- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (210 opinii)
- 2 Dostał 5 mandatów naraz (69 opinii)
- 3 Były senator PiS trafił do więzienia (317 opinii)
- 4 Winda, która wygląda jak kapliczka (49 opinii)
- 5 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (201 opinii)
- 6 Nowa godzina wodowania z historycznej pochylni (118 opinii)
Wraca pytanie o estakadę nad ul. Okopową
Czy estakada nad ul. Okopową w ścisłym centrum Gdańska podzieli los wyburzanego od kilku dni podobnego obiektu we Wrocławiu? Pytani przez nas społecznicy twierdzą, że powinna to być konsekwencja przebudowy i uspokajania ruchu na Podwalu Przedmiejskim. Miejscy urzędnicy i władze miasta są bardziej zdystansowani.
I jest to jej zaleta, bo kierowcy wyjeżdżający z centrum Gdańska w tym kierunku nie blokują głównego ciągu komunikacyjnego, a po pokonaniu estakady na światłach zatrzymują się dopiero na wysokości ul. Chmielnej.
Gdy kilka dni temu we Wrocławiu ruszyła rozbiórka podobnego obiektu na pl. Społecznym (ma tam powstać nowa zabudowa mieszkaniowo-usługowa), na nowo odżył pomysł wyburzenia mało estetycznej estakady w centrum Gdańska.
Po raz pierwszy poruszyliśmy ten temat jesienią 2012 r. Dyskusja była burzliwa. Artykuł przeczytało niemal 50 tys. czytelników, a pod tekstem zamieszczono prawie 900 komentarzy.
Dziś wracamy do tematu i pytamy, co o tym pomyśle myślą społecznicy, urzędnicy i władze miasta.
FRAG: Estakada niepotrzebna
- Jesteśmy jedynym miastem w Europie, gdzie w ścisłym centrum funkcjonuje węzeł autostradowy - mówi Paweł Mrozek ze stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. - Ta estakada jest nam kompletnie niepotrzebna, nie ma żadnych zalet. Nie jest nią nawet fakt, że umożliwia płynny wyjazd z centrum, bo samochody i tak stają na światłach na Podwalu. Potrzeba nam normalnej miejskiej przestrzeni, być może z nową zabudową, która z jednej strony umożliwiłaby stworzenie pierzei, a z drugiej przesłoniłaby Forum Gdańsk. Dziś to niedostępna dla pieszych i mieszkańców wyspa, która przecina historyczne połączenie Starego Przedmieścia z Głównym Miastem. Wyburzenie estakady powinno być logiczną konsekwencją zmian zapoczątkowanych na Podwalu Przedmiejskim.
Urzędnicy: potrzebna analiza
Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przyznaje, że nie jest przeciwnikiem radykalnych zmian, a taką byłoby wyburzenie estakady, ale tylko pod warunkiem wcześniejszej analizy natężenia ruchu i realnych skutków utworzenia w tym miejscu jednopoziomowego skrzyżowania.
- W tym miejscu dominują relacje skrętne, tzn. z Wałów Jagiellońskich w Podwale Przedmiejskie i odwrotnie. Zanim doszłoby do ewentualnej decyzji o wyburzeniu estakady, trzeba by to poprzedzić rzetelną analizą realnych natężeń ruchu, a to będzie możliwe najwcześniej po zakończeniu inwestycji, jaką jest budowa nowego wiaduktu Biskupia Górka. Następnie należałoby wykorzystać istniejące narzędzia do symulacji ruchu - mówi Kotłowski.
Zdaniem dyrektora GZDiZ modelowym działaniem jest strategia, jaką obrano przy planowanym wyburzeniu kładki dla pieszych na Zaspie. Przypomnijmy, że urzędnicy przygotowali tam kilka wariantów wyburzenia przeskalowanej i drogiej w utrzymaniu kładki. Wszystkie zostały przeanalizowane, a wiążące decyzje mają zapaść jesienią.
- Estakada nad Okopową, podobnie jak kładka na Zaspie, powoli dojrzewa do gruntownego i kosztownego remontu. Wkrótce trzeba będzie podjąć decyzję, czy warto w nią inwestować, czy może jednak warto ją usunąć. Jestem za zrównoważonym rozwojem, ale nie za wszelką cenę, bo może się okazać, że zburzenie jednej estakady zakorkuje pół miasta - zastrzega Mieczysław Kotłowski.
Co ciekawe, podobnego zdania było prawie 80 proc. czytelników głosujących w ankiecie artykułu z 2012 r. Spośród ponad 3,3 tys. oddanych głosów aż 78 proc. ankietowanych na pytanie o skutki ewentualnej likwidacji estakady odpowiedziało, że wzrosłyby korki. 15 proc. uważało, że przestrzeń miejska w tym miejscu wypiękniałaby, 4 proc. martwiłoby się kosztowną rozbiórką i nadwerężeniem budżetu miasta, a 3 proc. wskazało na poprawę bezpieczeństwa na Podwalu Przedmiejskim.
M.in. na czynnik finansowy zwraca też uwagę Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
- Wiadukt nad Okopową czeka w przyszłości podobny los [co wrocławską estakadę - dop. red.], ale wymaga to przygotowania inwestycyjnego - podkreśla.
Na razie estakada nad Okopową wciąż służy kierowcom. Niedawno zakończył się jej kilkumiesięczny lifting. Wymieniono na niej bariery i poręcze, a jezdnię zwężono z dwóch do jednego pasa ruchu.
Opinie (605) ponad 10 zablokowanych
-
2019-08-20 13:46
Estakada Armii Krajowej
Lepiej zajmijcie się budową estakady AK/Łostowicka/Havla oraz ogolną przepustowością ulic w mieście. To jest realny problem w mieście.
- 15 1
-
2019-08-20 13:54
estakada (1)
Zburzmy też estakadę przy galerii bałtyckiej, na zielonym trójkącie, trasie kwiatkowskiego i kilka innych.
- 11 1
-
2019-08-20 14:19
Kwiatkowski sam sie rozpadnie
MTM jej pomoże...
- 0 0
-
2019-08-20 14:05
Zburzycie i co na rowery?
Bando pajacy myślących że cokolwiek da "uspokojenie ruchu" na podwalu. Dolne miasto to wiocha co wy chcecie na siłę tam ludzi zapędzić?
- 10 1
-
2019-08-20 14:07
FRAG ...
z gilem pod nosem i jeżdżący na hulajnogach. Uspokoić ruch? zwężając ulice i likwidując estakady. Śmieszne.r
- 14 2
-
2019-08-20 14:09
Gdzie jest w centrum węzeł autostradowy? (1)
szukam i nie mogę znaleźć. Nie ma bramek wprowadzających opłaty, dużo przejść dla pieszych, sygnalizacja - komuś chyba pomyliły się pojęcia
- 14 2
-
2019-08-20 14:22
Jak ktoś z wioski przyjedzie
to może mu się wydawać, że te drogi to już autostrady.
- 4 0
-
2019-08-20 14:17
nie ma alternatywy to po co niszczyć coś co spełnia swoje zadanie?
- 14 1
-
2019-08-20 14:24
Gdańszczanie, trochę spóznione te biadolenie na forum. (2)
Mysleliscie ze bedzie inaczej, tak europejsko i nowoczesnie. Tak teraz spelniaja sie wasze koszmary. Proponuje w imię walki o kolejne buspasy, przejscia naziemne i oczywiście demokracje zrobic dulczese dozywotnia prezydentką. P
- 15 2
-
2019-08-20 15:28
(1)
i znowu ten baran zakochany bez wzajemności w Dulkiewicz się odezwał. Zapal lampkę przy portrecie Wodza, skłoń się głęboko i daj nam spokój
- 2 4
-
2019-08-20 20:02
Waszym jedynym argumentem lemingi jest obrazanie od pisiorów. Chocby sam Tusk skdytykował, to wyzwiecie od pisowców.
- 3 0
-
2019-08-20 14:27
Podatek węglowy zrobiłby swoje.
Ale świat nie jest jeszcze gotowy. I pewnie nie zdąży być.
- 3 4
-
2019-08-20 14:33
(1)
co to za durny termin:"uspokojenie ruchu"? przeciez zawsze zanjda sie d**ile walący 120/h po wąskich ulicach. zróbcie z miasta jeden wielki plac do wałęsania sie tam i z powrotem, a zaopatrzenie do sklepów wozcie rowerami!
- 12 1
-
2019-08-20 15:00
i jeszcze
dzianych starych, którzy dadzą kaskę to ja z chęcią cały dzień będę spędzał w kawiarni na Ogarnej.
- 0 0
-
2019-08-20 14:36
a co to za ekspert ten FRAG (1)
FRAG zabiera głos w wielu sprawach dotyczących mieszkańców Gdańska. i Występuje w roli super eksperta. Tyle, że jego wiedza i znajomość rozwiązań np. komunikacyjnych w różnych krajach europejskich jest niestety znikoma.
Panie Mrozek, proszę odwiedzić naszych zachodnich sąsiadów, najbliżej ma Pan do Berlina. Zobaczy tam Pan nie tylko węzy autostradowe, ale i całe autostrady w ścisłym centrum miasta ( podobnie jak i w wielu innych miastach europejskich).
Może jednak władze miasta zaczną konsultować się z mieszkańcami i projektować rozwiązania służące mieszkańcom? A nie realizować chore wizje kilku nawiedzonych.
Gdańsk nie ma sprawnej i dobrze zaprojektowanej komunikacji miejskiej. Gdańsk ma bardzo trudny dla mieszkańców układ: dwa ciągi uliczne w centrum. Gdyby nie obwodnica Trójmiasta wybudowana w latach 70, Gdańsk by się po prostu zatkał. Chcecie za wszelka cenę zlikwidować ruch samochodowy w centrum, ale w zamian nie ma żadnej alternatywy dla mieszkańców. Rozebranie estakady to chory pomysł. Co po jej rozebraniu? Podwale Przedmiejskie już zatkane, Okopowa/Trakt Św. Wojciecha, Armii Krajowej również. Brak bezkolizyjnych skrzyżowań, wszechobecne korki, ślimaczące się tramwaje ( stojące na światłach= przejścia dla pieszych). autobusy stojące w korkach, głupie pomysły z przesiadkami na węzłach komunikacyjnych. Codzienność mieszkańców miasta dojeżdżających do pracy ( i z powrotem), do szkół, itp. jest wielkim utrapieniem.
te chore pomysły nie poprawią doli mieszkańców miasta, tylko ją jeszcze bardziej utrudnią.
To w końcu nos do tabakiery czy tabakiera do nosa?- 21 3
-
2019-08-20 15:11
Pokaż mi proszę
te wiadukty w ścisłym centrum Berlina. Mogą być w linku do Goole Maps. Nie mogę znaleźć i mnie to frustruje...
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.