• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wkrótce ruszy międzynarodowy konkurs na kładkę na Ołowiankę

Katarzyna Moritz
9 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
Wyobraźnię architektów w konkursie będzie ograniczać m.in. wysokość kładki i koszty. Wyobraźnię architektów w konkursie będzie ograniczać m.in. wysokość kładki i koszty.

Lada dzień Gdańsk ogłosi długo wyczekiwany, międzynarodowy konkurs architektoniczny na projekt kładki nad Motławą. Pomysł, który powstał 8 lat temu, nie zostanie jednak zrealizowany wcześniej, niż w 2014 roku.



Czy będziesz korzystać z kładki nad Motławą?

W styczniu urzędnicy zapowiadali, że międzynarodowy konkurs architektoniczny na projekt kładki wystartuje najpóźniej do początku wiosny. Tak się jednak nie stało. Dlaczego?

- Konkurs wymagał wielu przygotowań i szczegółowych uzgodnień z  wydziałami oraz z partnerami projektu. Ponadto odbędzie się w formie zamówienia publicznego, a to także wydłuża procedury. Jednak już niebawem zostanie ogłoszony - zapewnia Andrzej Duch, dyrektor wydziału urbanistyki, architektury i ochrony zabytków, który przygotowuje warunki konkursu.

Urzędnicy liczą, że międzynarodowa formuła konkursu sprawi, że wyłoniony zostanie projekt funkcjonalny i estetyczny.

Wiadomo, że kładka musi spełniać wymagania określone w przeprowadzonej przez urzędników analizie. Jakie są jej podstawowe założenia?

Analiza urzędników - Kładka na Ołowiankę (format .ppt)

Zwodzona kładka łączącą oba brzegi Motławy między okolicami ul. Rycerskiej zobacz na mapie Gdańska na dawnym Zamczysku z Ołowianką zobacz na mapie Gdańska, może być umiejscowiona na wysokości 2,5 m nad lustrem wody. Jak wynika z obliczeń, spowoduje to, że pod nią będzie mogło przepłynąć ok. 9,73 proc. spośród 1562 wszystkich poruszających się po Motławie. Gdyby była ona wyżej, czyli ponad 4,5 m nad poziomem wody, bez otwierania przepłynęłoby pod nią blisko 500 jednostek (32 proc. wszystkich). Dlaczego więc nie umieścić jej wyżej?

Wymagałoby to m.in. budowy wysokich ramp dojazdowych. - Rampy utrudniłyby dostęp do kładki, a zależy nam na tym, by korzystać mogli z niej także niepełnosprawni czy rodzice z dziećmi w wózkach - tłumaczy Marcin Dawidowski, dyrektor wydziału programów rozwojowych w gdańskim Urzędzie Miasta.

Zarówno dla żeglarzy, jak i pieszych ważne będą założenia, które zapewnią jak najsprawniejsze otwieranie i zamykanie kładki. Musi ona być jak najdłużej dostępna dla ruchu pieszego lub wodnego.

Reszta już zależy od wyobraźni architektów, kładka może być więc podnoszona, rozsuwana lub obrotowa. Swobodę architektów ograniczać będzie jedynie budżet, oszacowany na ok. 13 mln zł. Na budowę składają się bowiem Gdańsk, samorząd Pomorza i Elektrociepłownie Wybrzeże, które przekazały swoje budynki na siedzibę filharmonii na Ołowiance.

Opinie (150) 1 zablokowana

  • nowa wizytówka miasta!

    A może coś zupełnie innego co będzie wizytówka naszego miasta.
    Taką wizytówką miasta Bilbao w Hiszpanii jest kładka Zubizuri architekta Calatrava.
    Nie bójmy się nowoczesności!

    • 4 4

  • Kladka ok! (1)

    W koncu w sensowny sposob zostanie polaczona ta rozbudowujaca sie czesc miasta ze starym miastem!!

    • 4 6

    • Byle kładka wyglądała na miare starej dostojnej czesci miasta. Ale na bank to spieprzą.

      • 0 0

  • Brak uzasadnienia

    Tego typu wąsko ukierunkowane inwestycje wymagają mocnych podkładek wskazujących na ich KONIECZNOŚĆ. Problem tym większy, że planowany most w ciągu ul. Wałowej ma mocne podstawy realizacji (ale nie ma właścicieli restauracji). Kładka jest świadomym psuciem harmonii miejsca w ramach solidnego robienia pieniędzmi społecznymi do kieszeni wpływowych biznesmenów.

    • 5 0

  • Międzynarodowy konkurs na kładkę TYLKO W GDAŃSKU :-) (1)

    Dawniej mieliśmy zdolnych absolwentów politechnik którzy w biurach projektowych dostawali na początek jako zadanie kładkę obecnie pracują za granicą więc konkurs międzynarodowy :-)

    Sprawdźcie ogłoszenia o pracę w UM GDAŃSK bez 5 lat pracy jako urzędniczyna bez pojęcia nie macie szans :-) Ta patologia przechodzi z pokolenia na pokolenie i ogłasza konkursy międzynarodowe na kładkę :-)
    Kogoś nieźle ...
    Za wszystko zapłacą podatnicy oczywiście. Bo Gdańsk to takie miasto gdzie nie ma kanalizacji dróg ale na kładkę znajdą się miliony na projekt do szuflady bo konkurs pochłonął wszystkie srodki.

    • 4 0

    • - każdy konkurs w UE z założenia jest "międzynarodowy" bo każdy z UE musi mieć możliwość startu w nim.

      Nasi też startują we Niemczech czy Hiszpanii. Normalna rzecz.

      I słówko "międzynarodowy" nie podnosi ceny, a nawet wręcz przeciwnie.

      • 0 0

  • w Wenecji były 100 razy większe kontrowersje, oburzenie i szum ale kładka

    powstała i dziś jest atrakcją turystyczną

    • 2 8

  • Nie podoba mi się kładka w tym miejscu - będzie blokować ruch stateczków tworzących ogromną atrakcję turystyczną!!

    POMYŚLEĆ PÓKI CZAS !!!

    • 14 1

  • Katarzyno Moritz nie żartuj sobie (...) pokazując na zdjęciach straszny BUBEL z miasteczka LEER!

    • 5 0

  • JESTEM PRZECIW ZABLOKOWANIU DOPŁYWU STATKÓW DO ŻURAWIA !!!

    TO WIELKA ATRAKCJA DLA KAŻDEGO TURYSTY !!!
    Jeśli musi być kładka, to proponuję na wysokości Wyspy Spichrzów oraz zwodzona i wysoko nad lustrem wody.

    • 15 1

  • jak by gdańsk był dalej Niemiecki to takich kładek było by już kilka i to od dawna. (4)

    • 1 8

    • Do okoła mur i strażników, a w środku spalarnie z natryskami dla mieszkańców

      a na wejściu napis polskie obozy zagłady :) gdyby Gdańsk został dalej okupowany... całe szczęście nie został !!!

      • 1 1

    • ..jakby Gdańsk był nadal niemiecki to NIE BYŁO BY ŻADNEGO IDIOTYZMU W RODZAJU TEJ KŁADKI!!!!!!! (1)

      ...a'prpos: Budyń, kłamco - "Gdańsk miastem zwodzonych mostów w historycznych miejscach..." ILE MOSTÓW ODBUDOWAŁEŚ ZŁODZIEJU???!!!!

      • 1 4

      • Wez neogotycki czlowieku... pojedz gdzies i zobacz jak wygladaja miasta w Europie!

        Dosc juz mam fanow, historyzujacej zabudowy, buraczanych dusigroszy... ktorzy myslla ze 'klamstwem' architektonicznym poliżą ty łki turystom....
        Czas cos zrobic w tym Gdansku, jakby tak go kiedys budowali, to nie byloby problemu z odbudowywaniem lepianek po wojnie.

        • 0 1

    • Kladka

      Gdansk byl Wolnym Miastem a nie niemieckim!Teskno Ci do Vatrlandu to droga wolna .Jednego mniej z "piatej kolumny".

      • 0 0

  • 1. miejsce: pracownia fort (1)

    2. BPBK
    3. wartosciowy projekt

    ..niestety

    • 9 0

    • Cała prawda o trójmiejskim "rynku" architektonicznym. Może być jeszcze 1. MAT albo 1. Kwadrat w zależności od tego kto akurat jadł obiad z Bielawskim.

      • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane