• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wojewoda sprzeciwił się budowie przejścia naziemnego przy dworcu

Michał Brancewicz
18 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
W tym miejscu miasto planuje wybudować przejście naziemne, ale jego lokalizacja, zdaniem wojewody, jest niezgodna z przepisami. W tym miejscu miasto planuje wybudować przejście naziemne, ale jego lokalizacja, zdaniem wojewody, jest niezgodna z przepisami.

Wojewoda odmówił wydania zgody na budowę przejścia naziemnegoMapka przy dworcu Gdańsk Główny. Według niego powstanie ono zbyt blisko najbliższego skrzyżowania oraz innego przejścia z sygnalizacją świetlną. Miasto złożyło odwołanie do ministra rozwoju i technologii.



Zmiany na Podwalu Grodzkim, na wysokości dworca kolejowego Gdańsku Główny, miasto planuje już od kilku lat.

W ich ramach założono:
  • budowę naziemnego przejścia na wysokości ul. ElżbietańskiejMapka wraz z przejazdem rowerowym,
  • powstanie nowej sygnalizacji świetlnej,
  • wydłużenie o 25 metrów peronów tramwajowych,
  • montaż nowych wiat na przystankach tramwajowych.

Czy nowe przejścia naziemne zakorkują centrum Gdańska?

Pod koniec czerwca 2021 r. informowaliśmy, że miasto przełożyło budowę przejścia na 2022 r.

Teraz okazuje się, że i ten termin stanął właśnie pod znakiem zapytania.

Wojewoda nie zgadza się na nowe przejście dla pieszych



Wojewoda Dariusz Drelich odmówił bowiem wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej pn. "Budowa węzła integracyjnego Gdańsk Główny" (to zbiorcza nazwa dla wszystkich inwestycji w tym miejscu).

- Wojewoda pomorski wydał odmowną decyzję w odniesieniu do zgodności przyjętych w projekcie rozwiązań dotyczących warunków technicznych dla dróg publicznych w zakresie przejścia dla pieszych - wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Co 400 lub 200 m, a jest 185 m



Dlaczego wojewoda podjął taką decyzję? Zgodnie z rozporządzeniem ministra transportu i gospodarki morskiej z 2 marca 1999 r.:

Odległość przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną od skrzyżowania lub sąsiedniego przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną nie powinna być mniejsza niż 400 m (na ulicy klasy G). Przy przebudowie albo remoncie ulic klasy G dopuszcza się w uzasadnionych wypadkach zmniejszenie odległości, o których mowa, do 50 proc., czyli 200 m.

W uzasadnieniu wojewody czytamy:

(...) Odległość projektowanego przejścia dla pieszych od skrzyżowania ul. Podwale Grodzkie (droga krajowa nr 91, klasy G [wcześniej była klasy GP - dop. red.])ul. Bastion św. ElżbietyMapka (droga gminna nr 142030G, klasy D) wynosi 185 m, a odległość od istniejącego przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną zlokalizowanego na ul. Wały JagiellońskieMapka na wysokości budynku Rady Miasta Gdańska wynosi 300 m. (...)

(...) Dodatkowo pełnomocnik wyjaśnia, że lokalizację projektowanego przejścia oparto na odległości w odniesieniu do istniejącego przejścia dla pieszych wskazanego powyżej, a nie odległości od skrzyżowania z drogą gminną. (...)

(...) Pomimo tego, że przepis § 127 ust. 6 w uzasadnionych wypadkach dopuszcza zmniejszenie analizowanych odległości do 200 m dla ulicy klasy G, nie ma on zastosowania w przedmiotowej sprawie, ponieważ projekt obejmuje wykonanie przejścia dla pieszych w odległości 185 m, czyli mniejszej niż 200 m od istniejącego skrzyżowania. (...)

(...) Rozwiązania przyjęte w projekcie (...) naruszają przepis (...), a inwestor nie dostarczył odstępstwa od przepisów techniczno-budowlanych.


Pełna treść decyzji wojewody ws. przejścia przez Podwale Grodzkie

Warto również wspomnieć, że jeszcze bliżej planowanego przejścia znajduje się sygnalizacja świetlna, która powstała na skrzyżowaniu z Nowym Podwalem GrodzkimMapka, ale w uzasadnieniu wojewody ten wątek nie został poruszony.

Niezachowanie odległości 400 m urzędnicy uzasadniali:

  • zniesieniem bariery architektonicznej (konieczności korzystania z tunelu dla pieszych) - możliwość dojścia do przystanków tramwajowych i autobusowych w poziomie jezdni;
  • dobrym skomunikowaniem pieszych i rowerzystów w osi Dworzec-Stare Miasto, bardzo korzystnym pod względem oczekiwań społecznych przedłużeniem osi ul. Garncarskiej, dalej ul. Elżbietańskiej, wprost do nowego przejścia dla pieszych prowadzącego do przystanków autobusowych i tramwajowych oraz budynku dworca głównego bez konieczności pokonywania tunelu podziemnego;
  • bardzo dobrym skomunikowaniem ruchu rowerowego;
  • korzystną lokalizacją z uwagi usytuowania przejścia "od czoła" przystanków tramwajowych - układ pod względem inżynierii ruchu już mający zastosowanie na istniejących przystankach tramwajowych w Gdańsku; istniejące zejścia/wejścia do tunelu pozostają jako alternatywne dojście dla korzystających z węzła przesiadkowego;
  • pozostawieniem rezerwy w postaci długości krawędzi peronowych, która w przyszłości pozwoli na rozwój transportu zbiorowego oraz ulepszenie oferty przewozowej bez konieczności ingerencji i zmian lokalizacji przejścia dla pieszych.

- Od odmowy przysługuje inwestorowi odwołanie, które zostało wysłane za pośrednictwem wojewody pomorskiego do ministra rozwoju i technologii 4 stycznia 2022 r. Obecnie czekamy na stanowisko Ministerstwa w sprawie przesłanego przez DRMG odwołania od decyzji - informuje Zakrzacka.

Wątpliwości co do lokalizacji przejścia przy Bramie Wyżynnej



Wyjaśnienie DRMG, jak została wyliczona odległość od przejścia przy Bramie Wyżynnej do skrzyżowania z Huciskiem. Wyjaśnienie DRMG, jak została wyliczona odległość od przejścia przy Bramie Wyżynnej do skrzyżowania z Huciskiem.
Co ciekawe, podobny zarzut pojawił się w przypadku powstającego przejścia między Bramą Wyżynną a Forum Gdańsk. Sugerowano, że odległość do przejścia na Hucisku wynosić będzie ok. 180 m.

Temat został poruszony przez czytelnika w Raporcie z Trójmiasta.

- Odległość przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej do skrzyżowania z ul. Hucisko liczona jest od osi przejścia do osi skrzyżowania i wynosi 200 m. Punkt odniesienia do osi projektowanego przejścia został zdefiniowany jako punkt przecięcia osi jezdni głównej i wlotów podporządkowanych - tłumaczy Agnieszka Zakrzacka. - Dokumentacja, na podstawie której prowadzona jest przebudowa, uzyskała wymaganą decyzję wojewody pomorskiego o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.

Opinie (768) ponad 20 zablokowanych

  • A tak chwalono Gdańsk... (3)

    jeszcze kilka, kilkanaście lat temu Gdańsk właśnie za przejezdność czy najmniejszy czas stania w korkach.. no ale trzeba to było zmienić..

    • 28 9

    • (2)

      Wpier***asz się blachosmrodem do centrum - jedziesz wolno. Ludzie tak przyrośli do samochodów, że nawet nie pomyślą, że do centrum można pojechać komunikacją zbiorową.

      • 3 11

      • (1)

        Nie przeszło Ci przez myśl, że w centrum też mieszkają tysiące ludzi, którzy pracują poza miastem i muszą w tę i we w tę dojechać?

        • 6 3

        • tacy jak on nie są od myślenia, im chodzi o propagowanie antysamochodowej ideologii wszędzie. Proponuję jeszcze, aby dostawa towarów do sklepów była rowerami i rikszami. A co tam. Albo autobusem i tramwajem.

          • 2 1

  • Do wszystkich "mądrych" co popierają przejście na przejściu w centrum Gdańska (1)

    Tam codziennie przejeżdża większość linii tramwajowych oraz mnóstwo autobusów. One też muszą stawać na każdych światłach i jeszcze na swoich przystankach. Dla przykładu - po powstaniu przejścia przy Forum autobusy jadące z kierunków Stogów od Bramy Żuławskiej do Dworca PKP będą mijać... 7 świateł!!! A dojdzie jeszcze ósme przy Żabim Kruku za jakiś czas. To jest ta wasza promocja komunikacji miejskiej? Autobusy i tramwaje, które 3 km pokonują w 15 minut?

    • 31 9

    • Co mądralo ? To centrum miasta, a nie pipidówa że jest tyle świateł. A to, że autobusy jadą dłużej,

      to grunt aby ludzie z buta nie chodzili.

      • 1 12

  • Galeria Bałtycka - ~Jesionowa (wysepka)

    • 0 5

  • Galeria Bałtycka - ~Jesionowa (wysepka).

    tam jest 160 metrów.

    czy tam się stało coś złego?

    • 5 8

  • brawo Wojewoda (3)

    czas najwyzszy zatrzymac te grupke szalencow

    • 32 10

    • Lepiej późno niż wcale!

      • 2 2

    • Wojewoda z PiSu odejdzie. Zobaczymy mądralo co wtedy nastąpi. (1)

      • 1 6

      • katastrofa na wielką skalę POstąpi!

        • 1 1

  • Przechodzenie

    Jak dla mnie bez różnicy, nie bede biegł jak głupi tunelem na około z przystanku tramwajowego. Nie chcą przejscia, to bede przechodził jak do tej pory, na balustrade i dzida na przystanek na 200. ;)

    • 4 16

  • Co za ankueta z d. (1)

    Jak byś nie odpowiedział będzie za budową przejścia. My mieszkańcy jesteśmy na NIE.

    • 13 8

    • Większość zawsze była przeciwko marnotrawieniu miejskich pieniędzy!

      • 2 4

  • Brawo, brawo Panie Wojewodo (3)

    nareszcie ktoś się tej lewackiej rewolucji przeciwstawił.
    Ja rozumiem, są osoby kalekie, no bo są. Maja potrzebę przejścia przez jezdnie, no bo mają. Ale nie można dla 20000 ludzi zmieniać korzystną architekturę, bo 10 osób nie będzie mogło w tym miejscu bez problemów przejść (bariera architektoniczna). To tak nie idzie.

    • 25 12

    • Pójście na rękę pieszym lewactwem ? Puknij się w łeb żałosny człowieku. (2)

      • 3 6

      • a ty wracaj do swojej Hondy i przestań trollować (1)

        • 1 1

        • Niech wraca do Inowrocławia na farmę trolli.

          • 1 1

  • Rozsądek (48)

    Popieram wojewodę chociaż pis to nie moja bajka. Jest przecież przejście podziemne. Ewentualnie aby ułatwić ruch rowerom można zrobić przejście przy błędniku ale tam już są światła.

    • 633 155

    • przy Błędniku jest tunel dla pieszych możliwy do wykorzystania przez rowerzystów.

      Chodzi o skrócenie drogi do ulicy Elżbietańskiej i dalej Garncarską do Szerokiej i Długiej

      • 10 15

    • Wow, kierowcy żeby tylko miasto wyglądało jak autostrada poprą nawet PiS (10)

      Co za hipokryzja.

      • 32 70

      • (4)

        odezwał się hipokryta

        • 32 11

        • Chyba nie znasz znaczenia tego słowa, dziecko (1)

          • 9 13

          • a ty nie znasz go na pewno dziadku z demencją

            jesteś hipokrytą bo nawet gdyby PiS zrobiło coś dobrego to byś to negował. Żeby nie było, PiS to nie moja bajka, ale przejście w tym miejscu to głupota do kwadratu.

            • 5 2

        • hipokryta zarzuca hipokryzję (1)

          Dobre

          • 1 2

          • jest dokładnie na odwrót

            wystarczy pomyśleć, opozycjo totalna jesteś tak samo durna jak ten cały PIS i PO razem wzięci

            • 0 0

      • A ty nie słuchasz nawet co PiS mówi tylko od razu krytykujesz. Brawo.

        • 20 2

      • to się nazywa zdrowy rozsądek, którego widzę brak tobie a co najgorsze władzom Gdańska

        • 18 6

      • Wojewoda z PiSu, przejście potrzebne!

        Gdyby wojewoda był z PO, przejście nie potrzebne!

        • 5 4

      • Przejście obok tunelu to cofanie się w rozwoju

        taki tunel jest również miarą rozwoju miasta, bo nie krzyżuje ciągów komunikacyjnych, właśnie po to go wybudowano by wszystkim ułatwić życie. To jest duże miasto a nie jakaś pipidówka.

        • 6 2

      • Kierowcy poprą każdego kto ma rozsądną propozycje

        Przynależność partyjna powinna być rozpatrywana na ostatnim miejscu.

        • 5 1

    • (11)

      może, żeby już piesi nie musieli w ogóle chodzić to chodniki ruchome im zrobić

      • 35 9

      • Hahaha (7)

        A kierowcom, co sapią po przejściu 3 metrów, żeby nie musieli już nawet wysiadać z bolidów, montować sedesy pod fotelem?

        • 12 22

        • Będziesz stary to zobaczymy jak będziesz sapał na swoim nędznym rowerku w deszczu. (2)

          • 20 10

          • Mój "rowerek" jest mniej nędzny niz twoje padło z TDi (1)

            • 4 14

            • twój rowerek z Decathlonu kosztuje tyle co używana opona do mojego auta

              • 4 2

        • ale ty głupi jesteś, masz wybudowany tunel czyli świetne rozwiązanie urbanistyczne (3)

          zrobione po to by nie krzyżować ciągów komunikacyjnych i ty chcesz to zniszczyć? To jest cofanie się w rozwoju.

          • 3 2

          • Przeczytałeś gdzieś o "krzyżowaniu ciągów" i teraz musisz umieszczać to świetnie brzmiące hasełko w kazdym komentarzu... (1)

            • 0 4

            • staram się odpisać każdemu idiocie, może w ten sposób zmienię świat

              ale zapraszam do merytorycznej dyskusji bo nie odniosłeś się do kontekstu

              • 2 0

          • Świetne może było te 70 lat temu, gdy wydawało się, że miasta buduje się dla samochodów. Otóż dzisiaj, uważa się że miasta buduje się dla ludzi, a w miastach dla ludzi poruszamy się piechotą, komunikacją zbiorową, rowerem lub taksówkami.

            • 0 0

      • (2)

        dokładnie, święte kro..y

        • 5 1

        • święte k...y to rozpasani rowerzyści co drą p...ę na każdym przejeździe bo wydaje im się, że nie muszą liczyć się z przepisami (1)

          Zasuwają po chodnikach niezgodnie z kierunkiem jazdy pasa, czyli pod prąd. Nie nakładają odblasków na odzież, mimo że o 6 rano jest ciemno. Wjeżdżają na przejazdy na pełnym gazie bez zorientowania się w sytuacji na skrzyżowaniu.

          Tak, Gdańsk powinien być mniej rowerowy, bo rowerzyści w tym mieście na to nie zasługują.

          • 5 4

          • dokładnie, powinny być znacznie surowsze mandaty dla rowerzystów łamiących przepisy. Ostatnio jeden aparat jechał rowerem po S8 (ekspresówce!) gdzie w ogóle jazda rowerem jest zabroniona. W dodatku był pijany, miał 2,5 promila alkoholu. Dostał porządny mandat - 2500 złotych. Jakby tak więcej rowerzystów karano podobnymi mandatami, to by się skończyła patologia rowerowa i zaczęliby jeździć wyłącznie odpowiedzialni rowerzyści.

            • 1 0

    • (2)

      Rozsądek? Poczekaj, aż będziesz miał problemy z poruszaniem się albo naprawdę ciężki bagaż.

      • 13 21

      • (1)

        normalnie dramat ha ha kilka metrów w tą czy tą

        • 2 10

        • normalnie dramat ha ha kilka minut w tą czy tą

          • 6 4

    • Tylko jak oni to liczą (1)

      Przejście przy dworcu liczą od przejścia i jest za blisko, a przejście przy bramie wyżynnej już od środka skrzyżowania i jest ok. Druga sprawa zwęzili tam drogę, a samochodów nie ubędzie. Zamiast zwęzić zejście do tunelu z którego będzie korzystać dużo mniej osób.

      • 2 6

      • Samochodów ubędzie.

        Już niebawem wejdzie ustawa o opłatach za wjazd samochodem do miasta. Będzie dużo mniejszy ruch aut.

        • 0 0

    • To teraz usiądź na wózku i spróbuj ten tunel pokonać (15)

      • 11 14

      • Przecież windy są (11)

        • 11 8

        • NIe "windy są", tylko tak jak napisał- wsiądź na wózek i spróbuj pokonać tunel! (10)

          Najlepiej tak ze 4 razy dziennie.

          • 7 5

          • No (4)

            Wsiądziesz i wjeżdżasz do windy wtf

            • 2 4

            • Nie opwiadaj mi po co są windy, tylko spróbuj jak skię cudnie z nich korzysta (3)

              • 3 2

              • To zburzmy wszystkie bloki mieszkalne i domy piętrowe, bo kilka procent społeczeństwa jest niepełnosprawne (1)

                i przez to reszta nie może mieszkać wyżej niż na parterze.

                • 2 1

              • Grunt to odpowiednio absurdalna odpowiedź...

                • 0 0

              • a co ty myślisz że z windy nigdy nie korzystałem?

                normalnie się z nich korzysta

                • 1 1

          • no i co że pokonasz tunel... na wózku (2)

            jak się na peron wózkiem nie dostaniesz
            to po kiego wała masz tym wózkiem tam jechać?

            • 2 2

            • Na głównym dworcu gdańskim kabinową windą

              bezproblemowo z tunelu wyjechać można na wózku i z ciężkim bagażem na każdy peron, zanim się napisze nie prawdę radzę najpierw sprawdzić stan faktyczny.

              • 0 0

            • Dostaniesz

              Po to teraz robią remont

              • 0 0

          • Lepiej postawic przy wejsciach do tunelu po dwoch osilkow, niech wnosza i znosza.

            I z kazdej mozliwej perspektywy bedzie to rozwiazanie lepsze. Z kazdej.

            • 1 1

          • Jeżeli będą właściwe kabinowe windy

            takie jak na nowych dworcach, którymi z bagażami często się przemieszczam w emeryckim wieku, to nie będzie tematu typu: wsiądź na wózek i spróbuj pokonać tunel, apeluję o rozważne i merytoryczne podejście do sprawy

            • 1 0

      • widze ze jestes wyznawca darwinizmu spolecznego

        I niepelnosprawnych chcesz wypuscic na jezdnie...

        • 4 5

      • Ciekawe jak niepełnosprawni dostają się do metro?

        Wynieść metro z podziemi, bo niepełnosprawni mają ciężko....

        • 7 3

      • W trosce o niepełnosprawnych

        Powinny być przy każdym tunelu zainstalowane windy kabinowe jak na dworcach celem dostania się na poszczególne perony, a nie jakieś pseudo mechaniczno elektryczne podnośniki na stałe zamknięte i niedostępne od zaraz.

        • 1 0

    • Dobrze, że nie poszli dalej,

      bo od dworca do lotu deptak mogliby sobie wymyślić i przejścia naziemne co kawałek nie byłyby potrzebne.

      • 6 0

    • Na przejściu samochód może potrącić osoby.

      W tunelu jest to raczej nie możliwe. Ale kilku i**otów uważa inaczej. Chyba mają pancerną folią głowy owinięte.

      • 3 0

    • Właściwe myślący wojewoda

      Dobrze ze rządzi ta opcja, w innym wypadku p. Dulkiewicz z poparciem rządu Tuska dla kilkunastu rowerów i leniwych pieszych którym nie chce się przejść kilkanaście metrów dalej do przejścia dla pieszych lub tunelu zrobiliby przejścia co 100 m a może i bliżej w tym gdańskim newralgicznym komunikacyjnie miejscu który byłby całkowicie zakorkowany od rana do nocy. Wiem co piszę ponieważ kilkakrotnie dziennie przechodzę tą trasą, mam ukończone 70 lat i nie muszę mieć kolejnego przejścia celem realizacji absurdu.

      • 1 0

  • (5)

    Po co były budowane przejścia podziemne czy jeszcze za małe korki w centrum miasta?

    • 19 9

    • nie po co ale dlaczego (1)

      projektantom z lat 60-tych ubiegłego wieku wydawało się, że poprawiając przepustowość dla aut korki się nie pojawią a tu zonk: nie przewidzieli, że nadmiar samochodów może doprowadzić do zapaści centrum miasta, które powinno być projektowane z myślą przede wszystkim o ludziach, a nie pojazdach. W tym rejonie miasta dużo więcej osób porusza się pieszo i komunikacją zbiorową niż terenochłonnymi pojazdami, których liczba powinna ulegać stopniowej redukcji, tak jak w Nowym Jorku, Paryżu, Mediolanie, Berlinie i Londynie.

      • 4 4

      • Piękne słowa to kiedy komunikacja w Gdańsku będzie taka jak w tych wymienionych miastach. Wizje macie piękne ale nie ma kasy na to, za to bardzo szybko potraficie przechwycić pomysły bez kosztowe a najlepiej takie które można zrealizować za pomocą pędzla i farby. Chciałbym się za to dowiedzieć co miasto robi dla mieszkańców w obszarze centrum? Bo narazie widzę cały centrum się wyludnia na rzecz takich inwestycji jak Forum czy krótkoterminowy wynajem.

        • 2 0

    • Tak, trzeba by jeszcze wydać na jakieś widzimisię :P

      • 0 0

    • Lewactwo uważa PO swojemu. Logiki tu brak.

      • 2 2

    • mamy już 21 wiek.

      samochody traktuje się za szkodniki obecnie.

      • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane