• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Karwiny: jest zgoda ws. przebudowy wiaduktu

Patryk Szczerba
14 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni
Lada dzień rozpoczną się prace przy budowie węzła Karwiny. Lada dzień rozpoczną się prace przy budowie węzła Karwiny.

Budowa wiaduktu na KarwinachMapka zostanie sfinansowana z "Funduszy Europejskich dla Pomorza", którymi dysponuje samorząd województwa, a sam wiadukt będzie traktowany jako II etap inwestycji węzeł Karwiny. Gdynia dołoży się do inwestycji, ale w kwocie nie większej niż 10 mln zł i pozostawi rezerwę terenową dla ewentualnej budowy czwartego toru. To ustalenia z wtorkowego spotkania przedstawicieli PKP, województwa i Gdyni.



Czy węzeł Karwiny rozwiąże problemy komunikacyjne w okolicy?

Przypomnijmy, że w lutym władze Gdyni ogłosiły, iż węzeł Karwiny będzie budować firma MTM, inkasując za pracę 101,7 mln zł. Na tę informację zareagował zarząd PKP Polskich Linii Kolejowych. W oficjalnym komunikacie władze spółki poinformowały, że Gdynia zmieniła zakres inwestycji przebudowy węzła Karwiny, który nie przewiduje przebudowy nowych wiaduktów, co oznacza komplikację kolejowych inwestycji.

Władze spółki podkreślały, że jest to niezbędne, by utworzyć trzeci ok. 15-kilometrowy tor od stacji Gdynia Stadion do Osowej, potrzebny aby:

  • modernizować linię kolejową nr 201 pomiędzy Gdynią i Kościerzyną,
  • zachować przepustowość przejazdu PKM,
  • przewozić bezproblemowo ładunki z i do gdyńskiego portu.


Władze Gdyni odpowiadały stanowczo, że miasto przygotowało rozszerzony o przebudowę projekt wiaduktów, ale - ich zdaniem - za prace budowlane powinna odpowiadać kolej. Warto wiedzieć, że aneksowany przed laty projekt trafił do szuflady, a węzeł Karwiny będzie budowany po przetargu w formule "Zaprojektuj i wybuduj", gdzie konieczne było stworzenie zupełnie nowej dokumentacji projektowej.

Więcej:

Węzeł Karwiny: bez przebudowy wiaduktów nie będzie trzeciego toru



Mediacja marszałka województwa pomorskiego



W sprawę włączył się marszałek województwa pomorskiego, czyli dysponent unijnych środków, które w wysokości 54 mln zł mają wspomóc budowę węzła Karwiny. Zapowiedziano, że podpisanie aneksu do umowy o dofinansowanie budowy węzła Karwiny ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego zostaje wstrzymane do czasu porozumienia PKP z Gdynią w zakresie realizacji przebudowy wiaduktu i budowy trzeciego toru.

Tymczasem w maju Gdynia ogłosiła podpisanie umowy z wykonawcą prac - firmą MTM i rozpoczęcie budowy węzła, co przy braku porozumienia mogło skutkować brakiem dofinansowania i zakończyć się skandalem.

Węzeł Karwiny: uzgodnienia na spotkaniu w Warszawie



We wtorek pojawiła się informacja o spotkaniu przedstawicieli PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., Samorządu Województwa Pomorskiego, Gdyni i Pomorskiej Kolei Metropolitarnej dotyczące budowy wiaduktu i zakresu prac.

Ustalono, że Samorząd Województwa Pomorskiego zapisze tę inwestycję jako priorytetową w ramach "Funduszy Europejskich dla Pomorza" na lata 2021-2027, a sam wiadukt, dzięki któremu powstanie oczekiwany trzeci tor, będzie potraktowany jako II etap inwestycji Węzeł Karwiny.

Co więcej, analizy i przygotowana koncepcja budowy wiaduktu mają pokazać, czy możliwe będzie poprowadzenie tam za kilkanaście lat czwartego toru.

- Projekt budowy trzeciego toru dla prowadzenia ruchu towarowego i pasażerskiego jest bardzo istotny. W związku z tym rozważane powinno być także pozostawienie rezerwy pod budowę czwartego toru - podkreślał na spotkaniu Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.

Gdynia dokłada nie więcej niż 10 mln zł



Władze Gdyni na taką opcję przystały. Przy okazji padła deklaracja, że miasto będzie partycypować w inwestycji w ramach wkładu własnego, ale tylko w wysokości do 10 mln zł.

- To bardzo budujące spotkanie, które pokazało przyszłość jednego z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w Gdyni z myślą o wyzwaniach transportowych na wiele lat do przodu - podsumowuje Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Po opracowaniu koncepcji rezerwy pod czwarty tor i poszerzenia wiaduktu, a także oszacowaniu kosztów, zostanie podpisane porozumienie pomiędzy PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A., Pomorskim Urzędem Marszałkowskim, Gdynią i Pomorską Koleją Metropolitarną.

- Zostały poczynione odpowiednie ustalenia, które w najbliższym czasie zmienią się w porozumienie. To najważniejsze - komentuje Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego.
Z ulgą odetchnięto też w gabinetach gdyńskiego magistratu. Gdyńscy włodarze informują, że na spotkaniu potwierdzono, iż rozpoczęte prace nie kolidują z przyszłościowymi planami dotyczącymi dobudowy torów kolejowych, a także przy ich realizacji nie będą ingerowały w nową infrastrukturę.

Węzeł Karwiny: co powstaje



  • parking "park&ride" przy stacji PKM Karwiny,
  • buspasy na ul. Wielkopolskiej,
  • nowa pętla autobusowa,
  • przebudowa ul. Sopockiej,
  • przebudowa ul. Strzelców.


Miejsca

Opinie (158)

  • (1)

    Może skończcie jeden burdel.... Ile można w korkach stać.....

    • 18 0

    • a projekt widziałeś?

      • 1 0

  • Węzeł (2)

    W Gdyni jak zwykle - bez zmian - plany dot. węzła i nie tylko tego projektu (basen olimpijski, lodowisko itp.) , wizje , obiecanki, perspektywy, ale już ich nie ma ( są nieaktualne) kasa podatników w błoto - nie z kieszeni włodarzy wiec nie ma sprawy. Ale nie mamy obecnie wyboru , póki włodarze miasta Gdyni będą w ratuszu. Łatwo wydaje się pieniążki podatników. Był projekt - zapłaciliśmy nic się nie stało to będzie nowy i też zapłacą obywatele. Wstyd. Jak oni mogą patrzeć w lustro......

    • 32 0

    • Dlatego trzeba wymienić radnych i Rade Miasta. Precz z samorzadnością. Dosyć tego towarzystwa wzajemnej adoracji. Bez nich prezydent nic nie zrobi.

      • 1 0

    • W tych apartamentowcach

      Maja dużo miejsca na duże lustra. Nawet na krzywe zwierciadła!

      • 1 0

  • Tytuł sugeruje zupełnie inaczej niż relacjonował na fb p. Łucyk (1)

    Owszem doszło do spotkania ale treść ustnych uzgodnień zostanie przelana na umowy dopiero za kilka tygodni. Ostatnio bardzo często słyszeliśmy dementi do optymistycznych oświadczeń prezydenta ze strony PKP oraz marszałka.
    Czyżby redakcja pochopnie zinterpretowała post wiceprezydenta?

    • 21 0

    • Nie zauważyłeś, że Gdynia robi swoje?

      Porozumienie dotyczyć będzie przyszłych działań.

      • 1 4

  • Czyli robota będzie robiona 2x (1)

    • 10 0

    • 5-10-15...

      ;)

      • 2 0

  • Mnie interesuje tylko jedno (4)

    Zachować przejscie obok torów pod wiaduktem na obwodnicy! Na skutek braku wyobraźni jest to jedyne przejscie pomiedzy węzłami Osowa i Wlk. Kack. Nie wszyscy chcą stać w korku samochodem. Są tacy, którzy chcą się przedostać bezkolizyjnie przez obwodnicę ale nie można nas zmuszać do korzystania z węzłów. Brakuje przejść pod obwodnicą

    • 98 3

    • Przejście jeszcze dalej

      Dopercyzujmy - przez Węzeł Wysoka (Osowa) też nie można przejść. Dopiero na Owczarni.

      • 9 0

    • Czy wiadukt do Źródła Marii już zburzyli? (1)

      Też korzystałem z przejścia wzdłuż torów, a czasem z niedalekiego wiaduktu. Dawno tam nie byłem (od wybuchu pandemii pracuję zdalnie)

      • 3 0

      • jak się pracuje w piwnicy?

        • 0 1

    • Jakiś przejście mieszkam tam 3o lat

      I prócz wąskiej pieszej leśnej ścieżki nic nie ma innego

      • 3 0

  • Aktywność trolni imponująca, ale finezją ruskiej nie dorównują. Czysta łopatologia.

    Jednak do suwerena za 500 na pewno trafi.
    Zapewne Redachcja wytnie mój post jako obraźliwy i nie na temat. Ale to już klasyka gatunku - lepiej mieć takich co to rzucają g... prostolinijnie, z wywieszonym jęzorem.

    • 4 16

  • Co z drogą rowerową?

    • 14 1

  • W sumie wyszło na to, że Gdynia miała rację. (4)

    A PLK i Marszałkowo wybrnęły z głębokiego rozkroku tuż przed pęknięciem gaci. Chwała im za to, ale z elegancją nie miało to nic wspólnego.

    • 3 26

    • nie miała racji. (2)

      marszałek ratuje Gdynię przed komisarzem...
      Chociaż raz strategia "antypis" dała pozytywny wynik.

      A jak jest naprawdę, dowiemy się, jak ustalenia spłyną na papier.

      • 16 0

      • Czym ratuje gminę? Tą niewielką kupką kasy? (1)

        • 0 5

        • ta niewielka kupka to kropla, która przelałaby czarę zadłużenia

          bo kasy nie ma a kolejny kredyt, to przekroczenie magicznej granicy i zaczną działać automaty...
          A tu jeszcze tyle trzeba wygarnąć...

          • 7 0

    • co do interesów ze Szczurkiem

      to samorząd ma bardzo skrystalizowaną opinię...

      • 9 0

  • Województwo po raz kolejny uratowało Gdynię (1)

    Dobrze, że ktoś w porę zauważył wał Gdyni...

    • 24 3

    • He he! Wesołek!

      • 0 3

  • A co z kładką rowerowo pieszą nad torami między Karwinami a ul Strzelców? (4)

    Cos ucichło.

    • 22 1

    • W Gdyni wszystko ucicha.

      Pływasz na basenie olimpijskim? Przejeżdżasz bezkolizyjnie przez tory w Chylonia? Jeździsz na łyżwach na nowym lodowisku? Jeżeli nie, to jedyne to możesz zrobić to dalej głosować na ta ekipę, to może chociaż z Gfyni uda ci się polecieć do Gdańska, aby zobaczyć jaka obecnie pomiędzy tymi dwoma miastami zrobiła się ogromną różnica.

      • 19 1

    • Skoro miała powstać a nie powstała, to może trzeba tych gości zapytać wprost co jest grane?

      • 6 0

    • Piąta wizualizacja czwartej koncepcji

      zamiast drugiej wizualizacji pierwszej koncepcji. Jeszcze chwila cierpliwości. Jesteśmy tak daleko.

      • 3 1

    • Przed wyborami

      SWS wróci do tematu i będą obiecywać złote góry jak zawsze.

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane