- 1 Dostał 5 mandatów naraz (54 opinie)
- 2 Winda, która wygląda jak kapliczka (26 opinii)
- 3 Były senator PiS trafił do więzienia (282 opinie)
- 4 Nowa godzina wodowania z historycznej pochylni (115 opinii)
- 5 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (197 opinii)
- 6 Wstrzymano zmiany na Marynarki Polskiej (41 opinii)
Wraca pytanie o estakadę nad ul. Okopową
Czy estakada nad ul. Okopową w ścisłym centrum Gdańska podzieli los wyburzanego od kilku dni podobnego obiektu we Wrocławiu? Pytani przez nas społecznicy twierdzą, że powinna to być konsekwencja przebudowy i uspokajania ruchu na Podwalu Przedmiejskim. Miejscy urzędnicy i władze miasta są bardziej zdystansowani.
I jest to jej zaleta, bo kierowcy wyjeżdżający z centrum Gdańska w tym kierunku nie blokują głównego ciągu komunikacyjnego, a po pokonaniu estakady na światłach zatrzymują się dopiero na wysokości ul. Chmielnej.
Gdy kilka dni temu we Wrocławiu ruszyła rozbiórka podobnego obiektu na pl. Społecznym (ma tam powstać nowa zabudowa mieszkaniowo-usługowa), na nowo odżył pomysł wyburzenia mało estetycznej estakady w centrum Gdańska.
Po raz pierwszy poruszyliśmy ten temat jesienią 2012 r. Dyskusja była burzliwa. Artykuł przeczytało niemal 50 tys. czytelników, a pod tekstem zamieszczono prawie 900 komentarzy.
Dziś wracamy do tematu i pytamy, co o tym pomyśle myślą społecznicy, urzędnicy i władze miasta.
FRAG: Estakada niepotrzebna
- Jesteśmy jedynym miastem w Europie, gdzie w ścisłym centrum funkcjonuje węzeł autostradowy - mówi Paweł Mrozek ze stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. - Ta estakada jest nam kompletnie niepotrzebna, nie ma żadnych zalet. Nie jest nią nawet fakt, że umożliwia płynny wyjazd z centrum, bo samochody i tak stają na światłach na Podwalu. Potrzeba nam normalnej miejskiej przestrzeni, być może z nową zabudową, która z jednej strony umożliwiłaby stworzenie pierzei, a z drugiej przesłoniłaby Forum Gdańsk. Dziś to niedostępna dla pieszych i mieszkańców wyspa, która przecina historyczne połączenie Starego Przedmieścia z Głównym Miastem. Wyburzenie estakady powinno być logiczną konsekwencją zmian zapoczątkowanych na Podwalu Przedmiejskim.
Urzędnicy: potrzebna analiza
Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przyznaje, że nie jest przeciwnikiem radykalnych zmian, a taką byłoby wyburzenie estakady, ale tylko pod warunkiem wcześniejszej analizy natężenia ruchu i realnych skutków utworzenia w tym miejscu jednopoziomowego skrzyżowania.
- W tym miejscu dominują relacje skrętne, tzn. z Wałów Jagiellońskich w Podwale Przedmiejskie i odwrotnie. Zanim doszłoby do ewentualnej decyzji o wyburzeniu estakady, trzeba by to poprzedzić rzetelną analizą realnych natężeń ruchu, a to będzie możliwe najwcześniej po zakończeniu inwestycji, jaką jest budowa nowego wiaduktu Biskupia Górka. Następnie należałoby wykorzystać istniejące narzędzia do symulacji ruchu - mówi Kotłowski.
Zdaniem dyrektora GZDiZ modelowym działaniem jest strategia, jaką obrano przy planowanym wyburzeniu kładki dla pieszych na Zaspie. Przypomnijmy, że urzędnicy przygotowali tam kilka wariantów wyburzenia przeskalowanej i drogiej w utrzymaniu kładki. Wszystkie zostały przeanalizowane, a wiążące decyzje mają zapaść jesienią.
- Estakada nad Okopową, podobnie jak kładka na Zaspie, powoli dojrzewa do gruntownego i kosztownego remontu. Wkrótce trzeba będzie podjąć decyzję, czy warto w nią inwestować, czy może jednak warto ją usunąć. Jestem za zrównoważonym rozwojem, ale nie za wszelką cenę, bo może się okazać, że zburzenie jednej estakady zakorkuje pół miasta - zastrzega Mieczysław Kotłowski.
Co ciekawe, podobnego zdania było prawie 80 proc. czytelników głosujących w ankiecie artykułu z 2012 r. Spośród ponad 3,3 tys. oddanych głosów aż 78 proc. ankietowanych na pytanie o skutki ewentualnej likwidacji estakady odpowiedziało, że wzrosłyby korki. 15 proc. uważało, że przestrzeń miejska w tym miejscu wypiękniałaby, 4 proc. martwiłoby się kosztowną rozbiórką i nadwerężeniem budżetu miasta, a 3 proc. wskazało na poprawę bezpieczeństwa na Podwalu Przedmiejskim.
M.in. na czynnik finansowy zwraca też uwagę Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
- Wiadukt nad Okopową czeka w przyszłości podobny los [co wrocławską estakadę - dop. red.], ale wymaga to przygotowania inwestycyjnego - podkreśla.
Na razie estakada nad Okopową wciąż służy kierowcom. Niedawno zakończył się jej kilkumiesięczny lifting. Wymieniono na niej bariery i poręcze, a jezdnię zwężono z dwóch do jednego pasa ruchu.
Opinie (605) ponad 10 zablokowanych
-
2019-08-20 22:01
Podobna estakada została niedawno wybudowana przy galerii Bałtyckiej
tam nie przeszkadza,a tu przeszkadza ?
jest potrzebna.- 9 0
-
2019-08-20 22:09
z estakadą czy bez
i tak w tym miejscu nie ma szans na coś normalnego, ta przestrzeń jest stracona. Z jednej strony powstały wielkie ciągi komunikacyjne jak Aleja A.K, z drugiej ludzie masowo przesiedli się do samochodów i choćby nie wiadomo co, na razie nie widzę możliwości zmiany mentalności. Po trzecie , otoczenie "budynkowe" tego miejsca jest koszmarne. O "urodzie" Forum Gdańsk nie muszę chyba wspominać. Na Okopowej jest kilka wspaniałych budynków, cóż jedynie gmachy ABW i PKO BP (po rekonstrukcji szczytów) nadają blichtru temu miejscu. Budynek Komendy Wojewódzkiej Policji ma obcięte szczyty , podobnie jak piękny gmach NBP. Są jakby skarlałe i zepsione. Dodają grozy i szpetoty tego miejsca. Do tego ohydne modernistyczne przybudówki na rogach pierzei .,Centromor" i budynek LOT-u. Takiśmy Gdańsk zbudowali i taki mamy, niewiele nam przyjdzie po zburzeniu estakady. A czym chciałby Pan Paweł ,vel Dziki Rex nam zabudować przestrzeń po estakadzie? Kolejnymi modernistycznymi kupami , bo jak znam jego poglądy , brzydzi się rekonstrukcją i odbudową w stylu początku XX w. Zainteresowanych odsyłam do widoków tego miejsca sprzed wojny, albo choćby do roku 1970. Wtedy była szansa na uczynienie z Okopowej reprezentacyjnej alei, dziś też jest to możliwe, ale tylko teoretycznie. Niech lepiej estakada będzie , chociaż decyzja o jej zwężeniu do jednego pasa osiągalnego tylko ze środkowego pasa ul. Okopowej powstała chyba w jakimś chorym śnie.
- 5 0
-
2019-08-20 22:22
Lepiej wyburzyć szpetny budynek Lot-u i odbudować Danziger Hoff
A wiadukt tylko odnowić....
- 5 2
-
2019-08-20 22:31
FRAG
Bardzo proszę o przedstawienie danych o "fachowcach" z FRAG; wykształcenie, doświadczenie w planowaniu infrastruktury miejskiej, znajomość z autopsji rozwiązań w miastach europejskich, itp.
Skoro są Fragowcy takim wielkim autorytetem, to zapewne w w/w sprawach ich doświadczenie jest ogromne. Pora się pochwalić.- 6 0
-
2019-08-20 22:31
A jak pan Mrozek wyobraża sobie centrum bez tego wiaduktu jak następny raz będzie konserwacja tunelu i znowu bedzie zamknięty na pare dni, jak to było chyba dwa lata temu?
- 4 0
-
2019-08-20 22:35
Czemu jak wchodzę na strone FRAG po kliknięciu w sprawozdania to dostaje 404?:)
- 2 0
-
2019-08-20 22:36
jedyne na świecie...
Chyba jedyne na świecie 3 poziomowe skrzyżowanie, które jest kolizyjne. Hit!!! :) :) :)
- 1 0
-
2019-08-20 22:44
Ktoś mi może wytłumaczyć jakim cudem stowarzyszenie które opiera się na dotacjach stalo się wyrocznia w sprawach uranistycznych miasta?
- 5 0
-
2019-08-20 22:49
Antysamochodowi aktywiści to jest największy wrzód na d*pie
Opinia o nich, którą czytałem tysiące razy i to z różnych środowisk. W ramach swoich pomysłów gdyby były realizowane tak jak sobie wymyślają to każde miasto zostałoby kompletnie sparaliżowane komunikacyjnie, bo większość z ich pomysłów zwyczajnie nie ma sensu.
Ale przecież to są ludzie, którzy często serio uważają, że można całkowicie zakazać ruchu samochodów w centrach miast, bo przecież do sklepów i restauracji w centrum można dowozić towar na rowerach towarowych. Tylko chyba nigdy nie widzieli jak wygląda dostawa do np. Żabki, którą mam pod domem, gdzie 2-3 razy w tygodniu są przywożone po 2-3 europalety towaru, gdzie każda taka paleta to koło 800 kg....
Rowerem towarowym to chyba z 100 kursów by trzeba było wykonać, żeby to wszystko przewieść z jakiegoś magazynu na obrzeżach do centrum. A jak ktoś mówi, że no przecież to nie taki wysiłek, bo są rowery z napędem elektrycznym to ja proponuję wypożyczyć MEVO i próbować holować nim samochód.- 4 0
-
2019-08-20 23:06
Gdańsk - strefą bez Fragowania.
Program na następne wybory.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.