• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnicy pytają: czemu SKM nie jeździ do Pruszcza i Tczewa?

Maciej Korolczuk
24 kwietnia 2024, godz. 07:00  Raport
Opinie (251)
Obecnie pociągi SKM dojeżdżają tylko do SKM Śródmieście. Obecnie pociągi SKM dojeżdżają tylko do SKM Śródmieście.

Ubiegłotygodniowy paraliż drogowy na południu Gdańska sprawił, że w Raporcie na nowo rozgorzała dyskusja na temat regionalnych przewozów kolejowych, a więc alternatywy dla zakorkowanych dróg. Wiele głosów dotyczyło m.in. konieczności przywrócenia połączeń SKM między Trójmiastem a Pruszczem Gdańskim i Tczewem. Sprawdziliśmy, czy to możliwe.

Czytelnicy poinformowali nas o tym w Raporcie.
Widzisz coś ciekawego? + dodaj Raport


Czy ma dla ciebie znaczenie, jaki przewoźnik obsługuje połączenie do Pruszcza lub Tczewa?

- Wystarczy trochę deszczu i całe miasto stoi. Może warto zastanowić się nad przywróceniem SKM do Pruszcz Gdańskiego i Tczewa. Prosimy o przywrócenie SKM - napisał w Raporcie z Trójmiasta czytelnik, gdy we wtorkowy poranek 16 kwietnia kierowcy utknęli na południu Gdańska w gigantycznych korkach.
Powodem utrudnień była wówczas kumulacja dwóch zdarzeń: opadów deszczu i wypadku na Trasie Sucharskiego.

08:30 16 KWIETNIA

Opady deszczu sparaliżowały południe Gdańska (45 opinii)

Wystarczy trochę deszczu i całe miasto stoi. Może warto zastanowić się nad przywróceniem SKM do Pruszcz Gdańskiego i Tczewa.
Prosimy o przywrócenie SKM
Wystarczy trochę deszczu i całe miasto stoi. Może warto zastanowić się nad przywróceniem SKM do Pruszcz Gdańskiego i Tczewa.
Prosimy o przywrócenie SKM


Jednym zdaniem rozpętał gorącą dyskusję nad przywróceniem kursowania SKM dalej niż do Śródmieścia Gdańska.

- Nie mogę zrozumieć, dlaczego SKM do Tczewa via Pruszcz została zlikwidowana - Polregio nie zawsze ogarnia, a popyt jest bardzo duży. Nie da rady jeździć po żadnym z tych miast niestety, a w taką pogodę szczególnie. Może trzeba wystąpić z jakąś petycją ws. przywrócenia SKM na trasie Gdynia - Tczew?
- Co to znaczy "nie zawsze ogarnia"? Rano regio jeździ co jakieś 7-10 minut, prawie tak samo często jak SKM. A pomysł petycji wspieram, niech się marszałek wykaże.

Rozkłady jazdy pociągów w twoim telefonie



- A ty dojeżdżasz z Tczewa, że się wypowiadasz? Zachowajcie sobie to SKM w Trójmieście i niech ani kilometr dalej nie wyjeżdża. Myślisz, że tu ktokolwiek ma ochotę na dojazd 15 minut dłuższy i do tego w syfie zamiast normalnego pociągu? Z SKM w Tczewie nikt nie korzystał, bo było do wyboru regio szybsze i wygodniejsze, w Wejherowie rano są w zasadzie dwa kursy regio, a ludzie pchają się do nich, wiedząc, że będą stać całą drogę. Mimo że obok jedzie pusta SKM. Jak myślisz czemu? Może dlatego, że dojadą do Gdańska 25 minut szybciej? A może dlatego, że wolą stać w ogrzewanym impulsie, niż siedzieć w zimnym i brudnym EN57?
- To niech Pruszcz Gdański wyłoży na te pociągi SKM. Wybudowali sobie sypialnianą dzielnicę, nie płacą tutaj podatków żadnych, a jeszcze by chcieli kolej z metropolii.
- SKM do Tczewa nie zmieni diametralnie sytuacji. Potrzebna byłaby SKM, która w Pruszczu odbijałaby w stronę obwodnicy, aby jechać z nią równolegle przez Borkowo i Kowale, a następnie połączyć się z PKM. Wtedy byłaby szansa, że mniej osób musiałoby korzystać z auta.
- Bez sensu wciskać tam SKM, gdy prawie nie ma wolnego czasu na przejazd, bo co chwilę coś jeździ. Bardziej jest problem w tym, że zamiast połączonego pociągu z dwóch to jedzie jeden. Często jest tak, że jedzie jeden spóźniony i wszyscy się pchają tam, a 10 minut później jedzie drugi już mniej zapełniony. Rozkład jest ok, tylko pociągi puszczane nie uwzględniają spóźnień i godzin prac. Ludzie, którzy tym zarządzają, nie jeżdżą pociągami. Taka prawda.
To tylko niektóre z głosów w dyskusji o tym, że na drogach jest za dużo samochodów, a wielu kierowców wjeżdżających do Trójmiasta od strony Malborka, Tczewa czy Pruszcza Gdańskiego mogłoby korzystać z transportu szynowego.

Ale czy na pewno?

Poranny dojazd pociągiem Polregio z Tczewa do stacji Gdańsk Główny zajmuje średnio ok. 25 min. Koszt jednorazowego biletu to 12 zł. Poranny dojazd pociągiem Polregio z Tczewa do stacji Gdańsk Główny zajmuje średnio ok. 25 min. Koszt jednorazowego biletu to 12 zł.

Na torach nie ma miejsca na SKM



Na początek - pewne wyjaśnienie. SKM z Gdańska, Sopotu i Gdyni kursuje do tzw. Małego Trójmiasta po własnej linii nr 250, która kończy się przed Rumią.

Inaczej sprawa wygląda w kierunku przeciwnym, a więc w stronę Pruszcza Gdańskiego, Tczewa czy nawet Malborka. Tor SKM kończy się na stacji Śródmieście. Dalej na południe prowadzą tory należące do PLK, którymi kursują pociągi towarowe, dalekobieżne i regionalne (między oboma szlakami nie ma połączenia).

I to właśnie te ostatnie obsługują połączenia z Gdańskiem, wyczerpując w zasadzie przepustowość kolejowego szlaku.

Tak jest od 2020 r., gdy Samorząd Województwa Pomorskiego pełniący funkcję organizatora przewozów kolejowych w województwie podpisał z przewoźnikami kolejowymi umowy na obsługę poszczególnych linii kolejowych.

- Spółka PKP SKM w Trójmieście jest przewoźnikiem aglomeracyjnym, więc podpisaliśmy umowę z Marszałkiem Województwa Pomorskiego na przewozy użyteczności publicznej na odcinku Gdańsk Śródmieście - Lębork. Ta umowa na przewozy obowiązuje do 2026 r. - przypomina Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy SKM.
Tak wygląda rozkład porannych połączeń Polregio między Tczewem a Trójmiastem. Tak wygląda rozkład porannych połączeń Polregio między Tczewem a Trójmiastem.

Z Trójmiasta do Tczewa 42 pociągi dziennie w dni robocze



Jak dodaje Michał Piotrowski, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego, który jest organizatorem przewozów kolejowych na Pomorzu, między Tczewem a Trójmiastem w dni robocze kursują 42 pociągi, w soboty - 30, a w niedziele - 28. Obsługuje je spółka Polregio.

- Tak więc średnio w godzinach szczytów przewozowych pomiędzy Tczewem a Gdańskiem kursuje od 2 do 4 pociągów w ciągu godziny. Czas przejazdu pomiędzy Tczewem a Gdańskiem Głównym wynosi około 25 minut. Najszybszy pociąg jedzie 22, a najwolniejszy 36 minut. Znaczna część pociągów zestawiona jest ze zmodernizowanych lub nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Dzięki zastosowaniu Taryfy Pomorskiej - wspólnej oferty przewozowej na pociągi PR i SKM w województwie pomorskim, jadąc z Tczewa, można na podstawie jednego biletu przesiąść się w Trójmieście na pociągi SKM - podkreśla Piotrowski.


Jak to wygląda w praktyce?



O ocenę połączeń kolejowych między południem naszego województwa a Trójmiastem zapytaliśmy jednego z redakcyjnych kolegów, mieszkańca Tczewa, który na co dzień raczej porusza się autem niż transportem zbiorowym. Mimo to jego zdaniem dojazd koleją z Tczewa do Trójmiasta jest szybki i bardzo wygodny.

- Jako mieszkaniec Tczewa uważam, że połączenie z Gdańskiem jest bardzo dobre - mówi Michał. - Stosunkowo często korzystam z pociągów pospiesznych, które w nieco ponad 20 minut dojeżdżają do Gdańska. Z małą liczbą przystanków po drodze. Pracuję w centrum i do miejsca pracy z dworca w Gdańsk idę pieszo, więc dla mnie jest to bardzo korzystny dojazd. Co prawda, w godzinach szczytu składów mogłoby być więcej, bo jest odczuwalny ścisk. I może właśnie w porannych i popołudniowych godzinach przydałyby się dodatkowe pociągi? Mam znajomych, którzy mieszkają w mniejszych mieścinach na trasie do Gdańska, w którym są perony, ale na których pospieszne się nie zatrzymują.

Polregio: obłożenie pociągów to tajemnica przedsiębiorstwa



Aby ostatecznie rozstrzygnąć, czy z połączeń kolejowych między Trójmiastem a Pruszczem, Tczewem czy Malborkiem rzeczywiście mogłoby korzystać więcej osób (by nieco ograniczyć napływ aut i korki w Trójmieście), zapytaliśmy Przewozy Regionalne o znany z przewozów lotniczych współczynnik wypełnienia pasażerskiego na danej linii.

Danych jednak nie uzyskaliśmy, bo przewoźnik uznał je za "tajemnicę przedsiębiorstwa".

Pociąg PKM na malowniczym moście w Niestępowie

Miejsca

Opinie (251) 6 zablokowanych

  • (4)

    I dlatego zamiast budować "szprychy" CPK powinno się inwestować w kolei dowożącą ludzi do pracy. Miliardy złotych na połączenia na lotnisko z którego przeciętny człowiek skorzysta może raz w roku i 0 na kolej regionalną.

    • 12 1

    • Jedno nie wyklucza drugiego

      Kolej jadąca na lotnisko też w planach miała mieć stacje pośrednie i nie nikt nie zakładał przymusu jazdy do stacji końcowej. No ale rozważania na ten temat i tak są już czysto teoretyczne, bo za tej władzy żadne szprychy bez zgody Berlina nie powstaną.

      • 8 2

    • Nie pleć bzdur jak się nie znasz. (2)

      Koleje dużych prędkości są w każdym dobrze rozwiniętym państwie na świecie, a Polska ma idealne ukształtowanie powierzchni i sieci osadniczej pod KDP. Takie koleje są kołem zamachowym gospodarki, nowoczesny biznes potrzebuje szybkich połączeń, o czym doskonale wiedzą na Zachodzie. A KDP będzie służyć nie tylko do obsługi CPK, ale w głównej mierze do podróży po Polsce czy do krajów ościennych. Co do kolei regionalnych, to dzięki KDP lwia część ruchu dalekobieżnego zostanie przeniesiona na nowo zbudowane linie kolejowe, dzięki czemu znacznie zwiększy się przepustowość na dotychczasowych liniach właśnie dla ruchu regionalnego. Pomyśl chwilę zanim coś napiszesz.

      • 1 3

      • (1)

        Kolej duzych prędkości nie jest po to, aby ludzi woziła na lotnisko. Jest środkiem komunikacji autonomicznym , wręcz konkurencyjnym dla ruchu lotniczego. Trzeba ją stwoirzyć, aby poprawić komunikację między miastami . Obcenei na długi czas wystarczy ygrek oraz przedłużenei CMK do Gdańska. Wówczas uzyskać czas przejazu z Gdanska do warszawy i Pozanania ok. 1, 5 godz. zaś do Wrocławia i Katowić i Krakowa do ok. 3 godzin. Uzupełnieniem powinny być istnejące klasyczne ze zwiększona prędkością do 200 km/h

        • 1 2

        • Domorosły ekspert z Koziej Wólki znów dał głos.

          Kolej dużych prędkości też jest po to by dowozić ludzi na lotnisko. W skali kraju eliminuje loty krajowe/dowozowe do głównego lotniska w kraju, umożliwia też ludziom pozostawienie samochodów w domach przy podróży w świat, a nie nabijanie kabzy stołecznym parkingom przy lotnisku. A do tego będzie spełniać rolę doskonałego środka transportu po całej Polsce i rzeczywiście komunikację między miastami również poprawi.

          • 1 0

  • Odpowiedż: Tczew i Pruszcz to nie jest Trójmiasto (3)

    Od tego jest PKM, zeby wozic do Trojmiasta mieszkancow pomorskich miast

    • 4 14

    • A Lębork czy Wejherowo to Trójmiasto?

      • 6 1

    • Podpowiem że swojego czasu Pruszcz był dzielnicą Gdańska.

      • 5 1

    • PKM do niedawna był obsługiwany przez SKM

      • 1 0

  • (2)

    Dlatego że SKM to kolej miejska. a do Pruszcza i Tczewa jeździ regionalna. .

    • 7 5

    • To czemu do Wejherowa i Lęborka jeździ SKM? (1)

      • 2 1

      • Bo w Wejherowie ma dużą stację postojową i warsztaty.

        Kursowanie do Lęborka to patologia z której natychmiast powinno się zrezygnować i przekazać te połączenia do Polregio. SKM łapie tam opóźnienia, które później czkawką odbijają się na odcinku trójmiejskim.

        • 5 2

  • SKM powinna jeździć tylko tam gdzie ma całkowicie osobne torowisko czyli Śródmieście - Rumia. Inaczej będzie opóźniane przez PR i IC.

    • 7 1

  • Brak połączeń do / z Pszczółek w godzinach szczytu

    Problemem jest dojechanie do pracy z Pszczółek do Gdańska. Pociągi z Tczewa tylko przemykają obok, a mieszkańcy Pszczółek mają do wyboru pociąg o 7:30 lub 8:30. Skandal, bo przed pandemią połączeń było więcej, ale nie zostały one przywrócone. Obłożenie jest takie tych pociągów, że przejść się nie da.

    • 13 2

  • powinna jeździć skm

    • 3 4

  • I dobrze, że nie jeździ.

    mało już mamy awarii? Wydluzenie tras, to potencjalnie więcej awarii. A po drugi, mamy już dość słoików w trójmiescie.

    • 2 7

  • Kto, Dulkiewicz na to ogarnąć ?

    • 3 2

  • Kolej na POmorzu jest dla urzędników, a nie dla pasażerów

    Kiedyś było coś takiego jak SKM Sprinter i zatrzymywało się w Wejherowie Nanicach. Kilkanaście tysięcy mieszkańców okolicznych blokowisk miało znakomitą alternatywę dla samochodu i mogło w ciągu kilkunastu minut dojechać do Gdyni, bez żadnych korków, także w godzinach szczytu. Wszystko na jednym, prostym bilecie SKM, bez konieczności codziennego zwiedzania stacji typu Reda Pieleszewo czy Gdynia Cisowa. Z rana na stacji wsiadał i popołudniu oraz wieczorem wysiadał tłum ludzi. Niestety, jakiemuś urzędnikowi takie rozwiązanie nie pasowało...

    • 8 3

  • tajemnica? (1)

    polregio wykonuje przewozy użyteczności publicznej na zlecenie marszałka, ale liczba przewiezionych pasażerów to już tajemnica przedsiębiorstwa...

    • 4 0

    • Przecież jest taki tłok że nie da się policzyć. W pociągu który jedzie do Gdyni konduktor wychodzi dopiero za stacją Gdańsk Główny wcześniej nie ma sensu.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane