• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wkrótce ruszy międzynarodowy konkurs na kładkę na Ołowiankę

Katarzyna Moritz
9 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
Wyobraźnię architektów w konkursie będzie ograniczać m.in. wysokość kładki i koszty. Wyobraźnię architektów w konkursie będzie ograniczać m.in. wysokość kładki i koszty.

Lada dzień Gdańsk ogłosi długo wyczekiwany, międzynarodowy konkurs architektoniczny na projekt kładki nad Motławą. Pomysł, który powstał 8 lat temu, nie zostanie jednak zrealizowany wcześniej, niż w 2014 roku.



Czy będziesz korzystać z kładki nad Motławą?

W styczniu urzędnicy zapowiadali, że międzynarodowy konkurs architektoniczny na projekt kładki wystartuje najpóźniej do początku wiosny. Tak się jednak nie stało. Dlaczego?

- Konkurs wymagał wielu przygotowań i szczegółowych uzgodnień z  wydziałami oraz z partnerami projektu. Ponadto odbędzie się w formie zamówienia publicznego, a to także wydłuża procedury. Jednak już niebawem zostanie ogłoszony - zapewnia Andrzej Duch, dyrektor wydziału urbanistyki, architektury i ochrony zabytków, który przygotowuje warunki konkursu.

Urzędnicy liczą, że międzynarodowa formuła konkursu sprawi, że wyłoniony zostanie projekt funkcjonalny i estetyczny.

Wiadomo, że kładka musi spełniać wymagania określone w przeprowadzonej przez urzędników analizie. Jakie są jej podstawowe założenia?

Analiza urzędników - Kładka na Ołowiankę (format .ppt)

Zwodzona kładka łączącą oba brzegi Motławy między okolicami ul. Rycerskiej zobacz na mapie Gdańska na dawnym Zamczysku z Ołowianką zobacz na mapie Gdańska, może być umiejscowiona na wysokości 2,5 m nad lustrem wody. Jak wynika z obliczeń, spowoduje to, że pod nią będzie mogło przepłynąć ok. 9,73 proc. spośród 1562 wszystkich poruszających się po Motławie. Gdyby była ona wyżej, czyli ponad 4,5 m nad poziomem wody, bez otwierania przepłynęłoby pod nią blisko 500 jednostek (32 proc. wszystkich). Dlaczego więc nie umieścić jej wyżej?

Wymagałoby to m.in. budowy wysokich ramp dojazdowych. - Rampy utrudniłyby dostęp do kładki, a zależy nam na tym, by korzystać mogli z niej także niepełnosprawni czy rodzice z dziećmi w wózkach - tłumaczy Marcin Dawidowski, dyrektor wydziału programów rozwojowych w gdańskim Urzędzie Miasta.

Zarówno dla żeglarzy, jak i pieszych ważne będą założenia, które zapewnią jak najsprawniejsze otwieranie i zamykanie kładki. Musi ona być jak najdłużej dostępna dla ruchu pieszego lub wodnego.

Reszta już zależy od wyobraźni architektów, kładka może być więc podnoszona, rozsuwana lub obrotowa. Swobodę architektów ograniczać będzie jedynie budżet, oszacowany na ok. 13 mln zł. Na budowę składają się bowiem Gdańsk, samorząd Pomorza i Elektrociepłownie Wybrzeże, które przekazały swoje budynki na siedzibę filharmonii na Ołowiance.

Opinie (150) 1 zablokowana

  • Zrobić prom (4)

    szybko, tanio, bez komplikacji i miliona przetargów i konkursów

    • 10 3

    • prom juz chyba jest... od N lat... widac ze tam nie bywasz (3)

      • 0 1

      • Prom i kto na kładce (1)

        Prom jest przy Muzeum Morskim. A tam gdzie ma powstać kładka nie ma, choć kiedyś był ale po katastrofie przeprawę wkrótce zlikwidowano. Mówi się że kładka dla odwiedzających Filharmonię. Przecież wszyscy chcą dojechać samochodem! Nikt nie będzie zasuwał z parkingu do kładki, a potem jeszcze z kładki do Filharmonii, dojadą i tak samochodem dookoła.

        Mieszkańcy podobnie... Już widzę jak zasuwają z siatami zakupów kawał drogi od tramwaju czy autobusu do kładki, potem przechodzą kładką by dojść do domu... O zimie i jesieni nie wspomnę... Z drugiej strony z tramwaju i autobusu będą mieli bliżej...

        Turyści są w sezonie letnim a wtedy mały prom by wystarczył, przepływałby przez Motławę w tym miejscu 3 minuty... Ktoś porównuje z promem Wisłoujście... To nie ma sensu, bo tamten prom wozi samochody i ma dużo dłuższy dystans do przepłynięcia, a wjazd i wyjazd samochodów zajmuje dużo czasu.

        Kładka naprawdę nikomu się nie przyda. Tramwaj wodny jak najbardziej też by ożywił to miejsce - ale nie w absurdalnej formie zaplanowanej na ten rok - 3 kursy dziennie. Tramwaj powinien kursować co pół godziny.

        • 2 1

        • ten stary prom był na linie

          przepływający statek o nią zachaczył i dlatego prom zatonął

          • 2 0

      • widać, że nie kumasz o jakie miejsce chodzi

        • 0 0

  • W LEER nie jest 2,5 m nad wodą !!!!!!!!!!!!

    • 1 0

  • Nie podoba mi sie ten pomysł.

    Nie podoba mi się kładka w tym miejscu - będzie blokować ruch stateczków tworzących ogromną atrakcję turystyczną!!
    Pomyśleć póki jest na to czas.

    • 7 2

  • Statki w centrum są wielką atrakcją dla turystów. (2)

    JESTEM PRZECIW WSTRZYMANIU DOPŁYWU STATKÓW DO ŻURAWIA !!!

    Jeśli musi być kładka to na wysokości Wyspy Spichrzów i zwodzona i wysoko nad lustrem wody.

    • 8 1

    • Jaka to niby atrakcja? Zwlaszcza finansowa...

      Kladka moze w koncu pobudzi kiedys rozwoj dzielnic i rewitalizacje zakladow miesnych... Radze sie czasem przejsc troche dalej niz na deptak nad Motlawa... Gdansk w tej chwili do miasto Jednego Kierunku... do i z miejsca docelowego ta sama trasa - bo innej nie ma.
      Czas pomyslec o tym co to centrum otacza... bo 20 metrow od sklepikow z bursztynami, jest syf, dzikie krzaczory, ruiny budynkow i pochlejusy.

      • 1 3

    • Szkoda, ze Costa Concordia juz kaput... moze byc zawineli! :/ To taki piekny statek byl

      • 2 0

  • Jeśli juz ... (1)

    ...ma być kładka , to nie zapomnijcie wyholować Sołdka , żeby nie szpecił widoku ....

    • 2 3

    • ..twoja stara szpeci widok..!!!!

      ..ty durniu!!!!

      • 0 0

  • Ale się uparli na tą kładkę.Kładka zwodzona zawsze będzie blokować ruch wodny oraz pieszy okresowo,wystarczy sprawdzić to sobie w Sobieszewie na moście pontonowym.Otwierany jest on dla żeglugi 2 razy dziennie.Za każdym razem otwarcie mostu blokuje ruch pojazdów i pieszych na około 20 minut,a jednostki pływające mogą przepływać przez to przejście tylko ok godz 8.00 i 17.00.W sezonie tworzy się spora kolejka jachtów do przeprawy.Kładka na Motławie zakładając,że będzie otwierana dla żeglugi co 30 minut na 10 minut,też będzie powodować zatory zarówno na wodzie jak i na lądze.Za te 13 milionów to można spokojnie zbudować porządny prom i jeszcze by zostało pieniędzy.Taki prom powinien kursować często i być włączony w system komunikacji miejskiej tak jak autobusy i tramwaje.Oprócz promu można by jeszcze uruchomić linię midibusową łączącą rejon Ołowianki przez Dworzec PKP w rejon np Hiltona.Brzmi to może dziwnie,ale wprowadziłoby to komunikację miejską w obręb Starego Miasta.Skoro kursują takie linie jak "149"(Wrzeszcz-Polanki-Przymorze Krynicka),"283"(Leśna Góra-Akademia-Politechnika SKM),to i na tego typu linię z Ołowianki znalazłoby się miejsce i pieniądze.Byłoby to z pewnością tańsze niż owa kładka na Motławie.

    • 10 2

  • Mam nadzieje, ze nie wygra jak zwykle Trojmiejskie biuro Architektoniczne!

    • 0 0

  • Zrobcie JA W KONCU! (3)

    To jest jakas masakra, zeby zasowac dokola!
    Przeciez miasto, wybudowalo nowa przystan przy zakladach miesnych... Kladna to PRIORYTET zeby Gdanskie srodmiescie zaczelo sie w koncu rozwijac i rewitalizowac (Polski Hak, Zaklady Mięsne)
    Rotterdam, miasto poprzecinane tysioncami zwodzonych mostow, do kazdego malego portu jachtowego, racja maja kase, ale tyle ile lat mowi sie o tym u nas... jesli jest taka koniecznosc jedna kladka zwodzona to chyba nie problem.

    • 1 5

    • Jak się otwierają mosty

      Ale w Amsterdamie mosty się otwierają na żądanie jachtu, bez łaski i bez problemu. W Polsce niestety nie - popłyń sobie z Gdańska do Elbląga, to zobaczysz...

      • 1 0

    • ..jesteś głupi. tyle. (1)

      • 0 1

      • Dobrze ze emmety i zwierzeta glosu nie maja.

        Ciesz sie ŻAGLUGĄ ... bo niedlugo zniknie z turystycznych widokowek na Gdanskiej poczcie, ale w ten sposob moze pojawia sie inne kadry warte uchwycenia w tym miescie.

        • 0 0

  • KŁADCE MÓWIĘ/PISZĘ ZDECYDOWANE NIE!

    To jest właśnie "otwiranie/otwarcie na wodę" miasta Gdańska......
    Proponuje jeszcze jedną kladkę, bo dlaczego tylko jedną..,
    i najlepiej ją usytuować dokładnie.. po drugiej stronie,
    tak aby połączyć Oławiankę z Wyspą Spichrzów,
    żegalrze będą zachwyceni...

    • 4 1

  • Taniej.. (1)

    ...odkupic i zaadaptowac projekt kladki od Niemcow. Jest ladna, prosta dyskretna. A nie wydziwiane projekty - glownie polskich architektow.
    A koszty konkursu by odpadly.

    • 1 2

    • Co ty bredzisz - jest brzydka.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane