• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wraca pytanie o estakadę nad ul. Okopową

Maciej Korolczuk
20 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Wiosną estakada przeszła niewielki remont. W jego ramach wymieniono na niej barierki i balustrady, zwężono też jezdnię z dwóch do jednego pasa. Wiosną estakada przeszła niewielki remont. W jego ramach wymieniono na niej barierki i balustrady, zwężono też jezdnię z dwóch do jednego pasa.

Czy estakada nad ul. Okopową w ścisłym centrum Gdańska podzieli los wyburzanego od kilku dni podobnego obiektu we Wrocławiu? Pytani przez nas społecznicy twierdzą, że powinna to być konsekwencja przebudowy i uspokajania ruchu na Podwalu Przedmiejskim. Miejscy urzędnicy i władze miasta są bardziej zdystansowani.



Czy estakada nad Okopową powinna zostać wyburzona?

Estakada nad ul. Okopową jest częścią powstałego w 1975 roku węzła Leningradzkiego (dziś Unii Europejskiej). Umożliwia wyjazd z Wałów Jagiellońskich i okolic Huciska na Podwale Przedmiejskie, w kierunku ul. Elbląskiej i dalej drogi S7 na Elbląg, Olsztyn i Warszawę.

I jest to jej zaleta, bo kierowcy wyjeżdżający z centrum Gdańska w tym kierunku nie blokują głównego ciągu komunikacyjnego, a po pokonaniu estakady na światłach zatrzymują się dopiero na wysokości ul. Chmielnej.

Gdy kilka dni temu we Wrocławiu ruszyła rozbiórka podobnego obiektu na pl. Społecznym (ma tam powstać nowa zabudowa mieszkaniowo-usługowa), na nowo odżył pomysł wyburzenia mało estetycznej estakady w centrum Gdańska.

Znikająca z krajobrazu Wrocławia estakada na pl. Społecznym Znikająca z krajobrazu Wrocławia estakada na pl. Społecznym
Po raz pierwszy poruszyliśmy ten temat jesienią 2012 r. Dyskusja była burzliwa. Artykuł przeczytało niemal 50 tys. czytelników, a pod tekstem zamieszczono prawie 900 komentarzy.

Dziś wracamy do tematu i pytamy, co o tym pomyśle myślą społecznicy, urzędnicy i władze miasta.

Estakada umożliwia szybki wyjazd z centrum Gdańska. Ale tylko na chwilę, bo ruch na Podwalu Przedmiejskim spowalnia pierwsze z czterech skrzyżowań przy ul. Chmielnej. Estakada umożliwia szybki wyjazd z centrum Gdańska. Ale tylko na chwilę, bo ruch na Podwalu Przedmiejskim spowalnia pierwsze z czterech skrzyżowań przy ul. Chmielnej.

FRAG: Estakada niepotrzebna



- Jesteśmy jedynym miastem w Europie, gdzie w ścisłym centrum funkcjonuje węzeł autostradowy - mówi Paweł Mrozek ze stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. - Ta estakada jest nam kompletnie niepotrzebna, nie ma żadnych zalet. Nie jest nią nawet fakt, że umożliwia płynny wyjazd z centrum, bo samochody i tak stają na światłach na Podwalu. Potrzeba nam normalnej miejskiej przestrzeni, być może z nową zabudową, która z jednej strony umożliwiłaby stworzenie pierzei, a z drugiej przesłoniłaby Forum Gdańsk. Dziś to niedostępna dla pieszych i mieszkańców wyspa, która przecina historyczne połączenie Starego Przedmieścia z Głównym Miastem. Wyburzenie estakady powinno być logiczną konsekwencją zmian zapoczątkowanych na Podwalu Przedmiejskim.

Urzędnicy: potrzebna analiza



Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przyznaje, że nie jest przeciwnikiem radykalnych zmian, a taką byłoby wyburzenie estakady, ale tylko pod warunkiem wcześniejszej analizy natężenia ruchu i realnych skutków utworzenia w tym miejscu jednopoziomowego skrzyżowania.

- W tym miejscu dominują relacje skrętne, tzn. z Wałów Jagiellońskich w Podwale Przedmiejskie i odwrotnie. Zanim doszłoby do ewentualnej decyzji o wyburzeniu estakady, trzeba by to poprzedzić rzetelną analizą realnych natężeń ruchu, a to będzie możliwe najwcześniej po zakończeniu inwestycji, jaką jest budowa nowego wiaduktu Biskupia Górka. Następnie należałoby wykorzystać istniejące narzędzia do symulacji ruchu - mówi Kotłowski.
Zdaniem Pawła Mrozka z FRAG-u w miejscu estakady mogłaby powstać nowa zabudowa a budynki mogłyby przesłonić krytykowaną przez stowarzyszenie galerię handlową. Zdaniem Pawła Mrozka z FRAG-u w miejscu estakady mogłaby powstać nowa zabudowa a budynki mogłyby przesłonić krytykowaną przez stowarzyszenie galerię handlową.
Zdaniem dyrektora GZDiZ modelowym działaniem jest strategia, jaką obrano przy planowanym wyburzeniu kładki dla pieszych na Zaspie. Przypomnijmy, że urzędnicy przygotowali tam kilka wariantów wyburzenia przeskalowanej i drogiej w utrzymaniu kładki. Wszystkie zostały przeanalizowane, a wiążące decyzje mają zapaść jesienią.

- Estakada nad Okopową, podobnie jak kładka na Zaspie, powoli dojrzewa do gruntownego i kosztownego remontu. Wkrótce trzeba będzie podjąć decyzję, czy warto w nią inwestować, czy może jednak warto ją usunąć. Jestem za zrównoważonym rozwojem, ale nie za wszelką cenę, bo może się okazać, że zburzenie jednej estakady zakorkuje pół miasta - zastrzega Mieczysław Kotłowski.
Co ciekawe, podobnego zdania było prawie 80 proc. czytelników głosujących w ankiecie artykułu z 2012 r. Spośród ponad 3,3 tys. oddanych głosów aż 78 proc. ankietowanych na pytanie o skutki ewentualnej likwidacji estakady odpowiedziało, że wzrosłyby korki. 15 proc. uważało, że przestrzeń miejska w tym miejscu wypiękniałaby, 4 proc. martwiłoby się kosztowną rozbiórką i nadwerężeniem budżetu miasta, a 3 proc. wskazało na poprawę bezpieczeństwa na Podwalu Przedmiejskim.

Urzędnicy odpowiadają, że ewentualne decyzje muszą zostać poprzedzone analizami natężenia ruchu, co najwcześniej będzie możliwe po oddaniu nowego wiaduktu Biskupia Górka. Urzędnicy odpowiadają, że ewentualne decyzje muszą zostać poprzedzone analizami natężenia ruchu, co najwcześniej będzie możliwe po oddaniu nowego wiaduktu Biskupia Górka.
M.in. na czynnik finansowy zwraca też uwagę Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

- Wiadukt nad Okopową czeka w przyszłości podobny los [co wrocławską estakadę - dop. red.], ale wymaga to przygotowania inwestycyjnego - podkreśla.
Na razie estakada nad Okopową wciąż służy kierowcom. Niedawno zakończył się jej kilkumiesięczny lifting. Wymieniono na niej bariery i poręcze, a jezdnię zwężono z dwóch do jednego pasa ruchu.

Opinie (605) ponad 10 zablokowanych

  • autaostrady w mieście (2)

    Jesteśmy jedynym miastem w Europie, gdzie w ścisłym centrum funkcjonuje węzeł autostradowy - mówi Paweł Mrozek

    bzdura totalna np. w Roterdamie autostrada 3 pasmowa przebiega przez miasto. szukają dziury w całym, chcą zmusić ludzi do jazdy komunikacją miejską,

    • 10 1

    • dokładnie wystarczy zobaczyć na mape, pieknie A20 przecina miasto do tego A16 i A13 albo Goterborg i E6. Wciskają kit mieszkańcom bo myslą że to kupią, zreszta tyle lata się udawało to czemu tego nie robic dalej

      • 3 0

    • W Szczecinie jest o wiele potężniejsza estakada w samym centrum miasta

      • 2 1

  • Zero wyobraźni przestrzennej

    Ciekawe, gdzie FRAG zmieściłby tę "zabudowę zasłaniającą Forum Gdańsk"? Przecież estakada znajduje się nad jezdniami i torowiskiem. A po ewentualnej likwidacji estakady trzeba by było jeszcze zmieścić ten lewoskręt na pierwszym poziomie.

    • 4 0

  • PAsuje do Centrum jak ten paskudny klocek Kina przy Forum więc wszystko jest ok

    • 1 2

  • Najważniejsza jest, jak zwykle, opinia samozwańczych fachowców z FRAG.

    Pytanie tych ludzi o zdanie w sprawach miasta jest jak rozmowa z niesławnej pamięci ministrem Gromyko. ;)

    • 4 0

  • Zrobić opłaty dla słoików na rogatkach miasta

    i od razu miasto będzie odkorkowane.
    Proste jak drut i b. skuteczne!

    • 1 1

  • Opinia Urzędu Miasta

    Wyobraźcie sobie, nowa estakada, a na niej dwa buspasy...

    • 2 0

  • to mnie zawsze zastanawia...b....o wybiera sobie b....o by nimi rządziło a potem rządzace b....o wydaje pieniądze na ankiety jak mają rządzić w mieście i co robić pytając b....a....paranoja.....jednak widzę komuna w zakutych łbach siedzi mocno

    • 2 0

  • Banda kretynów ma coraz lepsze pomysły

    Jak można mówić, że jest to nikomu niepotrzebne podczas gdy ja kilka razy dziennie pokonuję tą estakadę, zamiast stać na światłach przy Forum i skręcać w lewo. I co z tego że staję na d**ilnych światłach zrobionych na Podwalu, jeśli płynniej opuszczam Okopową dzięki estakadzie!!!!!Logicznie wnioskuję w własnej praktyki estakada jest potrzebna!!!!! Opinia jakiegoś pana zza biurka gucio mnie obchodzi, szczególnie gdy jest brednią oderwaną od realiów!!!

    • 5 0

  • Trzeba raczej wyburzyć to ohydne Forum,

    zbudowane naprzeciw Bramy Wyżynnej. Że zbudowano je parę miesięcy temu? Co z tego! Jacyś obłąkani architekci umyślili sobie, że jak połączą zbieraninę kompletnie do siebie niepasujących budynków i jeszcze zaczną je stawiać trzy wzdłuż, a jeden w poprzek, to powstanie coś oryginalnego. Powstał koszmar, szpecący jedno z najładniejszych miejsc w Gdańsku. Jeżeli jeszcze dodadzą do tego projektowane przejście dla pieszych przez jezdnię, żeby mogli oni sobie wpadać pod samochody, zamiast bezpiecznie przemieszczać się tunelem, to osiągniemy komplet tej paranoi.

    • 2 0

  • nowa estakada w budowie za Zaroślaku

    nową budują, a zarazem podnoszą głos , że z miast powinny zniknąć estakady,
    do psychiatry tych co chcą burzyć

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane