- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (408 opinii)
- 2 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (249 opinii)
- 3 Piłeś? Nie włamuj się do auta (49 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (154 opinie)
- 5 Śmietniki będą tam, gdzie chcieli mieszkańcy (53 opinie)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (15 opinii)
Czytelnicy pytają: czemu SKM nie jeździ do Pruszcza i Tczewa?
Ubiegłotygodniowy paraliż drogowy na południu Gdańska sprawił, że w Raporcie na nowo rozgorzała dyskusja na temat regionalnych przewozów kolejowych, a więc alternatywy dla zakorkowanych dróg. Wiele głosów dotyczyło m.in. konieczności przywrócenia połączeń SKM między Trójmiastem a Pruszczem Gdańskim i Tczewem. Sprawdziliśmy, czy to możliwe.
Powodem utrudnień była wówczas kumulacja dwóch zdarzeń: opadów deszczu i wypadku na Trasie Sucharskiego.
Opady deszczu sparaliżowały południe Gdańska (45 opinii)
Prosimy o przywrócenie SKM
Prosimy o przywrócenie SKM
Jednym zdaniem rozpętał gorącą dyskusję nad przywróceniem kursowania SKM dalej niż do Śródmieścia Gdańska.
- Nie mogę zrozumieć, dlaczego SKM do Tczewa via Pruszcz została zlikwidowana - Polregio nie zawsze ogarnia, a popyt jest bardzo duży. Nie da rady jeździć po żadnym z tych miast niestety, a w taką pogodę szczególnie. Może trzeba wystąpić z jakąś petycją ws. przywrócenia SKM na trasie Gdynia - Tczew?
- Co to znaczy "nie zawsze ogarnia"? Rano regio jeździ co jakieś 7-10 minut, prawie tak samo często jak SKM. A pomysł petycji wspieram, niech się marszałek wykaże.
Rozkłady jazdy pociągów w twoim telefonie
- A ty dojeżdżasz z Tczewa, że się wypowiadasz? Zachowajcie sobie to SKM w Trójmieście i niech ani kilometr dalej nie wyjeżdża. Myślisz, że tu ktokolwiek ma ochotę na dojazd 15 minut dłuższy i do tego w syfie zamiast normalnego pociągu? Z SKM w Tczewie nikt nie korzystał, bo było do wyboru regio szybsze i wygodniejsze, w Wejherowie rano są w zasadzie dwa kursy regio, a ludzie pchają się do nich, wiedząc, że będą stać całą drogę. Mimo że obok jedzie pusta SKM. Jak myślisz czemu? Może dlatego, że dojadą do Gdańska 25 minut szybciej? A może dlatego, że wolą stać w ogrzewanym impulsie, niż siedzieć w zimnym i brudnym EN57?
- To niech Pruszcz Gdański wyłoży na te pociągi SKM. Wybudowali sobie sypialnianą dzielnicę, nie płacą tutaj podatków żadnych, a jeszcze by chcieli kolej z metropolii.
- SKM do Tczewa nie zmieni diametralnie sytuacji. Potrzebna byłaby SKM, która w Pruszczu odbijałaby w stronę obwodnicy, aby jechać z nią równolegle przez Borkowo i Kowale, a następnie połączyć się z PKM. Wtedy byłaby szansa, że mniej osób musiałoby korzystać z auta.
- Bez sensu wciskać tam SKM, gdy prawie nie ma wolnego czasu na przejazd, bo co chwilę coś jeździ. Bardziej jest problem w tym, że zamiast połączonego pociągu z dwóch to jedzie jeden. Często jest tak, że jedzie jeden spóźniony i wszyscy się pchają tam, a 10 minut później jedzie drugi już mniej zapełniony. Rozkład jest ok, tylko pociągi puszczane nie uwzględniają spóźnień i godzin prac. Ludzie, którzy tym zarządzają, nie jeżdżą pociągami. Taka prawda.
To tylko niektóre z głosów w dyskusji o tym, że na drogach jest za dużo samochodów, a wielu kierowców wjeżdżających do Trójmiasta od strony Malborka, Tczewa czy Pruszcza Gdańskiego mogłoby korzystać z transportu szynowego.
Ale czy na pewno?
Na torach nie ma miejsca na SKM
Na początek - pewne wyjaśnienie. SKM z Gdańska, Sopotu i Gdyni kursuje do tzw. Małego Trójmiasta po własnej linii nr 250, która kończy się przed Rumią.
Inaczej sprawa wygląda w kierunku przeciwnym, a więc w stronę Pruszcza Gdańskiego, Tczewa czy nawet Malborka. Tor SKM kończy się na stacji Śródmieście. Dalej na południe prowadzą tory należące do PLK, którymi kursują pociągi towarowe, dalekobieżne i regionalne (między oboma szlakami nie ma połączenia).
I to właśnie te ostatnie obsługują połączenia z Gdańskiem, wyczerpując w zasadzie przepustowość kolejowego szlaku.
Tak jest od 2020 r., gdy Samorząd Województwa Pomorskiego pełniący funkcję organizatora przewozów kolejowych w województwie podpisał z przewoźnikami kolejowymi umowy na obsługę poszczególnych linii kolejowych.
- Spółka PKP SKM w Trójmieście jest przewoźnikiem aglomeracyjnym, więc podpisaliśmy umowę z Marszałkiem Województwa Pomorskiego na przewozy użyteczności publicznej na odcinku Gdańsk Śródmieście - Lębork. Ta umowa na przewozy obowiązuje do 2026 r. - przypomina Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy SKM.
Z Trójmiasta do Tczewa 42 pociągi dziennie w dni robocze
Jak dodaje Michał Piotrowski, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego, który jest organizatorem przewozów kolejowych na Pomorzu, między Tczewem a Trójmiastem w dni robocze kursują 42 pociągi, w soboty - 30, a w niedziele - 28. Obsługuje je spółka Polregio.
- Tak więc średnio w godzinach szczytów przewozowych pomiędzy Tczewem a Gdańskiem kursuje od 2 do 4 pociągów w ciągu godziny. Czas przejazdu pomiędzy Tczewem a Gdańskiem Głównym wynosi około 25 minut. Najszybszy pociąg jedzie 22, a najwolniejszy 36 minut. Znaczna część pociągów zestawiona jest ze zmodernizowanych lub nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Dzięki zastosowaniu Taryfy Pomorskiej - wspólnej oferty przewozowej na pociągi PR i SKM w województwie pomorskim, jadąc z Tczewa, można na podstawie jednego biletu przesiąść się w Trójmieście na pociągi SKM - podkreśla Piotrowski.
Jak to wygląda w praktyce?
O ocenę połączeń kolejowych między południem naszego województwa a Trójmiastem zapytaliśmy jednego z redakcyjnych kolegów, mieszkańca Tczewa, który na co dzień raczej porusza się autem niż transportem zbiorowym. Mimo to jego zdaniem dojazd koleją z Tczewa do Trójmiasta jest szybki i bardzo wygodny.
- Jako mieszkaniec Tczewa uważam, że połączenie z Gdańskiem jest bardzo dobre - mówi Michał. - Stosunkowo często korzystam z pociągów pospiesznych, które w nieco ponad 20 minut dojeżdżają do Gdańska. Z małą liczbą przystanków po drodze. Pracuję w centrum i do miejsca pracy z dworca w Gdańsk idę pieszo, więc dla mnie jest to bardzo korzystny dojazd. Co prawda, w godzinach szczytu składów mogłoby być więcej, bo jest odczuwalny ścisk. I może właśnie w porannych i popołudniowych godzinach przydałyby się dodatkowe pociągi? Mam znajomych, którzy mieszkają w mniejszych mieścinach na trasie do Gdańska, w którym są perony, ale na których pospieszne się nie zatrzymują.
Polregio: obłożenie pociągów to tajemnica przedsiębiorstwa
Aby ostatecznie rozstrzygnąć, czy z połączeń kolejowych między Trójmiastem a Pruszczem, Tczewem czy Malborkiem rzeczywiście mogłoby korzystać więcej osób (by nieco ograniczyć napływ aut i korki w Trójmieście), zapytaliśmy Przewozy Regionalne o znany z przewozów lotniczych współczynnik wypełnienia pasażerskiego na danej linii.
Danych jednak nie uzyskaliśmy, bo przewoźnik uznał je za "tajemnicę przedsiębiorstwa".
Pociąg PKM na malowniczym moście w Niestępowie
Miejsca
Opinie (251) 6 zablokowanych
-
2024-04-24 21:31
(1)
Budować tunele lub wiadukty dla samochodów ile tylko możliwe, aby zmniejszyć korki!
Ile można życia tracić uwięzionym w samochodzie?! Budować tunele, najlepiej pod każdym większym skrzyżowaniem, tak aby nie trzeba było stać na światłach, które tworzą korki.
Najpilniejsze to:
Tunel przedłużający obwodnicę w Gdyni Chyloni, do ul Hutniczej;
tunel lub wiadukt pod/nad skrzyżowaniem Łostowickiej z aleją Armii Krajowej w Gdańsku;
Tunel przedłużający drogę Gdyńską w kierunku Sopotu z dobudowaniem nowej drogi równoległej do al Niepodległości.
Zbudować trzeci pas obwodnicy Trójmiasta, albo chociaż zatoki co np kilometr żeby w razie wypadku lub awarii samochód mógł zjechać w taką zatokę i nie blokować obecnych dwóch pasów.
Wlot na obwodnicę do Sopotu, czyli ulicą Reja do węzła w Osowej.
Dodać prawy pas na ul Spacerowej na odcinku około 500m do wlotu na obwodnicę aby rozładowac korek wynikający ze świateł do supermarketu Auchan.
Przedłużyć zjazdy z obwodnicy aby nie blokowac jednego pasa obwodnicy przez kolejkę stojących w korku do zjazdu samochodów, szczególnie w miejscach:
Kowale
Dodać trzeci pas do drogi zielonej między Gdańskiem a Sopotem aby był oddzielny prawoskręt a nie połączony w jednym pasie z jazdą na wprost.
Wydłużyć lewoskręt w Sopocie na al niepodległości w Malczewskiego w kierunku Gdyni Karwiny.
Dodać prawoskręty:
Zjazd z estakady Kwiatkowskiego w Gdyni Grabówku na ul Morską: środkowy pas jest jedynie do jazdy prosto i prawie nikt nim nie jeździ, więc dodać do niego możliwość skrętu w prawo, bo sąsiedni pas do skrętu w prawo jest zakolejkowany aż do estakady.
Budować drogi z wyprzedzeniem, a nie kilkuletnim opóźnieniem gdy już gorzej być nie może.
Przy każdej drodze powinna być także ścieżka rowerowa.
Nowe drogi:
Przedłużenie OMT z Koleczkowa do Redy, a z Redy do Władysławowa
Władysławowo musi mieć tunel zamiast ronda w kierunku Helu.
Likwidować tramwaje i zastąpić je trolejbusami.
To pozwoli lepiej wykorzystać miejsce jakie zajmują tory, bo to- 4 0
-
2024-04-24 21:39
z Miszewka do Koleczkowa...
Najpierw...
- 1 0
-
2024-04-25 07:40
Zbyt mało jest pociągów w godzinach szczytu
Dla pracujących powinno być więcej i częściej jadących pociągów z Tczewa w godzinach 7-9. A po południu więcej pociągów 15:30-16:30. Bo w tych właśnie godzinach jest problem dla nas pracujących, że pociągów jest zbyt mało. Kto jeździ PR ten wie. A zza biurka urzędnika PR tego nie widać...
- 0 0
-
2024-04-25 07:41
i znowu sie nie zawiodłem
Cała rzesza niezadowolonych ze wszystkiego ruszyła dziś ja co dzień do piór , dziś tematem niezadowolenia jest konieczność przesiadania się w drodze z pracy i do pracy. Moi mili niezadowoleni to Wy sobie wybieracie miejsca pracy i to gdzie mieszkacie .Nie urodził się jeszcze taki który zadowoliłby wszystkie potrzeby wszystkich niezadowolonych . Nawet kiedy SKM będzie jeździła do Pruszcza i Tczewa i to i tak znajdziecie powód żeby sobie ponarzekać zawodowi narzekacze. Do boju więc i koniecznie pokażcie swoje pełne niezadowolenia wpisy swoim bliskim a zostaniecie bohaterami swego domu
- 0 0
-
2024-04-25 09:11
Dalej napędzajcie chęć rozbudowy portu w Gdyni, to polregio będzie miało jeszcze większe opóźnienie. Dopóki trasa kolejowa prowadząca z Gdyni na zachód nie będzie zmodernizowana, to nie ma mowy o rozbudowie portu w Gdyni, bo magistrala pomiędzy Gdynią a Tczewem będzie się cały czas dławić.
- 0 0
-
2024-04-25 12:01
Proponuję zamiast SKM tzw. Gdańsciągi z nowym systemem Fala, wersja Tsunami
- 0 0
-
2024-04-25 16:04
Dojazdy może są. Pytanie jaki jest sens pociągu z Tczewa do Pruszcza o 22.09 skoro nie wszyscy zdążą po pracy a jest to ostatni pociąg. Trzeba prosić szefa o szybsze wyjście z pracy.
- 0 0
-
2024-04-25 17:02
Jakiś arcymon podał, że EN57 są brudne? Niech się nie ośmiesza. Nawet te z dawnymi, nieprzebudowanymi przodami mają
przebudowane wnętrza. Zimą błoto trafia do każdego składu z tymi najnowszymi również.
- 0 0
-
2024-04-25 20:28
Kolej do Pucka
Dlaczego nie ma kolejki elektrycznej do Pucka?
- 0 0
-
2024-04-25 20:43
Bo to Szybka
Kolej Miejska, a nie "wiejska"
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.