• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wraca pytanie o estakadę nad ul. Okopową

Maciej Korolczuk
20 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Wiosną estakada przeszła niewielki remont. W jego ramach wymieniono na niej barierki i balustrady, zwężono też jezdnię z dwóch do jednego pasa. Wiosną estakada przeszła niewielki remont. W jego ramach wymieniono na niej barierki i balustrady, zwężono też jezdnię z dwóch do jednego pasa.

Czy estakada nad ul. Okopową w ścisłym centrum Gdańska podzieli los wyburzanego od kilku dni podobnego obiektu we Wrocławiu? Pytani przez nas społecznicy twierdzą, że powinna to być konsekwencja przebudowy i uspokajania ruchu na Podwalu Przedmiejskim. Miejscy urzędnicy i władze miasta są bardziej zdystansowani.



Czy estakada nad Okopową powinna zostać wyburzona?

Estakada nad ul. Okopową jest częścią powstałego w 1975 roku węzła Leningradzkiego (dziś Unii Europejskiej). Umożliwia wyjazd z Wałów Jagiellońskich i okolic Huciska na Podwale Przedmiejskie, w kierunku ul. Elbląskiej i dalej drogi S7 na Elbląg, Olsztyn i Warszawę.

I jest to jej zaleta, bo kierowcy wyjeżdżający z centrum Gdańska w tym kierunku nie blokują głównego ciągu komunikacyjnego, a po pokonaniu estakady na światłach zatrzymują się dopiero na wysokości ul. Chmielnej.

Gdy kilka dni temu we Wrocławiu ruszyła rozbiórka podobnego obiektu na pl. Społecznym (ma tam powstać nowa zabudowa mieszkaniowo-usługowa), na nowo odżył pomysł wyburzenia mało estetycznej estakady w centrum Gdańska.

Znikająca z krajobrazu Wrocławia estakada na pl. Społecznym Znikająca z krajobrazu Wrocławia estakada na pl. Społecznym
Po raz pierwszy poruszyliśmy ten temat jesienią 2012 r. Dyskusja była burzliwa. Artykuł przeczytało niemal 50 tys. czytelników, a pod tekstem zamieszczono prawie 900 komentarzy.

Dziś wracamy do tematu i pytamy, co o tym pomyśle myślą społecznicy, urzędnicy i władze miasta.

Estakada umożliwia szybki wyjazd z centrum Gdańska. Ale tylko na chwilę, bo ruch na Podwalu Przedmiejskim spowalnia pierwsze z czterech skrzyżowań przy ul. Chmielnej. Estakada umożliwia szybki wyjazd z centrum Gdańska. Ale tylko na chwilę, bo ruch na Podwalu Przedmiejskim spowalnia pierwsze z czterech skrzyżowań przy ul. Chmielnej.

FRAG: Estakada niepotrzebna



- Jesteśmy jedynym miastem w Europie, gdzie w ścisłym centrum funkcjonuje węzeł autostradowy - mówi Paweł Mrozek ze stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. - Ta estakada jest nam kompletnie niepotrzebna, nie ma żadnych zalet. Nie jest nią nawet fakt, że umożliwia płynny wyjazd z centrum, bo samochody i tak stają na światłach na Podwalu. Potrzeba nam normalnej miejskiej przestrzeni, być może z nową zabudową, która z jednej strony umożliwiłaby stworzenie pierzei, a z drugiej przesłoniłaby Forum Gdańsk. Dziś to niedostępna dla pieszych i mieszkańców wyspa, która przecina historyczne połączenie Starego Przedmieścia z Głównym Miastem. Wyburzenie estakady powinno być logiczną konsekwencją zmian zapoczątkowanych na Podwalu Przedmiejskim.

Urzędnicy: potrzebna analiza



Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przyznaje, że nie jest przeciwnikiem radykalnych zmian, a taką byłoby wyburzenie estakady, ale tylko pod warunkiem wcześniejszej analizy natężenia ruchu i realnych skutków utworzenia w tym miejscu jednopoziomowego skrzyżowania.

- W tym miejscu dominują relacje skrętne, tzn. z Wałów Jagiellońskich w Podwale Przedmiejskie i odwrotnie. Zanim doszłoby do ewentualnej decyzji o wyburzeniu estakady, trzeba by to poprzedzić rzetelną analizą realnych natężeń ruchu, a to będzie możliwe najwcześniej po zakończeniu inwestycji, jaką jest budowa nowego wiaduktu Biskupia Górka. Następnie należałoby wykorzystać istniejące narzędzia do symulacji ruchu - mówi Kotłowski.
Zdaniem Pawła Mrozka z FRAG-u w miejscu estakady mogłaby powstać nowa zabudowa a budynki mogłyby przesłonić krytykowaną przez stowarzyszenie galerię handlową. Zdaniem Pawła Mrozka z FRAG-u w miejscu estakady mogłaby powstać nowa zabudowa a budynki mogłyby przesłonić krytykowaną przez stowarzyszenie galerię handlową.
Zdaniem dyrektora GZDiZ modelowym działaniem jest strategia, jaką obrano przy planowanym wyburzeniu kładki dla pieszych na Zaspie. Przypomnijmy, że urzędnicy przygotowali tam kilka wariantów wyburzenia przeskalowanej i drogiej w utrzymaniu kładki. Wszystkie zostały przeanalizowane, a wiążące decyzje mają zapaść jesienią.

- Estakada nad Okopową, podobnie jak kładka na Zaspie, powoli dojrzewa do gruntownego i kosztownego remontu. Wkrótce trzeba będzie podjąć decyzję, czy warto w nią inwestować, czy może jednak warto ją usunąć. Jestem za zrównoważonym rozwojem, ale nie za wszelką cenę, bo może się okazać, że zburzenie jednej estakady zakorkuje pół miasta - zastrzega Mieczysław Kotłowski.
Co ciekawe, podobnego zdania było prawie 80 proc. czytelników głosujących w ankiecie artykułu z 2012 r. Spośród ponad 3,3 tys. oddanych głosów aż 78 proc. ankietowanych na pytanie o skutki ewentualnej likwidacji estakady odpowiedziało, że wzrosłyby korki. 15 proc. uważało, że przestrzeń miejska w tym miejscu wypiękniałaby, 4 proc. martwiłoby się kosztowną rozbiórką i nadwerężeniem budżetu miasta, a 3 proc. wskazało na poprawę bezpieczeństwa na Podwalu Przedmiejskim.

Urzędnicy odpowiadają, że ewentualne decyzje muszą zostać poprzedzone analizami natężenia ruchu, co najwcześniej będzie możliwe po oddaniu nowego wiaduktu Biskupia Górka. Urzędnicy odpowiadają, że ewentualne decyzje muszą zostać poprzedzone analizami natężenia ruchu, co najwcześniej będzie możliwe po oddaniu nowego wiaduktu Biskupia Górka.
M.in. na czynnik finansowy zwraca też uwagę Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

- Wiadukt nad Okopową czeka w przyszłości podobny los [co wrocławską estakadę - dop. red.], ale wymaga to przygotowania inwestycyjnego - podkreśla.
Na razie estakada nad Okopową wciąż służy kierowcom. Niedawno zakończył się jej kilkumiesięczny lifting. Wymieniono na niej bariery i poręcze, a jezdnię zwężono z dwóch do jednego pasa ruchu.

Opinie (605) ponad 10 zablokowanych

  • Podobna estakada została niedawno wybudowana przy galerii Bałtyckiej

    tam nie przeszkadza,a tu przeszkadza ?
    jest potrzebna.

    • 9 0

  • z estakadą czy bez

    i tak w tym miejscu nie ma szans na coś normalnego, ta przestrzeń jest stracona. Z jednej strony powstały wielkie ciągi komunikacyjne jak Aleja A.K, z drugiej ludzie masowo przesiedli się do samochodów i choćby nie wiadomo co, na razie nie widzę możliwości zmiany mentalności. Po trzecie , otoczenie "budynkowe" tego miejsca jest koszmarne. O "urodzie" Forum Gdańsk nie muszę chyba wspominać. Na Okopowej jest kilka wspaniałych budynków, cóż jedynie gmachy ABW i PKO BP (po rekonstrukcji szczytów) nadają blichtru temu miejscu. Budynek Komendy Wojewódzkiej Policji ma obcięte szczyty , podobnie jak piękny gmach NBP. Są jakby skarlałe i zepsione. Dodają grozy i szpetoty tego miejsca. Do tego ohydne modernistyczne przybudówki na rogach pierzei .,Centromor" i budynek LOT-u. Takiśmy Gdańsk zbudowali i taki mamy, niewiele nam przyjdzie po zburzeniu estakady. A czym chciałby Pan Paweł ,vel Dziki Rex nam zabudować przestrzeń po estakadzie? Kolejnymi modernistycznymi kupami , bo jak znam jego poglądy , brzydzi się rekonstrukcją i odbudową w stylu początku XX w. Zainteresowanych odsyłam do widoków tego miejsca sprzed wojny, albo choćby do roku 1970. Wtedy była szansa na uczynienie z Okopowej reprezentacyjnej alei, dziś też jest to możliwe, ale tylko teoretycznie. Niech lepiej estakada będzie , chociaż decyzja o jej zwężeniu do jednego pasa osiągalnego tylko ze środkowego pasa ul. Okopowej powstała chyba w jakimś chorym śnie.

    • 5 0

  • Lepiej wyburzyć szpetny budynek Lot-u i odbudować Danziger Hoff

    A wiadukt tylko odnowić....

    • 5 2

  • FRAG

    Bardzo proszę o przedstawienie danych o "fachowcach" z FRAG; wykształcenie, doświadczenie w planowaniu infrastruktury miejskiej, znajomość z autopsji rozwiązań w miastach europejskich, itp.

    Skoro są Fragowcy takim wielkim autorytetem, to zapewne w w/w sprawach ich doświadczenie jest ogromne. Pora się pochwalić.

    • 6 0

  • A jak pan Mrozek wyobraża sobie centrum bez tego wiaduktu jak następny raz będzie konserwacja tunelu i znowu bedzie zamknięty na pare dni, jak to było chyba dwa lata temu?

    • 4 0

  • Czemu jak wchodzę na strone FRAG po kliknięciu w sprawozdania to dostaje 404?:)

    • 2 0

  • jedyne na świecie...

    Chyba jedyne na świecie 3 poziomowe skrzyżowanie, które jest kolizyjne. Hit!!! :) :) :)

    • 1 0

  • Ktoś mi może wytłumaczyć jakim cudem stowarzyszenie które opiera się na dotacjach stalo się wyrocznia w sprawach uranistycznych miasta?

    • 5 0

  • Antysamochodowi aktywiści to jest największy wrzód na d*pie

    Opinia o nich, którą czytałem tysiące razy i to z różnych środowisk. W ramach swoich pomysłów gdyby były realizowane tak jak sobie wymyślają to każde miasto zostałoby kompletnie sparaliżowane komunikacyjnie, bo większość z ich pomysłów zwyczajnie nie ma sensu.
    Ale przecież to są ludzie, którzy często serio uważają, że można całkowicie zakazać ruchu samochodów w centrach miast, bo przecież do sklepów i restauracji w centrum można dowozić towar na rowerach towarowych. Tylko chyba nigdy nie widzieli jak wygląda dostawa do np. Żabki, którą mam pod domem, gdzie 2-3 razy w tygodniu są przywożone po 2-3 europalety towaru, gdzie każda taka paleta to koło 800 kg....
    Rowerem towarowym to chyba z 100 kursów by trzeba było wykonać, żeby to wszystko przewieść z jakiegoś magazynu na obrzeżach do centrum. A jak ktoś mówi, że no przecież to nie taki wysiłek, bo są rowery z napędem elektrycznym to ja proponuję wypożyczyć MEVO i próbować holować nim samochód.

    • 4 0

  • Gdańsk - strefą bez Fragowania.

    Program na następne wybory.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane