• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielu chętnych do zaprojektowania kładki na Ołowiankę

Katarzyna Moritz
19 czerwca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
aktualizacja: godz. 15:25 (19 czerwca 2012)
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
W październiku przekonamy się jaką wersję kładki wybrano. W październiku przekonamy się jaką wersję kładki wybrano.

148 chętnych złożyło wnioski o dopuszczenie do udziału w międzynarodowym konkursie na koncepcję architektoniczną kładki na Ołowiankę. Pula nagród w konkursie to 120 tys. zł.



Tak dokładnie ma przebiegać oś kładki. Tak dokładnie ma przebiegać oś kładki.
Aktualizacja godz. 15:25
- Wnioski ciągle jeszcze docierają drogą pocztową. Obecnie mamy ich 148. Spodziewamy się że w przeciągu najbliższych dni przyjdą kolejne. Na podstawie wcześniejszych zapytań, spodziewamy się chętnych do projektowania kładki z całego świata m.in. z Portugalii, Hiszpanii, Szwecji czy USA - wyjaśnia Anna Dobrowolska z biura prasowego w UM w Gdańsku.

***


Prawie miesiąc temu Gdańsk ogłosił długo zapowiadany międzynarodowy konkurs na koncepcję architektoniczno-techniczną zwodzonej kładki na Ołowiankę. Do godz. 16 w poniedziałek udział w konkursie zadeklarowało 143 projektantów.

- Większość stanowią zespoły projektowe z Polski. Wiele z tych wniosków jest także z zagranicy. Pod koniec dnia będzie wiadomo, ile i z jakich krajów. Obecnie trwa sprawdzanie kopert - wyjaśnia Dariusz Wołodźko z biura prasowego w gdańskim magistracie.

Chętni do projektowania kładki złożyli w sumie 14 pytań związanych z konkursem. Dotyczyły one głównie parametrów technicznych kładki, ale były też pytania o masę i gabaryty pojazdów serwisowych, mających wjeżdżać na kładkę. Przypominamy: nie cięższe niż 3,5 t, oraz mierzące 5,2 m długości i 2,3 m szerokości.

Czy kładka pogodzi interesy pieszych i żeglarzy?

Jeden z projektantów zauważył, że stanowisko operatora kładki, ze względów funkcjonalnych, powinno być w innym miejscu, niż zapisano w założeniach konkursu. Jednak organizatorzy tłumaczą swoją decyzję nie tylko kwestiami praktycznymi, ale również estetyką i chęcią jak najmniejszej ingerencji w panoramę miasta.

Sąd konkursowy będzie teraz weryfikować złożone wnioski pod względem formalnym. Osoby, które ostatecznie zostaną dopuszczone do konkursu, muszą do 4 października złożyć ostatecznie koncepcję kładki. Laureatów poznamy 12 października.

Przypomnijmy: zwodzona kładka, która ma kosztować 13 mln zł, ma łączyć oba brzegi Motławy między okolicami ul. Rycerskiej zobacz na mapie Gdańska na dawnym Zamczysku z Ołowianką zobacz na mapie Gdańska. Jej powstanie ma zapewnić łatwiejszy dostęp do instytucji kultury, dać możliwość łączenia oferty kulturalnej powstającego Muzeum II Wojny Światowej, Filharmonii Bałtyckiej i Centralnego Muzeum Morskiego. Dzięki niej powstać ma nowa trasa spacerowa, która zwiększy dostępność okolic ul. Szafarnia.

Przeciw jej budowie jest środowisko żeglarskie, które uważa, że konstrukcja utrudni łodziom poruszanie się po Motławie. Jednak zapis w regulaminie zakłada, że  kładka ma "otwierać i zamykać się w czasie krótszym niż dwie minuty". Ponadto zastosowana technologia ma umożliwić wykonanie konstrukcji o najmniejszych wymaganych przekrojach i masie, tak by uzyskała ona wrażenie lekkości. Kładka, która ma się znaleźć na wysokości 2,5 m nad taflą rzeki, ma tworzyć jak najmniejszą barierę wizualną w korytarzu widokowym rzeki Motławy.

Autor zwycięskiej koncepcji, poza nagrodą w wysokości 50 tys. zł, otrzyma także zaproszenia do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki na wykonanie dokumentacji projektowej kładki.

Opinie (225) 4 zablokowane

  • kiedy ta paranoja z "kładką" (PS. to jest most,niema takiego określenia W Prawie Budowlanym przy przekraczaniu przeszkody wodnej (2)

    Ta paranoja zabudowy przekracza ludzkie pojęcie o kształtowaniu wizji Miasta Gdańsk, kształtowanej od stuleci przez wibitnych LUDZI. a teraz kaprys kilku decydentów,ma zepsuć PRACĘ NASZYCH PRZODKÓW.
    Stanowcze "NIE" dla ich pomysłów

    • 4 4

    • ed-WMG (1)

      Ależ teraz decydenci, mając poparcie społeczne decydują o kładce. W latach 70-ych Gierek, mając poparcie społeczne, realizował projekt Wielkiej Płyty, którą wszyscy potem krytykowali, jako relikt komunizmu. Być może za 20 lat będzie się krytykowało i likwidowało kładkę jako relikt adamowiczyzmu i japiszonizmu. Spokojnie. Czas nie stoi w miejscu. Ja wierzę w rozsądek. Kładka do Gdańska nie pasuje. Gdańsk nie będzie drugim Amsterdamem. Tak jak zniszczenie polskich gór, poprzez ich wybetonowanie, nie spowoduje, że Beskidy będą drugim Kronplatzem. Każde miejsce ma swój charakter, ale żeby to zrozumieć, do tego trzeba dojrzeć. Minie Adamowicz, miną jego następcy technokraci. Przyjdzie prezydent, który stwierdzi, że kładka to najgłupszy pomysł Gdańska i pasuje do Gdańska, jak świni chusteczka (tak jak Gierek i jego wielka płyta). I zarządzi jej likwidację. Po to by Gdańsk ożywić i zachować jako wspaniałe miasto historyczne. Ja osobiście uważam, że kładka tak szybko zniknie jaki i się pojawi. Ale proces ewolucyjny narodów wymaga czasu.

      • 3 1

      • Zaproponuj w obec tego lepsze wyjscie, zeby polaczyc te 2 strony? ale nie prom

        Teraz beda z nas drugie Chiny, kopiuj -wklej -kopiuj- wklej... najlepiej rozbudujmy Gdanska Starowke o pseudo historyzujace kwartaly... Gotyk w XXI wieku! Ludzie zaprzestancie kupowac wakacje last minute do Egiptu, czas cos zobaczyc... jak inne kraje europejskie sie rozwijają i nie patrzac slepo w przeszlosc, kurczowo ludzac sie, ze stare miasto to perla ktora na sile nalezy dopieszczac o falsyfikowane detale... moze ubierzmy jeszcze mieszkancow kamienic w stroje z epoki i bedzie skansen

        • 0 1

  • Zapoznaj sie ze jest z drugiej strony kolejny most, dawny kolejowy do elektrowni, ktory laczy olowianke z ul. Na Stepce. (3)

    • 1 1

    • I co ??? zamknął dostep do pozostałej części opływu,zaniedbanego na potęge... (2)

      • 0 2

      • Zaniedbanego... bo nic tam nie ma... (1)

        Czy plywajaca łajba po wodzie oznacza zadbane tereny...?? Chodzi bardziej o fakt, ze tereny te nie sa zainwestowane. Jesli nie bedzie kladki, ktora przyblize je z centrum, powstanie tam bezsensowna mieszkaniowa sypialnia od jednego z deweloperow.

        • 0 0

        • a kiedyś było, kiedyś tam było nabrzeże, resztki są do dziś,

          no ale teraz jest most, a nawet dwa

          • 0 0

  • Boże ludzie... dobrze ze nie przeprowadza w tej sprawie referendum! (7)

    A ja za pare lat nie bede musiala zasuwać z siatami na okolo, bo przejde sobie przez' kulturalna wyspe' wprost do domu :)
    Wszyscy którzy sie sprzeciwiają to blazny... jakos nie widzialam, takich dyskusji przy absurdalnych decyzjach nowej infrastruktury drogowej, ktore tez niekiedy pojawiaja sie na forum.

    • 2 1

    • (6)

      budować kładkę dla niewielkiej ilości mieszkańców Ołowianki?

      • 0 3

      • nie Ołowianki ale całego prawego brzegu Motławy (5)

        • 2 1

        • (4)

          proszę, najpierw miała być dla filharmonii, a teraz się okazało, że dla mieszkańców całego prawego brzegu Motławy ;)

          ale mieszkańcy tego CAŁEGO prawego brzegu mają inne mosty, nie muszą nakładać drogi pod nowy most, zwany w urzędzie "kładką"

          • 0 2

          • Zobacz sobie jak wyglada miasto, gdzie jest dworzec, itd... i jaka droge teraz trzeba pokonac 'nadlozyc' zeby sie do niego (3)

            • 0 0

            • żebyś wiedział/wiedziała, ile ja musze nadłożyć drogi, żeby dostać się do dworca (2)

              znacznie więcej niż z Ołowianki do dworca ;)

              • 0 0

              • Tak ale to jest centrum... (1)

                Jesli juz mowimy o turystyce i atrakcyjnosci miasta... to nalezy myslec o jego rozwoju. Gdansk to miasto jednej sciezki... i ta sama bedziesz musial wrocic. Od lat odbudowuje sie mozolnie to co kiedys tam istnialo... miasto nie jest przystosowane do zycia dla ludzi, a staje sie skansenem... po 18 puste ulice, zero ruchu... bo gdzie tu chodzic.

                • 0 0

              • ulice są puste nie z braku kładki do chodzenia,
                tylko z nadmiaru okazji do dostania w mordę

                i dlatego ze rano do pracy

                • 0 0

  • Dobry pomysł (2)

    Uważam, że przemyślana kładka jest rozwiązaniem dobrym jeżeli nie koniecznym.
    Proszę spojrzeć na miasta takie jak Wenecja czy Amsterdam (Gdańsk niegdyś tak jak Amsterdam nazywany był Wenecją Północy), gdzie takich przepraw jest bardzo dużo, spora ilość kanałów bez trudności ich przekraczania pieszo. Warunek jednak jest taki: sprawne częste i regularne otwieranie zrodzonego mostu jest konieczne do uniknięcia zahamowania ruchu wodnego w kanale.
    Przykład dla żeglarzy: proszę zobaczyć port jachtowy w starym pięknym miasteczku Honflour w północnej Francji koło Le Hawru. Regularnie co paręnaście minut otwiera się most, z ulicą, przepływa kilkanaście jachtów, ludzie czekają, przechodzą. Port Bremerhaven-to samo śluza. Bliżej -Giżycko -kanał, śluza postój- określone godziny przejścia. Informacje podaje się w Locji, kto przybywa z daleka ten ma wszystkie publikacje itd. Normalna sprawa, a połączenie ze światem tej równie pięknej części miasta przyda się wszystkim.
    pozdrawiam serdecznie

    • 4 1

    • Michał S. (1)

      Proponuję abyś postawił taki most dodatkowy, nie mający żadnych historycznych konotacji, w Wenecji, Amsterdamie, Le Havre lub nawet w Bremerhaven. Ciekaw jestem reakcji ich radnych na sam pomysł.
      To trochę jak z nartami w polskich górach. Zalejemy je betonem, a i tak wszyscy będą jeździć do Austrii i Włoch na narty. Za to zniszczymy polską przyrodę. Pewnych rzeczy się nie zmienia. Ale to trzeba zrozumieć. W Amsterdamie mosty tak- w Gdańsku kładki nie!

      • 1 2

      • Po to sa wytyczne konerwatorskie, zeby most, ktory znajdzie sie na 1 planie panoramy Gdanska, jej nie niszczyl

        Z tego co wiem, puki co jedynymi obserwatorami tej panoramy sa pijaki w krzakach, albo przybywajacy od strony wody. Wiec przestancie stekac, jakie to zaslania widoki, bo tam nie rozciaga sie żaden bulwar... a slumsy, ktore nie znikna jesli nie polaczy sie tej czesci miasta z 'centrum'/

        • 0 0

  • kładka (5)

    Kładka na Ołowiankę jest konieczna. Obecnie trudno dostać się na wysepkę, bo droga przez Zielony Most daleka. Nie ma tam żadnego dojazdu środkami komunikacji miejskiej. Tramwaj wodny "Motława" kursuje tylko w określonych godzinach, nawet w czasie trwania EURO nie kursuje, chociaż w hotelach na Ołowiance mieszka dużo kibiców. Jak będzie kładka, to będę częściej uczęszczała na koncerty w filharmonii. Mieszkańcy Ołowianki na pewno ucieszą się z kładki.

    • 3 1

    • do filharmonii będziesz częściej chodziła? (4)

      To ja poproszę o kładkę z Górnego Wrzeszcza do filharmonii i drugą kładkę do opery. Teraz z autobusu wysiadam w okolicach Bramy Wyżynnej i iść muszę przez całą Długą :( A do opery nawet nie mam bezpośredniego autobusu.

      • 0 3

      • Proponuje sie wybrac na wycieczke po Gdansku, ale nie obejmujaca jedynie szlaku - dluga , dlugie pobrzeże. (3)

        Moze wtedy zobaczyc co jest za olowianka... I ze tam tez mieszkaja ludzie. Jesli nie powstalby most laczacy Stara czesc miasta z Olowianka - potem z Kanalem na stępce... pewnie powstalby bezposredni lacznik Lewej i prawej strony motlawy... To nie uniknione,

        • 0 0

        • (2)

          tam chodzę tylko jeśli muszę, bo ta okolica jest nieprzyjemnie zaniedbana: proponuję zacząć od porządnego chodnika, zamiast zacząć i skończyć na kładce dla bywalców filharmonii

          • 0 1

          • być może kładka wygenerowałaby tam większy ruch, a w dalszej perspektywie także i większe zainteresowanie "zadbaniem" o ten teren

            • 1 0

          • Skoro jest nieprzyjemna, to znaczy ze jest problem... to znaczy ze trzeba sie go pozbyc... - zbudowac kladke i uporzadkowac

            • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane