• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wojewoda sprzeciwił się budowie przejścia naziemnego przy dworcu

Michał Brancewicz
18 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
W tym miejscu miasto planuje wybudować przejście naziemne, ale jego lokalizacja, zdaniem wojewody, jest niezgodna z przepisami. W tym miejscu miasto planuje wybudować przejście naziemne, ale jego lokalizacja, zdaniem wojewody, jest niezgodna z przepisami.

Wojewoda odmówił wydania zgody na budowę przejścia naziemnegoMapka przy dworcu Gdańsk Główny. Według niego powstanie ono zbyt blisko najbliższego skrzyżowania oraz innego przejścia z sygnalizacją świetlną. Miasto złożyło odwołanie do ministra rozwoju i technologii.



Zmiany na Podwalu Grodzkim, na wysokości dworca kolejowego Gdańsku Główny, miasto planuje już od kilku lat.

W ich ramach założono:
  • budowę naziemnego przejścia na wysokości ul. ElżbietańskiejMapka wraz z przejazdem rowerowym,
  • powstanie nowej sygnalizacji świetlnej,
  • wydłużenie o 25 metrów peronów tramwajowych,
  • montaż nowych wiat na przystankach tramwajowych.

Czy nowe przejścia naziemne zakorkują centrum Gdańska?

Pod koniec czerwca 2021 r. informowaliśmy, że miasto przełożyło budowę przejścia na 2022 r.

Teraz okazuje się, że i ten termin stanął właśnie pod znakiem zapytania.

Wojewoda nie zgadza się na nowe przejście dla pieszych



Wojewoda Dariusz Drelich odmówił bowiem wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej pn. "Budowa węzła integracyjnego Gdańsk Główny" (to zbiorcza nazwa dla wszystkich inwestycji w tym miejscu).

- Wojewoda pomorski wydał odmowną decyzję w odniesieniu do zgodności przyjętych w projekcie rozwiązań dotyczących warunków technicznych dla dróg publicznych w zakresie przejścia dla pieszych - wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Co 400 lub 200 m, a jest 185 m



Dlaczego wojewoda podjął taką decyzję? Zgodnie z rozporządzeniem ministra transportu i gospodarki morskiej z 2 marca 1999 r.:

Odległość przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną od skrzyżowania lub sąsiedniego przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną nie powinna być mniejsza niż 400 m (na ulicy klasy G). Przy przebudowie albo remoncie ulic klasy G dopuszcza się w uzasadnionych wypadkach zmniejszenie odległości, o których mowa, do 50 proc., czyli 200 m.

W uzasadnieniu wojewody czytamy:

(...) Odległość projektowanego przejścia dla pieszych od skrzyżowania ul. Podwale Grodzkie (droga krajowa nr 91, klasy G [wcześniej była klasy GP - dop. red.])ul. Bastion św. ElżbietyMapka (droga gminna nr 142030G, klasy D) wynosi 185 m, a odległość od istniejącego przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną zlokalizowanego na ul. Wały JagiellońskieMapka na wysokości budynku Rady Miasta Gdańska wynosi 300 m. (...)

(...) Dodatkowo pełnomocnik wyjaśnia, że lokalizację projektowanego przejścia oparto na odległości w odniesieniu do istniejącego przejścia dla pieszych wskazanego powyżej, a nie odległości od skrzyżowania z drogą gminną. (...)

(...) Pomimo tego, że przepis § 127 ust. 6 w uzasadnionych wypadkach dopuszcza zmniejszenie analizowanych odległości do 200 m dla ulicy klasy G, nie ma on zastosowania w przedmiotowej sprawie, ponieważ projekt obejmuje wykonanie przejścia dla pieszych w odległości 185 m, czyli mniejszej niż 200 m od istniejącego skrzyżowania. (...)

(...) Rozwiązania przyjęte w projekcie (...) naruszają przepis (...), a inwestor nie dostarczył odstępstwa od przepisów techniczno-budowlanych.


Pełna treść decyzji wojewody ws. przejścia przez Podwale Grodzkie

Warto również wspomnieć, że jeszcze bliżej planowanego przejścia znajduje się sygnalizacja świetlna, która powstała na skrzyżowaniu z Nowym Podwalem GrodzkimMapka, ale w uzasadnieniu wojewody ten wątek nie został poruszony.

Niezachowanie odległości 400 m urzędnicy uzasadniali:

  • zniesieniem bariery architektonicznej (konieczności korzystania z tunelu dla pieszych) - możliwość dojścia do przystanków tramwajowych i autobusowych w poziomie jezdni;
  • dobrym skomunikowaniem pieszych i rowerzystów w osi Dworzec-Stare Miasto, bardzo korzystnym pod względem oczekiwań społecznych przedłużeniem osi ul. Garncarskiej, dalej ul. Elżbietańskiej, wprost do nowego przejścia dla pieszych prowadzącego do przystanków autobusowych i tramwajowych oraz budynku dworca głównego bez konieczności pokonywania tunelu podziemnego;
  • bardzo dobrym skomunikowaniem ruchu rowerowego;
  • korzystną lokalizacją z uwagi usytuowania przejścia "od czoła" przystanków tramwajowych - układ pod względem inżynierii ruchu już mający zastosowanie na istniejących przystankach tramwajowych w Gdańsku; istniejące zejścia/wejścia do tunelu pozostają jako alternatywne dojście dla korzystających z węzła przesiadkowego;
  • pozostawieniem rezerwy w postaci długości krawędzi peronowych, która w przyszłości pozwoli na rozwój transportu zbiorowego oraz ulepszenie oferty przewozowej bez konieczności ingerencji i zmian lokalizacji przejścia dla pieszych.

- Od odmowy przysługuje inwestorowi odwołanie, które zostało wysłane za pośrednictwem wojewody pomorskiego do ministra rozwoju i technologii 4 stycznia 2022 r. Obecnie czekamy na stanowisko Ministerstwa w sprawie przesłanego przez DRMG odwołania od decyzji - informuje Zakrzacka.

Wątpliwości co do lokalizacji przejścia przy Bramie Wyżynnej



Wyjaśnienie DRMG, jak została wyliczona odległość od przejścia przy Bramie Wyżynnej do skrzyżowania z Huciskiem. Wyjaśnienie DRMG, jak została wyliczona odległość od przejścia przy Bramie Wyżynnej do skrzyżowania z Huciskiem.
Co ciekawe, podobny zarzut pojawił się w przypadku powstającego przejścia między Bramą Wyżynną a Forum Gdańsk. Sugerowano, że odległość do przejścia na Hucisku wynosić będzie ok. 180 m.

Temat został poruszony przez czytelnika w Raporcie z Trójmiasta.

- Odległość przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej do skrzyżowania z ul. Hucisko liczona jest od osi przejścia do osi skrzyżowania i wynosi 200 m. Punkt odniesienia do osi projektowanego przejścia został zdefiniowany jako punkt przecięcia osi jezdni głównej i wlotów podporządkowanych - tłumaczy Agnieszka Zakrzacka. - Dokumentacja, na podstawie której prowadzona jest przebudowa, uzyskała wymaganą decyzję wojewody pomorskiego o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.

Opinie (768) ponad 20 zablokowanych

  • Gdzie ekologia? ,jak najmniej korków. (1)

    Prtzez lata udrażniano ruch w mieście właśnie przy pomocy przejść podziemnych.Bezkolizyjnych i bezpiecznych.Miasto na usługach deweloperów.Rozwija się nieregularnie.Dzielnice coraz dalej od szkół,urzęów,szpitali i miejsc rozrywkowych.Dlatego samochodów coraz więcej.Płacimy podatki od samochodów,mandaty ale też opłacamy parkometry.Miasto na kierowcach zbija fortunę.Trzeba tak kierować ruchem ,aby był on w miarę płynny.Każde przejście to dodatkowe minuty w korkach i także dodatkowe paliwo spalane przez silniki.Cierpi więc także powietrze i ekologia.Każde podziemne przejście to bezpieczeństwo i bardziej drożny ruch,mniej korków. Sztab Dulkiewicz chyba robi ludziom na złość.Brawo Pan Wojewoda.

    • 39 12

    • Bzdury piszesz. Co przejścia robią na skrzyżowaniach, skoro i tak z boku muszą samochody

      wyjechać ?

      Codziennie jadę przez nowe przejście na Śląskiej w Gdyni (x4 na dzień) i jeżdżę czasowo tak samo jak wtedy, gdy tego przejścia nie było. Bowiem zielone światło dla pieszych jest skorelowane z zielonym dla wyjeżdżających kierowców z Nowogrodzkiej (lewoskręt) i Podolskiej (prawoskręt).

      Więc czym ty się popisujesz ?

      • 2 5

  • (6)

    No i tu mamy dowód na łamanie prawa przez DRMG w kontekście budowy przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej. Panie Wojewodo ma pan jeszcze czas na działanie i anulowanie zgody na jego budowę gdyż wprowadzono pana świadomie w błąd. Podali panu odległość od osi skrzyżowania gdy przejście naziemne jest ponad 20 metrów bliżej a realna odległość wynosi ok 180m. Czas działać a osoby manipulujące przepisami prawa rozpatrzyć bo za ich działanie zapłacimy my wszyscy mieszkający w Gdańsku.

    • 38 10

    • Co za bzdury (1)

      • 4 4

      • Bzdury? a to oznacza że masz problem z oczyma czy problem ze zrozumieniem otaczającej cię rzeczywistości? Gdzie jest przejście z sygnalizacją świetlną? biegnie w miejscu gdzie wyznaczono to na mapie czy 20 m w stronę do forum? no tak trzeba bronić tego co bezzasadne byleby kasę zarobił króliczek.

        • 2 1

    • Jakim prawem w moim imieniu się wypowiadasz ? Daruj to sobie. (3)

      • 1 5

      • W jakim "twoim imieniu"? Przecież sam napisałeś że mieszkasz w Gdyni. (2)

        • 3 1

        • (1)

          To opłacany przez PO troll z Inowrocławia.

          • 2 1

          • Wcześniej znany jako "WJ - kierowca Hondy"

            • 0 0

  • Ciekawe czy przystanek o tak dużych potokach pasażerskich wogole spełnia wymogi bezpieczeństwa. (1)

    To raz, dwa że ta autostrada w centrum miasta i tak jest zakorkowana bo... bo to centrum miasta. Choćby miała po tysiąc pasów to będzie się kończyć skrzyżowaniem a nie bezkolizyjnym węzłem.
    No i cała idea przesiadki z tramwaju na autobus nie ma w tym miejscu żadnego sensu bo dojście z początku peronu (który ma być jeszcze przedłużony) do wąskiego wejścia do tunelu (miejsca na windę nie ma) przejście tunelem, po czym wyjście i dojście na przystanek linii jadących w kierunku Oruni czy Pruszcza zajmuje tyle czasu że za Chiny to nie będzie działać.

    • 7 6

    • Jaka autostrada?

      • 0 1

  • Wreszcie ktoś widzi że te przejścia są bez sensu!

    Brawo!

    • 39 9

  • Dobrze, że ktoś się przygląda bardziej całościowo. Przejścia powinny tworzyć system.

    Miasto tylko potrafi coś punktowo dostawić. A tu chodzi o odległości, koordynację świateł.

    • 22 8

  • A może odwrotnie? (2)

    Przejeżdżając przez, czy odwiedzając np Monachium czy Berlin można zauważyć ciekawsze rozwiązania. Tam wpuszcza się przelotowe części drogi poniżej poziomu gruntu, w coś w rodzaju tuneli, wypuszczając na poziom zero ruch pieszy, rowerowy i lokalny ruch samochodowy. Widać to na satelitarnych mapach googla jak ktoś chce zobaczyć o co chodzi. To jest dużo lepsze ale i drogie rozwiązanie. Unikamy jednak i**otyzmów w postaci przejść dla piszych równocześnie na poziomie zero i pod ziemią, zakorkowanego przejazdu dla samochodów itd.

    • 23 4

    • pod huciskiem plynie rzeka geniuszu (1)

      od budownictwa drogowego

      • 2 1

      • No i co z tego koleś. Oslo ma tunele blisko obok Oslofjordu. Od czego są hydro inżynierowie ?

        • 0 2

  • Brawo Panie Wojewodo. Niech jeszcze udroznia ruch na Piramowicza. Trochę normalności.

    • 23 6

  • (1)

    w ramach wojenki z platformiarzami wojewoda postanowił powalczyć i z gdańszczanami
    a co tam że centrum rozjeżdżane przez auta
    a co tam że piesi snują się po tunelach
    a co tam że owe tunele od chyba 2012 są w "remoncie" i nikt nie wie jak tam chodzić
    grunt że można wykazać się przed partią choćby za pomocą uderzenia we własny elektorat

    • 8 37

    • Jedyny prawdziwy wątek to remonty od 2012 r. To prawda! A ile kasy pochłonęły?

      • 1 2

  • Zawsze jestem pieszym. Kierowcą czasami. (3)

    • 14 5

    • Dlatego zawsze możesz iść tunelem, a przejściem naziemnym tylko czasami, gdy zielone światło ci na to pozwoli. (2)

      • 3 5

      • Takim łaskawcą jesteś dla pieszych ? Windy psują się, niech kaleka zatem zapierd...la po schodach (1)

        przez obszcz*ny tunel ?

        • 2 4

        • to już spytaj czemu Ola i PKP nie sprząta

          • 0 0

  • Wreszcie!

    wreszcie ktoś się znalazł rozsądnie myślący w tym wielkim miejskim bajzlu! Brawa za rozsądną decyzję!

    • 27 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane