- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (262 opinie)
- 2 Dostał 5 mandatów naraz (70 opinii)
- 3 Były senator PiS trafił do więzienia (323 opinie)
- 4 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (204 opinie)
- 5 Winda, która wygląda jak kapliczka (50 opinii)
- 6 Rusza wyczekiwana inwestycja na Witominie (66 opinii)
Wraca pytanie o estakadę nad ul. Okopową
Czy estakada nad ul. Okopową w ścisłym centrum Gdańska podzieli los wyburzanego od kilku dni podobnego obiektu we Wrocławiu? Pytani przez nas społecznicy twierdzą, że powinna to być konsekwencja przebudowy i uspokajania ruchu na Podwalu Przedmiejskim. Miejscy urzędnicy i władze miasta są bardziej zdystansowani.
I jest to jej zaleta, bo kierowcy wyjeżdżający z centrum Gdańska w tym kierunku nie blokują głównego ciągu komunikacyjnego, a po pokonaniu estakady na światłach zatrzymują się dopiero na wysokości ul. Chmielnej.
Gdy kilka dni temu we Wrocławiu ruszyła rozbiórka podobnego obiektu na pl. Społecznym (ma tam powstać nowa zabudowa mieszkaniowo-usługowa), na nowo odżył pomysł wyburzenia mało estetycznej estakady w centrum Gdańska.
Po raz pierwszy poruszyliśmy ten temat jesienią 2012 r. Dyskusja była burzliwa. Artykuł przeczytało niemal 50 tys. czytelników, a pod tekstem zamieszczono prawie 900 komentarzy.
Dziś wracamy do tematu i pytamy, co o tym pomyśle myślą społecznicy, urzędnicy i władze miasta.
FRAG: Estakada niepotrzebna
- Jesteśmy jedynym miastem w Europie, gdzie w ścisłym centrum funkcjonuje węzeł autostradowy - mówi Paweł Mrozek ze stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. - Ta estakada jest nam kompletnie niepotrzebna, nie ma żadnych zalet. Nie jest nią nawet fakt, że umożliwia płynny wyjazd z centrum, bo samochody i tak stają na światłach na Podwalu. Potrzeba nam normalnej miejskiej przestrzeni, być może z nową zabudową, która z jednej strony umożliwiłaby stworzenie pierzei, a z drugiej przesłoniłaby Forum Gdańsk. Dziś to niedostępna dla pieszych i mieszkańców wyspa, która przecina historyczne połączenie Starego Przedmieścia z Głównym Miastem. Wyburzenie estakady powinno być logiczną konsekwencją zmian zapoczątkowanych na Podwalu Przedmiejskim.
Urzędnicy: potrzebna analiza
Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przyznaje, że nie jest przeciwnikiem radykalnych zmian, a taką byłoby wyburzenie estakady, ale tylko pod warunkiem wcześniejszej analizy natężenia ruchu i realnych skutków utworzenia w tym miejscu jednopoziomowego skrzyżowania.
- W tym miejscu dominują relacje skrętne, tzn. z Wałów Jagiellońskich w Podwale Przedmiejskie i odwrotnie. Zanim doszłoby do ewentualnej decyzji o wyburzeniu estakady, trzeba by to poprzedzić rzetelną analizą realnych natężeń ruchu, a to będzie możliwe najwcześniej po zakończeniu inwestycji, jaką jest budowa nowego wiaduktu Biskupia Górka. Następnie należałoby wykorzystać istniejące narzędzia do symulacji ruchu - mówi Kotłowski.
Zdaniem dyrektora GZDiZ modelowym działaniem jest strategia, jaką obrano przy planowanym wyburzeniu kładki dla pieszych na Zaspie. Przypomnijmy, że urzędnicy przygotowali tam kilka wariantów wyburzenia przeskalowanej i drogiej w utrzymaniu kładki. Wszystkie zostały przeanalizowane, a wiążące decyzje mają zapaść jesienią.
- Estakada nad Okopową, podobnie jak kładka na Zaspie, powoli dojrzewa do gruntownego i kosztownego remontu. Wkrótce trzeba będzie podjąć decyzję, czy warto w nią inwestować, czy może jednak warto ją usunąć. Jestem za zrównoważonym rozwojem, ale nie za wszelką cenę, bo może się okazać, że zburzenie jednej estakady zakorkuje pół miasta - zastrzega Mieczysław Kotłowski.
Co ciekawe, podobnego zdania było prawie 80 proc. czytelników głosujących w ankiecie artykułu z 2012 r. Spośród ponad 3,3 tys. oddanych głosów aż 78 proc. ankietowanych na pytanie o skutki ewentualnej likwidacji estakady odpowiedziało, że wzrosłyby korki. 15 proc. uważało, że przestrzeń miejska w tym miejscu wypiękniałaby, 4 proc. martwiłoby się kosztowną rozbiórką i nadwerężeniem budżetu miasta, a 3 proc. wskazało na poprawę bezpieczeństwa na Podwalu Przedmiejskim.
M.in. na czynnik finansowy zwraca też uwagę Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
- Wiadukt nad Okopową czeka w przyszłości podobny los [co wrocławską estakadę - dop. red.], ale wymaga to przygotowania inwestycyjnego - podkreśla.
Na razie estakada nad Okopową wciąż służy kierowcom. Niedawno zakończył się jej kilkumiesięczny lifting. Wymieniono na niej bariery i poręcze, a jezdnię zwężono z dwóch do jednego pasa ruchu.
Opinie (605) ponad 10 zablokowanych
-
2019-08-20 12:21
Trójpoziomowe kolizyjne skrzyżowanie. (1)
Jedno z nielicznych na świecie. Wpisać do rejestru zabytków.
- 11 3
-
2019-08-20 20:04
Drugie jest
Nie daleko, bo na Zaspie...
- 1 0
-
2019-08-20 12:27
FRAG
Proponuję jeszcze zasypac tunel w stronę Pruszcza oraz zaprzestać budowę nowego wiaduktu i zrobić tam zwykly przejazd kolejowy
- 15 2
-
2019-08-20 12:27
ale jaja,ale jaja
Najpierw wybudowali tego potworka Forum Gdańsk a teraz chcą go przesłaniać.Deweloperzy zacierają ręce.A kiedy dojdziecie do wniosku ze trzeba przysłonić ten wymazany sadzą szary klocek teatru szekspirowskiego ?
- 17 1
-
2019-08-20 12:38
tak i zróbcie kolejne 10 przejść dla pieszych na jezdni, a co tam ... (4)
- 20 1
-
2019-08-20 13:41
(3)
nie, niech lepiej zasuwają kilometr do kolejnego przejścia, bo się inaczej przejść na drugą stronę nie da.
- 0 1
-
2019-08-20 22:46
(1)
Tam wszędzie są wygodne i bezpieczne tunele, trollu. Ten przy Chmielnej ze znakomitymi pochylniami, więc nie trzeba było skrabać się po schodach.
- 2 1
-
2019-08-20 23:23
to po co przejście naziemne?
np, po co?
Jak u Skrzypka na dachu? Schody do nikąd, bo bogaty ma fantazję?- 0 0
-
2019-08-21 13:18
A musisz akurat tu przechodzic?
- 0 0
-
2019-08-20 12:46
Zmiany w ruchu (1)
Ostatnie "inniwacyjne" zmiany, modernizacyjne pomysły w Gdańsku spowodowały, że drożne dotychczas miasto stoi w korkach... Może lepiej nie grzebać w tym co dobre. Nie uwierzę też w żadne symulacje, bajki dla niegrzecznych dzieci
- 23 1
-
2019-08-20 13:26
Drożne dotychczas miasto stoi w korkach bo gmina Żukowo i inne ościenne rozbudowała się w ostatnich latach o 500%
A każdy ma tam 2-3 samochody na rodzinę i pracuje w Gdańsku. A innowacyjne pomysły drogowe za miliardy typu tunel, autostrada wyklętych i parkingi gdzie się tylko da spowodowały, że komunikacja miejska stoi w korkach.
- 0 5
-
2019-08-20 12:58
Nic dla kierowców w tym mieście (1)
Tylko infrastruktura dla rowerzystów i pieszych.
- 5 9
-
2019-08-21 13:20
Nie.
- 1 0
-
2019-08-20 13:09
Sadze ze Pan Mrozek nie ma samochodu . (3)
W Europie jedyne za to w Azji to norma i się sprawdza . Jak Pan Mrozek wyobraża sobie dojazd z Pruszcza i centrum Gdańska jeśli droga bezkolizyjne zostanie wyburzona .
- 19 2
-
2019-08-20 14:29
Ma samochód
ale nie umie jeździć. Jego żona się tym zajmuje, lepiej ogarnia kierownicę.
- 2 0
-
2019-08-20 15:34
Oczywiście, że nie ma (1)
Aby mieć prawo jazdy trzeba zdać egzamin a to wymaga pewnej sprawności (w tym intelektualnej).
- 2 0
-
2019-08-21 13:21
Egzamin??? Smieszny jestes, wystarczy miec luzne 5 tys zl i masz prawko.
- 0 0
-
2019-08-20 13:12
skrzyżowanie
Problem nie w estakadzie a w rozwiązaniu skrzyżowania - nieżyjący już, niestety, a mieszkający poza Polską Kolega nazywał to miejsce jedynym w Europie wielopoziomowym skrzyżowaniem kolizyjnym!
- 5 2
-
2019-08-20 13:20
(1)
Jeżeli chcą sprawdzić jak wyburzenie wpłynie na korki, to wystarczy na tydzień lub dwa ją zamknąć i obserwować co i gdzie się będzie korkować.
- 11 1
-
2019-08-20 23:10
Windy wyłączyli już dwa lata temu i rzeczywiście okazały się niepotrzebne.
Tramwaj tylko dla sprawnych fizycznie.
- 0 0
-
2019-08-20 13:21
kto to jest frag ?????????????? (2)
Zeby sobie glowe nim zawracac. Przestrzegam urzednikow niech uwazaja z kim przytstaja.
- 13 1
-
2019-08-20 13:41
stowarzyszenie "forum rozwoju aglomeracji gdańskiej" w skrócie FRAG.
wystarczy w google wpisać.- 0 0
-
2019-08-20 14:26
To taka organizacja
w której za wybitną działalność dostaje się stołki w takim np. ZDiZ niejaki Dariusz S, radny poprzedniej kadencji Rady Miasta, przeciwnik budowy SKM do Pruszcza.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.