• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Województwo szuka przewoźnika kolejowego

Maciej Naskręt
2 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Na razie rewolucji w kursowaniu pociągów po linii PKM nie będzie. Na razie rewolucji w kursowaniu pociągów po linii PKM nie będzie.

W grudniu kończy się umowa na przewozy kolejowe pasażerów na liniach aglomeracyjnych, w tym PKM, a także na szlakach regionalnych na Pomorzu. Dlatego samorząd województwa szuka przewoźników na kolejny rok. Nie ma się co oszukiwać: na wejście nowego przewoźnika nie ma szans.



Którego z przewoźników regionalnych oceniasz najwyżej?

Władze samorządu województwa pomorskiego ogłosiły przetarg na przewóz pasażerów kolejami na Pomorzu.

- Istotnych dla pasażera zmian nie ma. Opieramy się na dotychczasowej umowie przewozowej - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.
Zamówienie podzielone zostało na dwie części: aglomeracyjne i regionalne.

Pierwsza część obejmuje przewozy na terenie aglomeracji, które dodatkowo podzielono na podzadania.

  1. Pierwsze obejmuje linie Gdańsk - Gdańsk Port Lotniczy - Gdańsk Osowa / Gdynia, Kościerzyna / Kartuzy - Gdańsk Port Lotniczy - Gdańsk oraz Kościerzyna-Gdynia.
  2. Drugie podzadanie to linia Lębork - Wejherowo - Gdynia Główna - Gdańsk Śródmieście.


Na obsługę tych tras samorząd chce wydać 50 mln zł netto.

Druga część obejmuje trasy regionalne Gdynia - Słupsk/Ustka, Gdynia - Hel, Gdynia - Tczew - Smętowo Gr. - granica województwa - Laskowice Pom. / Bydgoszcz Gł., a także Gdynia - Malbork - Elbląg / Olsztyn.

Szacunkowa wartość zamówienia w tym przypadku to 36 mln zł netto.

Termin składania ofert mija 16 października. O wyborze w obu przypadkach zadecydują cena w 60 proc., termin płatności rat rekompensaty w 10 proc., a także honorowanie biletów okresowych na wspólnym odcinku Gdańsk Główny - Gdynia Chylonia (30 proc.).

W ramach udzielonego zamówienia wykonawca otrzyma w dzierżawie od województwa łącznie 45 składów. W ramach udzielonego zamówienia wykonawca otrzyma w dzierżawie od województwa łącznie 45 składów.
Raczej bez szans na duże zmiany przewoźników

Umowa na przewozy ma zacząć obowiązywać w połowie grudnia, kiedy to wejdzie w życie nowy rozkład jazdy pociągów. Krótki czas na składanie ofert eliminuje potencjalnych przewoźników spoza Pomorza.

Częściami zamówienia z pewnością podzielą się Przewozy Regionalne i SKM Trójmiasto. Obecnie część aglomeracyjną obsługuje SKM-ka, natomiast linie regionalne trafiły do konsorcjum spółek SKM i Przewozy Regionalne.

Dlaczego umowa będzie tylko na rok?

Zamówienie na przewozy przewiduje kontrakt na jeden rok. Takie rozwiązanie jest często krytykowane przez samych przewoźników. Brak pewności wykonywania przewozów przez dłuższy czas sprawia, że przewoźnicy nie chcą inwestować w infrastrukturę dla pasażerów, np. biletomaty.

Dlaczego kolejny raz przewoźnicy mogą liczyć tylko na roczny kontrakt?

- Chcemy doprowadzić do sytuacji, gdzie przetarg na przewozy będzie organizowany raz na kilka lat dla całego rynku przewozów na Pomorzu. Można będzie tak zrobić dopiero w 2020 r., kiedy zakończy się wieloletnia umowa na przewozy w regionie podpisana z Przewozami Regionalnymi w 2015 r. - wyjaśnia Ryszard Świlski.

Miejsca

Opinie (164) 4 zablokowane

  • Byle nie SKM, niech sobie tymi kiblami jeżdżą od Gdyni do Wejherowa.

    • 13 0

  • Wpuścić Czechów zamiast SKM

    Okaże się, że się da, będzie szybciej, punktualniej, nowocześniej i taniej. Zamiast pompować kasę w niewydolne molochy postsocjalistyczne, pozwolić biznesmenom na działanie. Jak to jest, że PKS zdycha, a Polski Bus ma lepszy tabor i niższe ceny? Da się? Da się.

    • 16 4

  • Drezyny dla Starogardu Gdańskiego

    Z Starogardu Gdańskiego będą jeździć drezyny z nowej Włoszczowej. Więc przewoźnik nie jest potrzebny.

    • 4 0

  • (3)

    Jednym z wymagań w przetargu powinno być, że cały tabor na te trasy wyprodukowany został w 21 wieku. Dość już złomówz lat 70tych

    • 13 0

    • Tabor powinien zapewnic Urzad Marszalkowaki lub godnie powinien zaplacic przewoznikowi.
      Obecnie UM udaje ze placi a PR udaje ze jezdzi.

      • 3 3

    • (1)

      No niby tak piwinno być , ale z umową na rok ... ?

      • 3 1

      • wybor marszalka i jego ludzi. umowa na rok...to i kompletny brak inwestycji. czasem ktos pozamiata 50 letnie jednostki

        • 2 1

  • No i kolejny rok!!!! Masakra!!

    No i kolejny rok będziemy raczeni pięknymi wywodami Zarządu SKM lub jej Rzecznika Prasowego, że tabor to nie ich (bo dzierżawiony od Województwa), tory też nie ich (bo PKP), Dworzec we Wrzeszczu z którego startuje PKM też nie ich itd. itd itd.
    Krótko mówić kolejny rok tego szajsu (zwłaszcza dla rowerzystów), bezładu organizacyjnego, bałaganu itp.-ale ważne za Zarządy, Rady Nadzorcze itp, swoją zarobią!!!!

    • 12 3

  • co tu duzo pisac. bez zmiany ludzi z urzedu marszlakowakiego ta kolej nasal bedzie w stanie agonalnym.

    • 5 3

  • zobaczcie jak smieja sie z Marszlaka na portalu rynek-kolejowy.pl
    jednak UM wykoczy przewozy regionalne.

    • 4 3

  • Db -bardzo dobry przewoźnik! !!!!

    • 6 3

  • Zróbcie coś z tą SKM, bo,dluzej tak sie juz nie da

    • 10 5

  • Zróbcie coś z tą SKM, bo,dluzej tak sie juz nie da (1)

    • 7 0

    • pukaj do marszalka dlaczego nir powolal swojej kolei aglomeracyjnej i regionalnej.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane