• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wraca pytanie o estakadę nad ul. Okopową

Maciej Korolczuk
20 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Wiosną estakada przeszła niewielki remont. W jego ramach wymieniono na niej barierki i balustrady, zwężono też jezdnię z dwóch do jednego pasa. Wiosną estakada przeszła niewielki remont. W jego ramach wymieniono na niej barierki i balustrady, zwężono też jezdnię z dwóch do jednego pasa.

Czy estakada nad ul. Okopową w ścisłym centrum Gdańska podzieli los wyburzanego od kilku dni podobnego obiektu we Wrocławiu? Pytani przez nas społecznicy twierdzą, że powinna to być konsekwencja przebudowy i uspokajania ruchu na Podwalu Przedmiejskim. Miejscy urzędnicy i władze miasta są bardziej zdystansowani.



Czy estakada nad Okopową powinna zostać wyburzona?

Estakada nad ul. Okopową jest częścią powstałego w 1975 roku węzła Leningradzkiego (dziś Unii Europejskiej). Umożliwia wyjazd z Wałów Jagiellońskich i okolic Huciska na Podwale Przedmiejskie, w kierunku ul. Elbląskiej i dalej drogi S7 na Elbląg, Olsztyn i Warszawę.

I jest to jej zaleta, bo kierowcy wyjeżdżający z centrum Gdańska w tym kierunku nie blokują głównego ciągu komunikacyjnego, a po pokonaniu estakady na światłach zatrzymują się dopiero na wysokości ul. Chmielnej.

Gdy kilka dni temu we Wrocławiu ruszyła rozbiórka podobnego obiektu na pl. Społecznym (ma tam powstać nowa zabudowa mieszkaniowo-usługowa), na nowo odżył pomysł wyburzenia mało estetycznej estakady w centrum Gdańska.

Znikająca z krajobrazu Wrocławia estakada na pl. Społecznym Znikająca z krajobrazu Wrocławia estakada na pl. Społecznym
Po raz pierwszy poruszyliśmy ten temat jesienią 2012 r. Dyskusja była burzliwa. Artykuł przeczytało niemal 50 tys. czytelników, a pod tekstem zamieszczono prawie 900 komentarzy.

Dziś wracamy do tematu i pytamy, co o tym pomyśle myślą społecznicy, urzędnicy i władze miasta.

Estakada umożliwia szybki wyjazd z centrum Gdańska. Ale tylko na chwilę, bo ruch na Podwalu Przedmiejskim spowalnia pierwsze z czterech skrzyżowań przy ul. Chmielnej. Estakada umożliwia szybki wyjazd z centrum Gdańska. Ale tylko na chwilę, bo ruch na Podwalu Przedmiejskim spowalnia pierwsze z czterech skrzyżowań przy ul. Chmielnej.

FRAG: Estakada niepotrzebna



- Jesteśmy jedynym miastem w Europie, gdzie w ścisłym centrum funkcjonuje węzeł autostradowy - mówi Paweł Mrozek ze stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. - Ta estakada jest nam kompletnie niepotrzebna, nie ma żadnych zalet. Nie jest nią nawet fakt, że umożliwia płynny wyjazd z centrum, bo samochody i tak stają na światłach na Podwalu. Potrzeba nam normalnej miejskiej przestrzeni, być może z nową zabudową, która z jednej strony umożliwiłaby stworzenie pierzei, a z drugiej przesłoniłaby Forum Gdańsk. Dziś to niedostępna dla pieszych i mieszkańców wyspa, która przecina historyczne połączenie Starego Przedmieścia z Głównym Miastem. Wyburzenie estakady powinno być logiczną konsekwencją zmian zapoczątkowanych na Podwalu Przedmiejskim.

Urzędnicy: potrzebna analiza



Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przyznaje, że nie jest przeciwnikiem radykalnych zmian, a taką byłoby wyburzenie estakady, ale tylko pod warunkiem wcześniejszej analizy natężenia ruchu i realnych skutków utworzenia w tym miejscu jednopoziomowego skrzyżowania.

- W tym miejscu dominują relacje skrętne, tzn. z Wałów Jagiellońskich w Podwale Przedmiejskie i odwrotnie. Zanim doszłoby do ewentualnej decyzji o wyburzeniu estakady, trzeba by to poprzedzić rzetelną analizą realnych natężeń ruchu, a to będzie możliwe najwcześniej po zakończeniu inwestycji, jaką jest budowa nowego wiaduktu Biskupia Górka. Następnie należałoby wykorzystać istniejące narzędzia do symulacji ruchu - mówi Kotłowski.
Zdaniem Pawła Mrozka z FRAG-u w miejscu estakady mogłaby powstać nowa zabudowa a budynki mogłyby przesłonić krytykowaną przez stowarzyszenie galerię handlową. Zdaniem Pawła Mrozka z FRAG-u w miejscu estakady mogłaby powstać nowa zabudowa a budynki mogłyby przesłonić krytykowaną przez stowarzyszenie galerię handlową.
Zdaniem dyrektora GZDiZ modelowym działaniem jest strategia, jaką obrano przy planowanym wyburzeniu kładki dla pieszych na Zaspie. Przypomnijmy, że urzędnicy przygotowali tam kilka wariantów wyburzenia przeskalowanej i drogiej w utrzymaniu kładki. Wszystkie zostały przeanalizowane, a wiążące decyzje mają zapaść jesienią.

- Estakada nad Okopową, podobnie jak kładka na Zaspie, powoli dojrzewa do gruntownego i kosztownego remontu. Wkrótce trzeba będzie podjąć decyzję, czy warto w nią inwestować, czy może jednak warto ją usunąć. Jestem za zrównoważonym rozwojem, ale nie za wszelką cenę, bo może się okazać, że zburzenie jednej estakady zakorkuje pół miasta - zastrzega Mieczysław Kotłowski.
Co ciekawe, podobnego zdania było prawie 80 proc. czytelników głosujących w ankiecie artykułu z 2012 r. Spośród ponad 3,3 tys. oddanych głosów aż 78 proc. ankietowanych na pytanie o skutki ewentualnej likwidacji estakady odpowiedziało, że wzrosłyby korki. 15 proc. uważało, że przestrzeń miejska w tym miejscu wypiękniałaby, 4 proc. martwiłoby się kosztowną rozbiórką i nadwerężeniem budżetu miasta, a 3 proc. wskazało na poprawę bezpieczeństwa na Podwalu Przedmiejskim.

Urzędnicy odpowiadają, że ewentualne decyzje muszą zostać poprzedzone analizami natężenia ruchu, co najwcześniej będzie możliwe po oddaniu nowego wiaduktu Biskupia Górka. Urzędnicy odpowiadają, że ewentualne decyzje muszą zostać poprzedzone analizami natężenia ruchu, co najwcześniej będzie możliwe po oddaniu nowego wiaduktu Biskupia Górka.
M.in. na czynnik finansowy zwraca też uwagę Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

- Wiadukt nad Okopową czeka w przyszłości podobny los [co wrocławską estakadę - dop. red.], ale wymaga to przygotowania inwestycyjnego - podkreśla.
Na razie estakada nad Okopową wciąż służy kierowcom. Niedawno zakończył się jej kilkumiesięczny lifting. Wymieniono na niej bariery i poręcze, a jezdnię zwężono z dwóch do jednego pasa ruchu.

Opinie (605) ponad 10 zablokowanych

  • jacy eksperci takie korki (1)

    z całym szacunkiem dla wszelkiej maści ekspertów, może by najpierw przejechać się tym miastem do pracy i z powrotem ale tak jak wszyscy z nas, zwykli ludzie, postać w korkach, stracić na to pół życia to może by ich olśniło. ale niestety. estakada zupełnie niepotrzebna? kto to pisze? tu liczy sie każdy drożny pasek asfaltu, a oni twierdzą, że mniej dróg równa się lepszy ruch buhaha. dla nich będzie z tego poprostu wielka kasa przez pare lat. a dla nas jeszcze większe korki. jest coraz gorzej.
    symulacje, tristary i inne bzdety jak dotąd niczego nie polepszyły. więc na jakiej podstawie ktokolwiek liczy na to że coś polepszą? oni się na tym jak widać nie znają. liczy się "kreatywność" i kasa. tyle w temacie.

    • 3 0

    • Liczą się granty z miasta dla fragu, więc wymyślają problemy

      • 0 0

  • Pomysł

    Zburzyć i postawić biurowiec :)

    • 1 0

  • (1)

    Ciekawe ilu i**otów, którzy są za wyburzeniem estakady w ogóle ma prawo jazdy

    • 2 0

    • Ci z fragu nie mają prawa jazdy, jak widać po ich pomysłach.

      Za to zawsze mają "rower co kosztuje więcej niż niejeden samochód"...

      • 0 0

  • Kto biednemu zabroni...

    Rozumiem, że Stowarzyszenie zasponsoruje rozbiórkę estakady i budowę tunelu, który przejmie funkcję zburzonego obiektu?

    • 2 0

  • Gdyby nie ta estakada...

    Zapanowałby totalny chaos....korki przy Hucisku,korki przy Bramie Wyżynnej (i tak zresztą są lecz byłyby jeszcze większe), zakorkowany dojazd na Chełm i Gdańsk-Forum -- kotłowanina samochodów po przeciwnej stronie na Przedmieściu - dziwię się że ktoś chce jej likwidacji

    • 2 0

  • Budować a nie burzyć

    Więcej dróg, mostów etc.. to prawdziwe rozwiązanie, jestem zacofani, wzorujcie się na Texsasie Dallas, tam ciągle budują autostrady przez miasto i podwyższają predkość przejazdu
    Ludzie - przecież fizyki się nie oszuka.
    Na po hybel weganom,c yklistom i inny...

    • 1 1

  • żart chyba!

    Pan paweł mieszka pewnie w nieszkaniu po babci na starym mieście, codziennie rano w drodze do pracy kupuję kawe w swojej ulubionej kawiarni num dojdzie spacerem do biura na Okopowej. Podczas tej drogi wykoncypowa, ze mu estakada przeszkadza i w ogole po co tyle ludzi mu tu jeździ. On chciałby tylko spokojnie spacerować z kafką do pracy i z pracy.

    • 2 0

  • grzelczak to szkodnika jakich mało, zostawić, wyremontowac ten obiekt

    nie dość, że wprowadzili te bezsensowne buspasy, to jeszcze chcą zakorkować Gdańsk tworząc przejścia dla pieszych w miejscach, gdzie są tunele, jak dworzec PKP. Złe słowo Grzelczaka szkodzi mieszkańcom

    • 1 0

  • Wyburzyć

    tylko zmienić rozkład jazdy autobusów, dodać tak ze 20 minut na przejazd.

    • 0 0

  • Brak tunelu nowa walowa gleboka

    Zrobcie ten projekt zmniejszy się do 40% ruch na hucisku i centrum, brak alternatywnego ciągu drogi Gdańsk południe, droga od ulicy elbląska, łąkowa do staromiejskiej i drogi na olszynke, wówczas można likwidować nie tylko estakade na wschód miasta Gdańska

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane