- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (249 opinii)
- 2 Dostał 5 mandatów naraz (70 opinii)
- 3 Były senator PiS trafił do więzienia (320 opinii)
- 4 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (201 opinii)
- 5 Winda, która wygląda jak kapliczka (49 opinii)
- 6 Rusza wyczekiwana inwestycja na Witominie (66 opinii)
Węzeł Karwiny: jest zgoda ws. przebudowy wiaduktu
Budowa wiaduktu na Karwinach zostanie sfinansowana z "Funduszy Europejskich dla Pomorza", którymi dysponuje samorząd województwa, a sam wiadukt będzie traktowany jako II etap inwestycji węzeł Karwiny. Gdynia dołoży się do inwestycji, ale w kwocie nie większej niż 10 mln zł i pozostawi rezerwę terenową dla ewentualnej budowy czwartego toru. To ustalenia z wtorkowego spotkania przedstawicieli PKP, województwa i Gdyni.
Władze spółki podkreślały, że jest to niezbędne, by utworzyć trzeci ok. 15-kilometrowy tor od stacji Gdynia Stadion do Osowej, potrzebny aby:
- modernizować linię kolejową nr 201 pomiędzy Gdynią i Kościerzyną,
- zachować przepustowość przejazdu PKM,
- przewozić bezproblemowo ładunki z i do gdyńskiego portu.
Władze Gdyni odpowiadały stanowczo, że miasto przygotowało rozszerzony o przebudowę projekt wiaduktów, ale - ich zdaniem - za prace budowlane powinna odpowiadać kolej. Warto wiedzieć, że aneksowany przed laty projekt trafił do szuflady, a węzeł Karwiny będzie budowany po przetargu w formule "Zaprojektuj i wybuduj", gdzie konieczne było stworzenie zupełnie nowej dokumentacji projektowej.
Więcej:
Węzeł Karwiny: bez przebudowy wiaduktów nie będzie trzeciego toru
Mediacja marszałka województwa pomorskiego
W sprawę włączył się marszałek województwa pomorskiego, czyli dysponent unijnych środków, które w wysokości 54 mln zł mają wspomóc budowę węzła Karwiny. Zapowiedziano, że podpisanie aneksu do umowy o dofinansowanie budowy węzła Karwiny ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego zostaje wstrzymane do czasu porozumienia PKP z Gdynią w zakresie realizacji przebudowy wiaduktu i budowy trzeciego toru.
Tymczasem w maju Gdynia ogłosiła podpisanie umowy z wykonawcą prac - firmą MTM i rozpoczęcie budowy węzła, co przy braku porozumienia mogło skutkować brakiem dofinansowania i zakończyć się skandalem.
Węzeł Karwiny: uzgodnienia na spotkaniu w Warszawie
We wtorek pojawiła się informacja o spotkaniu przedstawicieli PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., Samorządu Województwa Pomorskiego, Gdyni i Pomorskiej Kolei Metropolitarnej dotyczące budowy wiaduktu i zakresu prac.
Ustalono, że Samorząd Województwa Pomorskiego zapisze tę inwestycję jako priorytetową w ramach "Funduszy Europejskich dla Pomorza" na lata 2021-2027, a sam wiadukt, dzięki któremu powstanie oczekiwany trzeci tor, będzie potraktowany jako II etap inwestycji Węzeł Karwiny.
Co więcej, analizy i przygotowana koncepcja budowy wiaduktu mają pokazać, czy możliwe będzie poprowadzenie tam za kilkanaście lat czwartego toru.
- Projekt budowy trzeciego toru dla prowadzenia ruchu towarowego i pasażerskiego jest bardzo istotny. W związku z tym rozważane powinno być także pozostawienie rezerwy pod budowę czwartego toru - podkreślał na spotkaniu Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.
Gdynia dokłada nie więcej niż 10 mln zł
Władze Gdyni na taką opcję przystały. Przy okazji padła deklaracja, że miasto będzie partycypować w inwestycji w ramach wkładu własnego, ale tylko w wysokości do 10 mln zł.
- To bardzo budujące spotkanie, które pokazało przyszłość jednego z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w Gdyni z myślą o wyzwaniach transportowych na wiele lat do przodu - podsumowuje Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Po opracowaniu koncepcji rezerwy pod czwarty tor i poszerzenia wiaduktu, a także oszacowaniu kosztów, zostanie podpisane porozumienie pomiędzy PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A., Pomorskim Urzędem Marszałkowskim, Gdynią i Pomorską Koleją Metropolitarną.
- Zostały poczynione odpowiednie ustalenia, które w najbliższym czasie zmienią się w porozumienie. To najważniejsze - komentuje Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego.
Z ulgą odetchnięto też w gabinetach gdyńskiego magistratu. Gdyńscy włodarze informują, że na spotkaniu potwierdzono, iż rozpoczęte prace nie kolidują z przyszłościowymi planami dotyczącymi dobudowy torów kolejowych, a także przy ich realizacji nie będą ingerowały w nową infrastrukturę.
Węzeł Karwiny: co powstaje
- parking "park&ride" przy stacji PKM Karwiny,
- buspasy na ul. Wielkopolskiej,
- nowa pętla autobusowa,
- przebudowa ul. Sopockiej,
- przebudowa ul. Strzelców.
Miejsca
Opinie (158)
-
2021-07-14 22:56
wykopać dziurę,
zburzyć wiadukty,
postawić szlabany...
W 10 mln pln się można zmieścić...
Będzie jak na Puckiej i Hutniczej...
Gdyńskie standardy.- 12 1
-
2021-07-14 23:35
No i miasto postawilo na swoim (16)
Tylko nie bardzo rozumiem PKP. Przystanek Karwiny i Stadion budowano niedawno. PLK nie zostawiło centymetra między peronami na trzeci, o czemuś nawet nie wspominam, tor. Wiec teraz co? Peron od nowa budować. I zaznaczam, to nie miasto budowało stacje, żeby znowu na Szczurka nie było. Co za bezmyślność.
- 40 11
-
2021-07-15 00:11
To nie bezmyślność (6)
To działanie "projektowe".
Określa się zakres i koszty i ze szklanym wzrokiem realizuje. W wariancie "agile" robi się to, co się wie i umie a na resztę rzuca się kości...
Przypominam, że w trakcie budowy Karwin peron był burzony... ;)
Tyle zachodu zamiast po prostu, zrezygnować z tego kłopotliwego odcinka magistrali i poprowadzić ją tak jak Bóg przykazał, a przed wojną nie pozwolił, z Kościerzyny prosto na Lębork.
Podejście do portu od zachodu rozwiązałoby mnóstwo problemów... Włącznie w usunięciem ciężkich składów z miasta i konieczności "zawijania" kierunku...
Niemcy wiedzieli, co robią, budując tory przez łąki do Rumi...- 9 4
-
2021-07-15 03:21
Łatwo tak mówić, ignorując polską rację stanu i możliwości z lat 20. XX wieku. (3)
- 3 2
-
2021-07-15 10:08
"Zaprojektuj i wybuduj", tak teraz rozpisuje przetargi PiS ... bo wtedy nic partyjne sadzeniaczki nie muszą robić (1)
gotowy projekt przebudowy linii Białystok-Wawa PKP-PiS wyrzucił do kosza - dziś byłby już koniec remontu ... a tu po 6latach PiS nawet nie zaczął.
- 0 0
-
2021-07-15 12:48
w tamtych stronach wystarczy aby połączono koleją Ełk z Augustowem
Aby do Suwałk przez Białystok nie jeździć...
A Warszawa po co ma jeździć do Białegostoku?
Przesież cały Białystok siedzi w Warszawie.
;)- 2 0
-
2021-07-15 12:42
niczego nie ignoruję
to nie "racja stanu" a geopolityka. W latach 20 Lębork był w Niemczech i "węglówki" nie dało się inaczej pokierować, bo wzgórza morenowe ciągną się aż do Lęborka.
Teraz takich uwarunkowań nie ma. Po wojnie nawet rozważano taką optymalizację ale zginęło w "komuszej codzienności". I tak jest do dzisiaj.
A Dunowie budują w Cieśninach kolejny tunel aby skrócić drogę o... uwaga... 150km...
Marne 2h samochodem, 1h pociągiem...- 2 0
-
2021-07-15 15:30
Lębork nie należał do Polski po I wojnie światowej. (1)
to Polacy mnieli Niemcom budowac linię, aby potem z lęborka puszczac pociąg przez granicę do Gdyni?? Dobre
- 0 2
-
2021-07-15 15:58
od blisko 80 lat to uwarunkowanie jest nieaktualne
a my tylko "nie da sie", "nieoplacasie"...
Byle do emerytury...- 1 0
-
2021-07-15 10:17
No i dlatego, że nie miasto budowało ten przystanek (jak i inne)
jak również nie ty na całe szczęście byłeś projektantem tego, to budowa trzeciego toru została przewidziana.
- 1 0
-
2021-07-15 10:26
A co byś wolał?
Dostać 100zł za wykonanie pracy, czy dostać dwa razy po 100zł?- 4 0
-
2021-07-15 10:59
(2)
Bo trzeci tor będzie szedł między wiatą a obecną skarpą. Wszystko zaplanowano i nic nie trzeba będzie rozbierać czy przesuwać.
- 2 0
-
2021-07-15 12:10
Nie psuj im takiego miłego narzekania
niektórzy muszą rano się obudzić i trochę ponarzekać na innych ;-)
- 0 2
-
2021-07-15 12:52
nie trzeba przesuwać zabudowań przystanku
Ale trzeba przebudować wiadukty, bo nie ma tam miejsca na trzeci (ani czwarty) tor i zbudować mur oporowy skarpy. Bo nie do końca jest na to miejsce w tym głębokim wykopie.
- 1 0
-
2021-07-15 14:33
PLK nie zostawiło centymetra miejsca na 3 tor bo wiadukty są za wąskie, nadążasz? (1)
- 1 0
-
2021-07-15 16:01
dlatego dzialka PLK jest zrobienie tego miejsca za pomoc muru oporowego.
a dzialka miasta przebudowa wiaduktow. Bo to droga, ktora zarzadza miasto.
- 1 0
-
2021-07-15 15:28
przystanki budowało PKM, anie PKP (1)
- 0 0
-
2021-07-15 15:44
Akurat te przystanki budowała PLK bo linia należy do niej a nie do PKM
- 2 0
-
2021-07-14 23:45
(1)
Już widzę te komunikaty typu, w związku z przebudowa węzła Karwiny, nastąpi przerwa w dostawie cieplej wody dla mieszkańców Karwin i okolicznych dzielnic +- przez tydzień. Zawsze jak jakaś duza inwestycja to wylaczaja ciepła wodę na tydzień.
- 11 1
-
2021-07-15 11:48
Trzy razy w roku
- 1 0
-
2021-07-15 01:45
Przerobić całą Wielkopolską w jeden wielki buspas a strefę parkowania rozszerzyć do Kaczych Bukow
- 9 1
-
2021-07-15 07:07
tunel pucka chylonska to zmieni wszystko (2)
ciągle braki i obiecanki
- 10 1
-
2021-07-15 09:34
Jeżu jaki tunel dla mieszkańców rumii? (1)
- 1 0
-
2021-07-15 13:15
Rumia ma swój
tunel w Janowie...
Gdynianie będą płacić myto.- 1 0
-
2021-07-15 07:47
Latać (2)
A moze lotnisko na Malym Kacku i na Karwinach,wsiadasz w Kacku w samolot,wysiadka na Karwinach i wyedy kolojka do Sopotu,Gdanska albo nawet na lotnisko Rebiechowo...o!
- 4 3
-
2021-07-15 08:48
Hahaha
- 1 0
-
2021-07-15 11:49
Kolejkę górska może. Jedną już mamy.
- 1 0
-
2021-07-15 08:00
Szokujące jest to, że to najwyraźniej bardziej PKP zależy na możliwościach transportu do i z portu niż włodarzom miasta Gdynia.
Dla nich "Miasto z Morza i Marzeń" wyraźnie mogłoby się obyć bez portu, dzięki któremu powstało.
Cyrk... ale najważniejsze że się jakiś kawałek ziemi w centrum lub w Orłowie sprzeda deweloperce.
Zaj....sty rozwój miasta.- 8 1
-
2021-07-15 08:52
Światła
Może ktoś się w końcu zainteresuje tragicznie ustawionymi światłami na Chwaszczynskiej ?? Krotki odcinek a wszyscy zawsze stoją min na 2 światłach
- 5 1
-
2021-07-15 10:21
Przebudowa nastąpi w latach 2021-2027?? To trochę długo jak na niezbyt wielką inwestycję, która zapowiadana
była w 2013 a później miała się zacząć w 2014. Co poszło nie tak i co jeszcze pójdzie nie tak? Czasem mam wrażenie, że celowo utrudniają ludziom życie a nieudolność urzędu tłumaczą warunkami politycznymi!
- 4 0
-
2021-07-15 11:54
I pomyśleć, że był czas kiedy kibicowałem Szczurkowi! Wstyd !! (1)
- 12 0
-
2021-07-15 14:59
Nie jesteś jedyny. Wielu nabrał.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.