• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielu chętnych do zaprojektowania kładki na Ołowiankę

Katarzyna Moritz
19 czerwca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
aktualizacja: godz. 15:25 (19 czerwca 2012)
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
W październiku przekonamy się jaką wersję kładki wybrano. W październiku przekonamy się jaką wersję kładki wybrano.

148 chętnych złożyło wnioski o dopuszczenie do udziału w międzynarodowym konkursie na koncepcję architektoniczną kładki na Ołowiankę. Pula nagród w konkursie to 120 tys. zł.



Tak dokładnie ma przebiegać oś kładki. Tak dokładnie ma przebiegać oś kładki.
Aktualizacja godz. 15:25
- Wnioski ciągle jeszcze docierają drogą pocztową. Obecnie mamy ich 148. Spodziewamy się że w przeciągu najbliższych dni przyjdą kolejne. Na podstawie wcześniejszych zapytań, spodziewamy się chętnych do projektowania kładki z całego świata m.in. z Portugalii, Hiszpanii, Szwecji czy USA - wyjaśnia Anna Dobrowolska z biura prasowego w UM w Gdańsku.

***


Prawie miesiąc temu Gdańsk ogłosił długo zapowiadany międzynarodowy konkurs na koncepcję architektoniczno-techniczną zwodzonej kładki na Ołowiankę. Do godz. 16 w poniedziałek udział w konkursie zadeklarowało 143 projektantów.

- Większość stanowią zespoły projektowe z Polski. Wiele z tych wniosków jest także z zagranicy. Pod koniec dnia będzie wiadomo, ile i z jakich krajów. Obecnie trwa sprawdzanie kopert - wyjaśnia Dariusz Wołodźko z biura prasowego w gdańskim magistracie.

Chętni do projektowania kładki złożyli w sumie 14 pytań związanych z konkursem. Dotyczyły one głównie parametrów technicznych kładki, ale były też pytania o masę i gabaryty pojazdów serwisowych, mających wjeżdżać na kładkę. Przypominamy: nie cięższe niż 3,5 t, oraz mierzące 5,2 m długości i 2,3 m szerokości.

Czy kładka pogodzi interesy pieszych i żeglarzy?

Jeden z projektantów zauważył, że stanowisko operatora kładki, ze względów funkcjonalnych, powinno być w innym miejscu, niż zapisano w założeniach konkursu. Jednak organizatorzy tłumaczą swoją decyzję nie tylko kwestiami praktycznymi, ale również estetyką i chęcią jak najmniejszej ingerencji w panoramę miasta.

Sąd konkursowy będzie teraz weryfikować złożone wnioski pod względem formalnym. Osoby, które ostatecznie zostaną dopuszczone do konkursu, muszą do 4 października złożyć ostatecznie koncepcję kładki. Laureatów poznamy 12 października.

Przypomnijmy: zwodzona kładka, która ma kosztować 13 mln zł, ma łączyć oba brzegi Motławy między okolicami ul. Rycerskiej zobacz na mapie Gdańska na dawnym Zamczysku z Ołowianką zobacz na mapie Gdańska. Jej powstanie ma zapewnić łatwiejszy dostęp do instytucji kultury, dać możliwość łączenia oferty kulturalnej powstającego Muzeum II Wojny Światowej, Filharmonii Bałtyckiej i Centralnego Muzeum Morskiego. Dzięki niej powstać ma nowa trasa spacerowa, która zwiększy dostępność okolic ul. Szafarnia.

Przeciw jej budowie jest środowisko żeglarskie, które uważa, że konstrukcja utrudni łodziom poruszanie się po Motławie. Jednak zapis w regulaminie zakłada, że  kładka ma "otwierać i zamykać się w czasie krótszym niż dwie minuty". Ponadto zastosowana technologia ma umożliwić wykonanie konstrukcji o najmniejszych wymaganych przekrojach i masie, tak by uzyskała ona wrażenie lekkości. Kładka, która ma się znaleźć na wysokości 2,5 m nad taflą rzeki, ma tworzyć jak najmniejszą barierę wizualną w korytarzu widokowym rzeki Motławy.

Autor zwycięskiej koncepcji, poza nagrodą w wysokości 50 tys. zł, otrzyma także zaproszenia do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki na wykonanie dokumentacji projektowej kładki.

Opinie (225) 4 zablokowane

  • (1)

    Przez setki lat nie było tam kładki mimo tego, że tereny za Motławą były czymś więcej niż kupą gruzów i wypalonych murów. Teraz nagle ktoś sobie ubzdurał kładkę i z uporem maniaka będzie wywalał publiczne pieniądze na swoje fanaberie.

    • 9 3

    • Szkoda ze buduja inne fanaberie : Słowackiego, Sucharskiego i Karczemki...

      O droge pod własne drzwi walczysz pewnie jak lew. A reszte ludzi masz głeboko z tylu, bo twoj pkt widzenia kladki i całego Głw Miasta - to niedzielny spacer z lodem na wynos ul. Długą.
      Ludzie nie tylko mieszkaja na za-d-upiach górnego tarasu, ale przedewszystkim w MIESCIE... i dobra komukacja w zyciu codziennym tez im sie nalezy.

      • 1 3

  • Omawiany teren należy sprywatyzować (1)

    Wtedy właściciel sam zadecyduje czy mu się kładka opłaca czy nie. Może zamiast kładki będzie chciał postawić zamknięte osiedle na wynajem i na lokatę kapitału. Ma do tego prawo. Tako rzecze mój guru.

    • 3 6

    • Właściciel,... przeciez filharmonia nie jest prywatna wlasnoscia... tak samo jak tereny Dlugich ogrodow i jego mieszkancy

      Moze tobie sie nie oplaca. moze nie jestes melomanem, a jesli nawet zdecydujesz sie wybrac na koncert... to i tak ryzykujac gigantycznym korkiem, byleby na sile wjechac pod same drzwi sali koncertowej. Przemysl co oznacza Gdansk i jakie sa jego szanse na rozwoj... Bo na pewno rozwojem nie sa powstajace jak grzyby po deszczu Dzielnice Domów-pisanek (kazdy inny) na Pd. Gdanska.

      • 0 0

  • potrzebna jest też kładka wysokowodna w Gdyni łącząca Oksywie z centrum miasta (2)

    otwierana przez 2 minuty na czas przepływu promów i statków wchodzących do portu.

    • 5 2

    • ...oraz kładka z Helu do Krynicy Morskiej.

      może być zamknięta na stałe.

      • 2 1

    • Tak tak, najlepiej wybudujmy kopie Tower Bridge... wyglada yyyyy staro i bedzie git.

      Przemysl sobie co napisales, w jednej rece zalecenie konserwatora o braku konfilktu z panorama, w drugiej kladka WYSOKOwodna... w stopie masz jeszcze żaglowki z masztami. Prosze pomysl!

      • 1 1

  • nie ma to jak ocennianie i wybur super projektów architektonicznych (2)

    przez Urzędnika. Efekt bedzie straszny

    • 4 3

    • Akurat, urzad ma pare działow... jednym z nich jest Architektury i Urbanistyki (1)

      w którym pracuja tacy sami Architekci... i po tych samych studiach co przedstawiciele śmietanki Architektonicznej 3miasta.
      Bardziej chodzi o osobe ktora nad nimi stanowi piecze, pewnie jakis stary dziad, z gustem rodem z PRL

      • 0 3

      • expertyza

        po to jest ten miś

        • 2 0

  • TUNEL!! (1)

    TUNEL kopac i tyle!! Pzrejscie bedzie a widoku nie psuje i yahty tez zadowolone!

    • 6 6

    • tunel dobry dla szczurów a nie dla ludzi

      kosztuje dużo więcej a bywa zasikany - czego dowodzą ostatnie działania klientów strefy kibica

      • 2 3

  • Dlaczego urząd nie bierze pod uwagę opinii prof. Andrzeja Januszajtisa.
    Trzeba być kompletnie zadufanym i nieświadomym wlasnych ograniczeń, aby po jej przeczytaniu nadal chciec budowac kladke.
    Mądremu biada.

    • 6 6

  • (1)

    kładka to pomyłka lepszy jakiś tunel Na drugą strone mona przejść na około lepszy spacer. jakoś nie widzę potrzeby kładki która ma służyć do spacerowania Co to za fraja tylko utrudnienie

    • 4 3

    • W zaleznosci, czy to spacer okazjonalny...turystyczny, czy przymusowy bo innej opcji nie ma.

      • 0 0

  • Wyspa Spichrzów........ (1)

    zamiast budować kładki, zajmijcie się właśnie tą wyspą. Czemu nadal jest nie zagospodarowane? Szukają sponsora, a na kładkę kasy nie żal??
    Może by zrobić zieloną wyspę z drzewami, trawą i ławkami gdzie turyści mogliby odpocząć? Takie małę płuca centrum Gdańska.......

    • 7 2

    • Niemożliwe

      Deweloperka przynosi więcej kasy.

      • 1 0

  • Ja terz chcem.

    • 0 3

  • Nie dla kładki chyba że będzie delikatna w okolicznej achitekrurze i zwodzona (1)

    Aby statki mogły wpływać !!!

    • 0 6

    • Wodniku... i tak na 100% nie stawiasz swojej lajby w tym miejscu

      Kladka nie bedzie blokowac przeplywu, plus i tak nie otwiera ona wod otwartego akwenu, ale zaledwie 200m odcinek-slepa uliczke. Jezeli ten DŁUGI dystans to twoje ulubione miejsce, to lepiej poplyn do Rotterdamu i zobacz ile tam jest kladek otwieranych w okreslonych porach, lub na życzenie, a moze zmienisz zdanie i przestaniesz marudzic.

      • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane