- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (419 opinii)
- 2 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (46 opinii)
- 3 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (256 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (158 opinii)
- 5 Piłeś? Nie włamuj się do auta (55 opinii)
- 6 Śmietniki będą tam, gdzie chcieli mieszkańcy (59 opinii)
Czytelnicy pytają: czemu SKM nie jeździ do Pruszcza i Tczewa?
Ubiegłotygodniowy paraliż drogowy na południu Gdańska sprawił, że w Raporcie na nowo rozgorzała dyskusja na temat regionalnych przewozów kolejowych, a więc alternatywy dla zakorkowanych dróg. Wiele głosów dotyczyło m.in. konieczności przywrócenia połączeń SKM między Trójmiastem a Pruszczem Gdańskim i Tczewem. Sprawdziliśmy, czy to możliwe.
Powodem utrudnień była wówczas kumulacja dwóch zdarzeń: opadów deszczu i wypadku na Trasie Sucharskiego.
Opady deszczu sparaliżowały południe Gdańska (45 opinii)
Prosimy o przywrócenie SKM
Prosimy o przywrócenie SKM
Jednym zdaniem rozpętał gorącą dyskusję nad przywróceniem kursowania SKM dalej niż do Śródmieścia Gdańska.
- Nie mogę zrozumieć, dlaczego SKM do Tczewa via Pruszcz została zlikwidowana - Polregio nie zawsze ogarnia, a popyt jest bardzo duży. Nie da rady jeździć po żadnym z tych miast niestety, a w taką pogodę szczególnie. Może trzeba wystąpić z jakąś petycją ws. przywrócenia SKM na trasie Gdynia - Tczew?
- Co to znaczy "nie zawsze ogarnia"? Rano regio jeździ co jakieś 7-10 minut, prawie tak samo często jak SKM. A pomysł petycji wspieram, niech się marszałek wykaże.
Rozkłady jazdy pociągów w twoim telefonie
- A ty dojeżdżasz z Tczewa, że się wypowiadasz? Zachowajcie sobie to SKM w Trójmieście i niech ani kilometr dalej nie wyjeżdża. Myślisz, że tu ktokolwiek ma ochotę na dojazd 15 minut dłuższy i do tego w syfie zamiast normalnego pociągu? Z SKM w Tczewie nikt nie korzystał, bo było do wyboru regio szybsze i wygodniejsze, w Wejherowie rano są w zasadzie dwa kursy regio, a ludzie pchają się do nich, wiedząc, że będą stać całą drogę. Mimo że obok jedzie pusta SKM. Jak myślisz czemu? Może dlatego, że dojadą do Gdańska 25 minut szybciej? A może dlatego, że wolą stać w ogrzewanym impulsie, niż siedzieć w zimnym i brudnym EN57?
- To niech Pruszcz Gdański wyłoży na te pociągi SKM. Wybudowali sobie sypialnianą dzielnicę, nie płacą tutaj podatków żadnych, a jeszcze by chcieli kolej z metropolii.
- SKM do Tczewa nie zmieni diametralnie sytuacji. Potrzebna byłaby SKM, która w Pruszczu odbijałaby w stronę obwodnicy, aby jechać z nią równolegle przez Borkowo i Kowale, a następnie połączyć się z PKM. Wtedy byłaby szansa, że mniej osób musiałoby korzystać z auta.
- Bez sensu wciskać tam SKM, gdy prawie nie ma wolnego czasu na przejazd, bo co chwilę coś jeździ. Bardziej jest problem w tym, że zamiast połączonego pociągu z dwóch to jedzie jeden. Często jest tak, że jedzie jeden spóźniony i wszyscy się pchają tam, a 10 minut później jedzie drugi już mniej zapełniony. Rozkład jest ok, tylko pociągi puszczane nie uwzględniają spóźnień i godzin prac. Ludzie, którzy tym zarządzają, nie jeżdżą pociągami. Taka prawda.
To tylko niektóre z głosów w dyskusji o tym, że na drogach jest za dużo samochodów, a wielu kierowców wjeżdżających do Trójmiasta od strony Malborka, Tczewa czy Pruszcza Gdańskiego mogłoby korzystać z transportu szynowego.
Ale czy na pewno?
Na torach nie ma miejsca na SKM
Na początek - pewne wyjaśnienie. SKM z Gdańska, Sopotu i Gdyni kursuje do tzw. Małego Trójmiasta po własnej linii nr 250, która kończy się przed Rumią.
Inaczej sprawa wygląda w kierunku przeciwnym, a więc w stronę Pruszcza Gdańskiego, Tczewa czy nawet Malborka. Tor SKM kończy się na stacji Śródmieście. Dalej na południe prowadzą tory należące do PLK, którymi kursują pociągi towarowe, dalekobieżne i regionalne (między oboma szlakami nie ma połączenia).
I to właśnie te ostatnie obsługują połączenia z Gdańskiem, wyczerpując w zasadzie przepustowość kolejowego szlaku.
Tak jest od 2020 r., gdy Samorząd Województwa Pomorskiego pełniący funkcję organizatora przewozów kolejowych w województwie podpisał z przewoźnikami kolejowymi umowy na obsługę poszczególnych linii kolejowych.
- Spółka PKP SKM w Trójmieście jest przewoźnikiem aglomeracyjnym, więc podpisaliśmy umowę z Marszałkiem Województwa Pomorskiego na przewozy użyteczności publicznej na odcinku Gdańsk Śródmieście - Lębork. Ta umowa na przewozy obowiązuje do 2026 r. - przypomina Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy SKM.
Z Trójmiasta do Tczewa 42 pociągi dziennie w dni robocze
Jak dodaje Michał Piotrowski, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego, który jest organizatorem przewozów kolejowych na Pomorzu, między Tczewem a Trójmiastem w dni robocze kursują 42 pociągi, w soboty - 30, a w niedziele - 28. Obsługuje je spółka Polregio.
- Tak więc średnio w godzinach szczytów przewozowych pomiędzy Tczewem a Gdańskiem kursuje od 2 do 4 pociągów w ciągu godziny. Czas przejazdu pomiędzy Tczewem a Gdańskiem Głównym wynosi około 25 minut. Najszybszy pociąg jedzie 22, a najwolniejszy 36 minut. Znaczna część pociągów zestawiona jest ze zmodernizowanych lub nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Dzięki zastosowaniu Taryfy Pomorskiej - wspólnej oferty przewozowej na pociągi PR i SKM w województwie pomorskim, jadąc z Tczewa, można na podstawie jednego biletu przesiąść się w Trójmieście na pociągi SKM - podkreśla Piotrowski.
Jak to wygląda w praktyce?
O ocenę połączeń kolejowych między południem naszego województwa a Trójmiastem zapytaliśmy jednego z redakcyjnych kolegów, mieszkańca Tczewa, który na co dzień raczej porusza się autem niż transportem zbiorowym. Mimo to jego zdaniem dojazd koleją z Tczewa do Trójmiasta jest szybki i bardzo wygodny.
- Jako mieszkaniec Tczewa uważam, że połączenie z Gdańskiem jest bardzo dobre - mówi Michał. - Stosunkowo często korzystam z pociągów pospiesznych, które w nieco ponad 20 minut dojeżdżają do Gdańska. Z małą liczbą przystanków po drodze. Pracuję w centrum i do miejsca pracy z dworca w Gdańsk idę pieszo, więc dla mnie jest to bardzo korzystny dojazd. Co prawda, w godzinach szczytu składów mogłoby być więcej, bo jest odczuwalny ścisk. I może właśnie w porannych i popołudniowych godzinach przydałyby się dodatkowe pociągi? Mam znajomych, którzy mieszkają w mniejszych mieścinach na trasie do Gdańska, w którym są perony, ale na których pospieszne się nie zatrzymują.
Polregio: obłożenie pociągów to tajemnica przedsiębiorstwa
Aby ostatecznie rozstrzygnąć, czy z połączeń kolejowych między Trójmiastem a Pruszczem, Tczewem czy Malborkiem rzeczywiście mogłoby korzystać więcej osób (by nieco ograniczyć napływ aut i korki w Trójmieście), zapytaliśmy Przewozy Regionalne o znany z przewozów lotniczych współczynnik wypełnienia pasażerskiego na danej linii.
Danych jednak nie uzyskaliśmy, bo przewoźnik uznał je za "tajemnicę przedsiębiorstwa".
Pociąg PKM na malowniczym moście w Niestępowie
Miejsca
Opinie (251) 6 zablokowanych
-
2024-04-24 10:07
nic nasze miasta nie muszą
każdy ma samochód i sobie jedzie. Komuna była beznadziejna ale coś jednak robiła. A teraz to jest tragedia gorsza od komuny.
- 2 5
-
2024-04-24 10:18
Pruszcz udziałowcem w SKM (2)
W artykule brakuje najważniejszej informacji, że w przypadku Pruszcza sytuacja jest zupełnie inna ponieważ miasto Pruszcz jest udziałowcem w SKM.
- 10 0
-
2024-04-24 12:47
(1)
w 1,6 procentach
- 0 0
-
2024-04-24 16:02
Co i tak jest wartością o 1,6 procenta większą od Rumi, Redy, Wejherowa i Lęborka łącznie gdzie już skmki jeżdżą
- 0 0
-
2024-04-24 10:36
A może takie wyjście?
Podzielić również należy gdzie jest największą potrzeba skomunikowania i ile mieszkańców dojeżdża z i do danej miejscowości. W tym przypadku Pruszcza jest w innej sytuacji niż Tczew i Malbork. Do dworca w Pruszczu przyjeżdżają większości też mieszkańcy całego powiaty czyli ponad 130 tys mieszkańców. Nawet wszystkie strategie województwa wskazują, że ruch Gdańska i Pruszcza jest większy. Dodatkowo Miasto Pruszcz ma udziały w SKM oraz ma dwa perony i miejsce na "odpoczynek" dla SKM. Tak więc warto rozważyć wprowadzenie SKM do samego Pruszcza i dodatkowo skorzysta Orunia i Lipce. Można w takim przypadku zastanowić się nad zrobieniem przesiadki na południe wojewodztwa na polregio gdzie dochodzi dodatkowy tor...
- 10 2
-
2024-04-24 10:41
Wyzwaniem jest budowa osobnej pary torów z Gdańska do Tczewa oraz z Chyloni do Wejherowa
tylko wtedy będzie można zapewnić równy takt połączeń kolejowych (SKM) w całej aglomeracji od Tczewa po Wejherowo. Równolegle mogą krążyć pociągi Polregio zatrzymujące się tylko na węzłowych stacjach takich jak Pszczółki, Pruszcz, Gdańsk Główny, Wrzeszcz, Oliwa, Orłowo, Gdynia Chylonia, Rumia i Reda. Oprócz tego warto zadbać o radykalną poprawę komfortu i bezpieczeństwa dostępu do tych stacji dla pieszych i rowerzystów i strzeżone parkingi dla rowerów. System rower+ pociąg to nadal niedoceniany i niedorozwinięty element systemu mobilności i transportu w całej aglomeracji. Całe szczęście, że się poważnie myśli o budowie PKM do Kowal przez dzielnice południowego Gdańska.
- 7 1
-
2024-04-24 10:45
Kto normalny jezdzi komunikacja buaha yhy?nara frajerzy biedaki i pozrdo z nowej mazdy 5 (2)
- 0 18
-
2024-04-24 17:09
Ja (1)
pozdrawiam z nowej Toyoty Camry w wersji Executive, którą nie mam zamiaru stać w korkach, skoro mam alternatywę kolejową. Nara, frajerze ;)
- 0 1
-
2024-04-24 22:24
To po co ci dzbanie samochod???buaha yhyy
- 0 0
-
2024-04-24 10:49
(2)
Dojeżdżam codziennie od kilku lat z Tczewa do Gdańska i wolę korzystać z Polregio. Kilka lat temu, jak jeszcze jeździło SKM, to zatrzymywało się ono na każdej stacji, przez co podróż trwała około 40 minut, z kolei w przypadku pociągów Polregio trafiają się takie, których czas przejazdu wynosi 24 minuty (Tczew-Pszczółki-Pruszcz-Orunia-Główny). Nie bez znaczenia są też nowoczesne składy, klimatyzacja latem, a zimą z nowoczesnym ogrzewaniem, wielokrotnie lepszym niż w EN57. Więc SKM do Tczewa mówię stanowcze nie, nikt nie będzie tutaj z tego korzystał
- 5 9
-
2024-04-24 16:03
Nowoczesne składy
Hahaha
Dobry żart- 1 0
-
2024-04-24 16:57
To proszę nie korzystać. Skorzystają ci, którzy będą mieli szansę wejść do SKM po drodze, bo nie są z metropolii Tczew.
- 2 0
-
2024-04-24 10:51
Kiedy na zamiejska na Chełmie będzie autobus ?
Jedyna dzielnica w Gdańsku odcięta od komunikacji.
- 2 0
-
2024-04-24 10:53
Tajemnica przedsiębiorstwa?
Przecież to spółka za publiczne pieniadze!!!
- 5 0
-
2024-04-24 11:02
Bo to jest Szybka Kolej Miejska a nie dyliżans łączący okoliczne wsie z 3City
- 1 8
-
2024-04-24 11:09
Nie ma kasy. Kasa poszła na kieorwcyzków
- 4 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.