• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wraca pytanie o estakadę nad ul. Okopową

Maciej Korolczuk
20 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Wiosną estakada przeszła niewielki remont. W jego ramach wymieniono na niej barierki i balustrady, zwężono też jezdnię z dwóch do jednego pasa. Wiosną estakada przeszła niewielki remont. W jego ramach wymieniono na niej barierki i balustrady, zwężono też jezdnię z dwóch do jednego pasa.

Czy estakada nad ul. Okopową w ścisłym centrum Gdańska podzieli los wyburzanego od kilku dni podobnego obiektu we Wrocławiu? Pytani przez nas społecznicy twierdzą, że powinna to być konsekwencja przebudowy i uspokajania ruchu na Podwalu Przedmiejskim. Miejscy urzędnicy i władze miasta są bardziej zdystansowani.



Czy estakada nad Okopową powinna zostać wyburzona?

Estakada nad ul. Okopową jest częścią powstałego w 1975 roku węzła Leningradzkiego (dziś Unii Europejskiej). Umożliwia wyjazd z Wałów Jagiellońskich i okolic Huciska na Podwale Przedmiejskie, w kierunku ul. Elbląskiej i dalej drogi S7 na Elbląg, Olsztyn i Warszawę.

I jest to jej zaleta, bo kierowcy wyjeżdżający z centrum Gdańska w tym kierunku nie blokują głównego ciągu komunikacyjnego, a po pokonaniu estakady na światłach zatrzymują się dopiero na wysokości ul. Chmielnej.

Gdy kilka dni temu we Wrocławiu ruszyła rozbiórka podobnego obiektu na pl. Społecznym (ma tam powstać nowa zabudowa mieszkaniowo-usługowa), na nowo odżył pomysł wyburzenia mało estetycznej estakady w centrum Gdańska.

Znikająca z krajobrazu Wrocławia estakada na pl. Społecznym Znikająca z krajobrazu Wrocławia estakada na pl. Społecznym
Po raz pierwszy poruszyliśmy ten temat jesienią 2012 r. Dyskusja była burzliwa. Artykuł przeczytało niemal 50 tys. czytelników, a pod tekstem zamieszczono prawie 900 komentarzy.

Dziś wracamy do tematu i pytamy, co o tym pomyśle myślą społecznicy, urzędnicy i władze miasta.

Estakada umożliwia szybki wyjazd z centrum Gdańska. Ale tylko na chwilę, bo ruch na Podwalu Przedmiejskim spowalnia pierwsze z czterech skrzyżowań przy ul. Chmielnej. Estakada umożliwia szybki wyjazd z centrum Gdańska. Ale tylko na chwilę, bo ruch na Podwalu Przedmiejskim spowalnia pierwsze z czterech skrzyżowań przy ul. Chmielnej.

FRAG: Estakada niepotrzebna



- Jesteśmy jedynym miastem w Europie, gdzie w ścisłym centrum funkcjonuje węzeł autostradowy - mówi Paweł Mrozek ze stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. - Ta estakada jest nam kompletnie niepotrzebna, nie ma żadnych zalet. Nie jest nią nawet fakt, że umożliwia płynny wyjazd z centrum, bo samochody i tak stają na światłach na Podwalu. Potrzeba nam normalnej miejskiej przestrzeni, być może z nową zabudową, która z jednej strony umożliwiłaby stworzenie pierzei, a z drugiej przesłoniłaby Forum Gdańsk. Dziś to niedostępna dla pieszych i mieszkańców wyspa, która przecina historyczne połączenie Starego Przedmieścia z Głównym Miastem. Wyburzenie estakady powinno być logiczną konsekwencją zmian zapoczątkowanych na Podwalu Przedmiejskim.

Urzędnicy: potrzebna analiza



Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przyznaje, że nie jest przeciwnikiem radykalnych zmian, a taką byłoby wyburzenie estakady, ale tylko pod warunkiem wcześniejszej analizy natężenia ruchu i realnych skutków utworzenia w tym miejscu jednopoziomowego skrzyżowania.

- W tym miejscu dominują relacje skrętne, tzn. z Wałów Jagiellońskich w Podwale Przedmiejskie i odwrotnie. Zanim doszłoby do ewentualnej decyzji o wyburzeniu estakady, trzeba by to poprzedzić rzetelną analizą realnych natężeń ruchu, a to będzie możliwe najwcześniej po zakończeniu inwestycji, jaką jest budowa nowego wiaduktu Biskupia Górka. Następnie należałoby wykorzystać istniejące narzędzia do symulacji ruchu - mówi Kotłowski.
Zdaniem Pawła Mrozka z FRAG-u w miejscu estakady mogłaby powstać nowa zabudowa a budynki mogłyby przesłonić krytykowaną przez stowarzyszenie galerię handlową. Zdaniem Pawła Mrozka z FRAG-u w miejscu estakady mogłaby powstać nowa zabudowa a budynki mogłyby przesłonić krytykowaną przez stowarzyszenie galerię handlową.
Zdaniem dyrektora GZDiZ modelowym działaniem jest strategia, jaką obrano przy planowanym wyburzeniu kładki dla pieszych na Zaspie. Przypomnijmy, że urzędnicy przygotowali tam kilka wariantów wyburzenia przeskalowanej i drogiej w utrzymaniu kładki. Wszystkie zostały przeanalizowane, a wiążące decyzje mają zapaść jesienią.

- Estakada nad Okopową, podobnie jak kładka na Zaspie, powoli dojrzewa do gruntownego i kosztownego remontu. Wkrótce trzeba będzie podjąć decyzję, czy warto w nią inwestować, czy może jednak warto ją usunąć. Jestem za zrównoważonym rozwojem, ale nie za wszelką cenę, bo może się okazać, że zburzenie jednej estakady zakorkuje pół miasta - zastrzega Mieczysław Kotłowski.
Co ciekawe, podobnego zdania było prawie 80 proc. czytelników głosujących w ankiecie artykułu z 2012 r. Spośród ponad 3,3 tys. oddanych głosów aż 78 proc. ankietowanych na pytanie o skutki ewentualnej likwidacji estakady odpowiedziało, że wzrosłyby korki. 15 proc. uważało, że przestrzeń miejska w tym miejscu wypiękniałaby, 4 proc. martwiłoby się kosztowną rozbiórką i nadwerężeniem budżetu miasta, a 3 proc. wskazało na poprawę bezpieczeństwa na Podwalu Przedmiejskim.

Urzędnicy odpowiadają, że ewentualne decyzje muszą zostać poprzedzone analizami natężenia ruchu, co najwcześniej będzie możliwe po oddaniu nowego wiaduktu Biskupia Górka. Urzędnicy odpowiadają, że ewentualne decyzje muszą zostać poprzedzone analizami natężenia ruchu, co najwcześniej będzie możliwe po oddaniu nowego wiaduktu Biskupia Górka.
M.in. na czynnik finansowy zwraca też uwagę Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

- Wiadukt nad Okopową czeka w przyszłości podobny los [co wrocławską estakadę - dop. red.], ale wymaga to przygotowania inwestycyjnego - podkreśla.
Na razie estakada nad Okopową wciąż służy kierowcom. Niedawno zakończył się jej kilkumiesięczny lifting. Wymieniono na niej bariery i poręcze, a jezdnię zwężono z dwóch do jednego pasa ruchu.

Opinie (605) ponad 10 zablokowanych

  • Estakada Armii Krajowej

    Lepiej zajmijcie się budową estakady AK/Łostowicka/Havla oraz ogolną przepustowością ulic w mieście. To jest realny problem w mieście.

    • 15 1

  • estakada (1)

    Zburzmy też estakadę przy galerii bałtyckiej, na zielonym trójkącie, trasie kwiatkowskiego i kilka innych.

    • 11 1

    • Kwiatkowski sam sie rozpadnie

      MTM jej pomoże...

      • 0 0

  • Zburzycie i co na rowery?

    Bando pajacy myślących że cokolwiek da "uspokojenie ruchu" na podwalu. Dolne miasto to wiocha co wy chcecie na siłę tam ludzi zapędzić?

    • 10 1

  • FRAG ...

    z gilem pod nosem i jeżdżący na hulajnogach. Uspokoić ruch? zwężając ulice i likwidując estakady. Śmieszne.r

    • 14 2

  • Gdzie jest w centrum węzeł autostradowy? (1)

    szukam i nie mogę znaleźć. Nie ma bramek wprowadzających opłaty, dużo przejść dla pieszych, sygnalizacja - komuś chyba pomyliły się pojęcia

    • 14 2

    • Jak ktoś z wioski przyjedzie

      to może mu się wydawać, że te drogi to już autostrady.

      • 4 0

  • nie ma alternatywy to po co niszczyć coś co spełnia swoje zadanie?

    • 14 1

  • Gdańszczanie, trochę spóznione te biadolenie na forum. (2)

    Mysleliscie ze bedzie inaczej, tak europejsko i nowoczesnie. Tak teraz spelniaja sie wasze koszmary. Proponuje w imię walki o kolejne buspasy, przejscia naziemne i oczywiście demokracje zrobic dulczese dozywotnia prezydentką. P

    • 15 2

    • (1)

      i znowu ten baran zakochany bez wzajemności w Dulkiewicz się odezwał. Zapal lampkę przy portrecie Wodza, skłoń się głęboko i daj nam spokój

      • 2 4

      • Waszym jedynym argumentem lemingi jest obrazanie od pisiorów. Chocby sam Tusk skdytykował, to wyzwiecie od pisowców.

        • 3 0

  • Podatek węglowy zrobiłby swoje.

    Ale świat nie jest jeszcze gotowy. I pewnie nie zdąży być.

    • 3 4

  • (1)

    co to za durny termin:"uspokojenie ruchu"? przeciez zawsze zanjda sie d**ile walący 120/h po wąskich ulicach. zróbcie z miasta jeden wielki plac do wałęsania sie tam i z powrotem, a zaopatrzenie do sklepów wozcie rowerami!

    • 12 1

    • i jeszcze

      dzianych starych, którzy dadzą kaskę to ja z chęcią cały dzień będę spędzał w kawiarni na Ogarnej.

      • 0 0

  • a co to za ekspert ten FRAG (1)

    FRAG zabiera głos w wielu sprawach dotyczących mieszkańców Gdańska. i Występuje w roli super eksperta. Tyle, że jego wiedza i znajomość rozwiązań np. komunikacyjnych w różnych krajach europejskich jest niestety znikoma.
    Panie Mrozek, proszę odwiedzić naszych zachodnich sąsiadów, najbliżej ma Pan do Berlina. Zobaczy tam Pan nie tylko węzy autostradowe, ale i całe autostrady w ścisłym centrum miasta ( podobnie jak i w wielu innych miastach europejskich).

    Może jednak władze miasta zaczną konsultować się z mieszkańcami i projektować rozwiązania służące mieszkańcom? A nie realizować chore wizje kilku nawiedzonych.
    Gdańsk nie ma sprawnej i dobrze zaprojektowanej komunikacji miejskiej. Gdańsk ma bardzo trudny dla mieszkańców układ: dwa ciągi uliczne w centrum. Gdyby nie obwodnica Trójmiasta wybudowana w latach 70, Gdańsk by się po prostu zatkał. Chcecie za wszelka cenę zlikwidować ruch samochodowy w centrum, ale w zamian nie ma żadnej alternatywy dla mieszkańców. Rozebranie estakady to chory pomysł. Co po jej rozebraniu? Podwale Przedmiejskie już zatkane, Okopowa/Trakt Św. Wojciecha, Armii Krajowej również. Brak bezkolizyjnych skrzyżowań, wszechobecne korki, ślimaczące się tramwaje ( stojące na światłach= przejścia dla pieszych). autobusy stojące w korkach, głupie pomysły z przesiadkami na węzłach komunikacyjnych. Codzienność mieszkańców miasta dojeżdżających do pracy ( i z powrotem), do szkół, itp. jest wielkim utrapieniem.
    te chore pomysły nie poprawią doli mieszkańców miasta, tylko ją jeszcze bardziej utrudnią.
    To w końcu nos do tabakiery czy tabakiera do nosa?

    • 21 3

    • Pokaż mi proszę

      te wiadukty w ścisłym centrum Berlina. Mogą być w linku do Goole Maps. Nie mogę znaleźć i mnie to frustruje...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane