• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wkrótce ruszy międzynarodowy konkurs na kładkę na Ołowiankę

Katarzyna Moritz
9 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
Wyobraźnię architektów w konkursie będzie ograniczać m.in. wysokość kładki i koszty. Wyobraźnię architektów w konkursie będzie ograniczać m.in. wysokość kładki i koszty.

Lada dzień Gdańsk ogłosi długo wyczekiwany, międzynarodowy konkurs architektoniczny na projekt kładki nad Motławą. Pomysł, który powstał 8 lat temu, nie zostanie jednak zrealizowany wcześniej, niż w 2014 roku.



Czy będziesz korzystać z kładki nad Motławą?

W styczniu urzędnicy zapowiadali, że międzynarodowy konkurs architektoniczny na projekt kładki wystartuje najpóźniej do początku wiosny. Tak się jednak nie stało. Dlaczego?

- Konkurs wymagał wielu przygotowań i szczegółowych uzgodnień z  wydziałami oraz z partnerami projektu. Ponadto odbędzie się w formie zamówienia publicznego, a to także wydłuża procedury. Jednak już niebawem zostanie ogłoszony - zapewnia Andrzej Duch, dyrektor wydziału urbanistyki, architektury i ochrony zabytków, który przygotowuje warunki konkursu.

Urzędnicy liczą, że międzynarodowa formuła konkursu sprawi, że wyłoniony zostanie projekt funkcjonalny i estetyczny.

Wiadomo, że kładka musi spełniać wymagania określone w przeprowadzonej przez urzędników analizie. Jakie są jej podstawowe założenia?

Analiza urzędników - Kładka na Ołowiankę (format .ppt)

Zwodzona kładka łączącą oba brzegi Motławy między okolicami ul. Rycerskiej zobacz na mapie Gdańska na dawnym Zamczysku z Ołowianką zobacz na mapie Gdańska, może być umiejscowiona na wysokości 2,5 m nad lustrem wody. Jak wynika z obliczeń, spowoduje to, że pod nią będzie mogło przepłynąć ok. 9,73 proc. spośród 1562 wszystkich poruszających się po Motławie. Gdyby była ona wyżej, czyli ponad 4,5 m nad poziomem wody, bez otwierania przepłynęłoby pod nią blisko 500 jednostek (32 proc. wszystkich). Dlaczego więc nie umieścić jej wyżej?

Wymagałoby to m.in. budowy wysokich ramp dojazdowych. - Rampy utrudniłyby dostęp do kładki, a zależy nam na tym, by korzystać mogli z niej także niepełnosprawni czy rodzice z dziećmi w wózkach - tłumaczy Marcin Dawidowski, dyrektor wydziału programów rozwojowych w gdańskim Urzędzie Miasta.

Zarówno dla żeglarzy, jak i pieszych ważne będą założenia, które zapewnią jak najsprawniejsze otwieranie i zamykanie kładki. Musi ona być jak najdłużej dostępna dla ruchu pieszego lub wodnego.

Reszta już zależy od wyobraźni architektów, kładka może być więc podnoszona, rozsuwana lub obrotowa. Swobodę architektów ograniczać będzie jedynie budżet, oszacowany na ok. 13 mln zł. Na budowę składają się bowiem Gdańsk, samorząd Pomorza i Elektrociepłownie Wybrzeże, które przekazały swoje budynki na siedzibę filharmonii na Ołowiance.

Opinie (150) 1 zablokowana

  • Niech zgadne - wygra FORT ??

    • 16 2

  • Długo wyczekiwany konkurs? (3)

    Przez kogo wyczekiwany? Chyba przez urzędników, którzy opracowali założenia i którzy pewnie będą oceniać projekty.
    Dlaczego tam nie może pływać prom? Za 13 mln można zbudować nowoczesną jednostkę, a może nawet dwie. Dlaczego nie połączyć tego z programem ożywienia dróg wodnych?

    • 23 9

    • dowaliłeś

      z tym promem jak nie przymierzając dzik w sosnę, albo łysy grzywą o kant kuli. Podróż promem (wraz z oczekiwaniem na odpłynięcie) potrwała by dłużej niż z buta pójść dookoła. Prom masz już przy Wisłoujściu i wszyscy narzekają że drogo, że tunel lepszy itd.

      • 3 4

    • Trawaj wodny

      Ma coś pływać za kilka dni, co za problem był dorobić jeszcze jeden przystanek na Ołowiance, jest tam miejsce, są ruiny, cała masa miejsca na zagospodarowanie. A jest przystanek przy Targu Rybnym!!!

      • 4 0

    • O la boga, chyba nigdy tam nie chadzasz... Prom zimą plywajacy jako lodołamacz???!!

      W Środmiesciu tez mieszkaja ludzie,...dla osob mieszkajacych z tamtej strony to spore ulatwienie, policz sobie ile kosztuje prom... ok. jestes turystom to sie przejedz... (ale oops... taki prom istnieje..., a poza zima nic nie ma)

      • 0 0

  • mam lepszą propozycję

    może zamiast tego ogłosić architektoniczny konkurs gminny dla FORTU, BIURA KWADRAT i tym podobnych, na projekt kilku przedszkoli i żłobków

    • 15 3

  • (1)

    czy naprawdę Gdańsk nie ma innych potrzeb?

    • 9 10

    • YYYY Drogi???:P Bo jeszcze to nie padlo

      • 0 0

  • Po co ta kładka?! (4)

    W Gdańsku jest mnóstwo innych spraw na które można wydać tak wiele pieniędzy. Ta kładka jest zbędna. Nie wyobrażam sobie, aby ktokolwiek inny prócz gości Hiltona szedł kładką wypindrzony na koncert do filharmonii. Zazwyczaj jedzie się do filharmonii samochodem, bądź taksówką. Ta kładka to przykład na to, że ktoś tu z tego będzie miał niezłą kasę za cenę tego, że miasto, które tak bardzo krzyczy, że żeglarze są dla nich ważni chcą zamknąć drogę do mariny i dla zagranicznych turystów. Zaruski, otwarcia sezonu to tylko mydlenia oczu, że Gdańsk może być żeglarską stolicą Polski, bądź gościć u siebie jachty Volvo Ocean Race, co w samo w sobie jest żałosne.

    • 18 17

    • Kladka (3)

      W 1945 r. gdy przyjechalem z Rodzicami do Gdanska mieszkalem na ul. Skotnickiej ( dzisiaj Seredynskiego) a do kosciola Sw. Mikolaja ( jedyny ocalaly po wojnie) chodzilem pieszo(okolo 30 min.) lub przeprawialem sie promem.Dlaczego dzisiaj ma byc inaczej?Mozna uruchomic przprawe promowa z prawdziwego zdarzenia. Zachowana zostanie tradycyjna przeprawa, w kasie miasta zostana pieniadze. Moga sie przydac na tunel pod Martwa Wisla w ciagu Trasy Slowackiego. Panie prezydencie Adamowicz opamietaj sie!

      • 10 4

      • Skoro tamtendy chodziles, to chyba widzisz jak super tam wyglada... i jaka melina

        Jesli tego infrastrukturalnie sie nie polaczy, to Adios.... nawet dla deweloperki De'luxe

        • 1 0

      • Budować, budować i nie słuchać Gdańszczanina, u mamy w nogach spał i myśly że, tak ma być cały czas... (1)

        Panie Gdańszczaninie czasy się zmieniają więc opamiętaj się sam. Ja tez jeździłem tym promem. Na ulicy Grodzkiej była kiedyś ZSK i żeby pograć w piłkę to jeździliśmy tym promem na boisko Gwardii (obecnie stadion żużlowy). Trzeba budować dla pieszych a nie tylko dla automobilistów.

        • 1 0

        • Zgadzam sie!!!!

          • 0 0

  • ta kładka, jeśli będzie pieszo rowerowa, umożliwi mieszkańcom okolic ulicy Siennickiej (2)

    i Głębokiej dotarcie do dworca PKP Gdańsk Główny w około 10 minut - potrzebne jest jedynie udrożnienie ciągu spacerowego wzdłuż ostatniego odcinka kanału Raduni. Samochodem w godzinach porannego szczytu to około 30 minut udręki.

    • 12 6

    • WŁA (1)

      • 0 0

      • WŁASNIE

        czy w tym miescie, centrum to jakis relikt gdzie nie zyja ludzie, ze tylko mysli sie o turystach i zwiedzajacych. HELO... my tu mieszkamy... tak jak wy roszczycie o nowe chodniki, drogi dojazdowe , tak samo my... chcemy tej kladki!

        • 1 0

  • (12)

    Kazdy kto marudzi, ze kladka jest zbedna, niech poda jednoczesnie sposob na ozywienie zdegradowanych terenow Siennej Grobli i Polskiego Haka.

    • 19 7

    • (2)

      nie wiedziałem że kładka niszcząca resztki żeglarstwa w gdańsku coś ożywi
      chyba urzędniczą kabzę

      • 4 5

      • Żeglarstwo na Motławie to raczej średni pomysł...

        co najwyżej cumowanie :)

        • 4 1

      • jeżeli cykl otwierania kładki będzie krótki, nie bedzie problemu

        • 4 1

    • (1)

      Linia autobusowa na przykład? Większy z niej pożytek i za mniejsze pieniadze.

      • 3 3

      • a... czyli lepiej te pieniadze moze na droge przeznaczyc... ??

        albo jeszcze lepiej, zeby ludzie jezdzili ten kawalek do okola autobusem, bo super super pomysl... Typowy dla przecietnego 'wysiadywacza korkow' dla ktorego nic poza asfaltem sie nie liczy

        • 0 0

    • (1)

      A co Ty chcesz tam ożywiać? Przecież tam nic nie ma i jeszcze długie lata nie będzie. Niech się Wałowa Nowa wybuduje, most czy tunel (lepiej) pod Motławą i będzie można myśleć o dodatkowej przeprawie. A jeżeli ma to być atrakcja również turystyczna to niech to będzie prom lub tunel.

      • 4 2

      • No tak, bo ty zyjesz pewnie na Pd Gdansku, gdzie nawet chodnikow nie macie...

        Gdanskie dzielnice postindustrialne trzeba zrewitalizwoac ! A to co juz zabudowane zrewaloryzowac... To ze powstana w srodmiesciu kwartaly pseudo gotyckiej zabudowy nie przyciagnie turystow... Trzeba eksponowac to co zostalo i tworzy tozsamosc i przeszlosc miasta.

        • 0 0

    • Prom (3)

      taki jak przy Żurawiu, od zaraz i prawie za darmo (w porównaniu z budową kładki)

      • 4 0

      • Ok, ale jesli babcia-ktora mieszka po 2giej str, ... z kiepska emerytura...i workiem ziemniakow z Hali ... to chyba jest roznica (2)

        • 0 1

        • Jeśli stać ją na robienie zakupów w Hali to i stać ją na taksówkę. Pod domem kupi wszystko taniej.

          • 0 1

        • Darmowe przeprawy dla mieszkaców (z kasy UM)

          i tak byłoby o wiele taniej niż kładka, i od zaraz, a turyści wydaliby 1 pln na przeprawe

          • 1 0

    • proszę

      zbużyć ruiny, aorać zasadzić drzewa i trawę. postawić ławki.

      zbudować bulwar. I to wszystko.

      Rezultat; Psy bedą miały gdzie s****, pijaki gdzie chlać, straż miejska mandaty wystawiać. Bedzie wesoło i zarobkowo. Jak na wyspie spichrzów. Niemieccy turyści smieją się z POlSKIEGO PORZADKU!!!!!!!

      • 0 0

  • Zamiast NOWEJ WAŁOWEJ zaczeliby od mostu łączącego Wałową i Wiesława. (1)

    W miejscu promu który zatonął w latach '70.

    • 6 0

    • Projektowanie tunelu rozpoczęto w czerwcu roku 1899, otwarto go natomiast 4 sierpnia roku 1902.

      Ciekawe czy zmieszczą się w 3 latach?

      • 1 0

  • a co z tramwajem wodnym??? (3)

    • 8 0

    • będzie
      na wizualizacjach

      i to wyborcom by żyło sie lepiej wystarczy

      • 1 0

    • Ma pływać od maja czy czerwca.

      • 1 0

    • Jeszcze tory nie zbudowane

      • 0 0

  • Fajnie że rusza konkurs, (2)

    Ale czy nie za mało wiary w naszych projektantów? Czy trzeba aż zagranicznych "mędrców"?

    • 4 5

    • przeciez i tak wygra Fort, albo Kwadrat, zagraniczni są tu tylko dla podniesienia "prestiżu konkursu"

      • 7 1

    • Tak trzeba, bo w Gdansku panuje jakas ustawka...

      Dlaczego tak za Granica sie nie dzieje, ze lepszy nie oznacza tamtejszy i znajacy miasto... moze czas wpuscic kogos innego, a konkurs zrobic uczciwie (a nie dawac zarabiac tylko tyn 'od nas')... Kiedys Gdansk budowali Holendrzy i Niemcy... teraz wszyscy to podziwiaja, Po wojnie odbudowali i nadal buduja Polacy, I jak widac jest SUPER

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane