• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielu chętnych do zaprojektowania kładki na Ołowiankę

Katarzyna Moritz
19 czerwca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
aktualizacja: godz. 15:25 (19 czerwca 2012)
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
W październiku przekonamy się jaką wersję kładki wybrano. W październiku przekonamy się jaką wersję kładki wybrano.

148 chętnych złożyło wnioski o dopuszczenie do udziału w międzynarodowym konkursie na koncepcję architektoniczną kładki na Ołowiankę. Pula nagród w konkursie to 120 tys. zł.



Tak dokładnie ma przebiegać oś kładki. Tak dokładnie ma przebiegać oś kładki.
Aktualizacja godz. 15:25
- Wnioski ciągle jeszcze docierają drogą pocztową. Obecnie mamy ich 148. Spodziewamy się że w przeciągu najbliższych dni przyjdą kolejne. Na podstawie wcześniejszych zapytań, spodziewamy się chętnych do projektowania kładki z całego świata m.in. z Portugalii, Hiszpanii, Szwecji czy USA - wyjaśnia Anna Dobrowolska z biura prasowego w UM w Gdańsku.

***


Prawie miesiąc temu Gdańsk ogłosił długo zapowiadany międzynarodowy konkurs na koncepcję architektoniczno-techniczną zwodzonej kładki na Ołowiankę. Do godz. 16 w poniedziałek udział w konkursie zadeklarowało 143 projektantów.

- Większość stanowią zespoły projektowe z Polski. Wiele z tych wniosków jest także z zagranicy. Pod koniec dnia będzie wiadomo, ile i z jakich krajów. Obecnie trwa sprawdzanie kopert - wyjaśnia Dariusz Wołodźko z biura prasowego w gdańskim magistracie.

Chętni do projektowania kładki złożyli w sumie 14 pytań związanych z konkursem. Dotyczyły one głównie parametrów technicznych kładki, ale były też pytania o masę i gabaryty pojazdów serwisowych, mających wjeżdżać na kładkę. Przypominamy: nie cięższe niż 3,5 t, oraz mierzące 5,2 m długości i 2,3 m szerokości.

Czy kładka pogodzi interesy pieszych i żeglarzy?

Jeden z projektantów zauważył, że stanowisko operatora kładki, ze względów funkcjonalnych, powinno być w innym miejscu, niż zapisano w założeniach konkursu. Jednak organizatorzy tłumaczą swoją decyzję nie tylko kwestiami praktycznymi, ale również estetyką i chęcią jak najmniejszej ingerencji w panoramę miasta.

Sąd konkursowy będzie teraz weryfikować złożone wnioski pod względem formalnym. Osoby, które ostatecznie zostaną dopuszczone do konkursu, muszą do 4 października złożyć ostatecznie koncepcję kładki. Laureatów poznamy 12 października.

Przypomnijmy: zwodzona kładka, która ma kosztować 13 mln zł, ma łączyć oba brzegi Motławy między okolicami ul. Rycerskiej zobacz na mapie Gdańska na dawnym Zamczysku z Ołowianką zobacz na mapie Gdańska. Jej powstanie ma zapewnić łatwiejszy dostęp do instytucji kultury, dać możliwość łączenia oferty kulturalnej powstającego Muzeum II Wojny Światowej, Filharmonii Bałtyckiej i Centralnego Muzeum Morskiego. Dzięki niej powstać ma nowa trasa spacerowa, która zwiększy dostępność okolic ul. Szafarnia.

Przeciw jej budowie jest środowisko żeglarskie, które uważa, że konstrukcja utrudni łodziom poruszanie się po Motławie. Jednak zapis w regulaminie zakłada, że  kładka ma "otwierać i zamykać się w czasie krótszym niż dwie minuty". Ponadto zastosowana technologia ma umożliwić wykonanie konstrukcji o najmniejszych wymaganych przekrojach i masie, tak by uzyskała ona wrażenie lekkości. Kładka, która ma się znaleźć na wysokości 2,5 m nad taflą rzeki, ma tworzyć jak najmniejszą barierę wizualną w korytarzu widokowym rzeki Motławy.

Autor zwycięskiej koncepcji, poza nagrodą w wysokości 50 tys. zł, otrzyma także zaproszenia do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki na wykonanie dokumentacji projektowej kładki.

Opinie (225) 4 zablokowane

  • 13 mln tylko dlatego, ze komuś się nie chce pójść ...

    ... Rybackim Pobrzeżem, przez Zieloną Bramę, Stągiewną i Szafarnię ...

    Widać, za dużo kasy mamy!

    PS. A jak tam panie preziu szkoły w nowych dzielnicach miasta?

    • 15 7

  • Czekam na fanów Januszajtisa (1)

    który kiedyś zaproponował by w głównym urządzić skansen i ludzi w strojach z dawnych epok noszących worki ze zbożem. On nie jest nawet historykiem a podburza swoją umysłową ciasnotą co niektórych przeciwko wszystkiemu co nowe i co by nadało życia temu zamarłemu poza sezonem miastu

    • 6 15

    • Dzięki takim,

      ... jak Januszajtis, jest szansa na porządek architektoniczny w Głównym Mieście, bo - nie daj Boże - pozwolić urzędasom na samowolę myślową. Rozumiem, gdyby otwierana kładka/most łączyła dwie drogi pokonywane przez auta. Ale żeby tworzyć coś takiego, by ktoś raz na tydziń mógł się udac na koncert? A w międzyczasie - kiedu niec na Ołowiance nie będzie się działo - na Motławie tworzyć się będą korki. Żenua...

      • 5 2

  • (3)

    A co za problem przejść sie na okolo? Wersja dla leniów?

    • 12 8

    • A dlaczego w Amsterdamie mają sryliard kładek, 100 razy więcej łodzi

      i wszystkim wszystko od zawsze pasuje?

      • 5 3

    • a co za problem poczekać na jachcie 2 minuty na otwarcie kładki? (1)

      Wersja dla spieszących się?

      • 3 3

      • otwieranie kładki przez dwie minuty raz na 24 godziny? czy na ile?

        • 3 2

  • Śmiech na sali (3)

    Buduje się mariny za miliony złotych po czym w poprzek wejścia do portu stawia zaporę, która parę razy w miesiącu się zepsuje (bo wykona ją najtańszy wykonawca) i zablokuje cały port na amen. Głupszej inwestycji w Trójmieście dawno nie było.

    • 16 7

    • PORT... a to nazwales

      Przeciez to nie marina ST Tropez setek yachtow, ani otwarcie do akwenu wod Środziemnych... Czas moze zastanowic sie ktora inwestycja byla zla i zle przemyslana... i bardziej potrzebna miastu, Marina dla Okazjonalnych Turystow, czy kladkach dla mieszkancow. Chociaz nie widze problemu polaczenia przyjemnego z pozytecznym w tym przypadku.

      • 0 4

    • Są głupsze ....

      Np. "teatr szekspirowski", "europejskie centrum solidarności", muzeum II wojny światowej....

      • 0 0

    • Marina

      to trzy, góra cztery miesiące, a ludzie niedługo będą potrzebowali zwykłego, całorocznego przejścia do budujących się nowych osiedli apartamentowców w rejonie ul. Grobla Angielska i Dziewanowskiego !

      • 0 0

  • 13 mln- 1/4 ceny nowego mostu przez martwą wisłę.

    A kiedy kładka w sobieszewie będzie gotowa? ZTam mieszka troche więcej osób niż na Ołowiance.

    • 17 3

  • A zapłatę za wykonaną pracę dostaną? (2)

    • 1 3

    • Konkurs

      więc nie.

      • 1 0

    • dostaną (odpłatne) zamówienie na dokumentację projektową

      • 0 0

  • mam nadzieję że konkurs nie jest jeszcze rozdany pomiędzy kolegami :p

    • 7 2

  • Po co ??? (1)

    Po cholere ta kładka zniszczy cały wizerunek !!! A poza tym po co jeżeli na ołowiance nic się takiego nie dzieje tylko są hotele i filharmonia... Ja bym ta kładkę zastąpiła małymi stateczkami, które przewożą ludzi na drugą stronę, o wiele lepsza atrakcja niż jakaś kładka...

    • 14 10

    • to jest kładka nie tylko na Ołowiankę

      ale cały rejon prawego brzegu Motławy. Mostek z Ołowianki już działa.

      • 3 1

  • a jaki to ostatnio projekt wygrał w Gdańsku, ten, którego nie potrafią zrealizowac na bagnistym podłożu?

    zapis w regulaminie zakłada, że kładka ma "otwierać i zamykać się w czasie krótszym niż dwie minuty" - brawo zapis, co tam, że w realizacji wyjdzie to inaczej niż na cudownej wizualizacji :P

    • 9 2

  • prom!! (9)

    czy naprawdę nie można zrobić promu ? takiej małej platformy przeciąganej automatycznie po linach, jak w każdym cywilizowanym kraju? tanio, bezproblemowo, bez wydawania kasy na konkursy ściemniane, bez kłótni z żeglarzami, no nie rozumiem, zawsze jak koń pod górę.

    • 16 9

    • prom nie działa 24 godziny na dobę (4)

      kładka owszem

      • 5 2

      • (3)

        filharmonia tez nie działa 24 na dobę

        • 5 5

        • Ale ja tam mieszkam 24h/7 (2)

          • 0 3

          • (1)

            promy w A-dam tez działają całą dobę, czemu ten nie miałby?

            • 2 0

            • Patrz ile masz w A-damie mostow i ile kanalow... jakby podchodzili w tak zachowawczy sposob

              To by byla D...A.

              • 0 1

    • Prom 1975 (3)

      Nie wiem, czy wiesz, ale prom kiedyś tam pływał i niestety w 1975 zatonął ponieważ statek zahaczył o linę promu. Utonęło wtedy sporo ludzi.

      • 4 4

      • D. (2)

        Całkowicie się z tobą zgadzam. Wszystkie promy należy zlikwidować.

        • 2 4

        • (1)

          tamto był prom linowy. a obsługa była pijana jak meserszmity.

          na tej podstawie takiej analogii powinno się zlikwidować wszystkie autobusy, bo prawie w tym samym czasie co ten prom w Kokoszkach sie rozpił pekaes i dużo ludzi umarło

          • 2 0

          • Po pierwsze

            Różnica pomiędzy promem, a Kokoszkami to ok. 30 lat, a reszta się zgadzam w 100%. Zresztą nie brakuje ludzi, którzy by najchętniej zlikwidowali transport publiczny.

            • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane