• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnicy pytają: czemu SKM nie jeździ do Pruszcza i Tczewa?

Maciej Korolczuk
24 kwietnia 2024, godz. 07:00  Raport
Opinie (251)
Obecnie pociągi SKM dojeżdżają tylko do SKM Śródmieście. Obecnie pociągi SKM dojeżdżają tylko do SKM Śródmieście.

Ubiegłotygodniowy paraliż drogowy na południu Gdańska sprawił, że w Raporcie na nowo rozgorzała dyskusja na temat regionalnych przewozów kolejowych, a więc alternatywy dla zakorkowanych dróg. Wiele głosów dotyczyło m.in. konieczności przywrócenia połączeń SKM między Trójmiastem a Pruszczem Gdańskim i Tczewem. Sprawdziliśmy, czy to możliwe.

Czytelnicy poinformowali nas o tym w Raporcie.
Widzisz coś ciekawego? + dodaj Raport


Czy ma dla ciebie znaczenie, jaki przewoźnik obsługuje połączenie do Pruszcza lub Tczewa?

- Wystarczy trochę deszczu i całe miasto stoi. Może warto zastanowić się nad przywróceniem SKM do Pruszcz Gdańskiego i Tczewa. Prosimy o przywrócenie SKM - napisał w Raporcie z Trójmiasta czytelnik, gdy we wtorkowy poranek 16 kwietnia kierowcy utknęli na południu Gdańska w gigantycznych korkach.
Powodem utrudnień była wówczas kumulacja dwóch zdarzeń: opadów deszczu i wypadku na Trasie Sucharskiego.

08:30 16 KWIETNIA

Opady deszczu sparaliżowały południe Gdańska (45 opinii)

Wystarczy trochę deszczu i całe miasto stoi. Może warto zastanowić się nad przywróceniem SKM do Pruszcz Gdańskiego i Tczewa.
Prosimy o przywrócenie SKM
Wystarczy trochę deszczu i całe miasto stoi. Może warto zastanowić się nad przywróceniem SKM do Pruszcz Gdańskiego i Tczewa.
Prosimy o przywrócenie SKM


Jednym zdaniem rozpętał gorącą dyskusję nad przywróceniem kursowania SKM dalej niż do Śródmieścia Gdańska.

- Nie mogę zrozumieć, dlaczego SKM do Tczewa via Pruszcz została zlikwidowana - Polregio nie zawsze ogarnia, a popyt jest bardzo duży. Nie da rady jeździć po żadnym z tych miast niestety, a w taką pogodę szczególnie. Może trzeba wystąpić z jakąś petycją ws. przywrócenia SKM na trasie Gdynia - Tczew?
- Co to znaczy "nie zawsze ogarnia"? Rano regio jeździ co jakieś 7-10 minut, prawie tak samo często jak SKM. A pomysł petycji wspieram, niech się marszałek wykaże.

Rozkłady jazdy pociągów w twoim telefonie



- A ty dojeżdżasz z Tczewa, że się wypowiadasz? Zachowajcie sobie to SKM w Trójmieście i niech ani kilometr dalej nie wyjeżdża. Myślisz, że tu ktokolwiek ma ochotę na dojazd 15 minut dłuższy i do tego w syfie zamiast normalnego pociągu? Z SKM w Tczewie nikt nie korzystał, bo było do wyboru regio szybsze i wygodniejsze, w Wejherowie rano są w zasadzie dwa kursy regio, a ludzie pchają się do nich, wiedząc, że będą stać całą drogę. Mimo że obok jedzie pusta SKM. Jak myślisz czemu? Może dlatego, że dojadą do Gdańska 25 minut szybciej? A może dlatego, że wolą stać w ogrzewanym impulsie, niż siedzieć w zimnym i brudnym EN57?
- To niech Pruszcz Gdański wyłoży na te pociągi SKM. Wybudowali sobie sypialnianą dzielnicę, nie płacą tutaj podatków żadnych, a jeszcze by chcieli kolej z metropolii.
- SKM do Tczewa nie zmieni diametralnie sytuacji. Potrzebna byłaby SKM, która w Pruszczu odbijałaby w stronę obwodnicy, aby jechać z nią równolegle przez Borkowo i Kowale, a następnie połączyć się z PKM. Wtedy byłaby szansa, że mniej osób musiałoby korzystać z auta.
- Bez sensu wciskać tam SKM, gdy prawie nie ma wolnego czasu na przejazd, bo co chwilę coś jeździ. Bardziej jest problem w tym, że zamiast połączonego pociągu z dwóch to jedzie jeden. Często jest tak, że jedzie jeden spóźniony i wszyscy się pchają tam, a 10 minut później jedzie drugi już mniej zapełniony. Rozkład jest ok, tylko pociągi puszczane nie uwzględniają spóźnień i godzin prac. Ludzie, którzy tym zarządzają, nie jeżdżą pociągami. Taka prawda.
To tylko niektóre z głosów w dyskusji o tym, że na drogach jest za dużo samochodów, a wielu kierowców wjeżdżających do Trójmiasta od strony Malborka, Tczewa czy Pruszcza Gdańskiego mogłoby korzystać z transportu szynowego.

Ale czy na pewno?

Poranny dojazd pociągiem Polregio z Tczewa do stacji Gdańsk Główny zajmuje średnio ok. 25 min. Koszt jednorazowego biletu to 12 zł. Poranny dojazd pociągiem Polregio z Tczewa do stacji Gdańsk Główny zajmuje średnio ok. 25 min. Koszt jednorazowego biletu to 12 zł.

Na torach nie ma miejsca na SKM



Na początek - pewne wyjaśnienie. SKM z Gdańska, Sopotu i Gdyni kursuje do tzw. Małego Trójmiasta po własnej linii nr 250, która kończy się przed Rumią.

Inaczej sprawa wygląda w kierunku przeciwnym, a więc w stronę Pruszcza Gdańskiego, Tczewa czy nawet Malborka. Tor SKM kończy się na stacji Śródmieście. Dalej na południe prowadzą tory należące do PLK, którymi kursują pociągi towarowe, dalekobieżne i regionalne (między oboma szlakami nie ma połączenia).

I to właśnie te ostatnie obsługują połączenia z Gdańskiem, wyczerpując w zasadzie przepustowość kolejowego szlaku.

Tak jest od 2020 r., gdy Samorząd Województwa Pomorskiego pełniący funkcję organizatora przewozów kolejowych w województwie podpisał z przewoźnikami kolejowymi umowy na obsługę poszczególnych linii kolejowych.

- Spółka PKP SKM w Trójmieście jest przewoźnikiem aglomeracyjnym, więc podpisaliśmy umowę z Marszałkiem Województwa Pomorskiego na przewozy użyteczności publicznej na odcinku Gdańsk Śródmieście - Lębork. Ta umowa na przewozy obowiązuje do 2026 r. - przypomina Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy SKM.
Tak wygląda rozkład porannych połączeń Polregio między Tczewem a Trójmiastem. Tak wygląda rozkład porannych połączeń Polregio między Tczewem a Trójmiastem.

Z Trójmiasta do Tczewa 42 pociągi dziennie w dni robocze



Jak dodaje Michał Piotrowski, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego, który jest organizatorem przewozów kolejowych na Pomorzu, między Tczewem a Trójmiastem w dni robocze kursują 42 pociągi, w soboty - 30, a w niedziele - 28. Obsługuje je spółka Polregio.

- Tak więc średnio w godzinach szczytów przewozowych pomiędzy Tczewem a Gdańskiem kursuje od 2 do 4 pociągów w ciągu godziny. Czas przejazdu pomiędzy Tczewem a Gdańskiem Głównym wynosi około 25 minut. Najszybszy pociąg jedzie 22, a najwolniejszy 36 minut. Znaczna część pociągów zestawiona jest ze zmodernizowanych lub nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Dzięki zastosowaniu Taryfy Pomorskiej - wspólnej oferty przewozowej na pociągi PR i SKM w województwie pomorskim, jadąc z Tczewa, można na podstawie jednego biletu przesiąść się w Trójmieście na pociągi SKM - podkreśla Piotrowski.


Jak to wygląda w praktyce?



O ocenę połączeń kolejowych między południem naszego województwa a Trójmiastem zapytaliśmy jednego z redakcyjnych kolegów, mieszkańca Tczewa, który na co dzień raczej porusza się autem niż transportem zbiorowym. Mimo to jego zdaniem dojazd koleją z Tczewa do Trójmiasta jest szybki i bardzo wygodny.

- Jako mieszkaniec Tczewa uważam, że połączenie z Gdańskiem jest bardzo dobre - mówi Michał. - Stosunkowo często korzystam z pociągów pospiesznych, które w nieco ponad 20 minut dojeżdżają do Gdańska. Z małą liczbą przystanków po drodze. Pracuję w centrum i do miejsca pracy z dworca w Gdańsk idę pieszo, więc dla mnie jest to bardzo korzystny dojazd. Co prawda, w godzinach szczytu składów mogłoby być więcej, bo jest odczuwalny ścisk. I może właśnie w porannych i popołudniowych godzinach przydałyby się dodatkowe pociągi? Mam znajomych, którzy mieszkają w mniejszych mieścinach na trasie do Gdańska, w którym są perony, ale na których pospieszne się nie zatrzymują.

Polregio: obłożenie pociągów to tajemnica przedsiębiorstwa



Aby ostatecznie rozstrzygnąć, czy z połączeń kolejowych między Trójmiastem a Pruszczem, Tczewem czy Malborkiem rzeczywiście mogłoby korzystać więcej osób (by nieco ograniczyć napływ aut i korki w Trójmieście), zapytaliśmy Przewozy Regionalne o znany z przewozów lotniczych współczynnik wypełnienia pasażerskiego na danej linii.

Danych jednak nie uzyskaliśmy, bo przewoźnik uznał je za "tajemnicę przedsiębiorstwa".

Pociąg PKM na malowniczym moście w Niestępowie

Miejsca

Opinie (251) 6 zablokowanych

  • Bo to jest kolej trójmiejska (2)

    A nie na jakieś wiochy pod Trójmiastem. Może jeszcze do Bydgoszczy przedłużyć trasę?

    • 5 12

    • To czemu do Lęborka jeździ? (1)

      • 5 0

      • Jeździ, co jest potężnym błędem.

        Przez to łapie opóźnienia generowane na jednotorowym odcinku Lębork - Wejherowo, czekając na krzyżowania z opóźnionymi pociągami dalekobieżnymi. Potem te opóźnienia aportem przenosi na odcinek aglomeracyjny w Trójmieście, demolując rozkład jazdy. SKM nie powinna zapuszczać się dalej niż do Wejherowa, resztą niech zajmie się Polregio.

        • 4 2

  • Tylko (1)

    Kiedy pociągi SKM w weekendy będą kursowały z powrotem do 15 minut zamiast co 30 minut tak jak było to do lutego bieżącego roku oraz kiedy pociągi SKM na stacji Gdańsk Wrzeszcz będą skomunikowane lepiej z pociągami PKM?

    • 9 0

    • o właśnie!

      • 2 0

  • Niedługo SKMki będą jeździć do 3,5 tysięcznej Nowej Wsi Lęborskiej oddalonej o 60 km od Trójmiasta

    Ale do oddalonego o kolejno 10 i 35 km 35 i 55 tysięcznego Pruszcza i Tczewa już nie
    Absurd
    Budowa torów jest konieczna patrząc na to jak szybko rozwijają się miejscowości na południe od Gdańska

    • 18 1

  • przywrocic dawne zasady...

    Gdzie miasta byly obslugiwane pociagami do poziomu pospiesznego...

    To dodatkowy srodek lokomocji, obecnie jezdzacy przez Trojmiasto "na pusto". Albo i nie jezdzacy, bo Regio wpadlo na pomysl, aby ich "flagowiec" Slupsk-Bydgoszcz w aglomeracji mial bardzo malo zatrzyman...

    Jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieniadze... Taboru jest, ile jest... Podobnie kasy na dotacje, ktora jest glownym zrodlem utrzymania dla przewoznikow.

    Wiec lepiej nie bedzie.

    • 3 0

  • "nie płacą tutaj podatków żadnych" - śmieszne, bo jest dokładnie odwrotnie (1)

    Bardzo dużo mieszkańców Gdańska przeprowadziło się i mieszka w mieście i gminie Pruszcz Gdański, ale bez meldunku i dalej płacą podatki w Gdańsku.

    • 9 1

    • zwykłe dopieprzanie... ludzie piszą złośliwie, tym bardziej noname, to forum słynie z tego

      • 2 1

  • Chciałabym zwrócić uwagę, że sformułowanie "w mniejszych mieścinach" jest lekceważące. Lepiej napisać "w mniejszych miejscowościach". Od razu uprzedzam hejterów, że jestem z Gdańska, a nie z tej mieściny na trasie miedzy Gdańskiem a Tczewem i uważam, że należy o tych miejscowościach mówić z szacunkiem. Trochę wstyd, redakcjo!

    • 18 2

  • z tego samego powodu, dla ktorego nie ma kolei miejskiej na poludnie

    Nie ma kolei pasazerskiej do Nowego Portu.

    Nie ma na to kasy, a nawet jak jest, to zarzadcy nie maja ochoty w ten sposob jej wydawac...

    Macie Mevo i Fale, to sie zamknijcie...

    • 5 1

  • Polregio jest ok ale (1)

    Polregio daje radę z rozkładem jedynie w godzinach szczytu choć zdecydowanie brakuje pojemności w pociągach i ludzie wożeni są jak śledzie w konserwie. Poza godzinami szczytu Polregio to dramat w rozkładzie. Jeden lub dwa pociągi na godzinę. Sam korzystam z Polregio jeżdżąc z Oruni do Oliwy i w okolicy 8 -9godziny połączenia są już bardzo zadkie.

    • 12 0

    • Niby racja,

      ale to już lepiej żeby w tych godzinach dali dodatkowe Regio, niż włączali do gry SKM

      • 6 0

  • O wow, spytaliście kolegę w redakcji (który jeździ głównie autem) i on Wam powiedział że połączenie jest ok. Cenie dobre dziennikarstwo.

    • 20 0

  • Żona przestała jeździć z Pruszcza do Gdyni rannym pociągiem ponieważ nie była w stanie do niego wejść... (3)

    Także komentarze wirtualnego pana Michała o świetnym połączeniu możecie sobie między bajki wsadzić.

    • 27 1

    • Poślij ją do Indii na kurs wsiadania do pociągu...

      • 1 8

    • Wirtualny Pan Michał jeździ z Tczewa, a nie Pruszcza (1)

      Co się dzieje na stacji w Pruszczu to już go nie interere

      • 1 1

      • Ale rzetelnego dziennikarza juz powinno

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane