• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wraca pytanie o estakadę nad ul. Okopową

Maciej Korolczuk
20 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Wiosną estakada przeszła niewielki remont. W jego ramach wymieniono na niej barierki i balustrady, zwężono też jezdnię z dwóch do jednego pasa. Wiosną estakada przeszła niewielki remont. W jego ramach wymieniono na niej barierki i balustrady, zwężono też jezdnię z dwóch do jednego pasa.

Czy estakada nad ul. Okopową w ścisłym centrum Gdańska podzieli los wyburzanego od kilku dni podobnego obiektu we Wrocławiu? Pytani przez nas społecznicy twierdzą, że powinna to być konsekwencja przebudowy i uspokajania ruchu na Podwalu Przedmiejskim. Miejscy urzędnicy i władze miasta są bardziej zdystansowani.



Czy estakada nad Okopową powinna zostać wyburzona?

Estakada nad ul. Okopową jest częścią powstałego w 1975 roku węzła Leningradzkiego (dziś Unii Europejskiej). Umożliwia wyjazd z Wałów Jagiellońskich i okolic Huciska na Podwale Przedmiejskie, w kierunku ul. Elbląskiej i dalej drogi S7 na Elbląg, Olsztyn i Warszawę.

I jest to jej zaleta, bo kierowcy wyjeżdżający z centrum Gdańska w tym kierunku nie blokują głównego ciągu komunikacyjnego, a po pokonaniu estakady na światłach zatrzymują się dopiero na wysokości ul. Chmielnej.

Gdy kilka dni temu we Wrocławiu ruszyła rozbiórka podobnego obiektu na pl. Społecznym (ma tam powstać nowa zabudowa mieszkaniowo-usługowa), na nowo odżył pomysł wyburzenia mało estetycznej estakady w centrum Gdańska.

Znikająca z krajobrazu Wrocławia estakada na pl. Społecznym Znikająca z krajobrazu Wrocławia estakada na pl. Społecznym
Po raz pierwszy poruszyliśmy ten temat jesienią 2012 r. Dyskusja była burzliwa. Artykuł przeczytało niemal 50 tys. czytelników, a pod tekstem zamieszczono prawie 900 komentarzy.

Dziś wracamy do tematu i pytamy, co o tym pomyśle myślą społecznicy, urzędnicy i władze miasta.

Estakada umożliwia szybki wyjazd z centrum Gdańska. Ale tylko na chwilę, bo ruch na Podwalu Przedmiejskim spowalnia pierwsze z czterech skrzyżowań przy ul. Chmielnej. Estakada umożliwia szybki wyjazd z centrum Gdańska. Ale tylko na chwilę, bo ruch na Podwalu Przedmiejskim spowalnia pierwsze z czterech skrzyżowań przy ul. Chmielnej.

FRAG: Estakada niepotrzebna



- Jesteśmy jedynym miastem w Europie, gdzie w ścisłym centrum funkcjonuje węzeł autostradowy - mówi Paweł Mrozek ze stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. - Ta estakada jest nam kompletnie niepotrzebna, nie ma żadnych zalet. Nie jest nią nawet fakt, że umożliwia płynny wyjazd z centrum, bo samochody i tak stają na światłach na Podwalu. Potrzeba nam normalnej miejskiej przestrzeni, być może z nową zabudową, która z jednej strony umożliwiłaby stworzenie pierzei, a z drugiej przesłoniłaby Forum Gdańsk. Dziś to niedostępna dla pieszych i mieszkańców wyspa, która przecina historyczne połączenie Starego Przedmieścia z Głównym Miastem. Wyburzenie estakady powinno być logiczną konsekwencją zmian zapoczątkowanych na Podwalu Przedmiejskim.

Urzędnicy: potrzebna analiza



Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przyznaje, że nie jest przeciwnikiem radykalnych zmian, a taką byłoby wyburzenie estakady, ale tylko pod warunkiem wcześniejszej analizy natężenia ruchu i realnych skutków utworzenia w tym miejscu jednopoziomowego skrzyżowania.

- W tym miejscu dominują relacje skrętne, tzn. z Wałów Jagiellońskich w Podwale Przedmiejskie i odwrotnie. Zanim doszłoby do ewentualnej decyzji o wyburzeniu estakady, trzeba by to poprzedzić rzetelną analizą realnych natężeń ruchu, a to będzie możliwe najwcześniej po zakończeniu inwestycji, jaką jest budowa nowego wiaduktu Biskupia Górka. Następnie należałoby wykorzystać istniejące narzędzia do symulacji ruchu - mówi Kotłowski.
Zdaniem Pawła Mrozka z FRAG-u w miejscu estakady mogłaby powstać nowa zabudowa a budynki mogłyby przesłonić krytykowaną przez stowarzyszenie galerię handlową. Zdaniem Pawła Mrozka z FRAG-u w miejscu estakady mogłaby powstać nowa zabudowa a budynki mogłyby przesłonić krytykowaną przez stowarzyszenie galerię handlową.
Zdaniem dyrektora GZDiZ modelowym działaniem jest strategia, jaką obrano przy planowanym wyburzeniu kładki dla pieszych na Zaspie. Przypomnijmy, że urzędnicy przygotowali tam kilka wariantów wyburzenia przeskalowanej i drogiej w utrzymaniu kładki. Wszystkie zostały przeanalizowane, a wiążące decyzje mają zapaść jesienią.

- Estakada nad Okopową, podobnie jak kładka na Zaspie, powoli dojrzewa do gruntownego i kosztownego remontu. Wkrótce trzeba będzie podjąć decyzję, czy warto w nią inwestować, czy może jednak warto ją usunąć. Jestem za zrównoważonym rozwojem, ale nie za wszelką cenę, bo może się okazać, że zburzenie jednej estakady zakorkuje pół miasta - zastrzega Mieczysław Kotłowski.
Co ciekawe, podobnego zdania było prawie 80 proc. czytelników głosujących w ankiecie artykułu z 2012 r. Spośród ponad 3,3 tys. oddanych głosów aż 78 proc. ankietowanych na pytanie o skutki ewentualnej likwidacji estakady odpowiedziało, że wzrosłyby korki. 15 proc. uważało, że przestrzeń miejska w tym miejscu wypiękniałaby, 4 proc. martwiłoby się kosztowną rozbiórką i nadwerężeniem budżetu miasta, a 3 proc. wskazało na poprawę bezpieczeństwa na Podwalu Przedmiejskim.

Urzędnicy odpowiadają, że ewentualne decyzje muszą zostać poprzedzone analizami natężenia ruchu, co najwcześniej będzie możliwe po oddaniu nowego wiaduktu Biskupia Górka. Urzędnicy odpowiadają, że ewentualne decyzje muszą zostać poprzedzone analizami natężenia ruchu, co najwcześniej będzie możliwe po oddaniu nowego wiaduktu Biskupia Górka.
M.in. na czynnik finansowy zwraca też uwagę Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

- Wiadukt nad Okopową czeka w przyszłości podobny los [co wrocławską estakadę - dop. red.], ale wymaga to przygotowania inwestycyjnego - podkreśla.
Na razie estakada nad Okopową wciąż służy kierowcom. Niedawno zakończył się jej kilkumiesięczny lifting. Wymieniono na niej bariery i poręcze, a jezdnię zwężono z dwóch do jednego pasa ruchu.

Opinie (605) ponad 10 zablokowanych

  • wolny Gdansk

    zburzyć zamknąć wszystkie wyloty z Gdańska. Gdańsk ma być Wolnym Miastem. dosłownie

    • 0 0

  • kolejny durny pomysł

    chora ideologia rządzi w Gdańsku. Wybraliśmy, to mamy

    • 0 0

  • Głupota i utrudnianie kierowcom życia

    Kierowcy płacą podatki w paliwie a piesi i rowery NIE.

    • 0 0

  • Panowie z FRAG-u, wy już gonicie w piętkę!! (1)

    Argumentacja, że estakada jest niepotrzebna, bo kierowcy i tak stoją na światłach na Podwalu to jakaś paranoja!... A kto, do urwanej nędzy, do postawienia tych świateł doprowadził?! Argumentując, że światła nie zaszkodzą płynności ruchu!? Wyburzanie tylko dla realizacji jakiejś ideologii to choroba umysłów! Gdyby - podobnie ja we Wrocławiu - w zamian pozyskać się miało jakieś tereny, zieleń choćby... Ale w przypadku tej estakady nie uzyska się niczego, poza kawałkiem trawnika. A przecież rozbiórka też będzie kosztować niemałe pieniądze.

    • 4 0

    • Tragedią dla naszego Miasta jest dopuszczanie do głosu marksistowskich ideologów z fragu

      Ale jak to w wyborczej i ich lewicowym środowisku, ideologia przed rozumem, kolektywizm przed wolnością. To dlatego ci bolszewicy tak nienawidzą samochodów i ludzi, którzy nimi jeżdżą. Nienawidzą wolności, uwielbiają wpychać ludzi do tramwajów i autobusów, nimi można centralnie sterować.
      Jak napisał Marek Hłasko o swojej znanej książce: "napisałem ją z wielkiej miłości do samochodu. Do samochodu - najpiękniejszej rzeczy, jaką wymyślił człowiek dwudziestego wieku; jedynej rzeczy, dzięki której można uciec od życia, od siebie i od innych."

      • 0 1

  • Wyburzajcie wpierw to okropne białe pudło czyli Forum.

    Forum to dopiero jest jak pięść w nos w tej okolicy, kolejna hala targowa, i tysiące aut, zamiast kamieniczek.

    • 3 0

  • A to ma być ładne czy praktyczne?

    • 0 0

  • Ludzie w SimCity lepiej miastami zarządzają xD (1)

    "Ale tylko na chwilę, bo ruch na Podwalu Przedmiejskim spowalnia pierwsze z czterech skrzyżowań przy ul. Chmielnej."

    Których jeszcze kilka lat temu nie było i za estakadą można było się spokojnie "ewakuować" z miasta...

    • 2 0

    • ciąg dalszy

      A niedługo dojdą kolejne światła na skrzyżowaniu z Łąkową. Wtedy dopiero można wyburzać estakadę, miasto stanie w tym miejscu na amen. :D

      • 2 0

  • Rozbudować

    najłatwiej coś zburzyć a najwięcej do powiedzenia mają jak zwykle osoby nie mieszkające w Gdańsku. Takie miejsce powinno być rozbudowane we wszystkie strony aby rozładować korki. Przejazd między placem zebrań ludowych a zaroślakiem trwa nawet godzinę w porze szczytu. Zwiększamy tem czas czy zmniejszamy?

    • 1 0

  • Bardziej szpetny jest budynek lotu i jego otoczenie a estakada jeśli zadbana całkiem nieźle się komponuje z forum. No i przede wszystkim dodanie tych wszystkich aut do jednopoziomowe go skrzyżowania to spowodowałoby mega giga korki. Niektóre stare pomysły nie są zle. Kiedyś jak gierek budował obwodnicę to była niepotrzebna a dzisiaj już za ciasna i możemy mu tylko pidziekowac a estakadę utrzymać w stanie estetycznym i będzie ok

    • 0 0

  • Estakada musi tu zostac, to jest oczywiste i wie to kazdy

    Ale, nikt nie wspomina o problemie tych zasr*nych swiateł wszedzie. Po co je wszedzie stawiac? I dlaczego sa one ustawiane tak debikny sposob? Na jednych zapala sie zielone i w polowie drigi na nastepnych zapala sie czerwone. Albo na glownej ulicy, 50 aut musi sie zatrzymac, zeby z jakies uliczki bocznej z ktorej wyjezxza 1 auto na godzine byla mozliwosc wyjazdu. Albo po co o godz 22 i pozniej, w miejscach gdzie przejscia dla pieszychbz przyciskiem, i w dodatku o tej porze jezdza tam tylko samochody a ludzi 0, zapala sie zielone dla pieszych???? Normalnie Bareja maczał w tym palce

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane