• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Karwiny: jest zgoda ws. przebudowy wiaduktu

Patryk Szczerba
14 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni
Lada dzień rozpoczną się prace przy budowie węzła Karwiny. Lada dzień rozpoczną się prace przy budowie węzła Karwiny.

Budowa wiaduktu na KarwinachMapka zostanie sfinansowana z "Funduszy Europejskich dla Pomorza", którymi dysponuje samorząd województwa, a sam wiadukt będzie traktowany jako II etap inwestycji węzeł Karwiny. Gdynia dołoży się do inwestycji, ale w kwocie nie większej niż 10 mln zł i pozostawi rezerwę terenową dla ewentualnej budowy czwartego toru. To ustalenia z wtorkowego spotkania przedstawicieli PKP, województwa i Gdyni.



Czy węzeł Karwiny rozwiąże problemy komunikacyjne w okolicy?

Przypomnijmy, że w lutym władze Gdyni ogłosiły, iż węzeł Karwiny będzie budować firma MTM, inkasując za pracę 101,7 mln zł. Na tę informację zareagował zarząd PKP Polskich Linii Kolejowych. W oficjalnym komunikacie władze spółki poinformowały, że Gdynia zmieniła zakres inwestycji przebudowy węzła Karwiny, który nie przewiduje przebudowy nowych wiaduktów, co oznacza komplikację kolejowych inwestycji.

Władze spółki podkreślały, że jest to niezbędne, by utworzyć trzeci ok. 15-kilometrowy tor od stacji Gdynia Stadion do Osowej, potrzebny aby:

  • modernizować linię kolejową nr 201 pomiędzy Gdynią i Kościerzyną,
  • zachować przepustowość przejazdu PKM,
  • przewozić bezproblemowo ładunki z i do gdyńskiego portu.


Władze Gdyni odpowiadały stanowczo, że miasto przygotowało rozszerzony o przebudowę projekt wiaduktów, ale - ich zdaniem - za prace budowlane powinna odpowiadać kolej. Warto wiedzieć, że aneksowany przed laty projekt trafił do szuflady, a węzeł Karwiny będzie budowany po przetargu w formule "Zaprojektuj i wybuduj", gdzie konieczne było stworzenie zupełnie nowej dokumentacji projektowej.

Więcej:

Węzeł Karwiny: bez przebudowy wiaduktów nie będzie trzeciego toru



Mediacja marszałka województwa pomorskiego



W sprawę włączył się marszałek województwa pomorskiego, czyli dysponent unijnych środków, które w wysokości 54 mln zł mają wspomóc budowę węzła Karwiny. Zapowiedziano, że podpisanie aneksu do umowy o dofinansowanie budowy węzła Karwiny ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego zostaje wstrzymane do czasu porozumienia PKP z Gdynią w zakresie realizacji przebudowy wiaduktu i budowy trzeciego toru.

Tymczasem w maju Gdynia ogłosiła podpisanie umowy z wykonawcą prac - firmą MTM i rozpoczęcie budowy węzła, co przy braku porozumienia mogło skutkować brakiem dofinansowania i zakończyć się skandalem.

Węzeł Karwiny: uzgodnienia na spotkaniu w Warszawie



We wtorek pojawiła się informacja o spotkaniu przedstawicieli PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., Samorządu Województwa Pomorskiego, Gdyni i Pomorskiej Kolei Metropolitarnej dotyczące budowy wiaduktu i zakresu prac.

Ustalono, że Samorząd Województwa Pomorskiego zapisze tę inwestycję jako priorytetową w ramach "Funduszy Europejskich dla Pomorza" na lata 2021-2027, a sam wiadukt, dzięki któremu powstanie oczekiwany trzeci tor, będzie potraktowany jako II etap inwestycji Węzeł Karwiny.

Co więcej, analizy i przygotowana koncepcja budowy wiaduktu mają pokazać, czy możliwe będzie poprowadzenie tam za kilkanaście lat czwartego toru.

- Projekt budowy trzeciego toru dla prowadzenia ruchu towarowego i pasażerskiego jest bardzo istotny. W związku z tym rozważane powinno być także pozostawienie rezerwy pod budowę czwartego toru - podkreślał na spotkaniu Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.

Gdynia dokłada nie więcej niż 10 mln zł



Władze Gdyni na taką opcję przystały. Przy okazji padła deklaracja, że miasto będzie partycypować w inwestycji w ramach wkładu własnego, ale tylko w wysokości do 10 mln zł.

- To bardzo budujące spotkanie, które pokazało przyszłość jednego z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w Gdyni z myślą o wyzwaniach transportowych na wiele lat do przodu - podsumowuje Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Po opracowaniu koncepcji rezerwy pod czwarty tor i poszerzenia wiaduktu, a także oszacowaniu kosztów, zostanie podpisane porozumienie pomiędzy PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A., Pomorskim Urzędem Marszałkowskim, Gdynią i Pomorską Koleją Metropolitarną.

- Zostały poczynione odpowiednie ustalenia, które w najbliższym czasie zmienią się w porozumienie. To najważniejsze - komentuje Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego.
Z ulgą odetchnięto też w gabinetach gdyńskiego magistratu. Gdyńscy włodarze informują, że na spotkaniu potwierdzono, iż rozpoczęte prace nie kolidują z przyszłościowymi planami dotyczącymi dobudowy torów kolejowych, a także przy ich realizacji nie będą ingerowały w nową infrastrukturę.

Węzeł Karwiny: co powstaje



  • parking "park&ride" przy stacji PKM Karwiny,
  • buspasy na ul. Wielkopolskiej,
  • nowa pętla autobusowa,
  • przebudowa ul. Sopockiej,
  • przebudowa ul. Strzelców.


Miejsca

Opinie (158)

  • wykopać dziurę,

    zburzyć wiadukty,
    postawić szlabany...
    W 10 mln pln się można zmieścić...

    Będzie jak na Puckiej i Hutniczej...
    Gdyńskie standardy.

    • 12 1

  • No i miasto postawilo na swoim (16)

    Tylko nie bardzo rozumiem PKP. Przystanek Karwiny i Stadion budowano niedawno. PLK nie zostawiło centymetra między peronami na trzeci, o czemuś nawet nie wspominam, tor. Wiec teraz co? Peron od nowa budować. I zaznaczam, to nie miasto budowało stacje, żeby znowu na Szczurka nie było. Co za bezmyślność.

    • 40 11

    • To nie bezmyślność (6)

      To działanie "projektowe".
      Określa się zakres i koszty i ze szklanym wzrokiem realizuje. W wariancie "agile" robi się to, co się wie i umie a na resztę rzuca się kości...

      Przypominam, że w trakcie budowy Karwin peron był burzony... ;)

      Tyle zachodu zamiast po prostu, zrezygnować z tego kłopotliwego odcinka magistrali i poprowadzić ją tak jak Bóg przykazał, a przed wojną nie pozwolił, z Kościerzyny prosto na Lębork.
      Podejście do portu od zachodu rozwiązałoby mnóstwo problemów... Włącznie w usunięciem ciężkich składów z miasta i konieczności "zawijania" kierunku...
      Niemcy wiedzieli, co robią, budując tory przez łąki do Rumi...

      • 9 4

      • Łatwo tak mówić, ignorując polską rację stanu i możliwości z lat 20. XX wieku. (3)

        • 3 2

        • "Zaprojektuj i wybuduj", tak teraz rozpisuje przetargi PiS ... bo wtedy nic partyjne sadzeniaczki nie muszą robić (1)

          gotowy projekt przebudowy linii Białystok-Wawa PKP-PiS wyrzucił do kosza - dziś byłby już koniec remontu ... a tu po 6latach PiS nawet nie zaczął.

          • 0 0

          • w tamtych stronach wystarczy aby połączono koleją Ełk z Augustowem

            Aby do Suwałk przez Białystok nie jeździć...

            A Warszawa po co ma jeździć do Białegostoku?
            Przesież cały Białystok siedzi w Warszawie.
            ;)

            • 2 0

        • niczego nie ignoruję

          to nie "racja stanu" a geopolityka. W latach 20 Lębork był w Niemczech i "węglówki" nie dało się inaczej pokierować, bo wzgórza morenowe ciągną się aż do Lęborka.

          Teraz takich uwarunkowań nie ma. Po wojnie nawet rozważano taką optymalizację ale zginęło w "komuszej codzienności". I tak jest do dzisiaj.

          A Dunowie budują w Cieśninach kolejny tunel aby skrócić drogę o... uwaga... 150km...
          Marne 2h samochodem, 1h pociągiem...

          • 2 0

      • Lębork nie należał do Polski po I wojnie światowej. (1)

        to Polacy mnieli Niemcom budowac linię, aby potem z lęborka puszczac pociąg przez granicę do Gdyni?? Dobre

        • 0 2

        • od blisko 80 lat to uwarunkowanie jest nieaktualne

          a my tylko "nie da sie", "nieoplacasie"...

          Byle do emerytury...

          • 1 0

    • No i dlatego, że nie miasto budowało ten przystanek (jak i inne)

      jak również nie ty na całe szczęście byłeś projektantem tego, to budowa trzeciego toru została przewidziana.

      • 1 0

    • A co byś wolał?
      Dostać 100zł za wykonanie pracy, czy dostać dwa razy po 100zł?

      • 4 0

    • (2)

      Bo trzeci tor będzie szedł między wiatą a obecną skarpą. Wszystko zaplanowano i nic nie trzeba będzie rozbierać czy przesuwać.

      • 2 0

      • Nie psuj im takiego miłego narzekania

        niektórzy muszą rano się obudzić i trochę ponarzekać na innych ;-)

        • 0 2

      • nie trzeba przesuwać zabudowań przystanku

        Ale trzeba przebudować wiadukty, bo nie ma tam miejsca na trzeci (ani czwarty) tor i zbudować mur oporowy skarpy. Bo nie do końca jest na to miejsce w tym głębokim wykopie.

        • 1 0

    • PLK nie zostawiło centymetra miejsca na 3 tor bo wiadukty są za wąskie, nadążasz? (1)

      • 1 0

      • dlatego dzialka PLK jest zrobienie tego miejsca za pomoc muru oporowego.

        a dzialka miasta przebudowa wiaduktow. Bo to droga, ktora zarzadza miasto.

        • 1 0

    • przystanki budowało PKM, anie PKP (1)

      • 0 0

      • Akurat te przystanki budowała PLK bo linia należy do niej a nie do PKM

        • 2 0

  • (1)

    Już widzę te komunikaty typu, w związku z przebudowa węzła Karwiny, nastąpi przerwa w dostawie cieplej wody dla mieszkańców Karwin i okolicznych dzielnic +- przez tydzień. Zawsze jak jakaś duza inwestycja to wylaczaja ciepła wodę na tydzień.

    • 11 1

    • Trzy razy w roku

      • 1 0

  • Przerobić całą Wielkopolską w jeden wielki buspas a strefę parkowania rozszerzyć do Kaczych Bukow

    • 9 1

  • tunel pucka chylonska to zmieni wszystko (2)

    ciągle braki i obiecanki

    • 10 1

    • Jeżu jaki tunel dla mieszkańców rumii? (1)

      • 1 0

      • Rumia ma swój

        tunel w Janowie...
        Gdynianie będą płacić myto.

        • 1 0

  • Latać (2)

    A moze lotnisko na Malym Kacku i na Karwinach,wsiadasz w Kacku w samolot,wysiadka na Karwinach i wyedy kolojka do Sopotu,Gdanska albo nawet na lotnisko Rebiechowo...o!

    • 4 3

    • Hahaha

      • 1 0

    • Kolejkę górska może. Jedną już mamy.

      • 1 0

  • Szokujące jest to, że to najwyraźniej bardziej PKP zależy na możliwościach transportu do i z portu niż włodarzom miasta Gdynia.

    Dla nich "Miasto z Morza i Marzeń" wyraźnie mogłoby się obyć bez portu, dzięki któremu powstało.
    Cyrk... ale najważniejsze że się jakiś kawałek ziemi w centrum lub w Orłowie sprzeda deweloperce.
    Zaj....sty rozwój miasta.

    • 8 1

  • Światła

    Może ktoś się w końcu zainteresuje tragicznie ustawionymi światłami na Chwaszczynskiej ?? Krotki odcinek a wszyscy zawsze stoją min na 2 światłach

    • 5 1

  • Przebudowa nastąpi w latach 2021-2027?? To trochę długo jak na niezbyt wielką inwestycję, która zapowiadana

    była w 2013 a później miała się zacząć w 2014. Co poszło nie tak i co jeszcze pójdzie nie tak? Czasem mam wrażenie, że celowo utrudniają ludziom życie a nieudolność urzędu tłumaczą warunkami politycznymi!

    • 4 0

  • I pomyśleć, że był czas kiedy kibicowałem Szczurkowi! Wstyd !! (1)

    • 12 0

    • Nie jesteś jedyny. Wielu nabrał.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane