleksandra Kosiorek, kandydatka Gdyńskiego Dialogu na prezydenta Gdyni.
Kolejnym elementem jest 150-metrowy buspas na odcinku ul. Zapolskiej i Małe Karwiny.



- Na mocy aneksu został zbudowany za kwotę 639 tys. zł. To bardzo drogi buspas, bo jego zaledwie 1 m kosztował nas aż 4,3 tys. zł - komentuje Austen.
Nie będzie też przebudowy skrzyżowania z Sopocką i budowy pętli autobusowej.

- Zrezygnowano z tych inwestycji, podpisując z wykonawcą aneks w maju - twierdzą przedstawiciele federacji, która składa w sprawie węzła wniosek do Najwyższej Izby Kontroli o przeprowadzenie kontroli.

Odpowiada Arkadiusz Trzeciak, naczelnik Wydziału Inwestycji



Postępowanie przetargowe przewidywało formułę: zaprojektuj i wybuduj. Oznaczało to, że wskazane w Programie Funkcjonalno-Użytkowym (PFU) obszary, elementy układu drogowego czy zagospodarowania terenu ujęte w dokumentacji podstawowej biura projektowego Transprojekt Gdańsk podlegały przeprojektowaniu i uzyskaniu przez wykonawcę robót nowych uzgodnień z gestorami sieci i zamiennej decyzji ZRID.

W wyniku braku uzgodnień z PKP dotyczących nowych rozwiązań projektowych gmina była zmuszona do odstąpienia między innymi od: przebudowy fragmentu ulicy Strzelców (ok. 100-metrowy odcinek od ul. Wielkopolskiej), skrzyżowania ulic Sopocka, Wielkopolska, Strzelców oraz budowy pętli odstawczej dla pojazdów komunikacji zbiorowej.

Ponadto w zakresie umowy z MTM na tę inwestycję odbyły się już kontrole, które nie wykazały nieprawidłowości. Środki z Unii Europejskiej nie są zagrożone, Zarząd Województwa Pomorskiego na posiedzeniu 9 listopada 2023 r. zaakceptował wykonany zakres projektu węzła Karwiny, co pozwala na rozliczenie dofinansowania inwestycji.


Węzeł Karwiny: więcej informacji

Miejsca

Opinie (704) ponad 20 zablokowanych

  • Kiedy w końcu zrozumiecie (5)

    że nie można bez końca poszerzać i "ulepszać" dróg? Trzeba zahamować szaleństwo kupowania nowych samochodów, jest ich po prostu za dużo. Nie da się tego wszystkiego pomieścić.

    • 7 24

    • Rozumiem, że Ty chodzisz na piechotę? (2)

      • 7 2

      • Oczywiście jeżdżę rowerem. Mam obcisłe gacie i masę prądu między nogami. Na piechotę tylko po redbulla do żabki. A ty?

        • 4 1

      • Ja chodzę

        Mam pracę, szkołę i przedszkole dzieci w zasięgu 10 minut spaceru. To jakiś grzech? Trzeba się koniecznie umartwiać poprzez kupowanie bez ładu i składu i stanie w korkach?

        • 1 2

    • Ale można przynajmniej nie psuć na grube miliony.

      • 4 2

    • Bzdury

      • 1 0

  • Ktoś pójdzie za to siedzieć...

    Taką mam wizję

    • 15 4

  • Buspas poprawnie wykorzystywany? (2)

    Na nagraniu od 2:01 widać jak samochód osobowy przejeżdza buspasem na wprost skrzyżowanie przed wiaduktem PKM. Na pewno to taksówka lub elektryk

    • 4 6

    • O właśnie, w 3 etapie trzeba domontować kamery + chowane słupki przed przystankami

      • 3 1

    • ma stać jak inni godzinę jak się spieszy z towarem?

      i tak mandatu nie dostanie, w tym kraju niemożliwe jest dostać mandat za jazdę po bus pasie, znam takich co co dzień jeżdżą i jeszcze się tym chwalą

      • 0 1

  • Swoją drogą ciekawie byłoby poznać światłe pomysły krytyków na usunięcie korków. (13)

    Ludzie, piszcie śmiało, może się w końcu ci szkodliwi urzędnicy czegoś pożytecznego dowiedzą.

    • 6 14

    • po pierwsze, nalezalo zaczac od przebudowy wiaduktu, po drugie przebudowa strzelcow/sopockiej (11)

      od tego nalezalo zaczac - to tam tworza sie najwieksze korki, przez samochody wyjezdzajace z Strzelcow i nawracajace w kierunku Sopockiej/Wiellkopolskiej - praktycznie caly czas lewy pas jest tam przyblokowany.
      Ten nieudolny remont pogorszyl tam systuacje, korki są tam teraz caly czas, zwezenie wielkopolskiej przed wiaduktem to juz totalny odlot rozumu.
      Kolejna sprawa to wjazd na Dabrowe - po przebudowie wezla na obwodnicy - wjazd na obwodnice w kierunku Chylonii znajduje sie w okolicy srodka Nowowiczlinskiej - stad nalezy domniemywac, ze do strumienia pojazdow jadacych normalnie na Dabrowe dolacza pojazdy jadace na obwodnice - czyli obciazenie Nowowiczlinskiej wzrosnie - stad logiczny wniosek, ze w ramach ukonczonej wlasnie przebudowy Nowowiczlinskiej nalezalo dobudowac drugi pas ruchu tak by jadacy na obwodnice czy do nowego marketu Kauflandu nie zakorkowali wjazdu na Dabrowe.
      Niesteety budowa drog w Gdyni zarządza małpa z brzytwa opętana misja rozwoju transportu rowerowego.

      • 17 3

      • Przebudowa wiaduktu wynika z potrzeb PLK, a nie Gdyni, więc niech kolej to przebuduje na własny koszt. (2)

        A wróbelki ćwierkają, ze PLK może jednak zrezygnuje z dodatkowego toru, więc ta przebudowa byłaby grubą niegospodarnością.

        • 3 12

        • bredzisz jak łucyk (1)

          przebudowa wiaduktu jest konieczna by udrożnić ruch drogowy na Wielkopolskiej/Chwaszczynskiej - opisalem wczesniej jaki jest tam problem.

          • 10 3

          • bzdura

            • 3 8

      • Dokładnie tak!!!

        • 2 1

      • (5)

        I już na wejściu pokazujesz że nie masz pojęcia inwestycja z wiaduktem musi być robiona w porozumieniu z PKP a tego nie ma a nie ma bo PKP do pis a pis nie jest po drodze z samorządami z opozycji.

        • 2 7

        • znowu brednie z UM Gdynia (2)

          byl przygotowany wspolnie z PKP projekt inwestycji zawierajacej rowniez przebudowe wiaduktow. Przyszedl Łucyk i popsul. Dobry projekt wyrzucono do kosza, skonfliktowano sie z PKP tak, że Szczura z PKP musiał godzic wojewoda. Na koniec zrobiono przebudowe bez wiaduktow i sensownego projektu. I teraz mamy kompletnie zdezorganizowany ruch drogowy

          • 6 2

          • Problem w tym, że PLK nie chciała się dołożyć finansowo.

            Dla PLK przebudowa wiaduktów to tak naprawdę usunięcie kolizji (przypominam: PLK chce, a przynajmniej wtedy chciała dołożyć dodatkowy tor kolejowy) oraz zwiększyć odległość od torów do konstrukcji wiaduktów (tzw. zwiększenie skrajni pionowej). Miastu to do niczego nie jest potrzebne.

            • 2 3

          • Tak, 5 lat po zamknięciu perspektywy finansowania UE i w całości ze środków miasta

            Chciałbym postawić sobie fortepian w salonie, ale salon mam już zajęty. To, idąc za tokiem Twojego rozumowania, udostępnij mi na ten cel swój i jeszcze podkręć ogrzewanie, bo mój komfort termiczny wymaga 22 stopni

            • 2 1

        • (1)

          No tak, niedobre PKP. To tylko ich wina, że od 6 lat włodarze nieudolnie nie potrafią się z nimi dogadać. Idź na rower.

          • 5 2

          • Taaaaak? A czy to nie PLK miała właśnie kończyć modernizację tego odcinka linii 201, nad którym przechodzą te wiadukty?

            Otóż właśnie teraz PLK po raz kolejny przekłada rozpoczęcie modernizację tego odcinka ad calendas graecas, co wynika z jej nieudolności. Cała nadzieja w tym, że z Dyrekcyjnej znikną te wszystkie niemoty, a w ich miejsce pojawią się ludzie skuteczni.

            • 2 2

      • No to podałeś sposób na przesunięcie korka o kilkaset metrów za jakieś pół miliarda

        A co z tym usunięciem? Przedmówca postawił dobre pytanie, do tej pory udawało się tylko tym, co orali drogi w centrach (Freiburg, Kopenhaga itd). Jak uda Ci się znaleźć inny sposób i go opatentować, będziesz bogaty!

        • 1 2

    • Nie zweżać do jednego pasa

      Wielkopolskiej przed PKM. Nie przenosic przystanków autobusowych na skrzyzowania przy PKM. Zlikwidować tymaczowy buspas od Giedymina oraz wiele innych mankamentów. Zrobili remont żeby było gorzej

      • 12 4

  • Bubel, fuszera, badziewie, barachło, chłam, dziadostwo, fajans, niedoróbka, tandeta.

    oto w skrócie ta przebudowa.

    • 18 6

  • Mieszkaniec Gdyni

    Do budowy dróg trzeba wyobraźni, a tu jest nieodparte wrażenie że jej zabrakło.
    Szanowni Architekci powinni wyjść wcześniej za biurek i pofatygować się miarką w teren.
    Nie będę wymieniać rzeczy które naszym zdaniem są błędnie zaprojektowane, bo wymieniane są bez przerwy.
    Podsumowując, to zmiana to wymiana asfaltu i to jest na plus, poza tym szereg utrudnień, czego się absolutnie nie spodziewaliśmy.
    Ogólnie Jest gorzej, a miało być lepiej, czy o to chodzi......

    • 20 5

  • Najwiekszym beneficjentem jest MTM

    Jak zawsze za nasze pieniadze.

    • 17 3

  • Budujemy dłużej i drożej po to,

    aby było gorzej

    • 21 3

  • Zero efektu za miliony złotych - ocena "mierna" (6)

    Remont za dziesiątki tysięcy złotych, a efekt praktycznie żaden.
    1. Paraliż miasta na ponad dwa lata
    2. Remont w zasadzie ograniczał się do zmiany nawierzchni (i to nie wszędzie) i wycięcia "zielonych strzałek"
    3, Zmiana niwelacji części jezdni nie wiadomo po co. Wystarczyła sama zmiana nawierzchni
    4. Fantastyczny pomysł zwężenia do jednego pasa jezdni w stronę Karwin przed skrzyżowaniem z ul. Strzelców jak by nie można było zrobić takiego samego rozwiązania jak na jezdni w stronę Orłowa, czyli dwa pasy + bus pas. Wiadukt nad torami w obu kierunkach ma tę samą szerokość. Jakaś chora radosna twórczość urzędników
    5. Efekt remontu to w zasadzie poprawiona ścieżka rowerowa - tylko czy warto było paraliżować miasto na 2 lata i wywalać taką kasę
    6. Paraliż miasta na 2 lata a dalej zostały stare odcinki nawierzchni. Nonsens kompletny.
    7. Już teraz lewoskręt w ul. Starodworcową jest za krótki - samochody stoją na lewym pasie.

    Trudno za tak przeprowadzoną inwestycję dać inną ocenę jak "mierna".

    • 31 6

    • (5)

      Nonsens to twoje powtarzające się 7 punktów. Udowadniasz, że kompletnie nie masz pojęcia, co zostało zrobione. Nie byłeś tu w ogóle na miejscu.

      • 1 8

      • niestety tam mieszkam....... (1)

        • 7 1

        • To nie wypowiadaj się za całe miasto

          • 0 3

      • No właśnie, pofatyguj się tam rano w kierunku centrum i po południu z powrotem i przeżyj to sam. Zadowolony? (1)

        • 3 2

        • Przejeżdżam tam codziennie. Ale nie tylko dziś, a od 25 lat. Może lepszym jestem obserwatorem, bo widziałem co dokładnie było robione np w pierwszym roku inwestycji. O tym nie ma w raporcie ani słowa, a na to poszło większość kasy. Także mam zastrzeżenia do prowadzenia tej budowy, ale kompletnie inne niż tu się wypisuje. Najważniejszego jakoś nie zauważacie.

          • 1 5

      • Wszystkim musisz odpisywać paziu?

        • 2 1

  • ... (2)

    Niczego nie poprawili,tylko jest odświeżone i nic poza tym.Zeby usprawnić powinny być na dużych skrzyżowaniach Karwiny PKM i na Myśliwskiej tunele dla przechodniów i windy dla niepełnosprawnych.Samochody by jeździły swobodnie a ludzie by sobie schodzili do tuneli przechodząc na drugą stronę.

    • 8 7

    • (1)

      Kolejny co jak za komuny wpycha pieszych do tuneli pod ziemię. Tak się robiło w latach 60tych. Idź stąd bo nie masz pojęcia o infrastrukturze miejskiej

      • 3 6

      • Daj spokój, piszesz do człowieka w panicznym stresie, który ma widzenie "tunelowe".

        To tylko potwierdza, że samochód może być bardzo silnym narkotykiem.

        • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane