• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Woonerf wyglada super, ale mieszkańcy się wyprowadzają

Piotr Weltrowski
21 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Przebudowa ulicy w sąsiedztwie Monciaka
Przesuń aby
porównać

Otwarcie sopockiego woonerfu dzieli mieszkańców, bo choć estetyka przestrzeni otwartej głównie dla pieszych i rowerzystów większości się podoba, to cała inwestycja zmniejszyła niemal o połowę liczbę miejsc parkingowych w i tak zatłoczonym Dolnym Sopocie. Dla niektórych to tak duże utrudnienie, że decydują się na wyprowadzkę.



Czym należy kierować się reorganizując ruch w centrach miast?

Przypomnijmy, woonerf na ul. ParkowejMapka oraz poprzecznie poprowadzone względem niej ulice otwarto - po trwającej przez kilkanaście miesięcy przebudowie - w zeszły weekend.

Mieszkańcy i turyści zyskali całkowicie nową przestrzeń publiczną, urządzoną w ten sposób, że zniknął podział na jezdnię i chodniki, a piesi mają do dyspozycji całą szerokość pasa drogowego.

Zarazem jednak inwestycja spowodowała zmniejszenie liczby miejsc parkingowych w całym, objętym nią rejonie.

Miejsca parkingowe w rejonie ul. Parkowej:
  • Przed budową woonerfu było ich 122.
  • Po zakończeniu inwestycji jest ich 65.

I to właśnie ten spadek liczby miejsc parkingowych niepokoi część mieszkańców. Zwracają oni uwagę na to, że w Sopocie miejsca parkingowe nie są przypisane do konkretnych budynków. Mieszkańcy mogą wykupić abonament, ale uprawnia on nie do konkretnego miejsca, a jedynie do parkowania w danej strefie. Im mniej zaś w niej miejsc, tym większe prawdopodobieństwo, że to ktoś przyjezdny, turysta, zaparkuje swoje auto i dla mieszkańców nie będzie już wolnych stanowisk.

Co z miejscami parkingowymi dla mieszkańców?



- Pytanie, czy w dłuższej perspektywie nie odstraszy to mieszkańców, a nie przyciągnie osób skupujących mieszkania pod najem krótkoterminowy. Można się chwalić zbudowaniem woonerfu, ale na Zachodzie, gdy takie miejsce się otwiera, stawia się pod nim parking podziemny, albo w inny sposób gwarantuje miejsca parkingowe mieszkańcom - mówi nasza czytelniczka.
Podobnie wypowiada się inny z naszych czytelników, który przyznaje, że niedawno wyprowadził się z ul. Parkowej.

- Dolny Sopot od jakiegoś czasu zmienia swój charakter, pojawia się coraz więcej apartamentów na wynajem. Duże mieszkania w kamienicach zamieniane są na pojedyncze pokoje. Kiedyś w kamienicy przebywało 15-18 osób, dziś 40 osób. Samochodów jest więcej, a miejsc parkingowych mniej - mówi.
Jak dodaje, jak najbardziej popiera wyprowadzenie ruchu samochodowego z dolnej części Sopotu, ale ruchu generowanego przez turystów, a nie mieszkańców. Jego zdaniem mniejsza liczba miejsc parkingowych byłaby do zaakceptowania, gdyby do ścisłego centrum Sopotu nie wpuszczać aut innych niż mieszkańców.

Woonerf super, ale...



Kolejną sprawą, na którą nasi czytelnicy zwracają uwagę jest sposób, w jaki dokonano nasadzeń - rośliny znajdują się na tym samym poziomie, co miejsca parkingowe, tuż obok nich, przez co - jak twierdzą - zieleń może być zadeptywana.

Te ulice weszły w skład woonerfu. Te ulice weszły w skład woonerfu.
Przy czym warto zaznaczyć, że wśród mieszkańców tego rejonu Sopotu zdania są podzielone. Innej z naszych czytelniczek woonerf zdecydowanie się podoba, a problem z brakiem miejsc parkingowych uważa za wyolbrzymiony.

- Latem i tak turyści mogą zawsze zająć miejsce i zapłacić za parkowanie. Prawo kurortu. Nikt nigdy nie miał zapewnionego na tej ulicy swojego miejsca. Natomiast strasznie mnie wkurzało, że nie mogę przejechać bezpiecznie wózkiem i ciągle muszę przepychać się między autami i krawężnikami. Teraz iść albo jechać tamtędy rowerem to prawdziwa przyjemność - mówi.

Dolny Sopot w przyszłości w ogóle bez samochodów?



Dyskusja dotycząca tej sprawy może być zresztą kluczowa, jeżeli chodzi o rozwój Sopotu w najbliższych latach. Już teraz miasto przygotowało bowiem dokument pt. "Strategia Rozwoju Miasta Sopotu na lata 2022-2030".

Fragment dokumentu o strategii Sopotu na najbliższą dekadę. Fragment dokumentu o strategii Sopotu na najbliższą dekadę.
Można w nim wyczytać, że konieczna jest "zmiana modelu mobilności indywidualnej", a pomóc w tym ma "uruchomienie strefy czystego transportu i wyłączenie większości dolnego miasta z ruchu samochodów" oraz stworzenie "nowych stref z priorytetem dla ruchu pieszego i rowerowego".

Co jednak ważne, w dokumencie podkreślono, że taka zmiana wymagać może nawet przeprowadzenia wśród mieszkańców referendum.

- Jeżeli strategia zostanie przegłosowana z takim zapisem, to żeby takie rozwiązanie wprowadzić trzeba będzie, według mnie, zapytać mieszkańców w referendum i poznać ich zdanie. Oczywiście ograniczenie ruchu nie będzie mogło dotyczyć osób mieszkających w tym rejonie - mówi Jacek Karnowski, prezydent Sopotu.
Dokument ten znajduje się aktualnie w trakcie konsultacji. Najbliższe spotkanie z mieszkańcami, na którym będzie on przedstawiany i omawiamy, planowane jest 21 czerwca o godz. 18:30bibliotece Broadway przy ul. Koleberga 9Mapka.

Opinie (463) ponad 10 zablokowanych

  • Zakaz wjazdu dla aut w Sopocie

    Niepodleglosci niech tez bedzie deptak

    • 18 1

  • Opinia wyróżniona

    Rozumiem ideę, nie rozumiem rozwiązania (20)

    Rozumiem, że ma to służyć uspokojeniu ruchu i byciu pro piesi i rowerzyści. Nie rozumiem natomiast, czemu kosztem mieszkańców. Przecież na siłę nie zmusi się ich do porzucenia aut, a z turystów miasto nie będzie miało dochodów przez cały rok. Ostatnio Dolny Sopot przeradza się w pustynię z coraz mniejszą ilością stałych mieszkańców, która ma być przygotowana głównie dla turystów. Znajomi, którzy od urodzenia mieszkają w Sopocie są załamani taką polityką miasta.

    • 178 39

    • Co znaczy "kosztem mieszkańców"? (9)

      Mieli tam wykupione własne miejsca parkingowe i ktoś im je zabrał?

      Czy po prostu skończyło się przerzucanie kosztów utrzymania prywatnego samochodu na całe społeczeństwo i nagle ich nie stać?

      • 34 42

      • Za trudne , Kali miał i musi mieć ? (1)

        • 9 10

        • Kali się cieszyć jak turysta nie parkuje pod domem, Kali zły jak sam też nie może.

          • 20 1

      • yyyy o jakich kosztach przerzucanych piszesz??? Czy ty w ogóle rozumiesz ten artykuł i to co napisałeś??? (2)

        wracaj na swoje blokowisko pod miastem tam gdzie cie stać i zrób sobie tam woonerf

        • 8 21

        • Kup sobie po cenie rynkowej parking, a nie doisz mnie z moich podatków. (1)

          A jak Cię nie stać, to wracaj na swoje blokowisko pod miastem tam gdzie cie stać.

          • 13 9

          • kup sobie bilety do zbiorkomu bez dotacji

            i płać za łażenie chodnikiem, parkowanie hulajnóg i rowerka - bo sprzątanie i odśnieżanie chodnika muszą wykonywać właściciele przyległych posesji, choć nie są jego właścicielem.

            • 3 0

      • Przerażający jest egoizm kierowców (1)

        Nakupowali aut bez możliwości parkowania i żądają zaanektowania wszystkiego pod parkingi. Przejść się chodnikami nie da, bo pozastawiane do płotów, na skrzyżowaniach, na trawnikach, nic się nie liczy. Na osiedlach to samo, place zabaw likwidowane pod parkingi. Sam mam auto, ale roszczeniowość części osób powala..

        • 28 19

        • To sprzedaj swoje auto, bo widać że go nie potrzebujesz

          Nie zajmuj miejsca innym, egoisto.

          • 16 13

      • brak możliwości zakupu (1)

        O to właśnie chodzi, że tu są stare kamienice i mało podwórek. Były miejsca, ale miasto ingeruje w tkankę miasta i ja zmienia, nie proponując alternatywy. To jest przez bl, a nie to, że mieszkańcy nie chcą wydać pieniędzy na (nieistniejący) garaż.

        • 9 2

        • miejsce jest, ale nie pod samym wejściem do domu

          pogódź się z tym, że do samochodu trzeba się kilka minut przejść

          • 3 4

    • (4)

      W Gdyni podobnie, wszyscy mają dość ....

      • 20 7

      • (3)

        Nie wszyscy. Mieszkam w Gdyni w obrębie SPP, posiadam samochody i uważam że się poprawiło po rozszerzeniu strefy. Brakuje mi tylko ostrej reakcji SM na kierowców parkujących swoje pojazdy w miejscach niedozwolonych.

        • 15 14

        • (1)

          Po co ci kilka samochodów? Jakbyś miał mniej samochodów to dla innych kierowców wystarczyłoby miejsca w miejsca dozwolonych.

          • 25 1

          • Bo on MOŻE...

            to inni nie mogą :D

            • 10 0

        • Miejsca są cały czas dostępne, tylko trzeba zapłacić. A to już jest nie do zaakceptowania przez parkujących na trawnikach i chodnikach. Moje auta stoją w garażu i na prywatnym podwórku. Mam też opłacony abonament więc czasami parkuje też na ulicy. Nie zawsze pod samym oknem ale nie mam problemy by się przejść.

          • 2 3

    • Mieszkańcy powinni przeznaczyć swoje przestrzenie na parkingi a nie liczyć w tym temacie na miasto ;)
      Jak ktoś kupił mieszkanie bez miejsca parkingowego to cóż jego problem...
      Miasto natomiast powinno zrobić gdzieś parking wielopoziomowy/podziemny dobrze skomunikowany transportem publicznym i tyle w temacie ;)

      • 14 10

    • kompletnie ich pos...ło z tymi strefami, to jest nie do życia na co dzień

      to ładnie wygląda tylko na wizualizacji jak dadzą podkład z ćwierkającymi ptaszkami, muzyczka w tle, tu rower jedzie tu ktoś na boso idzie nie no "pięknie" tylko życie mieszkańców zamiast być lepsze to jest gorsze. Dlaczego pod swoimi domami nie robią tych "cudownych stref"? Sezon trwa 2-3 miesiące a my tu żyjemy cały rok!

      • 28 7

    • To Sopot

      tutaj mieszkańcy są drugorzędni, liczą się domy uciech i turystyka

      • 25 3

    • W Gdańsku jest to samo. Wynajmowałem przez 5 lat mieszkanie na szerokiej i w końcu zdecydowałem o przeprowadzce nawet nie z powodu braku miejsc bo zawsze coś się znalazło do stu metrów od domu (oprócz weekendów w sezonie) ale z powodu wzrastającej liczby mieszkań na krótki wynajem i kultury sąsiedzkiej jaka się z tym wiąże. Uważam ze to co się dzieje to patologia, oddajemy najpiękniejsze co mamy turystom przez oportunistów robiących na tym kasę. Spirala która zakończy się jednym wielkim hotelem w promieniu dwóch kilometrów od neptuna. A miasto nawet nie dostaje z tego pieniędzy bo który właściciel mieszkania na krótki termin płaci podatki Zanim będą mieli jaja zrobić ograniczenia jak w amsteramie czy hamburgu to już będzie za późno.

      • 18 0

    • W Gdyni dzieje się to samo

      Tyle, że Sopot chociaż faktycznie jest kurortem. Gdynia nim nie jest i nigdy nie była, jedynie Orłowo 100 lat temu (albo i więcej, bo już w dwudziestoleciu międzywojennym to się zacierało). Tymczasem w Gdyni robi się takie wały na każdym kroku, na złość mieszkańcom, bo turyści w większość z tych uspokojonych miejsc nigdy się nie zapuszczali, a teraz tym bardziej tam nie trafią.

      • 3 2

  • Mieszkańcy chcą mieć miejsca przypisane do konkretnych budynków? Ja na tych zdjęciach widzę dużo przestrzeni na to (7)

    Niech zamienią swoje ogródki na prywatne parkingi.

    • 33 31

    • Nie mogą. (5)

      Miejsce parkingowe dla samochodu spalinowego musi być wg prawa oddalone od najbliższych okien o ileśtam metrów. To nie są domki jednorodzinne z prywatną posesją, a kamienice.

      • 8 1

      • (3)

        To niech kupią elektryka. Wyjdzie z korzyścią dla wszystkich

        • 0 13

        • i puszczą z okien 30-metrowe przedłużacze żeby je naładować z gniazdek? Czy cała dzielnica ma zapchać wszystkie okoliczne ładowarki typu GreenWay?

          • 5 0

        • Szczególnie dzieci z Afryki.

          • 0 0

        • Porada w stylu:

          jak nie masz chleba, to jedz ciastka...

          • 3 0

      • Jest w mieście pełno dzikich parkingów i rozjeżdżonych trawników, gdzie jakoś nikomu nie przeszkadza stanie zderzakiem przy ścianie

        • 3 0

    • A parkować będą w Sopot Kamienny Potok?

      • 0 0

  • czy ten czysty transport to nie przypadkiem (7)

    ten napędzany bateriami z kobaltu wydobywanego gołymi rekami przez afrykańskie dzieci dla bogatych Europejczyków?

    • 35 3

    • (4)

      Jest ale o tym się nie mówi , teraz moda na elektryki nie ważne że z jednej strony mówi się o. Tym że prądu będzie brakować o tym że wiele krajów wraca do węgla ale elektrykiem są eko tak mówią

      • 11 2

      • ech, nasz ty naukowcu ze wsi. To zaprojektuj samochód na wegiel. (3)

        Co ty wiesz o nowych technologiach energetycznych? Tyle co prezes o demokracji.

        • 2 12

        • Drewno tańsze od węgla. Chrustu pod dostatkiem. (2)

          O samochodach napędzanych gazem drzewnym dawno by zapomniano, gdyby nie II wojna światowa. Niemcy Hitlera, walcząc na dwa fronty, potrzebowały gigantycznych ilości paliw płynnych, których jedynym praktycznie źródłem były pola naftowe i rafinerie sojuszniczej Rumunii. Dostawy dla lotnictwa i wojsk pancernych starano się uzupełniać skomplikowaną i drogą produkcją syntetycznej benzyny z węgla. Dla zaplecza benzyny i oleju napędowego nie wystarczało. A drewna było pod dostatkiem... Już w trzecim roku wojny większość samochodów osobowych i ciężarówek w Niemczech wyposażono w generatory gazu drzewnego.

          Pod koniec wojny w Niemczech było pół miliona samochodów z generatorami gazu drzewnego i około trzech tysięcy przydrożnych punktów, w których można było uzupełnić zapas drewna.

          • 5 1

          • czyli energia odnawialna

            • 0 1

          • "w Niemczech było pół miliona samochodów z generatorami gazu"

            Czyli tyle co w Trójmieście...
            Lekko licząc...
            Ich potrzeby zmiotą pomorskie lasy w ciągu kilku lat.

            Energia "odnawialna" to przekleństwo tego świata. Przerabialiśmy "wierzbę energetyczną" i biopaliwa, które spustoszyły Amerykę Południową...

            • 1 1

    • 50% światowego wydobycia kobaltu zużywa przemysł petrochemiczny

      Czyli produkcja benzyny, która wymaga kobaltu w procesie rafinacji.

      • 0 5

    • To jest właśnie ta wysoka cena pseudo-ekologii...

      • 1 0

  • A co z pojazdami ratunkowymi? (3)

    Jak straż, policja czy pogotowie ma dostać się do budynku gdzie jest interwencja?

    • 21 3

    • Zawalidrogi się zlikwiduje , pełny luz

      • 0 2

    • Jak to co?

      Tylko elektryczne :)

      • 0 0

    • A co ma z nimi być? Zlikwidowano część miejsc parkingowych, a nie dojazd.

      • 1 2

  • (1)

    Nie można po polsku,tylko jakieś wonerfy??Porażka!!!!!

    • 34 4

    • Komunikacja miejska to jakiś zart

      Mówią,że taniej. Ostatnio jechałam z Gdyni do Gdańska. Autobus,kolejka. 25 zł w dwie strony. 4 osoby dorosłe to już 100 zł za taką przejażdżkę. To ja już wolę auto. Przynajmniej luz, muzyczka,a nie tłok. Darcie się, matki z wizjami, rowery itp

      • 11 1

  • Ludziom sie dokręca srube na tyle na ile pozwolą (3)

    • 22 0

    • Poznamy nazwiska dokrecających od 1945r ? Te po tate i mamełłe ? (2)

      • 0 5

      • Co?

        • 1 0

      • Ale poza tym w domu wszyscy zdrowi?

        • 0 0

  • Czy eliminacja samochodow z Dolnego Sopotu będzie oznaczac brak dojazdu do hoteli?

    i nie mam na mysli taxi,bo ludzie przyjeżdżają samochodami własnymi

    • 18 0

  • łojj

    piesi > mieszkańcy > turyści

    • 1 0

  • (10)

    A niby którędy puszczą ruch jak zamkną Dolny Sopot? Wystarczy też zobaczyć co się dzieje jak trwa remont jednej ulicy. Dziś zamkneli dojazd do 3 maja i jeden wielki korek. Idea piękna tylko wykonanie nierealne.

    • 46 5

    • (9)

      Chlip chlip nie bedzie mozna smrodzic swoim autkiem :( Jak wy to przezyjecie kieroffczyki? :(

      • 6 17

      • Nie da rady cofnąć się do 19 wieku

        Nawiedzeni próbują, efekt będzie taki, że sparaliżują miasto. A samochód w 21 wieku jest niezbędny do życia i pracy.

        • 11 3

      • ojej, a jak cię przewiozą na SOR jak sobie ryj rozwalisz pędząc swoją "szosówką" między pieszymi na chodniku? (1)

        • 9 1

        • IQ kierofczyka jak zawsze: jednocyfrowe, także myśli, że zakaz poruszania się samochodami osobowymi to zakaz poruszania się również pojazdów uprzywilejowanych. Piekna indolencja intelektualna.

          • 2 8

      • zazdrość cię zaraz zażre... (5)

        • 3 3

        • (4)

          A to niby czemu? Zwykle faktycznie jezdze rowerem, ale od czasu kiedy kupilem sobie tesle 3 to i tak smigam buspasem i sie smieje z was w swoich gruchotach w korku.

          • 2 7

          • hahaha koło tesli to ty nawet nie stałeś :D (2)

            Żal ci d*pę ściska, jak faktycznie jedziesz tym buspasem, pięknym mercedesem. Niskopodłogowym.

            • 5 1

            • (1)

              Buzi dziubasku, kiedys wymienisz tego 20 letniego paska. Jeszce kilka miesiecy na magazynie w Holandii i moze kupic E46 XD

              • 0 5

              • Widzisz XD w komentarzu

                i już wiesz, że masz do czynienia z gimbazą z teslą.
                (na plakacie nad łóżkiem)

                • 3 0

          • Do czasu, do czasu

            Raktywisci nie wytrzymają długo z tym, że coś jeździ po bus pasach i parkuje za darmo. Tym bardziej, że elektryków coraz więcej. Jeszcze max pięć lat i będą opłaty jak dla spalinowych.

            • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane