- 1 Dostał 5 mandatów naraz (33 opinie)
- 2 Były senator PiS trafił do więzienia (259 opinii)
- 3 Nowa godzina wodowania z historycznej pochylni (111 opinii)
- 4 Wstrzymano zmiany na Marynarki Polskiej (36 opinii)
- 5 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (183 opinie)
- 6 Winda, która wygląda jak kapliczka (18 opinii)
Wraca pytanie o estakadę nad ul. Okopową
Czy estakada nad ul. Okopową w ścisłym centrum Gdańska podzieli los wyburzanego od kilku dni podobnego obiektu we Wrocławiu? Pytani przez nas społecznicy twierdzą, że powinna to być konsekwencja przebudowy i uspokajania ruchu na Podwalu Przedmiejskim. Miejscy urzędnicy i władze miasta są bardziej zdystansowani.
I jest to jej zaleta, bo kierowcy wyjeżdżający z centrum Gdańska w tym kierunku nie blokują głównego ciągu komunikacyjnego, a po pokonaniu estakady na światłach zatrzymują się dopiero na wysokości ul. Chmielnej.
Gdy kilka dni temu we Wrocławiu ruszyła rozbiórka podobnego obiektu na pl. Społecznym (ma tam powstać nowa zabudowa mieszkaniowo-usługowa), na nowo odżył pomysł wyburzenia mało estetycznej estakady w centrum Gdańska.
Po raz pierwszy poruszyliśmy ten temat jesienią 2012 r. Dyskusja była burzliwa. Artykuł przeczytało niemal 50 tys. czytelników, a pod tekstem zamieszczono prawie 900 komentarzy.
Dziś wracamy do tematu i pytamy, co o tym pomyśle myślą społecznicy, urzędnicy i władze miasta.
FRAG: Estakada niepotrzebna
- Jesteśmy jedynym miastem w Europie, gdzie w ścisłym centrum funkcjonuje węzeł autostradowy - mówi Paweł Mrozek ze stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. - Ta estakada jest nam kompletnie niepotrzebna, nie ma żadnych zalet. Nie jest nią nawet fakt, że umożliwia płynny wyjazd z centrum, bo samochody i tak stają na światłach na Podwalu. Potrzeba nam normalnej miejskiej przestrzeni, być może z nową zabudową, która z jednej strony umożliwiłaby stworzenie pierzei, a z drugiej przesłoniłaby Forum Gdańsk. Dziś to niedostępna dla pieszych i mieszkańców wyspa, która przecina historyczne połączenie Starego Przedmieścia z Głównym Miastem. Wyburzenie estakady powinno być logiczną konsekwencją zmian zapoczątkowanych na Podwalu Przedmiejskim.
Urzędnicy: potrzebna analiza
Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przyznaje, że nie jest przeciwnikiem radykalnych zmian, a taką byłoby wyburzenie estakady, ale tylko pod warunkiem wcześniejszej analizy natężenia ruchu i realnych skutków utworzenia w tym miejscu jednopoziomowego skrzyżowania.
- W tym miejscu dominują relacje skrętne, tzn. z Wałów Jagiellońskich w Podwale Przedmiejskie i odwrotnie. Zanim doszłoby do ewentualnej decyzji o wyburzeniu estakady, trzeba by to poprzedzić rzetelną analizą realnych natężeń ruchu, a to będzie możliwe najwcześniej po zakończeniu inwestycji, jaką jest budowa nowego wiaduktu Biskupia Górka. Następnie należałoby wykorzystać istniejące narzędzia do symulacji ruchu - mówi Kotłowski.
Zdaniem dyrektora GZDiZ modelowym działaniem jest strategia, jaką obrano przy planowanym wyburzeniu kładki dla pieszych na Zaspie. Przypomnijmy, że urzędnicy przygotowali tam kilka wariantów wyburzenia przeskalowanej i drogiej w utrzymaniu kładki. Wszystkie zostały przeanalizowane, a wiążące decyzje mają zapaść jesienią.
- Estakada nad Okopową, podobnie jak kładka na Zaspie, powoli dojrzewa do gruntownego i kosztownego remontu. Wkrótce trzeba będzie podjąć decyzję, czy warto w nią inwestować, czy może jednak warto ją usunąć. Jestem za zrównoważonym rozwojem, ale nie za wszelką cenę, bo może się okazać, że zburzenie jednej estakady zakorkuje pół miasta - zastrzega Mieczysław Kotłowski.
Co ciekawe, podobnego zdania było prawie 80 proc. czytelników głosujących w ankiecie artykułu z 2012 r. Spośród ponad 3,3 tys. oddanych głosów aż 78 proc. ankietowanych na pytanie o skutki ewentualnej likwidacji estakady odpowiedziało, że wzrosłyby korki. 15 proc. uważało, że przestrzeń miejska w tym miejscu wypiękniałaby, 4 proc. martwiłoby się kosztowną rozbiórką i nadwerężeniem budżetu miasta, a 3 proc. wskazało na poprawę bezpieczeństwa na Podwalu Przedmiejskim.
M.in. na czynnik finansowy zwraca też uwagę Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
- Wiadukt nad Okopową czeka w przyszłości podobny los [co wrocławską estakadę - dop. red.], ale wymaga to przygotowania inwestycyjnego - podkreśla.
Na razie estakada nad Okopową wciąż służy kierowcom. Niedawno zakończył się jej kilkumiesięczny lifting. Wymieniono na niej bariery i poręcze, a jezdnię zwężono z dwóch do jednego pasa ruchu.
Opinie (605) ponad 10 zablokowanych
-
2019-08-22 08:23
jacy eksperci takie korki (1)
z całym szacunkiem dla wszelkiej maści ekspertów, może by najpierw przejechać się tym miastem do pracy i z powrotem ale tak jak wszyscy z nas, zwykli ludzie, postać w korkach, stracić na to pół życia to może by ich olśniło. ale niestety. estakada zupełnie niepotrzebna? kto to pisze? tu liczy sie każdy drożny pasek asfaltu, a oni twierdzą, że mniej dróg równa się lepszy ruch buhaha. dla nich będzie z tego poprostu wielka kasa przez pare lat. a dla nas jeszcze większe korki. jest coraz gorzej.
symulacje, tristary i inne bzdety jak dotąd niczego nie polepszyły. więc na jakiej podstawie ktokolwiek liczy na to że coś polepszą? oni się na tym jak widać nie znają. liczy się "kreatywność" i kasa. tyle w temacie.- 3 0
-
2019-08-22 20:35
Liczą się granty z miasta dla fragu, więc wymyślają problemy
- 0 0
-
2019-08-22 08:47
Pomysł
Zburzyć i postawić biurowiec :)
- 1 0
-
2019-08-22 09:30
(1)
Ciekawe ilu i**otów, którzy są za wyburzeniem estakady w ogóle ma prawo jazdy
- 2 0
-
2019-08-22 20:33
Ci z fragu nie mają prawa jazdy, jak widać po ich pomysłach.
Za to zawsze mają "rower co kosztuje więcej niż niejeden samochód"...
- 0 0
-
2019-08-22 13:05
Kto biednemu zabroni...
Rozumiem, że Stowarzyszenie zasponsoruje rozbiórkę estakady i budowę tunelu, który przejmie funkcję zburzonego obiektu?
- 2 0
-
2019-08-22 14:08
Gdyby nie ta estakada...
Zapanowałby totalny chaos....korki przy Hucisku,korki przy Bramie Wyżynnej (i tak zresztą są lecz byłyby jeszcze większe), zakorkowany dojazd na Chełm i Gdańsk-Forum -- kotłowanina samochodów po przeciwnej stronie na Przedmieściu - dziwię się że ktoś chce jej likwidacji
- 2 0
-
2019-08-22 14:53
Budować a nie burzyć
Więcej dróg, mostów etc.. to prawdziwe rozwiązanie, jestem zacofani, wzorujcie się na Texsasie Dallas, tam ciągle budują autostrady przez miasto i podwyższają predkość przejazdu
Ludzie - przecież fizyki się nie oszuka.
Na po hybel weganom,c yklistom i inny...- 1 1
-
2019-08-22 19:24
żart chyba!
Pan paweł mieszka pewnie w nieszkaniu po babci na starym mieście, codziennie rano w drodze do pracy kupuję kawe w swojej ulubionej kawiarni num dojdzie spacerem do biura na Okopowej. Podczas tej drogi wykoncypowa, ze mu estakada przeszkadza i w ogole po co tyle ludzi mu tu jeździ. On chciałby tylko spokojnie spacerować z kafką do pracy i z pracy.
- 2 0
-
2019-08-22 20:28
grzelczak to szkodnika jakich mało, zostawić, wyremontowac ten obiekt
nie dość, że wprowadzili te bezsensowne buspasy, to jeszcze chcą zakorkować Gdańsk tworząc przejścia dla pieszych w miejscach, gdzie są tunele, jak dworzec PKP. Złe słowo Grzelczaka szkodzi mieszkańcom
- 1 0
-
2019-08-23 23:49
Wyburzyć
tylko zmienić rozkład jazdy autobusów, dodać tak ze 20 minut na przejazd.
- 0 0
-
2019-08-24 15:46
Brak tunelu nowa walowa gleboka
Zrobcie ten projekt zmniejszy się do 40% ruch na hucisku i centrum, brak alternatywnego ciągu drogi Gdańsk południe, droga od ulicy elbląska, łąkowa do staromiejskiej i drogi na olszynke, wówczas można likwidować nie tylko estakade na wschód miasta Gdańska
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.