- 1 Dostał 5 mandatów naraz (33 opinie)
- 2 Były senator PiS trafił do więzienia (257 opinii)
- 3 Nowa godzina wodowania z historycznej pochylni (110 opinii)
- 4 Wstrzymano zmiany na Marynarki Polskiej (34 opinie)
- 5 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (182 opinie)
- 6 Winda, która wygląda jak kapliczka (15 opinii)
Wraca pytanie o estakadę nad ul. Okopową
Czy estakada nad ul. Okopową w ścisłym centrum Gdańska podzieli los wyburzanego od kilku dni podobnego obiektu we Wrocławiu? Pytani przez nas społecznicy twierdzą, że powinna to być konsekwencja przebudowy i uspokajania ruchu na Podwalu Przedmiejskim. Miejscy urzędnicy i władze miasta są bardziej zdystansowani.
I jest to jej zaleta, bo kierowcy wyjeżdżający z centrum Gdańska w tym kierunku nie blokują głównego ciągu komunikacyjnego, a po pokonaniu estakady na światłach zatrzymują się dopiero na wysokości ul. Chmielnej.
Gdy kilka dni temu we Wrocławiu ruszyła rozbiórka podobnego obiektu na pl. Społecznym (ma tam powstać nowa zabudowa mieszkaniowo-usługowa), na nowo odżył pomysł wyburzenia mało estetycznej estakady w centrum Gdańska.
Po raz pierwszy poruszyliśmy ten temat jesienią 2012 r. Dyskusja była burzliwa. Artykuł przeczytało niemal 50 tys. czytelników, a pod tekstem zamieszczono prawie 900 komentarzy.
Dziś wracamy do tematu i pytamy, co o tym pomyśle myślą społecznicy, urzędnicy i władze miasta.
FRAG: Estakada niepotrzebna
- Jesteśmy jedynym miastem w Europie, gdzie w ścisłym centrum funkcjonuje węzeł autostradowy - mówi Paweł Mrozek ze stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. - Ta estakada jest nam kompletnie niepotrzebna, nie ma żadnych zalet. Nie jest nią nawet fakt, że umożliwia płynny wyjazd z centrum, bo samochody i tak stają na światłach na Podwalu. Potrzeba nam normalnej miejskiej przestrzeni, być może z nową zabudową, która z jednej strony umożliwiłaby stworzenie pierzei, a z drugiej przesłoniłaby Forum Gdańsk. Dziś to niedostępna dla pieszych i mieszkańców wyspa, która przecina historyczne połączenie Starego Przedmieścia z Głównym Miastem. Wyburzenie estakady powinno być logiczną konsekwencją zmian zapoczątkowanych na Podwalu Przedmiejskim.
Urzędnicy: potrzebna analiza
Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przyznaje, że nie jest przeciwnikiem radykalnych zmian, a taką byłoby wyburzenie estakady, ale tylko pod warunkiem wcześniejszej analizy natężenia ruchu i realnych skutków utworzenia w tym miejscu jednopoziomowego skrzyżowania.
- W tym miejscu dominują relacje skrętne, tzn. z Wałów Jagiellońskich w Podwale Przedmiejskie i odwrotnie. Zanim doszłoby do ewentualnej decyzji o wyburzeniu estakady, trzeba by to poprzedzić rzetelną analizą realnych natężeń ruchu, a to będzie możliwe najwcześniej po zakończeniu inwestycji, jaką jest budowa nowego wiaduktu Biskupia Górka. Następnie należałoby wykorzystać istniejące narzędzia do symulacji ruchu - mówi Kotłowski.
Zdaniem dyrektora GZDiZ modelowym działaniem jest strategia, jaką obrano przy planowanym wyburzeniu kładki dla pieszych na Zaspie. Przypomnijmy, że urzędnicy przygotowali tam kilka wariantów wyburzenia przeskalowanej i drogiej w utrzymaniu kładki. Wszystkie zostały przeanalizowane, a wiążące decyzje mają zapaść jesienią.
- Estakada nad Okopową, podobnie jak kładka na Zaspie, powoli dojrzewa do gruntownego i kosztownego remontu. Wkrótce trzeba będzie podjąć decyzję, czy warto w nią inwestować, czy może jednak warto ją usunąć. Jestem za zrównoważonym rozwojem, ale nie za wszelką cenę, bo może się okazać, że zburzenie jednej estakady zakorkuje pół miasta - zastrzega Mieczysław Kotłowski.
Co ciekawe, podobnego zdania było prawie 80 proc. czytelników głosujących w ankiecie artykułu z 2012 r. Spośród ponad 3,3 tys. oddanych głosów aż 78 proc. ankietowanych na pytanie o skutki ewentualnej likwidacji estakady odpowiedziało, że wzrosłyby korki. 15 proc. uważało, że przestrzeń miejska w tym miejscu wypiękniałaby, 4 proc. martwiłoby się kosztowną rozbiórką i nadwerężeniem budżetu miasta, a 3 proc. wskazało na poprawę bezpieczeństwa na Podwalu Przedmiejskim.
M.in. na czynnik finansowy zwraca też uwagę Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
- Wiadukt nad Okopową czeka w przyszłości podobny los [co wrocławską estakadę - dop. red.], ale wymaga to przygotowania inwestycyjnego - podkreśla.
Na razie estakada nad Okopową wciąż służy kierowcom. Niedawno zakończył się jej kilkumiesięczny lifting. Wymieniono na niej bariery i poręcze, a jezdnię zwężono z dwóch do jednego pasa ruchu.
Opinie (605) ponad 10 zablokowanych
-
2019-08-21 19:41
wolny Gdansk
zburzyć zamknąć wszystkie wyloty z Gdańska. Gdańsk ma być Wolnym Miastem. dosłownie
- 0 0
-
2019-08-21 20:42
kolejny durny pomysł
chora ideologia rządzi w Gdańsku. Wybraliśmy, to mamy
- 0 0
-
2019-08-21 20:43
Głupota i utrudnianie kierowcom życia
Kierowcy płacą podatki w paliwie a piesi i rowery NIE.
- 0 0
-
2019-08-21 21:49
Panowie z FRAG-u, wy już gonicie w piętkę!! (1)
Argumentacja, że estakada jest niepotrzebna, bo kierowcy i tak stoją na światłach na Podwalu to jakaś paranoja!... A kto, do urwanej nędzy, do postawienia tych świateł doprowadził?! Argumentując, że światła nie zaszkodzą płynności ruchu!? Wyburzanie tylko dla realizacji jakiejś ideologii to choroba umysłów! Gdyby - podobnie ja we Wrocławiu - w zamian pozyskać się miało jakieś tereny, zieleń choćby... Ale w przypadku tej estakady nie uzyska się niczego, poza kawałkiem trawnika. A przecież rozbiórka też będzie kosztować niemałe pieniądze.
- 4 0
-
2019-08-22 21:14
Tragedią dla naszego Miasta jest dopuszczanie do głosu marksistowskich ideologów z fragu
Ale jak to w wyborczej i ich lewicowym środowisku, ideologia przed rozumem, kolektywizm przed wolnością. To dlatego ci bolszewicy tak nienawidzą samochodów i ludzi, którzy nimi jeżdżą. Nienawidzą wolności, uwielbiają wpychać ludzi do tramwajów i autobusów, nimi można centralnie sterować.
Jak napisał Marek Hłasko o swojej znanej książce: "napisałem ją z wielkiej miłości do samochodu. Do samochodu - najpiękniejszej rzeczy, jaką wymyślił człowiek dwudziestego wieku; jedynej rzeczy, dzięki której można uciec od życia, od siebie i od innych."- 0 1
-
2019-08-21 21:53
Wyburzajcie wpierw to okropne białe pudło czyli Forum.
Forum to dopiero jest jak pięść w nos w tej okolicy, kolejna hala targowa, i tysiące aut, zamiast kamieniczek.
- 3 0
-
2019-08-21 21:58
A to ma być ładne czy praktyczne?
- 0 0
-
2019-08-21 23:13
Ludzie w SimCity lepiej miastami zarządzają xD (1)
"Ale tylko na chwilę, bo ruch na Podwalu Przedmiejskim spowalnia pierwsze z czterech skrzyżowań przy ul. Chmielnej."
Których jeszcze kilka lat temu nie było i za estakadą można było się spokojnie "ewakuować" z miasta...- 2 0
-
2019-08-22 10:55
ciąg dalszy
A niedługo dojdą kolejne światła na skrzyżowaniu z Łąkową. Wtedy dopiero można wyburzać estakadę, miasto stanie w tym miejscu na amen. :D
- 2 0
-
2019-08-21 23:32
Rozbudować
najłatwiej coś zburzyć a najwięcej do powiedzenia mają jak zwykle osoby nie mieszkające w Gdańsku. Takie miejsce powinno być rozbudowane we wszystkie strony aby rozładować korki. Przejazd między placem zebrań ludowych a zaroślakiem trwa nawet godzinę w porze szczytu. Zwiększamy tem czas czy zmniejszamy?
- 1 0
-
2019-08-22 07:00
Bardziej szpetny jest budynek lotu i jego otoczenie a estakada jeśli zadbana całkiem nieźle się komponuje z forum. No i przede wszystkim dodanie tych wszystkich aut do jednopoziomowe go skrzyżowania to spowodowałoby mega giga korki. Niektóre stare pomysły nie są zle. Kiedyś jak gierek budował obwodnicę to była niepotrzebna a dzisiaj już za ciasna i możemy mu tylko pidziekowac a estakadę utrzymać w stanie estetycznym i będzie ok
- 0 0
-
2019-08-22 07:14
Estakada musi tu zostac, to jest oczywiste i wie to kazdy
Ale, nikt nie wspomina o problemie tych zasr*nych swiateł wszedzie. Po co je wszedzie stawiac? I dlaczego sa one ustawiane tak debikny sposob? Na jednych zapala sie zielone i w polowie drigi na nastepnych zapala sie czerwone. Albo na glownej ulicy, 50 aut musi sie zatrzymac, zeby z jakies uliczki bocznej z ktorej wyjezxza 1 auto na godzine byla mozliwosc wyjazdu. Albo po co o godz 22 i pozniej, w miejscach gdzie przejscia dla pieszychbz przyciskiem, i w dodatku o tej porze jezdza tam tylko samochody a ludzi 0, zapala sie zielone dla pieszych???? Normalnie Bareja maczał w tym palce
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.