- 1 Dostał 5 mandatów naraz (65 opinii)
- 2 Były senator PiS trafił do więzienia (301 opinii)
- 3 Winda, która wygląda jak kapliczka (34 opinie)
- 4 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (71 opinii)
- 5 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (200 opinii)
- 6 Nowa godzina wodowania z historycznej pochylni (117 opinii)
Wraca pytanie o estakadę nad ul. Okopową
Czy estakada nad ul. Okopową w ścisłym centrum Gdańska podzieli los wyburzanego od kilku dni podobnego obiektu we Wrocławiu? Pytani przez nas społecznicy twierdzą, że powinna to być konsekwencja przebudowy i uspokajania ruchu na Podwalu Przedmiejskim. Miejscy urzędnicy i władze miasta są bardziej zdystansowani.
I jest to jej zaleta, bo kierowcy wyjeżdżający z centrum Gdańska w tym kierunku nie blokują głównego ciągu komunikacyjnego, a po pokonaniu estakady na światłach zatrzymują się dopiero na wysokości ul. Chmielnej.
Gdy kilka dni temu we Wrocławiu ruszyła rozbiórka podobnego obiektu na pl. Społecznym (ma tam powstać nowa zabudowa mieszkaniowo-usługowa), na nowo odżył pomysł wyburzenia mało estetycznej estakady w centrum Gdańska.
Po raz pierwszy poruszyliśmy ten temat jesienią 2012 r. Dyskusja była burzliwa. Artykuł przeczytało niemal 50 tys. czytelników, a pod tekstem zamieszczono prawie 900 komentarzy.
Dziś wracamy do tematu i pytamy, co o tym pomyśle myślą społecznicy, urzędnicy i władze miasta.
FRAG: Estakada niepotrzebna
- Jesteśmy jedynym miastem w Europie, gdzie w ścisłym centrum funkcjonuje węzeł autostradowy - mówi Paweł Mrozek ze stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. - Ta estakada jest nam kompletnie niepotrzebna, nie ma żadnych zalet. Nie jest nią nawet fakt, że umożliwia płynny wyjazd z centrum, bo samochody i tak stają na światłach na Podwalu. Potrzeba nam normalnej miejskiej przestrzeni, być może z nową zabudową, która z jednej strony umożliwiłaby stworzenie pierzei, a z drugiej przesłoniłaby Forum Gdańsk. Dziś to niedostępna dla pieszych i mieszkańców wyspa, która przecina historyczne połączenie Starego Przedmieścia z Głównym Miastem. Wyburzenie estakady powinno być logiczną konsekwencją zmian zapoczątkowanych na Podwalu Przedmiejskim.
Urzędnicy: potrzebna analiza
Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przyznaje, że nie jest przeciwnikiem radykalnych zmian, a taką byłoby wyburzenie estakady, ale tylko pod warunkiem wcześniejszej analizy natężenia ruchu i realnych skutków utworzenia w tym miejscu jednopoziomowego skrzyżowania.
- W tym miejscu dominują relacje skrętne, tzn. z Wałów Jagiellońskich w Podwale Przedmiejskie i odwrotnie. Zanim doszłoby do ewentualnej decyzji o wyburzeniu estakady, trzeba by to poprzedzić rzetelną analizą realnych natężeń ruchu, a to będzie możliwe najwcześniej po zakończeniu inwestycji, jaką jest budowa nowego wiaduktu Biskupia Górka. Następnie należałoby wykorzystać istniejące narzędzia do symulacji ruchu - mówi Kotłowski.
Zdaniem dyrektora GZDiZ modelowym działaniem jest strategia, jaką obrano przy planowanym wyburzeniu kładki dla pieszych na Zaspie. Przypomnijmy, że urzędnicy przygotowali tam kilka wariantów wyburzenia przeskalowanej i drogiej w utrzymaniu kładki. Wszystkie zostały przeanalizowane, a wiążące decyzje mają zapaść jesienią.
- Estakada nad Okopową, podobnie jak kładka na Zaspie, powoli dojrzewa do gruntownego i kosztownego remontu. Wkrótce trzeba będzie podjąć decyzję, czy warto w nią inwestować, czy może jednak warto ją usunąć. Jestem za zrównoważonym rozwojem, ale nie za wszelką cenę, bo może się okazać, że zburzenie jednej estakady zakorkuje pół miasta - zastrzega Mieczysław Kotłowski.
Co ciekawe, podobnego zdania było prawie 80 proc. czytelników głosujących w ankiecie artykułu z 2012 r. Spośród ponad 3,3 tys. oddanych głosów aż 78 proc. ankietowanych na pytanie o skutki ewentualnej likwidacji estakady odpowiedziało, że wzrosłyby korki. 15 proc. uważało, że przestrzeń miejska w tym miejscu wypiękniałaby, 4 proc. martwiłoby się kosztowną rozbiórką i nadwerężeniem budżetu miasta, a 3 proc. wskazało na poprawę bezpieczeństwa na Podwalu Przedmiejskim.
M.in. na czynnik finansowy zwraca też uwagę Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
- Wiadukt nad Okopową czeka w przyszłości podobny los [co wrocławską estakadę - dop. red.], ale wymaga to przygotowania inwestycyjnego - podkreśla.
Na razie estakada nad Okopową wciąż służy kierowcom. Niedawno zakończył się jej kilkumiesięczny lifting. Wymieniono na niej bariery i poręcze, a jezdnię zwężono z dwóch do jednego pasa ruchu.
Opinie (605) ponad 10 zablokowanych
-
2019-08-20 17:53
Jak Pan Mrozek
Jak Pan Mrozek chce spacerować w parku, to proponuję spacer w parku oruńskim. Ścieżkami dla pieszych pędzą szaleni rowerzyści, a towarzystwo spaceruje z psami bez smyczy. Młodzież wieczorem popija zdrowo, a rano na ścieżkach pełno rozbitych butelek. Na AK rano korek od obwodnicy -też zapchanej do węzła Okopowa. Tragedia. Jak tak dalej pójdzie to będziemy siedzieć w domach przed komputerami. Kocham ten brudny Gdańsk.
- 11 1
-
2019-08-20 18:05
Frag = korkowanie miasta (1)
A więc to przez tych paru oszołomów miasto korkuje się coraz bardziej? Gdzie oni żyją i co palą? Coraz to lepsze pomysły.Ten pan chyba nigdy nie jechał tym wiaduktem to po co mu on.A może pójdźmy krok dalej i zlikwidujmy Wały Jagiellońskie to dopiero miasto wypięknieje.
- 13 1
-
2019-08-20 18:23
Ile ty takich samych wPiSów już napisales
Ty też z ministerstwa niesprawiedliwości?
- 0 1
-
2019-08-20 18:12
Proponuje xburzyc areszt na kurkowej
Postawić chałupy hotele i burdę,,,,,,i po kłopocie
- 4 0
-
2019-08-20 18:55
Tak, estakada jest potrzebna. Powie to kazdy kto jezdzi w strone Stogów, Przeróbki i Elbląga. Zastanawia mnie kto pozwolil w trakcie remontu, ktory trwal i trwal, zrobic z 2 pasow 1...
- 9 1
-
2019-08-20 19:34
Należy zburzyć estakadę oraz tunel i zrobić normalne skrzyżowanie lub rondo.
- 0 8
-
2019-08-20 19:59
Wszystko by wyburzyli, a w zamian nic (1)
Jak tak wam zależy na europejskości to wprowadźcie komunikacje miejską jak w Berlinie i wtedy pogadamy
- 7 0
-
2019-08-21 11:20
chyba nie wiesz ile kosztuje przejazd berlińską komunikacją
dla bogatych
- 0 0
-
2019-08-20 20:27
paranoja
"Jesteśmy jedynym miastem w Europie, gdzie w ścisłym centrum funkcjonuje węzeł autostradowy"
Węzeł autostradowy, bo ma dwa pasy?!. Jedź do Berlina. Nie pociągiem, ani rowerem. Wjedź od południowej obwodnicy drogą A115 i przejedź tą średnicówką na północ. Potem powiedz Berlińczykowi, że trzeba tę trasę zburzyć.- 11 0
-
2019-08-20 20:52
To taki absurd, że aż zastanawiam się co ma zamaskować. Już wycięli ostatnie drzewa i betonują pod wielki parking na wjeździe do miasta?
- 5 0
-
2019-08-20 20:53
to nowy wiadukt przy Trakcie sw Wojciecha też wyburzyc za wczsu żeby potem czegos nie przysłaniał (1)
- 6 0
-
2019-08-20 23:42
przydało by się
bo jego forma to jakaś groteska.
Jeśli zabetonowano tyle torów, co szkodziło zabetonować jeszcze 300m i nad torami puścić 3-Maja i Okopową?
Obecna konstrukcja to do centrum dzielnicy przemysłowej sie nadaję, nad rozrządy kolejowe a nie do turystycznego, podobno, miasta.- 0 0
-
2019-08-20 20:56
Xixo
A gdzie puścić ludzi na trakt św Wojciecha i całe stare przedmieście z Łąkową? Tam by jeszcze w grę wchodził Chełm
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.