• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnicy pytają: czemu SKM nie jeździ do Pruszcza i Tczewa?

Maciej Korolczuk
24 kwietnia 2024, godz. 07:00  Raport
Opinie (251)
Obecnie pociągi SKM dojeżdżają tylko do SKM Śródmieście. Obecnie pociągi SKM dojeżdżają tylko do SKM Śródmieście.

Ubiegłotygodniowy paraliż drogowy na południu Gdańska sprawił, że w Raporcie na nowo rozgorzała dyskusja na temat regionalnych przewozów kolejowych, a więc alternatywy dla zakorkowanych dróg. Wiele głosów dotyczyło m.in. konieczności przywrócenia połączeń SKM między Trójmiastem a Pruszczem Gdańskim i Tczewem. Sprawdziliśmy, czy to możliwe.

Czytelnicy poinformowali nas o tym w Raporcie.
Widzisz coś ciekawego? + dodaj Raport


Czy ma dla ciebie znaczenie, jaki przewoźnik obsługuje połączenie do Pruszcza lub Tczewa?

- Wystarczy trochę deszczu i całe miasto stoi. Może warto zastanowić się nad przywróceniem SKM do Pruszcz Gdańskiego i Tczewa. Prosimy o przywrócenie SKM - napisał w Raporcie z Trójmiasta czytelnik, gdy we wtorkowy poranek 16 kwietnia kierowcy utknęli na południu Gdańska w gigantycznych korkach.
Powodem utrudnień była wówczas kumulacja dwóch zdarzeń: opadów deszczu i wypadku na Trasie Sucharskiego.

08:30 16 KWIETNIA

Opady deszczu sparaliżowały południe Gdańska (45 opinii)

Wystarczy trochę deszczu i całe miasto stoi. Może warto zastanowić się nad przywróceniem SKM do Pruszcz Gdańskiego i Tczewa.
Prosimy o przywrócenie SKM
Wystarczy trochę deszczu i całe miasto stoi. Może warto zastanowić się nad przywróceniem SKM do Pruszcz Gdańskiego i Tczewa.
Prosimy o przywrócenie SKM


Jednym zdaniem rozpętał gorącą dyskusję nad przywróceniem kursowania SKM dalej niż do Śródmieścia Gdańska.

- Nie mogę zrozumieć, dlaczego SKM do Tczewa via Pruszcz została zlikwidowana - Polregio nie zawsze ogarnia, a popyt jest bardzo duży. Nie da rady jeździć po żadnym z tych miast niestety, a w taką pogodę szczególnie. Może trzeba wystąpić z jakąś petycją ws. przywrócenia SKM na trasie Gdynia - Tczew?
- Co to znaczy "nie zawsze ogarnia"? Rano regio jeździ co jakieś 7-10 minut, prawie tak samo często jak SKM. A pomysł petycji wspieram, niech się marszałek wykaże.

Rozkłady jazdy pociągów w twoim telefonie



- A ty dojeżdżasz z Tczewa, że się wypowiadasz? Zachowajcie sobie to SKM w Trójmieście i niech ani kilometr dalej nie wyjeżdża. Myślisz, że tu ktokolwiek ma ochotę na dojazd 15 minut dłuższy i do tego w syfie zamiast normalnego pociągu? Z SKM w Tczewie nikt nie korzystał, bo było do wyboru regio szybsze i wygodniejsze, w Wejherowie rano są w zasadzie dwa kursy regio, a ludzie pchają się do nich, wiedząc, że będą stać całą drogę. Mimo że obok jedzie pusta SKM. Jak myślisz czemu? Może dlatego, że dojadą do Gdańska 25 minut szybciej? A może dlatego, że wolą stać w ogrzewanym impulsie, niż siedzieć w zimnym i brudnym EN57?
- To niech Pruszcz Gdański wyłoży na te pociągi SKM. Wybudowali sobie sypialnianą dzielnicę, nie płacą tutaj podatków żadnych, a jeszcze by chcieli kolej z metropolii.
- SKM do Tczewa nie zmieni diametralnie sytuacji. Potrzebna byłaby SKM, która w Pruszczu odbijałaby w stronę obwodnicy, aby jechać z nią równolegle przez Borkowo i Kowale, a następnie połączyć się z PKM. Wtedy byłaby szansa, że mniej osób musiałoby korzystać z auta.
- Bez sensu wciskać tam SKM, gdy prawie nie ma wolnego czasu na przejazd, bo co chwilę coś jeździ. Bardziej jest problem w tym, że zamiast połączonego pociągu z dwóch to jedzie jeden. Często jest tak, że jedzie jeden spóźniony i wszyscy się pchają tam, a 10 minut później jedzie drugi już mniej zapełniony. Rozkład jest ok, tylko pociągi puszczane nie uwzględniają spóźnień i godzin prac. Ludzie, którzy tym zarządzają, nie jeżdżą pociągami. Taka prawda.
To tylko niektóre z głosów w dyskusji o tym, że na drogach jest za dużo samochodów, a wielu kierowców wjeżdżających do Trójmiasta od strony Malborka, Tczewa czy Pruszcza Gdańskiego mogłoby korzystać z transportu szynowego.

Ale czy na pewno?

Poranny dojazd pociągiem Polregio z Tczewa do stacji Gdańsk Główny zajmuje średnio ok. 25 min. Koszt jednorazowego biletu to 12 zł. Poranny dojazd pociągiem Polregio z Tczewa do stacji Gdańsk Główny zajmuje średnio ok. 25 min. Koszt jednorazowego biletu to 12 zł.

Na torach nie ma miejsca na SKM



Na początek - pewne wyjaśnienie. SKM z Gdańska, Sopotu i Gdyni kursuje do tzw. Małego Trójmiasta po własnej linii nr 250, która kończy się przed Rumią.

Inaczej sprawa wygląda w kierunku przeciwnym, a więc w stronę Pruszcza Gdańskiego, Tczewa czy nawet Malborka. Tor SKM kończy się na stacji Śródmieście. Dalej na południe prowadzą tory należące do PLK, którymi kursują pociągi towarowe, dalekobieżne i regionalne (między oboma szlakami nie ma połączenia).

I to właśnie te ostatnie obsługują połączenia z Gdańskiem, wyczerpując w zasadzie przepustowość kolejowego szlaku.

Tak jest od 2020 r., gdy Samorząd Województwa Pomorskiego pełniący funkcję organizatora przewozów kolejowych w województwie podpisał z przewoźnikami kolejowymi umowy na obsługę poszczególnych linii kolejowych.

- Spółka PKP SKM w Trójmieście jest przewoźnikiem aglomeracyjnym, więc podpisaliśmy umowę z Marszałkiem Województwa Pomorskiego na przewozy użyteczności publicznej na odcinku Gdańsk Śródmieście - Lębork. Ta umowa na przewozy obowiązuje do 2026 r. - przypomina Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy SKM.
Tak wygląda rozkład porannych połączeń Polregio między Tczewem a Trójmiastem. Tak wygląda rozkład porannych połączeń Polregio między Tczewem a Trójmiastem.

Z Trójmiasta do Tczewa 42 pociągi dziennie w dni robocze



Jak dodaje Michał Piotrowski, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego, który jest organizatorem przewozów kolejowych na Pomorzu, między Tczewem a Trójmiastem w dni robocze kursują 42 pociągi, w soboty - 30, a w niedziele - 28. Obsługuje je spółka Polregio.

- Tak więc średnio w godzinach szczytów przewozowych pomiędzy Tczewem a Gdańskiem kursuje od 2 do 4 pociągów w ciągu godziny. Czas przejazdu pomiędzy Tczewem a Gdańskiem Głównym wynosi około 25 minut. Najszybszy pociąg jedzie 22, a najwolniejszy 36 minut. Znaczna część pociągów zestawiona jest ze zmodernizowanych lub nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Dzięki zastosowaniu Taryfy Pomorskiej - wspólnej oferty przewozowej na pociągi PR i SKM w województwie pomorskim, jadąc z Tczewa, można na podstawie jednego biletu przesiąść się w Trójmieście na pociągi SKM - podkreśla Piotrowski.


Jak to wygląda w praktyce?



O ocenę połączeń kolejowych między południem naszego województwa a Trójmiastem zapytaliśmy jednego z redakcyjnych kolegów, mieszkańca Tczewa, który na co dzień raczej porusza się autem niż transportem zbiorowym. Mimo to jego zdaniem dojazd koleją z Tczewa do Trójmiasta jest szybki i bardzo wygodny.

- Jako mieszkaniec Tczewa uważam, że połączenie z Gdańskiem jest bardzo dobre - mówi Michał. - Stosunkowo często korzystam z pociągów pospiesznych, które w nieco ponad 20 minut dojeżdżają do Gdańska. Z małą liczbą przystanków po drodze. Pracuję w centrum i do miejsca pracy z dworca w Gdańsk idę pieszo, więc dla mnie jest to bardzo korzystny dojazd. Co prawda, w godzinach szczytu składów mogłoby być więcej, bo jest odczuwalny ścisk. I może właśnie w porannych i popołudniowych godzinach przydałyby się dodatkowe pociągi? Mam znajomych, którzy mieszkają w mniejszych mieścinach na trasie do Gdańska, w którym są perony, ale na których pospieszne się nie zatrzymują.

Polregio: obłożenie pociągów to tajemnica przedsiębiorstwa



Aby ostatecznie rozstrzygnąć, czy z połączeń kolejowych między Trójmiastem a Pruszczem, Tczewem czy Malborkiem rzeczywiście mogłoby korzystać więcej osób (by nieco ograniczyć napływ aut i korki w Trójmieście), zapytaliśmy Przewozy Regionalne o znany z przewozów lotniczych współczynnik wypełnienia pasażerskiego na danej linii.

Danych jednak nie uzyskaliśmy, bo przewoźnik uznał je za "tajemnicę przedsiębiorstwa".

Pociąg PKM na malowniczym moście w Niestępowie

Miejsca

Opinie (251) 6 zablokowanych

  • Órszóla (2)

    Powinna tez byc SKM-ka.do.Starogardu Gdańskiego.

    • 5 6

    • Do końca lat 80 pociągi ze Starogardu Gdańskiego jeździły nawet do Skarszew.

      Dawniej okoliczne linie kolejowe były rozwinięte, Skórcz, Sierakowice, Gniewino, Bytów, itd. Nawet do Bąka na grzyby można było jechać pociągiem piętrowym.

      • 6 0

    • Tam to w ogóle przydało by się więcej połączeń bo to też śmiech na sali, ale wymagało by to nakładu ogromnych środków.

      • 0 0

  • Kablowoec

    Co wybory samorządowe jest wielkie zdziwienie że władze nie mają pomysłu na Gdańsk w w wielu obszarach a potem jest złość i zgrzytanie zębami a tak na marginesie jestem ciekaw jak
    rozłożyły się głosy na południowych
    dzielnicach.

    • 5 4

  • Redaktorze (3)

    Prosiłbym o komentarz prezydenta Tczewa i Pruszcza czy zamierzają sfinansować to przedsięwzięcie a następnie niech mieszkańcy przeczytają co im oferują i czy wogole są na to środki w kasach tych 2 miast.

    • 9 7

    • A kto zapłaci za PKM Południe? (2)

      PKM należąca do samorządu województwa pomorskiego.
      Więc o jakich ty pieniądzach tylko Pruszcza i Tczewa piszesz. Każdy mieszkanie Pomorza będzie się dokładać do PKM Południe.
      Poza tym Miasto Pruszcz jest udziałowcem SKM w przeciwieństwie do Rumi, Redy, Wejherowa, Lęborka

      • 6 3

      • na szczescie nikt za to nie zaplaci...

        Bo ten kosmiczny projekt nie zostanie zrealizowany. "Kosmiczne" utrudnienia dla tej inwestycji spowodowaly decyzje gdanskich rajcow oraz gdanskiego "swietego" od betonu.

        Oddali rezerwe spekule nieruchomosciowej...

        A te "drobne" na wyborcze wizualizacje to maly pikus i wyborczy "rozkurz", czyli kielbacha dla tepych wybiorcow...

        • 4 2

      • Udzialy

        222 218 udziałów (65,98%) posiadają Polskie Koleje Państwowe Spółka Akcyjna - PKP SA
        34 000 udziałów (10,10%) posiada Województwo Pomorskie.
        42 000 udziałów (12,47%) posiada Gmina Miasta Gdańsk.
        7 000 udziałów (2,08%) posiada Gmina Miasta Sopot.
        25 600 udziałów (7,60%) posiada Gmina Miasta Gdynia.
        4 000 udziałów (1,19%) posiada Gmina Miejska Pruszcz Gdański.
        1 960 udziałów (0,58%) posiada Gmina Miejska Rumia.

        • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    (11)

    Bez rozbudowy wydzielonej linii SKM do Pruszcza nawet nie ma sensu podejmować znowu tego tematu. Nawet obecnie jazda SKM dalej niż Wejherowo to jakieś nieporozumienie. SKM to kolej aglomeracyjna a od połączeń regionalnych jest regio i tak powinno zostać. SKM ma przewagę tylko tam gdzie ma swoje tory niezależne od torów dalekobieżnych, nawet mówi się że to takie nasze metro. To czy wyobraźcie sobie żeby metro w Warszawie wyjeżdżało z podziemi i jechało na przykład do Mińska Mazowieckiego? Raczej nie...

    • 161 12

    • (8)

      co do ostatniego zdania - tak właśnie się na świecie dzieje...Włochy, Emiraty - osobiście takim "metrem" jeździłem, czyli : raczej nie..bo?

      • 8 7

      • (7)

        Jechałeś takim metrem które wyjeżdża ze ścisłego centrum aglomeracji i jedzie wspólną infrastrukturą przez krzaki i pola? Po to mamy rozdzielenie na SKM i regio żeby mogły różne zadanie realizować i się dopełniać nawzajem

        • 19 7

        • Tak, ta bywa to stosowane

          Amsterdam, Lizbona i wiele innych

          • 7 2

        • Tak

          • 2 1

        • Problem jest tylko taki (4)

          Że ludzie którzy mogą korzystać z skm bo jadą tylko po Trójmieście, Redzie, Rumii, Wejherowie korzystają z pociągów regio i w związku z tym jest tłok i to też rodzi dodatkowe opóźnienia. A osoby mieszkające w innych miejscowościach na trasie regio nie mają innego wyboru. Mają tylko ten środek lokomocji. Uważam że bilety skm nie powinny być honorowane w regio

          • 1 18

          • Może rób tłok u siebie i tu nie przyjeżdżaj (2)

            To nie bedziesz miał powodu narzekać. A nie organizujesz życie mieszkańców miast, w których jesteś tylko gościem

            • 10 4

            • Jak sama nazwa wskazuje (1)

              pociągi regio służą do przewozów regionalnych czyli między miejscowościami w regionie a nie do przejazdów w mieście i właśnie po to są żeby mieszkańcy mniejszych miejscowoości mogli dojechać do miasta wojewódzkiego np. do szpitala, urzędu, szkoły, uczelni i pracy

              • 3 3

              • Dlatego z Gdańska do Sopotu jeżdżę regio

                • 6 0

          • Skm to też spółka więc czemu chcesz zabronić honorowania biletów w regio?

            • 6 0

    • (1)

      nie wiem tylko gdzie będzie miejsce na dodatkowe tory - dwa obecne kolejne dwa do Pruszcza no i dwa na PKM a jeszcze jest łącznik jednotorowy w kierunku Gdańska Portu Północnego.

      • 3 1

      • Cztery przez Orunie są przwidziane

        ale przyszłościowo to i tak za mało.
        W najblizszych 10 latach zakładam, że teren przylegajacy od zachodu do Traktu św Wojciecha zostanie zabudowany. Powinna wtedy do Pruszcza jeździć SKM2 (Gdynia-Osowa-Wrzeszcz-Gdańsk-Pruszcz). na tej linii nowe przystanki między Orunią a Lipcami i Pruszcz chce też dodatkowy u siebie. Będzie więc co 15 minut ( a może częściej) SKM do Tczewa i szybkie 200km/h (już teraz tyle jest) po dalekobieżnych a gdzie regio do Tczewa i towarowe? 4 tory zamiast przez Orunie powinny na Południowym odchodzić w kierunku linii z Portu Północnego i omijać Orunie i Pruszcz od wschodu. Obecne tory przez Orunię powinny pozostać tylko dla przewozów aglomeracyjnych ewentualnie gdy jest miesce regio. odejście na Południowym pozwoliłoby też zlikwidować, tę kuriozalna linię z Olszynki do Południowego przez Orunie. Dodatkowo nie byłoby kłopotów z odejściem linii dużych prędkości przez Radunicę (bo to wydarzyłoby sie na Gdańsku Południowym), co teraz jest problemem.
        Problem polega, że PKP ciągle myśli na wczoraj. PO-PSL wymyśliło, 10 lat temu tę bardzo zachowawczą modernizację linii (jak nazywał sie ten minister z PSL? Engelhart? co poleciał wtedy) i nie spodziewam się teraz po nich niczego perspektywicznego.

        • 5 0

  • Regio

    Fajnie że ludzie patrzą tylko na siebie i że w Pruszczu mają rano tak często regio ale nie są pępkiem świata i na innej stacji regio jest co godzinę więc jestem za tym żeby powstało skm

    • 3 6

  • Polregio postanowiło zapełnić lukę i w i**otyczny sposób (2)

    pcha te kurniki na linię PKM... ciekawe jak długo te nasypy wytrzymają, do tego te kurniki są ohydne, masakra... w przetargu powinno się zaznaczyć, że mogą max do Oruni jeździć, a nie że sobie przedłużają cwaniaki linię do Malborka!

    • 1 10

    • (1)

      Ni erozumiem wypowiedzi o jakei kurniki chodzi. Na pkm jeżdżą spalinowe jednostki trakcyjne stosunkowo nowe jak na tabor kolejowy , bo pochodzące z XXI wieku . Dlk ataboru kolejowego to żaden wiek. Poza tym dlaczego nei miałyby wytrzmymac nasypy . Przeccież to są składy osobowe o małym nacisku osi na tor . Pociągi towarowe w ogóle tam nie jeżdżą

      • 2 0

      • Chodzi o te kurniki "skmkowe"

        które normalnie jeździły dla polregio Wejherowo-Malbork czy coś. Widzę 8 małych ludzików gduńskich minusowało...

        • 0 2

  • SKM jak sama nazwa wskazuje powinna być miejską a nie podmiejską (4)

    A związku z tym powinna jeździć tylko po Trójmieście, ewentualnie dojeżdżać tam, gdzie ma swoje tory i jest uniezależniona w kursowaniu innych pociągów. Powinna łączyć przede wszystkim najbardziej skrajne dzielnice Trójmiasta, tak jak metro. Gdybyśmy mieli metro w Trójmieście, to też Tczewianie i Pruszczanie chcieliby, żeby to do nich pociągnąć? Od tego jest kolej podmiejska i dalekobieżna. Poza tym pamiętam SKM jeżdżąca do Pruszcza i Tczewa, bardzo często jeździła prawie pusta, gdy Regio było zapełnione. Wtedy faktycznie można było się rozsiąść, ale czy było to opłacalne dla przewoźnika? Wątpię

    • 18 4

    • Od jazdy po mieście są tramwaje (2)

      SKM właśnie do tego powinna służyć: do obsługi Aglomeracji.

      • 4 3

      • SKM to trójmiejskie 'metro' (1)

        A metro nie służy do obsługi aglomeracji

        • 4 3

        • SKM to żadne metro, SKM to kolej aglomeracyjna

          • 0 1

    • Ale SKM miało kurs o 11 i potem 14 więc kto miał o tej porze jeździć oprócz uczniów?

      • 0 0

  • PKP

    Poczestuj Kolejorza Papierosem !!!
    A Tczew to stan umysłu

    • 4 4

  • A może jeszcze do Iławy czy Słupska?

    Niech się skupi na trasie Gdynia - Gdańsk bo tam ma nawet kłopoty aby jeździć punktualnie a nie wysyłać jeszcze SKMki tam, gdzie spokojnie PolRegio daje radę.

    • 9 2

  • Ciekawą sprawą jest też to

    Że miasto Pruszcz Gdański jest jedynym udziałowcem, który nie ma SKM

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane