• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Województwo szuka przewoźnika kolejowego

Maciej Naskręt
2 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Na razie rewolucji w kursowaniu pociągów po linii PKM nie będzie. Na razie rewolucji w kursowaniu pociągów po linii PKM nie będzie.

W grudniu kończy się umowa na przewozy kolejowe pasażerów na liniach aglomeracyjnych, w tym PKM, a także na szlakach regionalnych na Pomorzu. Dlatego samorząd województwa szuka przewoźników na kolejny rok. Nie ma się co oszukiwać: na wejście nowego przewoźnika nie ma szans.



Którego z przewoźników regionalnych oceniasz najwyżej?

Władze samorządu województwa pomorskiego ogłosiły przetarg na przewóz pasażerów kolejami na Pomorzu.

- Istotnych dla pasażera zmian nie ma. Opieramy się na dotychczasowej umowie przewozowej - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.
Zamówienie podzielone zostało na dwie części: aglomeracyjne i regionalne.

Pierwsza część obejmuje przewozy na terenie aglomeracji, które dodatkowo podzielono na podzadania.

  1. Pierwsze obejmuje linie Gdańsk - Gdańsk Port Lotniczy - Gdańsk Osowa / Gdynia, Kościerzyna / Kartuzy - Gdańsk Port Lotniczy - Gdańsk oraz Kościerzyna-Gdynia.
  2. Drugie podzadanie to linia Lębork - Wejherowo - Gdynia Główna - Gdańsk Śródmieście.


Na obsługę tych tras samorząd chce wydać 50 mln zł netto.

Druga część obejmuje trasy regionalne Gdynia - Słupsk/Ustka, Gdynia - Hel, Gdynia - Tczew - Smętowo Gr. - granica województwa - Laskowice Pom. / Bydgoszcz Gł., a także Gdynia - Malbork - Elbląg / Olsztyn.

Szacunkowa wartość zamówienia w tym przypadku to 36 mln zł netto.

Termin składania ofert mija 16 października. O wyborze w obu przypadkach zadecydują cena w 60 proc., termin płatności rat rekompensaty w 10 proc., a także honorowanie biletów okresowych na wspólnym odcinku Gdańsk Główny - Gdynia Chylonia (30 proc.).

W ramach udzielonego zamówienia wykonawca otrzyma w dzierżawie od województwa łącznie 45 składów. W ramach udzielonego zamówienia wykonawca otrzyma w dzierżawie od województwa łącznie 45 składów.
Raczej bez szans na duże zmiany przewoźników

Umowa na przewozy ma zacząć obowiązywać w połowie grudnia, kiedy to wejdzie w życie nowy rozkład jazdy pociągów. Krótki czas na składanie ofert eliminuje potencjalnych przewoźników spoza Pomorza.

Częściami zamówienia z pewnością podzielą się Przewozy Regionalne i SKM Trójmiasto. Obecnie część aglomeracyjną obsługuje SKM-ka, natomiast linie regionalne trafiły do konsorcjum spółek SKM i Przewozy Regionalne.

Dlaczego umowa będzie tylko na rok?

Zamówienie na przewozy przewiduje kontrakt na jeden rok. Takie rozwiązanie jest często krytykowane przez samych przewoźników. Brak pewności wykonywania przewozów przez dłuższy czas sprawia, że przewoźnicy nie chcą inwestować w infrastrukturę dla pasażerów, np. biletomaty.

Dlaczego kolejny raz przewoźnicy mogą liczyć tylko na roczny kontrakt?

- Chcemy doprowadzić do sytuacji, gdzie przetarg na przewozy będzie organizowany raz na kilka lat dla całego rynku przewozów na Pomorzu. Można będzie tak zrobić dopiero w 2020 r., kiedy zakończy się wieloletnia umowa na przewozy w regionie podpisana z Przewozami Regionalnymi w 2015 r. - wyjaśnia Ryszard Świlski.

Miejsca

Opinie (164) 4 zablokowane

  • (1)

    Nie podpiszemy umowy na kilka lat, bo za kilka lat kończy sie obecna umowa.

    Typowa ladacznica z logiki, ale swoją drogą ciężko dziennikarzowi dopytać?

    • 5 1

    • to klamstwo. jaka to umowa byla na tyle lat?
      jak co rok podpisywana jest nowa umowa z PR

      • 2 0

  • (1)

    Chetnie podpisze sie pod petycja do odpiwiedniego ministra za likwidacja PKP SKM. Dosc juz tego skansenu w trojmiescie

    • 7 3

    • Ten skansen ma wyrwmontowane jednoski. stare bo stare ale wyremontowane za krocie.
      Byl wybor...unia kase dala... albo nowe albo remont...skmka wybrala remont.

      • 1 1

  • Masakra (2)

    Zakup biletu w automacie to jakaś masakra. Przydałby się jakiś zdrowy psychicznie informatyk aby stworzył im przyjazną i prostą w obsłudze aplikację dla ludu. To samo jeśli chodzi o rozkłady jazdy....Dla laika PKM nie jeździ do Karuz i Kościerzyny a na rozkładzie jest taki kierunek. Masakra.

    • 14 0

    • Tak Tak Tak !!!

      Do automatu to trzeba chyba z dziennikiem ustaw podchodzić. Ulga ustawowa, taka, śmaka i owaka. Żeby kupić np. bilet na KDR to trzeba wiedzieć, że wynosi ona 37% !

      • 3 0

    • google

      google daje możliwość BEZPŁATNEGO wstawienia rozkładu w wyniki wyszukiwania dostępnych na wszystkich platformach.
      w ramach rozkładu można również podawać informację o aktualnym położeniu składu, opóźnieniach oraz ew. komunikatach alarmowych

      B E Z P Ł A T N I E

      • 0 1

  • Nic nowego ? (1)

    Ja tam myślę, że będzie jak zawsze...Do przetargu stanie ze trzech/czterech kontrahentów...,a wygra "swój"...bo ...najtańszy...A feeeeee...Sądzę, że do przetargu nie powinien zostać w ogóle dopuszczony podmiot-który się już nie sprawdził, lub są w stosunku do niego poważne zastrzeżenia. Piszą, że Samorząd chce wydać 86 milionów złotych. Ja tam bym dorzucił jeszcze z 10 mln zł- ale pod warunkiem, że to naprawdę dobrze będzie funkcjonowało. Za odstępstwa od warunków kontraktu "waliłbym" natomiast potężne i sromotne kary. A tak będzie jak jest obecnie.

    • 5 0

    • 86mln...to na waciki.
      inne wojewodztwa juz tabor wymieniły a my jak zwykle....w d..ie

      • 0 0

  • Krótki czas na składanie ofert eliminuje potencjalnych przewożników spoza Pomorza (2)

    Dlaczego jest taki krotki czas na składanie ofert w tak poważnej sprawie ? Czy ktoś coś wie ..?

    • 5 0

    • (1)

      Żeby wyeliminować potencjalnych przewoźników spoza Pomorza ... ??? np.

      • 3 0

      • nie realne aby ktos poza PR mogl wystartowac.

        • 0 0

  • kiedy System Informacji Pasażerskiej (3)

    na peronach gdzie odjeżdża PKM we Wrzeszczu?

    • 8 0

    • (1)

      zapytaj pkp plk.

      • 1 0

      • bład

        to wymaga porozumienia między PKM, SKM zaopiniowania przez spółki PKP-Linie Kolejowe Prawe i Linie Kolejowe Lewe w uzgodnieniu ze spółkami PKP-Perony i PKP-Sygnalizacje - nie do przeskoczenia

        • 1 0

    • Juz w 1986.

      • 0 0

  • Łysawy GOSpoDARZ najchętniej widziałby z pewnością DB! (2)

    Jestem tego pewna.

    • 1 3

    • Każdy kto jest zmuszony jeździć SKM powitał by DB z radością

      • 1 2

    • Poczytaj najpierw

      o strukturach przewoźników a potem pisz te swoje androny....jesli oczywiście wiesz co mam na myśli....

      • 1 0

  • Za "komuny" (1)

    Kolejki w "szczycie" jeździły co 6 minut.

    • 12 1

    • No teraz niby co 7 min w . Ale w "weekendy" w sezonie letnim co 30 min to już nie masakra a ZBRODNIA !!!

      • 2 0

  • szuka? może utworzą kolejną spółkę? w tym są najlepsi

    • 3 0

  • Sztuka dla sztuki (1)

    Przetarg dla przetargu. Po co? Szkoda czasu i pieniedzy. Wiadomo przecież, że bedzie jak jest. Nikt inny na rok a nawet na 10 lat w ten luftgeszeft nie wejdzie.
    Zawracanie głowo.

    • 2 0

    • Zmiennodc decyzji zapewnia ciaglosc dzialania.
      jakos ludzie z UM musza udowodnic ze sa potrzebni.

      PR nie powinny stawac do przetargu...alr by marszałek w gacie narobił
      Sa jedyni wiec zamiast tych kilkudzuestu mln powinni powiedziec 400mln..:) i co nie zapłaci? maja go w garści

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane