- 1 Dostał 5 mandatów naraz (33 opinie)
- 2 Były senator PiS trafił do więzienia (257 opinii)
- 3 Nowa godzina wodowania z historycznej pochylni (111 opinii)
- 4 Wstrzymano zmiany na Marynarki Polskiej (36 opinii)
- 5 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (182 opinie)
- 6 Winda, która wygląda jak kapliczka (18 opinii)
Wraca pytanie o estakadę nad ul. Okopową
Czy estakada nad ul. Okopową w ścisłym centrum Gdańska podzieli los wyburzanego od kilku dni podobnego obiektu we Wrocławiu? Pytani przez nas społecznicy twierdzą, że powinna to być konsekwencja przebudowy i uspokajania ruchu na Podwalu Przedmiejskim. Miejscy urzędnicy i władze miasta są bardziej zdystansowani.
I jest to jej zaleta, bo kierowcy wyjeżdżający z centrum Gdańska w tym kierunku nie blokują głównego ciągu komunikacyjnego, a po pokonaniu estakady na światłach zatrzymują się dopiero na wysokości ul. Chmielnej.
Gdy kilka dni temu we Wrocławiu ruszyła rozbiórka podobnego obiektu na pl. Społecznym (ma tam powstać nowa zabudowa mieszkaniowo-usługowa), na nowo odżył pomysł wyburzenia mało estetycznej estakady w centrum Gdańska.
Po raz pierwszy poruszyliśmy ten temat jesienią 2012 r. Dyskusja była burzliwa. Artykuł przeczytało niemal 50 tys. czytelników, a pod tekstem zamieszczono prawie 900 komentarzy.
Dziś wracamy do tematu i pytamy, co o tym pomyśle myślą społecznicy, urzędnicy i władze miasta.
FRAG: Estakada niepotrzebna
- Jesteśmy jedynym miastem w Europie, gdzie w ścisłym centrum funkcjonuje węzeł autostradowy - mówi Paweł Mrozek ze stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. - Ta estakada jest nam kompletnie niepotrzebna, nie ma żadnych zalet. Nie jest nią nawet fakt, że umożliwia płynny wyjazd z centrum, bo samochody i tak stają na światłach na Podwalu. Potrzeba nam normalnej miejskiej przestrzeni, być może z nową zabudową, która z jednej strony umożliwiłaby stworzenie pierzei, a z drugiej przesłoniłaby Forum Gdańsk. Dziś to niedostępna dla pieszych i mieszkańców wyspa, która przecina historyczne połączenie Starego Przedmieścia z Głównym Miastem. Wyburzenie estakady powinno być logiczną konsekwencją zmian zapoczątkowanych na Podwalu Przedmiejskim.
Urzędnicy: potrzebna analiza
Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przyznaje, że nie jest przeciwnikiem radykalnych zmian, a taką byłoby wyburzenie estakady, ale tylko pod warunkiem wcześniejszej analizy natężenia ruchu i realnych skutków utworzenia w tym miejscu jednopoziomowego skrzyżowania.
- W tym miejscu dominują relacje skrętne, tzn. z Wałów Jagiellońskich w Podwale Przedmiejskie i odwrotnie. Zanim doszłoby do ewentualnej decyzji o wyburzeniu estakady, trzeba by to poprzedzić rzetelną analizą realnych natężeń ruchu, a to będzie możliwe najwcześniej po zakończeniu inwestycji, jaką jest budowa nowego wiaduktu Biskupia Górka. Następnie należałoby wykorzystać istniejące narzędzia do symulacji ruchu - mówi Kotłowski.
Zdaniem dyrektora GZDiZ modelowym działaniem jest strategia, jaką obrano przy planowanym wyburzeniu kładki dla pieszych na Zaspie. Przypomnijmy, że urzędnicy przygotowali tam kilka wariantów wyburzenia przeskalowanej i drogiej w utrzymaniu kładki. Wszystkie zostały przeanalizowane, a wiążące decyzje mają zapaść jesienią.
- Estakada nad Okopową, podobnie jak kładka na Zaspie, powoli dojrzewa do gruntownego i kosztownego remontu. Wkrótce trzeba będzie podjąć decyzję, czy warto w nią inwestować, czy może jednak warto ją usunąć. Jestem za zrównoważonym rozwojem, ale nie za wszelką cenę, bo może się okazać, że zburzenie jednej estakady zakorkuje pół miasta - zastrzega Mieczysław Kotłowski.
Co ciekawe, podobnego zdania było prawie 80 proc. czytelników głosujących w ankiecie artykułu z 2012 r. Spośród ponad 3,3 tys. oddanych głosów aż 78 proc. ankietowanych na pytanie o skutki ewentualnej likwidacji estakady odpowiedziało, że wzrosłyby korki. 15 proc. uważało, że przestrzeń miejska w tym miejscu wypiękniałaby, 4 proc. martwiłoby się kosztowną rozbiórką i nadwerężeniem budżetu miasta, a 3 proc. wskazało na poprawę bezpieczeństwa na Podwalu Przedmiejskim.
M.in. na czynnik finansowy zwraca też uwagę Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
- Wiadukt nad Okopową czeka w przyszłości podobny los [co wrocławską estakadę - dop. red.], ale wymaga to przygotowania inwestycyjnego - podkreśla.
Na razie estakada nad Okopową wciąż służy kierowcom. Niedawno zakończył się jej kilkumiesięczny lifting. Wymieniono na niej bariery i poręcze, a jezdnię zwężono z dwóch do jednego pasa ruchu.
Opinie (605) ponad 10 zablokowanych
-
2019-08-20 23:28
Nowa inwestycja NDI Development chlebova apartamenty spotkała się z bardzo dobrym przyjęciem trójmiejskich mediów. Szczególnie cieszy nas bardzo dobra opinia miejskich aktywistów FRAG w zakresie wysokiej jakości architektury:)
- 2 1
-
2019-08-21 00:00
Zakazać Frag-owania.
Pilne
- 5 0
-
2019-08-21 00:36
Ja się pytam ...
"W tym miejscu dominują relacje skrętne, tzn. z Wałów Jagiellońskich w Podwale Przedmiejskie i odwrotnie"
Ja się pytam niby gdzie jest ta relacja skrętna z Wałów Jagiellońskich w Podwale Przedmiejskie ?
Po zburzeniu estakady jak niby kierowcy mieli by skręcić z Wałów J. w Podwale P. ?
Przecież po zlikwidowaniu estakady musieli by przebudować całe skrzyżowanie , a nie widzę w tym artykule wzmianki na ten temat.
Ci co twierdzą że należało by ją zburzyć nawet nią nie jeżdżą bo nie mieszkają w tamtym rejonie . gdyby mieszkali to wiedzieli by że zlikwidowanie jej nie jest dobrym pomysłem.
Miasto urzędniczych hipokrytów twierdzą że betonowa estakada szpeci , a sami dopiero co postawili obok betonowego brzydkiego kolosa zwanego Forum Gdańsk .
Dziękuję pozdrawiam kumatych !- 7 0
-
2019-08-21 01:55
FRAG
Dobrze, że FRAGu nie ma we Wiedniu, pewnie by wpadli na pomysł likwidacji Gurtla, dobrze, że ich nie ma w Paryżu bo pewnie by zlikwidowali cale naziemne metro. Dobrze, że nie mieszkają w Chicago bo pewnie by zlikwidowali całe metro. A w Gdańsku? Jeszcze są gotowi wyburzyć nasypy kolejowe we Wrzeszczu/Sopocie/Gdyni wybudowane za Niemca w czasie IIWŚ a czego tak bardzo brakuje na Oruni odciętej od świata przejazdami kolejowymi. Kiedy Grzelak i spółka się w końcu pochyli nad tym problemem?
- 5 0
-
2019-08-21 02:32
Kolejny nietrafiony pomysł, jak ze światłami przy ul chmielnej, które bardziej blokują niż usprawniaja ruch. Drugi strzał w stopę to obecne zwężenie do jednego pasa po odświeżeniu wiaduktu. Ogólnie jeśli wiadukt zostanie zburzony to ruch w centrum całkowicie się zatoruje, a na tą chwilę jeszcze się to jakoś kula.
- 4 0
-
2019-08-21 04:50
Wara
Niech wszystko poburzą porobią skrzyżowania że światłami i napewno będzie mniej korków. Co za głupota.!!! Ludzie obudźcie się.
- 3 0
-
2019-08-21 07:04
estakada
w roku 1975 bylem w wojsku w Gdansku i /w dawnych czynach spolecznych/pomagalismy przy budowie tej estakady.Teraz miszkam na stale w Gdansku i nie wyobrazam sobie braku tej estakady,jest wygodna przy wylocie z Gdanska,nie ma sensu jej burzyc.
- 4 0
-
2019-08-21 07:28
Dzięki waszemu "uspokajaniu ruchu" znacznie zwiększyliście emisję spalin w centrum miasta poprzez bezsensowne przejścia dla pieszych tam gdzie są tunele (Podwale). Lepiej zlikwidujcie całkiem ruch samochodowy na Podwalu Przedmiejskim wtedy uspokoicie ruch! A ten ruch, który jest przez miasto dajcie gdzieś przez Olszynkę. Niektóre pomysły wynikają chyba z nic nierobienia ludzi na niektórych stanowiskach, którzy chcą coś koniecznie zmieniać, budować, wyburzać itd.
- 3 1
-
2019-08-21 07:50
Rozumiem,że za wyburzeniem są cykliści i piesi? Raczej żaden kierowca przy zdrowych zmysłach nie chciałby sobie zafundować gratisowych korków.... lepiej przebudować ten wiadukt,unowocześnić jego wygląd
- 3 1
-
2019-08-21 08:10
ekologia
Następne swiatla są bo ktoś wymyślił przejście naziemne. Deweloperzy kładą nacisk na przejścia naziemne manipulując projektami obywatelskimi. Bo przejście naziemne dla dewelopera tańsze niż tunel. No i z budżetu miasta idzie. Tu ewidentnie jakiś deweloper macza palce. Wszyscy o tym wiedzą nikt głośno nie mówi. Bo "Mista pięknieje, ruch się uspokaja". Efekt taki że więcej spalin bo korki większe. Wdychają to turyści i mieszkańcy. Trochę tak że hej leci na wszystko co piwnym miastem nie jest. No, przez Forum korki się zmniejszyły i piękne miasto takie. Starówkę też od Armii Krajowej zasłonięto. Tera już trzeba iść na Forum żeby ją z dala zobaczyć. Może coś się kupi przy okazji.
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.