• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wojewoda sprzeciwił się budowie przejścia naziemnego przy dworcu

Michał Brancewicz
18 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
W tym miejscu miasto planuje wybudować przejście naziemne, ale jego lokalizacja, zdaniem wojewody, jest niezgodna z przepisami. W tym miejscu miasto planuje wybudować przejście naziemne, ale jego lokalizacja, zdaniem wojewody, jest niezgodna z przepisami.

Wojewoda odmówił wydania zgody na budowę przejścia naziemnegoMapka przy dworcu Gdańsk Główny. Według niego powstanie ono zbyt blisko najbliższego skrzyżowania oraz innego przejścia z sygnalizacją świetlną. Miasto złożyło odwołanie do ministra rozwoju i technologii.



Zmiany na Podwalu Grodzkim, na wysokości dworca kolejowego Gdańsku Główny, miasto planuje już od kilku lat.

W ich ramach założono:
  • budowę naziemnego przejścia na wysokości ul. ElżbietańskiejMapka wraz z przejazdem rowerowym,
  • powstanie nowej sygnalizacji świetlnej,
  • wydłużenie o 25 metrów peronów tramwajowych,
  • montaż nowych wiat na przystankach tramwajowych.

Czy nowe przejścia naziemne zakorkują centrum Gdańska?

Pod koniec czerwca 2021 r. informowaliśmy, że miasto przełożyło budowę przejścia na 2022 r.

Teraz okazuje się, że i ten termin stanął właśnie pod znakiem zapytania.

Wojewoda nie zgadza się na nowe przejście dla pieszych



Wojewoda Dariusz Drelich odmówił bowiem wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej pn. "Budowa węzła integracyjnego Gdańsk Główny" (to zbiorcza nazwa dla wszystkich inwestycji w tym miejscu).

- Wojewoda pomorski wydał odmowną decyzję w odniesieniu do zgodności przyjętych w projekcie rozwiązań dotyczących warunków technicznych dla dróg publicznych w zakresie przejścia dla pieszych - wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Co 400 lub 200 m, a jest 185 m



Dlaczego wojewoda podjął taką decyzję? Zgodnie z rozporządzeniem ministra transportu i gospodarki morskiej z 2 marca 1999 r.:

Odległość przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną od skrzyżowania lub sąsiedniego przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną nie powinna być mniejsza niż 400 m (na ulicy klasy G). Przy przebudowie albo remoncie ulic klasy G dopuszcza się w uzasadnionych wypadkach zmniejszenie odległości, o których mowa, do 50 proc., czyli 200 m.

W uzasadnieniu wojewody czytamy:

(...) Odległość projektowanego przejścia dla pieszych od skrzyżowania ul. Podwale Grodzkie (droga krajowa nr 91, klasy G [wcześniej była klasy GP - dop. red.])ul. Bastion św. ElżbietyMapka (droga gminna nr 142030G, klasy D) wynosi 185 m, a odległość od istniejącego przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną zlokalizowanego na ul. Wały JagiellońskieMapka na wysokości budynku Rady Miasta Gdańska wynosi 300 m. (...)

(...) Dodatkowo pełnomocnik wyjaśnia, że lokalizację projektowanego przejścia oparto na odległości w odniesieniu do istniejącego przejścia dla pieszych wskazanego powyżej, a nie odległości od skrzyżowania z drogą gminną. (...)

(...) Pomimo tego, że przepis § 127 ust. 6 w uzasadnionych wypadkach dopuszcza zmniejszenie analizowanych odległości do 200 m dla ulicy klasy G, nie ma on zastosowania w przedmiotowej sprawie, ponieważ projekt obejmuje wykonanie przejścia dla pieszych w odległości 185 m, czyli mniejszej niż 200 m od istniejącego skrzyżowania. (...)

(...) Rozwiązania przyjęte w projekcie (...) naruszają przepis (...), a inwestor nie dostarczył odstępstwa od przepisów techniczno-budowlanych.


Pełna treść decyzji wojewody ws. przejścia przez Podwale Grodzkie

Warto również wspomnieć, że jeszcze bliżej planowanego przejścia znajduje się sygnalizacja świetlna, która powstała na skrzyżowaniu z Nowym Podwalem GrodzkimMapka, ale w uzasadnieniu wojewody ten wątek nie został poruszony.

Niezachowanie odległości 400 m urzędnicy uzasadniali:

  • zniesieniem bariery architektonicznej (konieczności korzystania z tunelu dla pieszych) - możliwość dojścia do przystanków tramwajowych i autobusowych w poziomie jezdni;
  • dobrym skomunikowaniem pieszych i rowerzystów w osi Dworzec-Stare Miasto, bardzo korzystnym pod względem oczekiwań społecznych przedłużeniem osi ul. Garncarskiej, dalej ul. Elżbietańskiej, wprost do nowego przejścia dla pieszych prowadzącego do przystanków autobusowych i tramwajowych oraz budynku dworca głównego bez konieczności pokonywania tunelu podziemnego;
  • bardzo dobrym skomunikowaniem ruchu rowerowego;
  • korzystną lokalizacją z uwagi usytuowania przejścia "od czoła" przystanków tramwajowych - układ pod względem inżynierii ruchu już mający zastosowanie na istniejących przystankach tramwajowych w Gdańsku; istniejące zejścia/wejścia do tunelu pozostają jako alternatywne dojście dla korzystających z węzła przesiadkowego;
  • pozostawieniem rezerwy w postaci długości krawędzi peronowych, która w przyszłości pozwoli na rozwój transportu zbiorowego oraz ulepszenie oferty przewozowej bez konieczności ingerencji i zmian lokalizacji przejścia dla pieszych.

- Od odmowy przysługuje inwestorowi odwołanie, które zostało wysłane za pośrednictwem wojewody pomorskiego do ministra rozwoju i technologii 4 stycznia 2022 r. Obecnie czekamy na stanowisko Ministerstwa w sprawie przesłanego przez DRMG odwołania od decyzji - informuje Zakrzacka.

Wątpliwości co do lokalizacji przejścia przy Bramie Wyżynnej



Wyjaśnienie DRMG, jak została wyliczona odległość od przejścia przy Bramie Wyżynnej do skrzyżowania z Huciskiem. Wyjaśnienie DRMG, jak została wyliczona odległość od przejścia przy Bramie Wyżynnej do skrzyżowania z Huciskiem.
Co ciekawe, podobny zarzut pojawił się w przypadku powstającego przejścia między Bramą Wyżynną a Forum Gdańsk. Sugerowano, że odległość do przejścia na Hucisku wynosić będzie ok. 180 m.

Temat został poruszony przez czytelnika w Raporcie z Trójmiasta.

- Odległość przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej do skrzyżowania z ul. Hucisko liczona jest od osi przejścia do osi skrzyżowania i wynosi 200 m. Punkt odniesienia do osi projektowanego przejścia został zdefiniowany jako punkt przecięcia osi jezdni głównej i wlotów podporządkowanych - tłumaczy Agnieszka Zakrzacka. - Dokumentacja, na podstawie której prowadzona jest przebudowa, uzyskała wymaganą decyzję wojewody pomorskiego o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.

Opinie (768) ponad 20 zablokowanych

  • O bardzo dobrze xD zaraz bedzie placz aktywistów:) (8)

    Tych co gadają o tkance miejskiej i innych kolektywach i takich tam squotach czy blachosmrodach

    • 52 15

    • (4)

      Największy ból to mają kierofczyki, co najczęściej zameldowani są na wiochach pod Gdańskiem, gdzie nawet PKS nie dociera.

      • 11 14

      • A panicze bez samochodów zieja zazdrością wobec lepiej sytuowanych osób, które stać na auto. (3)

        • 12 9

        • Lol (1)

          Jak kogoś stać na omegę albo rolexa to jest lepiej sytuowany. Auto to można dziś kupić z kasy na komunię i takimi autami tu się jeździ.

          • 6 6

          • Teraz to mandaty droższe od tych aut.

            Będzie kwik bogaczy spod Gdańska

            • 4 3

        • Kierofczyki są tak bogate, że jak kupią auto, to ciągle narzekają na koszt benzyny albo unikają opłat za parking i rozjeżdżają co tylko się da. Tacy bogacze hahahahaha

          • 4 8

    • Nie doczytałeś koleś ? Decyzja wojewody nie kończy sprawa. Poza tym on wiecznie na tym stołku (1)

      siedzieć nie będzie.

      • 1 4

      • Na szczęście Ola też nie

        • 5 0

    • I dlaczego jesteś sztywniakiem koleś ? Widać jak obca ci jest autoironia, że się obrażasz na słowo

      "blachosmród".

      Mój samochód też jest blachosmrodem i mnie to pojęcie nie obraża.

      • 1 3

  • Wojewoda czyli kolejny pisowski the **ll (2)

    Do PiSu nikt mądry nie zapisał się

    • 16 65

    • The B**l (1)

      Bo co? Bo przeczytał rozporządzenie według którego przejście jest nielegalne (te pod LOTem zresztą też)?

      • 2 3

      • W takim razie władzom Gdańska nie pozostanie nic innego jak degradacja drogi przy dworcu

        z krajowej na wojewódzką.

        • 1 1

  • Co to za chore pomysły z przejściami nadziemnymi (2)

    Tam dziennie przejeżdza tysiące samochodów korki i tak już są potężne

    • 86 26

    • Wypakuj ogromną fastfoodową z samochodu, weź kule i za....j bez samochodu. Zobaczysz jak fajnie!

      • 7 9

    • Tam codziennie przechodzą tysiące pieszych

      W dodatku żaden z nich nie emituje spalin i hałasu. A okolice dworca wyglądają jak przedmieścia za obwodnicą, a nie centrum bogatego miasta.

      • 14 6

  • Brawo. (1)

    W pełni popieram decyzję Pana Wojewody

    • 101 13

    • z prądem płyną tylko martwe ryby

      żywa ryba płynie pod prąd: do źródeł

      • 1 2

  • (5)

    Czyli pan wojewoda nie zgadza się na planowane przejście, bo 185 m dalej jest inne przejście ze światłami... Czy pan wojewoda spróbował tym przejściem przejść na drugą stronę Podwala Grodzkiego? I jak, udało się? Nie? Oczywiście, że nie. To przejście wzdłuż, a nie w poprzek podwala Grodzkiego. Nie wiem, jak nazwać tę argumentację. Z byka spadnięciem?

    • 24 59

    • (4)

      Takie są przepisy. To jest droga łącząca dzielnice, z dużym ruchem.

      • 5 9

      • No tak ale jak zrobili 50 km/h na Grunwaldzkiej to przepisy już złe

        • 5 3

      • Co ma do tego przepis? Jak przejściem przy Bastionie Św. Elżbiety przejść przez Podwale Grodzkie? To nadużycie przepisu raczej. Najbliższe przejście Podwala Grodzkiego jest oddalone o 300 m.

        • 9 2

      • Co znaczy droga z dużym ruchem ? Bo ktoś chce mieć tranzyt przez centrum miasta ? (1)

        • 5 1

        • To nie jest centrum miasta

          Centrum miasta to Długa, Mariacka itp. To miejsce jest za murami, i ludzie mogą uważać je za centrum tylko dlatego że... jest tam droga z dużym ruchem.

          • 1 4

  • Co wolno wojewodzie to nie tobie s...

    • 22 9

  • Jest tunel i wystarczy (8)

    Co te lewaki maja we łbach , te miasto się cofa w rozwoju

    • 83 37

    • czyli korzystający z wózków inwalidzkich, (6)

      rodzice z dziećmi w wózkach, osoby z dolegliwościami stawów to lewacy??? Co ty musisz mieć we łbie...

      • 13 8

      • To nie istnieje coś takiego jak winda? (4)

        Co ty musisz mieć we łbie...

        • 7 7

        • A gdzie ty chcesz tam jeszcze windę wstawić osiołku mentalny? (1)

          • 3 4

          • Boisz się przycisków dotykać? Bo są takie na ścianie i się jedzie do góry lub na dół ;)

            • 6 2

        • Windy???? Albo nieczynne, albo zapaskudzone.

          Naprawdę trzeba mieć pusty łeb, by dawać takie rady...

          • 1 3

        • jedyna działająca winda jest w środku tunelu. Dostań się najpierw na dół będąc niepełnosprawnym.

          • 2 2

      • Siano i szlam

        • 1 0

    • Jo! Te miasto się cofa

      Może dlatego, że jego mieszkańcy mają problem z najprostszymi zasadami gramatyki i ortografii polskiej.

      • 1 2

  • Jasne - po co przejście przy dworcu w Gdańsku skoro jest przejście przy dworcu w Berlinie (2)

    Pasuje teraz ten przekaz?

    • 29 27

    • Bliżej niż 400m?

      • 1 1

    • Inaczej. Po co nam frau i fuhrer jak rządzili w Berlinie? WYsłać frau i fuhrera z Gdańska do Berlina!

      Będzie w spokój. A... dołączyć jeszcze Grzelaka. Niech płacze w Berlinie, że na początku było złe słowo Polaka do Niemca i wojna wybuchła - tak powiedzieł na Westerplatte.

      • 5 3

  • Brawo! Brawo! Brawo! Koniec wolnej amerykanki frau i fuhrera w Gdańsku!!!! (4)

    Cieszę się. Lewactwo do kibla !!!

    • 58 27

    • Ty konfederasta czy zwykły dewiant?

      • 7 4

    • Moderacja do wymiany

      • 2 1

    • Dobre :)

      • 0 2

    • Lewaki takiej piany dostały że teraz będą chciały robić pasy co 100m na złość mieszkańcom, ale to nie przejdzie! ;)

      • 2 5

  • Mam gdzieś obliczenia (7)

    Jak gdzieś potrzebna jest droga to buduje się drogę, a jak gdzieś jest potrzebne przejście to trzeba robić przejście. Może nawet być 15m obok istniejącego, jeśli ludzie tamtędy chcą przechodzić. Tutaj po pierwsze widać, że decyzja jest polityczna (wojewoda chce tylko poprzeszkadzać i pokazać jak moze nam brudzić, ma żadne pojęcie o urbanistyce i inżynierii ruchu) a po drugie Gdańsk ma żenująco niską liczbę przejść dla pieszych (i standard n-1 na skrzyżowaniach). Przejście powinno bezwzględnie powstać i piszę to jako kierowca (ale kierowca, który jeździ 50% poza naszym wspaniałym krajem)

    • 20 79

    • (1)

      Tobie pasuje co 15m, a mnie co 400m. Twoja racja jest lepsza, bo "twojsza"?

      • 4 5

      • Nie

        Ja mam rację bo zwiększanie ruchu pieszego odkorkowuje i oczyszcza miasto, a twoja racja prowadzi do degradacji i kosztuje krocie.

        • 5 6

    • a teraz poprosze o rozbudowanie pierwszej częsci zdania-jak gdzieś potrrzebna jest droga......i tu panienka Ola odwraca się plecami

      • 3 2

    • Właśnie to NIE jest decyzja polityczna, tylko zdrowy rozsądek (2)

      Decyzją polityczną jest blokowanie głównej osi miasta przejściami naziemnymi obok istniejących tuneli, i piszę to jako pieszy.

      • 7 4

      • A ty wszystkich pieszych reprezentujesz koleś ? Ja tu piszę jako kierowca, ale sam za siebie a nie (1)

        w imieniu innych kierowców i jestem za przejściem naziemnym, również po to, aby samorząd nie podwyższał podatków miejskich na utrzymywanie tuneli i kładek dla pieszych z powodu potężnej kasy idącej na ich utrzymanie.

        • 2 3

        • To jako kierowca (chociaż jesteś z Gdyni) będziesz zadowolony, że pieniądze ze Strefy Płatnego Parkowania pójdą na lepszy cel

          niż na bezsensowne przejście obok istniejącego tunelu

          • 1 0

    • Dokladnie tak

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane