- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (216 opinii)
- 2 Dostał 5 mandatów naraz (69 opinii)
- 3 Były senator PiS trafił do więzienia (317 opinii)
- 4 Winda, która wygląda jak kapliczka (49 opinii)
- 5 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (201 opinii)
- 6 Nowa godzina wodowania z historycznej pochylni (118 opinii)
Wraca pytanie o estakadę nad ul. Okopową
Czy estakada nad ul. Okopową w ścisłym centrum Gdańska podzieli los wyburzanego od kilku dni podobnego obiektu we Wrocławiu? Pytani przez nas społecznicy twierdzą, że powinna to być konsekwencja przebudowy i uspokajania ruchu na Podwalu Przedmiejskim. Miejscy urzędnicy i władze miasta są bardziej zdystansowani.
I jest to jej zaleta, bo kierowcy wyjeżdżający z centrum Gdańska w tym kierunku nie blokują głównego ciągu komunikacyjnego, a po pokonaniu estakady na światłach zatrzymują się dopiero na wysokości ul. Chmielnej.
Gdy kilka dni temu we Wrocławiu ruszyła rozbiórka podobnego obiektu na pl. Społecznym (ma tam powstać nowa zabudowa mieszkaniowo-usługowa), na nowo odżył pomysł wyburzenia mało estetycznej estakady w centrum Gdańska.
Po raz pierwszy poruszyliśmy ten temat jesienią 2012 r. Dyskusja była burzliwa. Artykuł przeczytało niemal 50 tys. czytelników, a pod tekstem zamieszczono prawie 900 komentarzy.
Dziś wracamy do tematu i pytamy, co o tym pomyśle myślą społecznicy, urzędnicy i władze miasta.
FRAG: Estakada niepotrzebna
- Jesteśmy jedynym miastem w Europie, gdzie w ścisłym centrum funkcjonuje węzeł autostradowy - mówi Paweł Mrozek ze stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. - Ta estakada jest nam kompletnie niepotrzebna, nie ma żadnych zalet. Nie jest nią nawet fakt, że umożliwia płynny wyjazd z centrum, bo samochody i tak stają na światłach na Podwalu. Potrzeba nam normalnej miejskiej przestrzeni, być może z nową zabudową, która z jednej strony umożliwiłaby stworzenie pierzei, a z drugiej przesłoniłaby Forum Gdańsk. Dziś to niedostępna dla pieszych i mieszkańców wyspa, która przecina historyczne połączenie Starego Przedmieścia z Głównym Miastem. Wyburzenie estakady powinno być logiczną konsekwencją zmian zapoczątkowanych na Podwalu Przedmiejskim.
Urzędnicy: potrzebna analiza
Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przyznaje, że nie jest przeciwnikiem radykalnych zmian, a taką byłoby wyburzenie estakady, ale tylko pod warunkiem wcześniejszej analizy natężenia ruchu i realnych skutków utworzenia w tym miejscu jednopoziomowego skrzyżowania.
- W tym miejscu dominują relacje skrętne, tzn. z Wałów Jagiellońskich w Podwale Przedmiejskie i odwrotnie. Zanim doszłoby do ewentualnej decyzji o wyburzeniu estakady, trzeba by to poprzedzić rzetelną analizą realnych natężeń ruchu, a to będzie możliwe najwcześniej po zakończeniu inwestycji, jaką jest budowa nowego wiaduktu Biskupia Górka. Następnie należałoby wykorzystać istniejące narzędzia do symulacji ruchu - mówi Kotłowski.
Zdaniem dyrektora GZDiZ modelowym działaniem jest strategia, jaką obrano przy planowanym wyburzeniu kładki dla pieszych na Zaspie. Przypomnijmy, że urzędnicy przygotowali tam kilka wariantów wyburzenia przeskalowanej i drogiej w utrzymaniu kładki. Wszystkie zostały przeanalizowane, a wiążące decyzje mają zapaść jesienią.
- Estakada nad Okopową, podobnie jak kładka na Zaspie, powoli dojrzewa do gruntownego i kosztownego remontu. Wkrótce trzeba będzie podjąć decyzję, czy warto w nią inwestować, czy może jednak warto ją usunąć. Jestem za zrównoważonym rozwojem, ale nie za wszelką cenę, bo może się okazać, że zburzenie jednej estakady zakorkuje pół miasta - zastrzega Mieczysław Kotłowski.
Co ciekawe, podobnego zdania było prawie 80 proc. czytelników głosujących w ankiecie artykułu z 2012 r. Spośród ponad 3,3 tys. oddanych głosów aż 78 proc. ankietowanych na pytanie o skutki ewentualnej likwidacji estakady odpowiedziało, że wzrosłyby korki. 15 proc. uważało, że przestrzeń miejska w tym miejscu wypiękniałaby, 4 proc. martwiłoby się kosztowną rozbiórką i nadwerężeniem budżetu miasta, a 3 proc. wskazało na poprawę bezpieczeństwa na Podwalu Przedmiejskim.
M.in. na czynnik finansowy zwraca też uwagę Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
- Wiadukt nad Okopową czeka w przyszłości podobny los [co wrocławską estakadę - dop. red.], ale wymaga to przygotowania inwestycyjnego - podkreśla.
Na razie estakada nad Okopową wciąż służy kierowcom. Niedawno zakończył się jej kilkumiesięczny lifting. Wymieniono na niej bariery i poręcze, a jezdnię zwężono z dwóch do jednego pasa ruchu.
Opinie (605) ponad 10 zablokowanych
-
2019-08-20 14:38
Zrobić dwa pasy jak było wcześniej!!!!
A wyburzyć proponuję to wstrętne i do niczego nie pasujące forum. Oddać łapówki i zburzyć
- 10 5
-
2019-08-20 14:54
Moim zdaniem dobrym pomysłem byłoby wielkie rondo. W tym celu kolidowałyby budunki Okopowa 9 i 15 , które należałoby trwale usunąć.
- 3 5
-
2019-08-20 14:54
Frag
Nie mają mózgów. Samochody stają na Podwalu, bo jakiś d**il zrobił sygnalizację świetlną. Korki nawet w soboty i niedziele. Zlikwidować przejście naziemne, ludzi z powrotem do tunelu i ruch będzie płynny. Komu to przeszkadzało? Współczuję tym, którzy codziennie muszą tam jechać
- 20 2
-
2019-08-20 15:01
węzły autostradowe w Berlinie (2)
Panie Mrozek, Berlin ma wiele ulic po 4 pasy ruchu ( i jeszcze pasy na parkingi), wiele 3 pasmowych w każdą stronę, np. Kaiserdamm, Spandauer Damm, Otto Stuhr Alee itp., itd. ( dla jasności tylko wymieniam w Berlinei Zach, by nie było, że wymyśliła to komuna). Czy Pan widział autostradę A 100 biegnącą przez centrum Berlina Zach i jej węzły autostradowe KurfUerstendamm? Warto zobaczyć!!! Może nawet coś zrozumieć. A przecież Berlin ma metro, bardzo sprawną kolej miejską i bardzo dobre linie tramwajowe i autobusowe. I naprawdę nikt nie planuje likwidacji ruchu samochodowego, ani nie zwężą szerokich ( 4 pasmowych czy 3 pasmowych jezdni, w zasadzie x 2). Mowa o centrum, i to bardzo zabytkowej części Berlina.
Proponuję, by nasze szanowne władze miasta i drogowcy z ZDIZ obowiązkowo odbyli pielgrzymkę do Berlina. Może tamtejsi potrafią pokazać sens tych rozwiązań, służących mieszkańcom. Może pokażą bezsens propozycji FRAG. Na naukę nigdy za późno!!! To lepsze niż bezsensowne zmiany, jakie wprowadza się obecnie w Gdańsku, za radą FRAG.- 24 1
-
2019-08-20 15:21
ale wszystko jest na ziemi
szerokie aleje, co chwile swiatla i przejscia dla pieszych oraz wiele drog rowerowych. nie ma zadnych estakad - chyba ze kolejowe.
- 0 4
-
2019-08-20 17:07
Mądrego dobrze poczytać. Mieszkałem przez rok w 2007 jest jak mówisz
- 1 1
-
2019-08-20 15:32
Szanowny Panie Mrozek
Prawdopodobnie nigdy nie był Pan poza rodzinną wsią. Zapraszam do Sztokholmu gdzie zobaczy Pan jak wyglądają prawdziwe autostrady w mieście. Zapraszam również do odwiedzenia Geteborga, Boras i innych miast w Szwecji. Bilety promowe nie są drogie.
- 17 0
-
2019-08-20 15:46
Wraca pytanie...
i wraca oczywista odpowiedź mieszkańców, przedstawiona w dodanej do artykułu sondzie.
- 4 0
-
2019-08-20 15:54
(1)
Jestem ciekawy kto wymyślił zwężanie jezdni do 1 pasa w ramach "uspokajania ruch". zapewne to" wybitny" umysł i znawca ruchu drogowego. W Gdańsku pojawiło się kilka złotych pomysłów na spowodowanie korków: skręt w lewo w Chmielną mieszczący 3 pojazdy, zwężenie estakady, zwężenie Traktu Konnego. Proponuję zwęzić wszystkie jezdnie aż zapchniemy miasto stając w korkach. Zapewne ten sam umysł dał zgodę na maraton Solidarności w dniu wzmożonego przyjazdu turystów na "długi weekend" 15-18.08. d**ilizm ma się dobrze.
- 19 1
-
2019-08-20 17:04
Jak nie wiesz jak wiesz
Piotruś ''13-ka" Żelek.
- 1 0
-
2019-08-20 16:06
Wyburzmy estakady , zlikwidujmy ulice
i oddajmy grunt developerom a my chodżmy na piechotę po betonowych waskich chodnikach pomiedzy betonowymi blokami.
- 11 1
-
2019-08-20 16:30
Dulkiewicz co z nowa ul. Swiętokrzyską, tam horror budyn nam zgotowal z deweloperami?
Pytam?
- 8 1
-
2019-08-20 16:33
Teatr Szekspirowski
Wyglad pasuje jak pięść do oka ! Co za kretyn wymyślił czarny kolor ! W mieście Szekspiara nie widzialem czarnych cegieł. To wyburzyć
- 8 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.