• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wraca pytanie o estakadę nad ul. Okopową

Maciej Korolczuk
20 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Wiosną estakada przeszła niewielki remont. W jego ramach wymieniono na niej barierki i balustrady, zwężono też jezdnię z dwóch do jednego pasa. Wiosną estakada przeszła niewielki remont. W jego ramach wymieniono na niej barierki i balustrady, zwężono też jezdnię z dwóch do jednego pasa.

Czy estakada nad ul. Okopową w ścisłym centrum Gdańska podzieli los wyburzanego od kilku dni podobnego obiektu we Wrocławiu? Pytani przez nas społecznicy twierdzą, że powinna to być konsekwencja przebudowy i uspokajania ruchu na Podwalu Przedmiejskim. Miejscy urzędnicy i władze miasta są bardziej zdystansowani.



Czy estakada nad Okopową powinna zostać wyburzona?

Estakada nad ul. Okopową jest częścią powstałego w 1975 roku węzła Leningradzkiego (dziś Unii Europejskiej). Umożliwia wyjazd z Wałów Jagiellońskich i okolic Huciska na Podwale Przedmiejskie, w kierunku ul. Elbląskiej i dalej drogi S7 na Elbląg, Olsztyn i Warszawę.

I jest to jej zaleta, bo kierowcy wyjeżdżający z centrum Gdańska w tym kierunku nie blokują głównego ciągu komunikacyjnego, a po pokonaniu estakady na światłach zatrzymują się dopiero na wysokości ul. Chmielnej.

Gdy kilka dni temu we Wrocławiu ruszyła rozbiórka podobnego obiektu na pl. Społecznym (ma tam powstać nowa zabudowa mieszkaniowo-usługowa), na nowo odżył pomysł wyburzenia mało estetycznej estakady w centrum Gdańska.

Znikająca z krajobrazu Wrocławia estakada na pl. Społecznym Znikająca z krajobrazu Wrocławia estakada na pl. Społecznym
Po raz pierwszy poruszyliśmy ten temat jesienią 2012 r. Dyskusja była burzliwa. Artykuł przeczytało niemal 50 tys. czytelników, a pod tekstem zamieszczono prawie 900 komentarzy.

Dziś wracamy do tematu i pytamy, co o tym pomyśle myślą społecznicy, urzędnicy i władze miasta.

Estakada umożliwia szybki wyjazd z centrum Gdańska. Ale tylko na chwilę, bo ruch na Podwalu Przedmiejskim spowalnia pierwsze z czterech skrzyżowań przy ul. Chmielnej. Estakada umożliwia szybki wyjazd z centrum Gdańska. Ale tylko na chwilę, bo ruch na Podwalu Przedmiejskim spowalnia pierwsze z czterech skrzyżowań przy ul. Chmielnej.

FRAG: Estakada niepotrzebna



- Jesteśmy jedynym miastem w Europie, gdzie w ścisłym centrum funkcjonuje węzeł autostradowy - mówi Paweł Mrozek ze stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. - Ta estakada jest nam kompletnie niepotrzebna, nie ma żadnych zalet. Nie jest nią nawet fakt, że umożliwia płynny wyjazd z centrum, bo samochody i tak stają na światłach na Podwalu. Potrzeba nam normalnej miejskiej przestrzeni, być może z nową zabudową, która z jednej strony umożliwiłaby stworzenie pierzei, a z drugiej przesłoniłaby Forum Gdańsk. Dziś to niedostępna dla pieszych i mieszkańców wyspa, która przecina historyczne połączenie Starego Przedmieścia z Głównym Miastem. Wyburzenie estakady powinno być logiczną konsekwencją zmian zapoczątkowanych na Podwalu Przedmiejskim.

Urzędnicy: potrzebna analiza



Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przyznaje, że nie jest przeciwnikiem radykalnych zmian, a taką byłoby wyburzenie estakady, ale tylko pod warunkiem wcześniejszej analizy natężenia ruchu i realnych skutków utworzenia w tym miejscu jednopoziomowego skrzyżowania.

- W tym miejscu dominują relacje skrętne, tzn. z Wałów Jagiellońskich w Podwale Przedmiejskie i odwrotnie. Zanim doszłoby do ewentualnej decyzji o wyburzeniu estakady, trzeba by to poprzedzić rzetelną analizą realnych natężeń ruchu, a to będzie możliwe najwcześniej po zakończeniu inwestycji, jaką jest budowa nowego wiaduktu Biskupia Górka. Następnie należałoby wykorzystać istniejące narzędzia do symulacji ruchu - mówi Kotłowski.
Zdaniem Pawła Mrozka z FRAG-u w miejscu estakady mogłaby powstać nowa zabudowa a budynki mogłyby przesłonić krytykowaną przez stowarzyszenie galerię handlową. Zdaniem Pawła Mrozka z FRAG-u w miejscu estakady mogłaby powstać nowa zabudowa a budynki mogłyby przesłonić krytykowaną przez stowarzyszenie galerię handlową.
Zdaniem dyrektora GZDiZ modelowym działaniem jest strategia, jaką obrano przy planowanym wyburzeniu kładki dla pieszych na Zaspie. Przypomnijmy, że urzędnicy przygotowali tam kilka wariantów wyburzenia przeskalowanej i drogiej w utrzymaniu kładki. Wszystkie zostały przeanalizowane, a wiążące decyzje mają zapaść jesienią.

- Estakada nad Okopową, podobnie jak kładka na Zaspie, powoli dojrzewa do gruntownego i kosztownego remontu. Wkrótce trzeba będzie podjąć decyzję, czy warto w nią inwestować, czy może jednak warto ją usunąć. Jestem za zrównoważonym rozwojem, ale nie za wszelką cenę, bo może się okazać, że zburzenie jednej estakady zakorkuje pół miasta - zastrzega Mieczysław Kotłowski.
Co ciekawe, podobnego zdania było prawie 80 proc. czytelników głosujących w ankiecie artykułu z 2012 r. Spośród ponad 3,3 tys. oddanych głosów aż 78 proc. ankietowanych na pytanie o skutki ewentualnej likwidacji estakady odpowiedziało, że wzrosłyby korki. 15 proc. uważało, że przestrzeń miejska w tym miejscu wypiękniałaby, 4 proc. martwiłoby się kosztowną rozbiórką i nadwerężeniem budżetu miasta, a 3 proc. wskazało na poprawę bezpieczeństwa na Podwalu Przedmiejskim.

Urzędnicy odpowiadają, że ewentualne decyzje muszą zostać poprzedzone analizami natężenia ruchu, co najwcześniej będzie możliwe po oddaniu nowego wiaduktu Biskupia Górka. Urzędnicy odpowiadają, że ewentualne decyzje muszą zostać poprzedzone analizami natężenia ruchu, co najwcześniej będzie możliwe po oddaniu nowego wiaduktu Biskupia Górka.
M.in. na czynnik finansowy zwraca też uwagę Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

- Wiadukt nad Okopową czeka w przyszłości podobny los [co wrocławską estakadę - dop. red.], ale wymaga to przygotowania inwestycyjnego - podkreśla.
Na razie estakada nad Okopową wciąż służy kierowcom. Niedawno zakończył się jej kilkumiesięczny lifting. Wymieniono na niej bariery i poręcze, a jezdnię zwężono z dwóch do jednego pasa ruchu.

Opinie (605) ponad 10 zablokowanych

  • dodatkowa estakada

    Ja postuluję dobudowanie do istniejącej estakady jedno jezdniowej, małej estakady z Armii Krajowej. Jadący AK z góry od Chełmu będą mogli płynnie włączyć się do ruchu na Podwalu jadąc na wschód i nie stojąc w korkach na światłach na końcu AK.

    • 8 1

  • A gdzie ten Mrozek z Fragu chce tam postawic budynki?

    Ten FRAG już tyle złego wyrzadzila miastu , niedług calkiem zakorkuje Podwale Przedmiejskie . Powinna z godnie ze swoja wizja nazywać się Fundacja wyrzucenia ruchu drogowego z miasta poprzez zlikwidowanie wszystkich jezdni które zostały zbudowane perspektywicznie przez tzw komune a obecnie w okresie zwiększonego ruchu drogowego zamiast udrazniac ruch to go blokuje na wszystkie sposoby..
    Nalezaloby wykurzyć ich z Ogarnej a dac im siedzibę w najbardziej zakorkowanej części miasta i niech tam probuja likwidować ruch drogowy...

    • 13 1

  • Samochodziarzyki. Wszystko dla nich. Rosszczrniowi cwaniaczek owie.

    Niech długi Targ zaoraja będą mieli skrót dla tirow.

    • 0 10

  • Symulacje i analizy.

    Najlepsza analiza wpływu na natezenie ruchu byloby poprostu zamkniecie tego wiaduktu na miesiac. Po co wydawac pieniadze na symulacje.

    • 7 1

  • Jak wyburzą wiadukt to będą większe korki, Mało tego ze na podwalu zrobili bezsensowne przejście co powoduje korek aż to toru żużlowego to jeszcze wiadukt im przeszkadza sam jeżdżę komunikacją i rowerem ale to co się dzieje teraz na podwalu to przechodzi ludzkie pojecie

    • 10 0

  • Począwszy od Trakt-u Konnego do Biskupiej Górki włącznie

    Przedyskutujmy na temat zmiany organizacji ruchu, Sz. P. Kotłowski wspomniał o relacjach skrętnych występujących w tym miejscu .... Czy przy budowie nieszczęsnego mostu na Biskupiej Górce zabrakło wyobraźni? Czasami się zastanawiam gdzie ja jestem czy na wsi czy w mieście .
    Należy zlikwidować estakadę, w jej miejsce wkomponować odpowiedni wiadukt zintegrowany z nowym systemem . Począwszy od Trakt-u Konnego do Biskupiej Górki włącznie. Co na to FRAG - możemy podyskutować?

    • 0 4

  • Jaki szybki wyjazd? (1)

    a pierdo.....e światła na chmielnej?kto to kur......a wymyślił,po co się pytam to podziemne przejście ,traci się tam co najmniej 10minut

    • 11 1

    • ci co rządzą w Gdańsku

      czyli deweloperzy.

      • 0 0

  • Bardzo dobre pomysły - anty pirackie.

    Faktycznie mogę potwierdzić że jednopasmowa estakada uspokoiła ruch w tamtym miejscu,bo kierowcy jak szaleńcy na wyścigi gnali ile mogli.Brawo dobry to był pomysł.A krzyżówka na Chmielnej faktycznie blokuje ruch no ale na Chmielnej też jeżdżą samochody.Lecz jest za krótki cykl świetlny na nawrotkę.Trzeba czekać dwa a nawet trzy światła.No i Łąkowa trzy pasy dla samochodów na parkowanie a tylko jeden do jazdy na wahadło - czy ktoś się schyli nad tym problemem ???Czy nie mogło by być dwa do ruchu a drugie dwa na parking ???Kto na to pozwolił ???

    • 1 6

  • Ja rozumiem, że ci społecznicy nie wychodzą z domu, nie jeżdżą do pracy, nie odwiedzają znajomych? Nic nie zamawiają z transportem do domu, nie zależy im na szybkiej pomocy Straży czy Pogotowia. Oni po prostu siedzą i wymyślają jak innym ułożyć życie

    • 11 1

  • Aby uspokoić ruch samochodowy w centrum Gdańska, należy zatrudnić kilka tysięcy ludzi, najlepiej z FRAG-u, którzy z chorągiewkami biegliby przed pojazdami.

    • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane