- 1 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (223 opinie)
- 2 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (88 opinii)
- 3 Trójmiejskie mola, których już nie ma (93 opinie)
- 4 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (531 opinii)
- 5 Pozbieraliśmy śmieci, ale nie dorzucajcie (89 opinii)
- 6 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (336 opinii)
Węzeł Karwiny: jest zgoda ws. przebudowy wiaduktu
Budowa wiaduktu na Karwinach zostanie sfinansowana z "Funduszy Europejskich dla Pomorza", którymi dysponuje samorząd województwa, a sam wiadukt będzie traktowany jako II etap inwestycji węzeł Karwiny. Gdynia dołoży się do inwestycji, ale w kwocie nie większej niż 10 mln zł i pozostawi rezerwę terenową dla ewentualnej budowy czwartego toru. To ustalenia z wtorkowego spotkania przedstawicieli PKP, województwa i Gdyni.
Władze spółki podkreślały, że jest to niezbędne, by utworzyć trzeci ok. 15-kilometrowy tor od stacji Gdynia Stadion do Osowej, potrzebny aby:
- modernizować linię kolejową nr 201 pomiędzy Gdynią i Kościerzyną,
- zachować przepustowość przejazdu PKM,
- przewozić bezproblemowo ładunki z i do gdyńskiego portu.
Władze Gdyni odpowiadały stanowczo, że miasto przygotowało rozszerzony o przebudowę projekt wiaduktów, ale - ich zdaniem - za prace budowlane powinna odpowiadać kolej. Warto wiedzieć, że aneksowany przed laty projekt trafił do szuflady, a węzeł Karwiny będzie budowany po przetargu w formule "Zaprojektuj i wybuduj", gdzie konieczne było stworzenie zupełnie nowej dokumentacji projektowej.
Więcej:
Węzeł Karwiny: bez przebudowy wiaduktów nie będzie trzeciego toru
Mediacja marszałka województwa pomorskiego
W sprawę włączył się marszałek województwa pomorskiego, czyli dysponent unijnych środków, które w wysokości 54 mln zł mają wspomóc budowę węzła Karwiny. Zapowiedziano, że podpisanie aneksu do umowy o dofinansowanie budowy węzła Karwiny ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego zostaje wstrzymane do czasu porozumienia PKP z Gdynią w zakresie realizacji przebudowy wiaduktu i budowy trzeciego toru.
Tymczasem w maju Gdynia ogłosiła podpisanie umowy z wykonawcą prac - firmą MTM i rozpoczęcie budowy węzła, co przy braku porozumienia mogło skutkować brakiem dofinansowania i zakończyć się skandalem.
Węzeł Karwiny: uzgodnienia na spotkaniu w Warszawie
We wtorek pojawiła się informacja o spotkaniu przedstawicieli PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., Samorządu Województwa Pomorskiego, Gdyni i Pomorskiej Kolei Metropolitarnej dotyczące budowy wiaduktu i zakresu prac.
Ustalono, że Samorząd Województwa Pomorskiego zapisze tę inwestycję jako priorytetową w ramach "Funduszy Europejskich dla Pomorza" na lata 2021-2027, a sam wiadukt, dzięki któremu powstanie oczekiwany trzeci tor, będzie potraktowany jako II etap inwestycji Węzeł Karwiny.
Co więcej, analizy i przygotowana koncepcja budowy wiaduktu mają pokazać, czy możliwe będzie poprowadzenie tam za kilkanaście lat czwartego toru.
- Projekt budowy trzeciego toru dla prowadzenia ruchu towarowego i pasażerskiego jest bardzo istotny. W związku z tym rozważane powinno być także pozostawienie rezerwy pod budowę czwartego toru - podkreślał na spotkaniu Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.
Gdynia dokłada nie więcej niż 10 mln zł
Władze Gdyni na taką opcję przystały. Przy okazji padła deklaracja, że miasto będzie partycypować w inwestycji w ramach wkładu własnego, ale tylko w wysokości do 10 mln zł.
- To bardzo budujące spotkanie, które pokazało przyszłość jednego z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w Gdyni z myślą o wyzwaniach transportowych na wiele lat do przodu - podsumowuje Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Po opracowaniu koncepcji rezerwy pod czwarty tor i poszerzenia wiaduktu, a także oszacowaniu kosztów, zostanie podpisane porozumienie pomiędzy PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A., Pomorskim Urzędem Marszałkowskim, Gdynią i Pomorską Koleją Metropolitarną.
- Zostały poczynione odpowiednie ustalenia, które w najbliższym czasie zmienią się w porozumienie. To najważniejsze - komentuje Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego.
Z ulgą odetchnięto też w gabinetach gdyńskiego magistratu. Gdyńscy włodarze informują, że na spotkaniu potwierdzono, iż rozpoczęte prace nie kolidują z przyszłościowymi planami dotyczącymi dobudowy torów kolejowych, a także przy ich realizacji nie będą ingerowały w nową infrastrukturę.
Węzeł Karwiny: co powstaje
- parking "park&ride" przy stacji PKM Karwiny,
- buspasy na ul. Wielkopolskiej,
- nowa pętla autobusowa,
- przebudowa ul. Sopockiej,
- przebudowa ul. Strzelców.
Miejsca
Opinie (158)
-
2021-07-15 12:31
PKP należy do oligarchów PiS (3)
Ktoś z mafiozów chciał zarobić na tym i pewnie zarobi.
- 0 11
-
2021-07-15 13:11
to trzeba znać wyższego mafiozę
A kogo "my" znamy?
I za rządów PiS powstał pomysł na "miedzytorze"?
To z PiS'em się Semeco kumało?
Czy to nie na UG powstała koncepcja Gdyni "jako takiego większego Sopotu"?- 3 1
-
2021-07-15 14:52
i zadaniem takiego szczurka powinno być
włażenie .... dogadywanie się z takimi, żeby było 50 wiaduktów zbudowanych przez PLK.
Trzeba umieć w to grać a nie bujać w obłokach ...- 3 1
-
2021-07-15 14:57
Jakiś konkret czy tylko bredzisz z nienawiści? Odsyłam do Sławomira N. i jego kolegów z PO.
Tam szukaj oligarchów, mafiozów, czy tych co zarabiali masę kasy na sprzedaży dobra państwowego, autostradach, likwidacjach stoczni, kopalni, na paliwach..........lista jest długa.
- 7 0
-
2021-07-15 16:02
A ja mam w tyle te przebudowy. Póki śnieg nie pada, jeżdżę skuterem. Jak jest mróz ale jest sucho, to też
nim jeżdżę a ze w polsce zimy takie jak nasz rząd, mogę jeździć cały rok. Grzana kanapa jest, grzane manetki są i wszędzie jestem godzinę szybciej niż ci w samochodach!
- 2 1
-
2021-07-17 11:10
Powinny być jeszcze przewidziane ekrany
dźwiękochłonne, od peronu do linii lasu w stronę stadionu i Osowy
- 2 1
-
2021-07-22 10:30
Musiały media zareagować
Szczurowi to musieli pogrozić z Marszałkowskiego, Warszawy i mediów, żeby te głupki zaczęły w końcu myśleć. Taka Gdynia otwarta na PKM itd ale żeby już pomoc i się dołożyć to ciezko. Nie no lepiej 10mln przejebac na maratony, koncerty i inne guwna nikomu niepotrzebne
- 2 1
-
2023-03-03 16:33
No trzeba będzie to przebudować sieć wodociągową
- 1 0
-
2023-03-03 16:37
Trzeba będzie sieć wodociągową przebudować która tam właśnie jest
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.