• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wraca pytanie o estakadę nad ul. Okopową

Maciej Korolczuk
20 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Wiosną estakada przeszła niewielki remont. W jego ramach wymieniono na niej barierki i balustrady, zwężono też jezdnię z dwóch do jednego pasa. Wiosną estakada przeszła niewielki remont. W jego ramach wymieniono na niej barierki i balustrady, zwężono też jezdnię z dwóch do jednego pasa.

Czy estakada nad ul. Okopową w ścisłym centrum Gdańska podzieli los wyburzanego od kilku dni podobnego obiektu we Wrocławiu? Pytani przez nas społecznicy twierdzą, że powinna to być konsekwencja przebudowy i uspokajania ruchu na Podwalu Przedmiejskim. Miejscy urzędnicy i władze miasta są bardziej zdystansowani.



Czy estakada nad Okopową powinna zostać wyburzona?

Estakada nad ul. Okopową jest częścią powstałego w 1975 roku węzła Leningradzkiego (dziś Unii Europejskiej). Umożliwia wyjazd z Wałów Jagiellońskich i okolic Huciska na Podwale Przedmiejskie, w kierunku ul. Elbląskiej i dalej drogi S7 na Elbląg, Olsztyn i Warszawę.

I jest to jej zaleta, bo kierowcy wyjeżdżający z centrum Gdańska w tym kierunku nie blokują głównego ciągu komunikacyjnego, a po pokonaniu estakady na światłach zatrzymują się dopiero na wysokości ul. Chmielnej.

Gdy kilka dni temu we Wrocławiu ruszyła rozbiórka podobnego obiektu na pl. Społecznym (ma tam powstać nowa zabudowa mieszkaniowo-usługowa), na nowo odżył pomysł wyburzenia mało estetycznej estakady w centrum Gdańska.

Znikająca z krajobrazu Wrocławia estakada na pl. Społecznym Znikająca z krajobrazu Wrocławia estakada na pl. Społecznym
Po raz pierwszy poruszyliśmy ten temat jesienią 2012 r. Dyskusja była burzliwa. Artykuł przeczytało niemal 50 tys. czytelników, a pod tekstem zamieszczono prawie 900 komentarzy.

Dziś wracamy do tematu i pytamy, co o tym pomyśle myślą społecznicy, urzędnicy i władze miasta.

Estakada umożliwia szybki wyjazd z centrum Gdańska. Ale tylko na chwilę, bo ruch na Podwalu Przedmiejskim spowalnia pierwsze z czterech skrzyżowań przy ul. Chmielnej. Estakada umożliwia szybki wyjazd z centrum Gdańska. Ale tylko na chwilę, bo ruch na Podwalu Przedmiejskim spowalnia pierwsze z czterech skrzyżowań przy ul. Chmielnej.

FRAG: Estakada niepotrzebna



- Jesteśmy jedynym miastem w Europie, gdzie w ścisłym centrum funkcjonuje węzeł autostradowy - mówi Paweł Mrozek ze stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. - Ta estakada jest nam kompletnie niepotrzebna, nie ma żadnych zalet. Nie jest nią nawet fakt, że umożliwia płynny wyjazd z centrum, bo samochody i tak stają na światłach na Podwalu. Potrzeba nam normalnej miejskiej przestrzeni, być może z nową zabudową, która z jednej strony umożliwiłaby stworzenie pierzei, a z drugiej przesłoniłaby Forum Gdańsk. Dziś to niedostępna dla pieszych i mieszkańców wyspa, która przecina historyczne połączenie Starego Przedmieścia z Głównym Miastem. Wyburzenie estakady powinno być logiczną konsekwencją zmian zapoczątkowanych na Podwalu Przedmiejskim.

Urzędnicy: potrzebna analiza



Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przyznaje, że nie jest przeciwnikiem radykalnych zmian, a taką byłoby wyburzenie estakady, ale tylko pod warunkiem wcześniejszej analizy natężenia ruchu i realnych skutków utworzenia w tym miejscu jednopoziomowego skrzyżowania.

- W tym miejscu dominują relacje skrętne, tzn. z Wałów Jagiellońskich w Podwale Przedmiejskie i odwrotnie. Zanim doszłoby do ewentualnej decyzji o wyburzeniu estakady, trzeba by to poprzedzić rzetelną analizą realnych natężeń ruchu, a to będzie możliwe najwcześniej po zakończeniu inwestycji, jaką jest budowa nowego wiaduktu Biskupia Górka. Następnie należałoby wykorzystać istniejące narzędzia do symulacji ruchu - mówi Kotłowski.
Zdaniem Pawła Mrozka z FRAG-u w miejscu estakady mogłaby powstać nowa zabudowa a budynki mogłyby przesłonić krytykowaną przez stowarzyszenie galerię handlową. Zdaniem Pawła Mrozka z FRAG-u w miejscu estakady mogłaby powstać nowa zabudowa a budynki mogłyby przesłonić krytykowaną przez stowarzyszenie galerię handlową.
Zdaniem dyrektora GZDiZ modelowym działaniem jest strategia, jaką obrano przy planowanym wyburzeniu kładki dla pieszych na Zaspie. Przypomnijmy, że urzędnicy przygotowali tam kilka wariantów wyburzenia przeskalowanej i drogiej w utrzymaniu kładki. Wszystkie zostały przeanalizowane, a wiążące decyzje mają zapaść jesienią.

- Estakada nad Okopową, podobnie jak kładka na Zaspie, powoli dojrzewa do gruntownego i kosztownego remontu. Wkrótce trzeba będzie podjąć decyzję, czy warto w nią inwestować, czy może jednak warto ją usunąć. Jestem za zrównoważonym rozwojem, ale nie za wszelką cenę, bo może się okazać, że zburzenie jednej estakady zakorkuje pół miasta - zastrzega Mieczysław Kotłowski.
Co ciekawe, podobnego zdania było prawie 80 proc. czytelników głosujących w ankiecie artykułu z 2012 r. Spośród ponad 3,3 tys. oddanych głosów aż 78 proc. ankietowanych na pytanie o skutki ewentualnej likwidacji estakady odpowiedziało, że wzrosłyby korki. 15 proc. uważało, że przestrzeń miejska w tym miejscu wypiękniałaby, 4 proc. martwiłoby się kosztowną rozbiórką i nadwerężeniem budżetu miasta, a 3 proc. wskazało na poprawę bezpieczeństwa na Podwalu Przedmiejskim.

Urzędnicy odpowiadają, że ewentualne decyzje muszą zostać poprzedzone analizami natężenia ruchu, co najwcześniej będzie możliwe po oddaniu nowego wiaduktu Biskupia Górka. Urzędnicy odpowiadają, że ewentualne decyzje muszą zostać poprzedzone analizami natężenia ruchu, co najwcześniej będzie możliwe po oddaniu nowego wiaduktu Biskupia Górka.
M.in. na czynnik finansowy zwraca też uwagę Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

- Wiadukt nad Okopową czeka w przyszłości podobny los [co wrocławską estakadę - dop. red.], ale wymaga to przygotowania inwestycyjnego - podkreśla.
Na razie estakada nad Okopową wciąż służy kierowcom. Niedawno zakończył się jej kilkumiesięczny lifting. Wymieniono na niej bariery i poręcze, a jezdnię zwężono z dwóch do jednego pasa ruchu.

Opinie (605) ponad 10 zablokowanych

  • Nowa inwestycja NDI Development chlebova apartamenty spotkała się z bardzo dobrym przyjęciem trójmiejskich mediów. Szczególnie cieszy nas bardzo dobra opinia miejskich aktywistów FRAG w zakresie wysokiej jakości architektury:)

    • 2 1

  • Zakazać Frag-owania.

    Pilne

    • 5 0

  • Ja się pytam ...

    "W tym miejscu dominują relacje skrętne, tzn. z Wałów Jagiellońskich w Podwale Przedmiejskie i odwrotnie"
    Ja się pytam niby gdzie jest ta relacja skrętna z Wałów Jagiellońskich w Podwale Przedmiejskie ?
    Po zburzeniu estakady jak niby kierowcy mieli by skręcić z Wałów J. w Podwale P. ?
    Przecież po zlikwidowaniu estakady musieli by przebudować całe skrzyżowanie , a nie widzę w tym artykule wzmianki na ten temat.
    Ci co twierdzą że należało by ją zburzyć nawet nią nie jeżdżą bo nie mieszkają w tamtym rejonie . gdyby mieszkali to wiedzieli by że zlikwidowanie jej nie jest dobrym pomysłem.
    Miasto urzędniczych hipokrytów twierdzą że betonowa estakada szpeci , a sami dopiero co postawili obok betonowego brzydkiego kolosa zwanego Forum Gdańsk .
    Dziękuję pozdrawiam kumatych !

    • 7 0

  • FRAG

    Dobrze, że FRAGu nie ma we Wiedniu, pewnie by wpadli na pomysł likwidacji Gurtla, dobrze, że ich nie ma w Paryżu bo pewnie by zlikwidowali cale naziemne metro. Dobrze, że nie mieszkają w Chicago bo pewnie by zlikwidowali całe metro. A w Gdańsku? Jeszcze są gotowi wyburzyć nasypy kolejowe we Wrzeszczu/Sopocie/Gdyni wybudowane za Niemca w czasie IIWŚ a czego tak bardzo brakuje na Oruni odciętej od świata przejazdami kolejowymi. Kiedy Grzelak i spółka się w końcu pochyli nad tym problemem?

    • 5 0

  • Kolejny nietrafiony pomysł, jak ze światłami przy ul chmielnej, które bardziej blokują niż usprawniaja ruch. Drugi strzał w stopę to obecne zwężenie do jednego pasa po odświeżeniu wiaduktu. Ogólnie jeśli wiadukt zostanie zburzony to ruch w centrum całkowicie się zatoruje, a na tą chwilę jeszcze się to jakoś kula.

    • 4 0

  • Wara

    Niech wszystko poburzą porobią skrzyżowania że światłami i napewno będzie mniej korków. Co za głupota.!!! Ludzie obudźcie się.

    • 3 0

  • estakada

    w roku 1975 bylem w wojsku w Gdansku i /w dawnych czynach spolecznych/pomagalismy przy budowie tej estakady.Teraz miszkam na stale w Gdansku i nie wyobrazam sobie braku tej estakady,jest wygodna przy wylocie z Gdanska,nie ma sensu jej burzyc.

    • 4 0

  • Dzięki waszemu "uspokajaniu ruchu" znacznie zwiększyliście emisję spalin w centrum miasta poprzez bezsensowne przejścia dla pieszych tam gdzie są tunele (Podwale). Lepiej zlikwidujcie całkiem ruch samochodowy na Podwalu Przedmiejskim wtedy uspokoicie ruch! A ten ruch, który jest przez miasto dajcie gdzieś przez Olszynkę. Niektóre pomysły wynikają chyba z nic nierobienia ludzi na niektórych stanowiskach, którzy chcą coś koniecznie zmieniać, budować, wyburzać itd.

    • 3 1

  • Rozumiem,że za wyburzeniem są cykliści i piesi? Raczej żaden kierowca przy zdrowych zmysłach nie chciałby sobie zafundować gratisowych korków.... lepiej przebudować ten wiadukt,unowocześnić jego wygląd

    • 3 1

  • ekologia

    Następne swiatla są bo ktoś wymyślił przejście naziemne. Deweloperzy kładą nacisk na przejścia naziemne manipulując projektami obywatelskimi. Bo przejście naziemne dla dewelopera tańsze niż tunel. No i z budżetu miasta idzie. Tu ewidentnie jakiś deweloper macza palce. Wszyscy o tym wiedzą nikt głośno nie mówi. Bo "Mista pięknieje, ruch się uspokaja". Efekt taki że więcej spalin bo korki większe. Wdychają to turyści i mieszkańcy. Trochę tak że hej leci na wszystko co piwnym miastem nie jest. No, przez Forum korki się zmniejszyły i piękne miasto takie. Starówkę też od Armii Krajowej zasłonięto. Tera już trzeba iść na Forum żeby ją z dala zobaczyć. Może coś się kupi przy okazji.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane