• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Karwiny: jest zgoda ws. przebudowy wiaduktu

Patryk Szczerba
14 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni
Lada dzień rozpoczną się prace przy budowie węzła Karwiny. Lada dzień rozpoczną się prace przy budowie węzła Karwiny.

Budowa wiaduktu na KarwinachMapka zostanie sfinansowana z "Funduszy Europejskich dla Pomorza", którymi dysponuje samorząd województwa, a sam wiadukt będzie traktowany jako II etap inwestycji węzeł Karwiny. Gdynia dołoży się do inwestycji, ale w kwocie nie większej niż 10 mln zł i pozostawi rezerwę terenową dla ewentualnej budowy czwartego toru. To ustalenia z wtorkowego spotkania przedstawicieli PKP, województwa i Gdyni.



Czy węzeł Karwiny rozwiąże problemy komunikacyjne w okolicy?

Przypomnijmy, że w lutym władze Gdyni ogłosiły, iż węzeł Karwiny będzie budować firma MTM, inkasując za pracę 101,7 mln zł. Na tę informację zareagował zarząd PKP Polskich Linii Kolejowych. W oficjalnym komunikacie władze spółki poinformowały, że Gdynia zmieniła zakres inwestycji przebudowy węzła Karwiny, który nie przewiduje przebudowy nowych wiaduktów, co oznacza komplikację kolejowych inwestycji.

Władze spółki podkreślały, że jest to niezbędne, by utworzyć trzeci ok. 15-kilometrowy tor od stacji Gdynia Stadion do Osowej, potrzebny aby:

  • modernizować linię kolejową nr 201 pomiędzy Gdynią i Kościerzyną,
  • zachować przepustowość przejazdu PKM,
  • przewozić bezproblemowo ładunki z i do gdyńskiego portu.


Władze Gdyni odpowiadały stanowczo, że miasto przygotowało rozszerzony o przebudowę projekt wiaduktów, ale - ich zdaniem - za prace budowlane powinna odpowiadać kolej. Warto wiedzieć, że aneksowany przed laty projekt trafił do szuflady, a węzeł Karwiny będzie budowany po przetargu w formule "Zaprojektuj i wybuduj", gdzie konieczne było stworzenie zupełnie nowej dokumentacji projektowej.

Więcej:

Węzeł Karwiny: bez przebudowy wiaduktów nie będzie trzeciego toru



Mediacja marszałka województwa pomorskiego



W sprawę włączył się marszałek województwa pomorskiego, czyli dysponent unijnych środków, które w wysokości 54 mln zł mają wspomóc budowę węzła Karwiny. Zapowiedziano, że podpisanie aneksu do umowy o dofinansowanie budowy węzła Karwiny ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego zostaje wstrzymane do czasu porozumienia PKP z Gdynią w zakresie realizacji przebudowy wiaduktu i budowy trzeciego toru.

Tymczasem w maju Gdynia ogłosiła podpisanie umowy z wykonawcą prac - firmą MTM i rozpoczęcie budowy węzła, co przy braku porozumienia mogło skutkować brakiem dofinansowania i zakończyć się skandalem.

Węzeł Karwiny: uzgodnienia na spotkaniu w Warszawie



We wtorek pojawiła się informacja o spotkaniu przedstawicieli PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., Samorządu Województwa Pomorskiego, Gdyni i Pomorskiej Kolei Metropolitarnej dotyczące budowy wiaduktu i zakresu prac.

Ustalono, że Samorząd Województwa Pomorskiego zapisze tę inwestycję jako priorytetową w ramach "Funduszy Europejskich dla Pomorza" na lata 2021-2027, a sam wiadukt, dzięki któremu powstanie oczekiwany trzeci tor, będzie potraktowany jako II etap inwestycji Węzeł Karwiny.

Co więcej, analizy i przygotowana koncepcja budowy wiaduktu mają pokazać, czy możliwe będzie poprowadzenie tam za kilkanaście lat czwartego toru.

- Projekt budowy trzeciego toru dla prowadzenia ruchu towarowego i pasażerskiego jest bardzo istotny. W związku z tym rozważane powinno być także pozostawienie rezerwy pod budowę czwartego toru - podkreślał na spotkaniu Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.

Gdynia dokłada nie więcej niż 10 mln zł



Władze Gdyni na taką opcję przystały. Przy okazji padła deklaracja, że miasto będzie partycypować w inwestycji w ramach wkładu własnego, ale tylko w wysokości do 10 mln zł.

- To bardzo budujące spotkanie, które pokazało przyszłość jednego z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w Gdyni z myślą o wyzwaniach transportowych na wiele lat do przodu - podsumowuje Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Po opracowaniu koncepcji rezerwy pod czwarty tor i poszerzenia wiaduktu, a także oszacowaniu kosztów, zostanie podpisane porozumienie pomiędzy PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A., Pomorskim Urzędem Marszałkowskim, Gdynią i Pomorską Koleją Metropolitarną.

- Zostały poczynione odpowiednie ustalenia, które w najbliższym czasie zmienią się w porozumienie. To najważniejsze - komentuje Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego.
Z ulgą odetchnięto też w gabinetach gdyńskiego magistratu. Gdyńscy włodarze informują, że na spotkaniu potwierdzono, iż rozpoczęte prace nie kolidują z przyszłościowymi planami dotyczącymi dobudowy torów kolejowych, a także przy ich realizacji nie będą ingerowały w nową infrastrukturę.

Węzeł Karwiny: co powstaje



  • parking "park&ride" przy stacji PKM Karwiny,
  • buspasy na ul. Wielkopolskiej,
  • nowa pętla autobusowa,
  • przebudowa ul. Sopockiej,
  • przebudowa ul. Strzelców.


Miejsca

Opinie (158)

  • (1)

    Kiedy tunel w Chyloni?

    • 24 2

    • najpierw Gdynia musi zbudować wiadukt nad torowiskiem rozrządowym na Puckiej

      na co dostała kasę od PLK...
      Mam poważne obawy, czy ma na swoją część budżetu...

      • 7 0

  • Matrix

    Gdynia jedzie na oparach większość ulic plus obwodnica i boczne uliczki to głęboka komuna. Dużą parą i wielką pompą to u nas developerzy budują a nasz fundusz starcza na drzewa w doniczkach i już niedługo trawa na tacach.

    • 35 1

  • Bo Gdynia nie daje tylko bierze...w tym są ekspertami

    • 22 1

  • Opinia (3)

    Za chwilę wyp....... nas z Unii i tyle na temat funduszy

    • 16 8

    • Biedny, tak żyć w strachu cały czas ;)

      • 2 2

    • Nie mogę się doczekać kiedy społeczeństwo na pisowcow z widłami rusza. (1)

      Niby nikt na PiS nie głosuje niez znak nikogo takiego a mimo wszystko wygrywają wybory jak za hitlera masakra

      • 2 2

      • ruszy i załatwi sprawę za ciebie?

        sam się rusz...
        Obecność PiS na scenie politycznej i to w tak eksponowanej roli to ciężka, systematyczna i wytrwała praca pozostałych ugrupowań a w szczególności "liberałów", którzy "nie mieli z kim przegrać".

        • 1 0

  • parking P&R

    ciekawe jak zrobią żeby okoliczni mieszkańcy nie parkowali non-stop

    • 16 6

  • A reszta ??? (11)

    Czyli wykręcą mieszkańców Parkowej, Racławickiej i wszystkich ulic z nimi połączonych ? Przebudowa skrzyżowania tych ulic z Wielkopolską była w pierwszym projekcie, który teraz trafił do szuflady. Ale pozwolenia na centrum handlowe i kolejne osiedla na Parkowej wydają bez problemu. Może przyjedź mistrzu szczurek z rana na Parkową i spróbuj się włączyć do ruchu w stronę karwin. Tylko bez kierowcy z urzędu miasta i bez łamania przepisów. Życzę powodzenia

    • 122 4

    • Ja już zacząłem jeździć przez os. Bernardowo i Sopocką (2)

      nie mam nerwów na skręt w lewo z Parkowej. Szkoda, że światła przy Spokojnej nie przeszły w BO.

      • 12 1

      • Tak samo uważam, a wiesz co przeszło w bo? Tężnie solankowe w lesie dla emerytow (1)

        Mieszkamy nad morzem a oni projektują tężnie do wdychania jodu. Masakra.
        Wygrał ten projekt bo jeden emeryt mając dużo wolnego chodził od domu do domu i zbierał głosy.
        A my zostaliśmy ze skrzyżowaniem na którym ciagle są wypadki.. dramat.

        • 15 0

        • ludzie zadecydowali to tak mamy

          • 1 0

    • po co

      nikt tam nie jezdzi

      • 1 1

    • (2)

      Polecam samochód o mocy powyżej 75KM ;)
      Ale fakt... też ciężko mi się patrzy jak się stoicie na środku i nie ruszacie mimo że pełno miejsca i spokojnie można ruszyć, ale trzeba by nacisnąć gaz.

      • 1 11

      • O ... wujek dobra rada się odezwał :) (1)

        Człowieku, to skrzyżowanie powinno być przebudowane. Jeden jeździ gorzej, jeden jeździ lepiej, jeden wyjeżdża autem o mocy poniżej 75KM, a inny powyżej 400KM, a jeszcze inny ciężarówką. Najzwyczajniej w świecie jest to kolizyjne i mało bezpieczne skrzyżowanie. W takich miejscach ruch powinien odbywać się płynnie i bezpiecznie. Powstają nowe osiedla, sklepy i natężenie ruchu będzie coraz większe. No, ale cóż ... faktycznie wystarczy mieć auto o mocy powyżej 75KM.

        • 8 0

        • dodatkowo te dzbany wyjeżdżające z Olgierda i łamiące przepisy nakazujące skręt w prawo. A oni walą na przestrzał dezorganizując wyjazd dla tych z Parkowej w kierunku Karwin

          • 3 0

    • Świadomy wyborca (1)

      W następnych wyborach 80% poparcia dla Szczurka i jego ekipy:)

      • 0 0

      • 120% jak u Putina i Kim Dzong Una

        • 0 0

    • Wyjazd w strone Karwin (1)

      Wystarczyłoby dołozyc światła przed skrzyzowaniem i pare puszek farby. Tylko w UM rozum przestał mieszkać.

      • 1 0

      • Farba zużyta w nowej SPP i na ścieżki rowerowe

        • 0 0

  • (1)

    Dobrze, że miasto poszło po rozum do głowy. Co prawda nie jest to do końca rozwiązanie zadowalające PKP i przyszłych pasażerów, ale zawsze coś.

    • 6 4

    • Miast poszło po rozum do głowy???

      To raczej PLK i marszałkowo się ogarnęły.

      • 3 4

  • nie wiem czy odczujemy poprawę (1)

    W Wielkopolską wpadnie ruch samochodowy z Trasy Kaszubskiej więc będzie tak samo albo gorzej. Ważne, żeby robić buspasy ile wlezie, nawet zabierając dotychczasowe pasy.

    • 20 6

    • wystarczy...

      Że nie będzie pogorszenia...

      • 1 1

  • Lepiej niech nie budują .... zostawia to nowej władzy

    Bo i tak to skrzyżowanie zepsują jak inne w Gdyni... Wszystko jest robione najniższym kosztem tak by uprzykrzyć kierowcą bądź skomplikować. Takie duże pole manewru aż sie prosi puścić osobną nitkę koło torów na drugą stronę z sopockiej w stronę strzelców z rondami jak w kamiennym Sopocie - ale tam jak coś robią to z głową a w Gdyni przy użyciu farby...

    • 30 3

  • U president Szczurek und vic president Łucyk developer partners (2)

    ...zawsze wygrywa MTM

    • 39 1

    • No i bardzo dobrze

      • 1 4

    • i podwykonawca
      borski

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane