• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnicy pytają: czemu SKM nie jeździ do Pruszcza i Tczewa?

Maciej Korolczuk
24 kwietnia 2024, godz. 07:00  Raport
Opinie (251)
Obecnie pociągi SKM dojeżdżają tylko do SKM Śródmieście. Obecnie pociągi SKM dojeżdżają tylko do SKM Śródmieście.

Ubiegłotygodniowy paraliż drogowy na południu Gdańska sprawił, że w Raporcie na nowo rozgorzała dyskusja na temat regionalnych przewozów kolejowych, a więc alternatywy dla zakorkowanych dróg. Wiele głosów dotyczyło m.in. konieczności przywrócenia połączeń SKM między Trójmiastem a Pruszczem Gdańskim i Tczewem. Sprawdziliśmy, czy to możliwe.

Czytelnicy poinformowali nas o tym w Raporcie.
Widzisz coś ciekawego? + dodaj Raport


Czy ma dla ciebie znaczenie, jaki przewoźnik obsługuje połączenie do Pruszcza lub Tczewa?

- Wystarczy trochę deszczu i całe miasto stoi. Może warto zastanowić się nad przywróceniem SKM do Pruszcz Gdańskiego i Tczewa. Prosimy o przywrócenie SKM - napisał w Raporcie z Trójmiasta czytelnik, gdy we wtorkowy poranek 16 kwietnia kierowcy utknęli na południu Gdańska w gigantycznych korkach.
Powodem utrudnień była wówczas kumulacja dwóch zdarzeń: opadów deszczu i wypadku na Trasie Sucharskiego.

08:30 16 KWIETNIA

Opady deszczu sparaliżowały południe Gdańska (45 opinii)

Wystarczy trochę deszczu i całe miasto stoi. Może warto zastanowić się nad przywróceniem SKM do Pruszcz Gdańskiego i Tczewa.
Prosimy o przywrócenie SKM
Wystarczy trochę deszczu i całe miasto stoi. Może warto zastanowić się nad przywróceniem SKM do Pruszcz Gdańskiego i Tczewa.
Prosimy o przywrócenie SKM


Jednym zdaniem rozpętał gorącą dyskusję nad przywróceniem kursowania SKM dalej niż do Śródmieścia Gdańska.

- Nie mogę zrozumieć, dlaczego SKM do Tczewa via Pruszcz została zlikwidowana - Polregio nie zawsze ogarnia, a popyt jest bardzo duży. Nie da rady jeździć po żadnym z tych miast niestety, a w taką pogodę szczególnie. Może trzeba wystąpić z jakąś petycją ws. przywrócenia SKM na trasie Gdynia - Tczew?
- Co to znaczy "nie zawsze ogarnia"? Rano regio jeździ co jakieś 7-10 minut, prawie tak samo często jak SKM. A pomysł petycji wspieram, niech się marszałek wykaże.

Rozkłady jazdy pociągów w twoim telefonie



- A ty dojeżdżasz z Tczewa, że się wypowiadasz? Zachowajcie sobie to SKM w Trójmieście i niech ani kilometr dalej nie wyjeżdża. Myślisz, że tu ktokolwiek ma ochotę na dojazd 15 minut dłuższy i do tego w syfie zamiast normalnego pociągu? Z SKM w Tczewie nikt nie korzystał, bo było do wyboru regio szybsze i wygodniejsze, w Wejherowie rano są w zasadzie dwa kursy regio, a ludzie pchają się do nich, wiedząc, że będą stać całą drogę. Mimo że obok jedzie pusta SKM. Jak myślisz czemu? Może dlatego, że dojadą do Gdańska 25 minut szybciej? A może dlatego, że wolą stać w ogrzewanym impulsie, niż siedzieć w zimnym i brudnym EN57?
- To niech Pruszcz Gdański wyłoży na te pociągi SKM. Wybudowali sobie sypialnianą dzielnicę, nie płacą tutaj podatków żadnych, a jeszcze by chcieli kolej z metropolii.
- SKM do Tczewa nie zmieni diametralnie sytuacji. Potrzebna byłaby SKM, która w Pruszczu odbijałaby w stronę obwodnicy, aby jechać z nią równolegle przez Borkowo i Kowale, a następnie połączyć się z PKM. Wtedy byłaby szansa, że mniej osób musiałoby korzystać z auta.
- Bez sensu wciskać tam SKM, gdy prawie nie ma wolnego czasu na przejazd, bo co chwilę coś jeździ. Bardziej jest problem w tym, że zamiast połączonego pociągu z dwóch to jedzie jeden. Często jest tak, że jedzie jeden spóźniony i wszyscy się pchają tam, a 10 minut później jedzie drugi już mniej zapełniony. Rozkład jest ok, tylko pociągi puszczane nie uwzględniają spóźnień i godzin prac. Ludzie, którzy tym zarządzają, nie jeżdżą pociągami. Taka prawda.
To tylko niektóre z głosów w dyskusji o tym, że na drogach jest za dużo samochodów, a wielu kierowców wjeżdżających do Trójmiasta od strony Malborka, Tczewa czy Pruszcza Gdańskiego mogłoby korzystać z transportu szynowego.

Ale czy na pewno?

Poranny dojazd pociągiem Polregio z Tczewa do stacji Gdańsk Główny zajmuje średnio ok. 25 min. Koszt jednorazowego biletu to 12 zł. Poranny dojazd pociągiem Polregio z Tczewa do stacji Gdańsk Główny zajmuje średnio ok. 25 min. Koszt jednorazowego biletu to 12 zł.

Na torach nie ma miejsca na SKM



Na początek - pewne wyjaśnienie. SKM z Gdańska, Sopotu i Gdyni kursuje do tzw. Małego Trójmiasta po własnej linii nr 250, która kończy się przed Rumią.

Inaczej sprawa wygląda w kierunku przeciwnym, a więc w stronę Pruszcza Gdańskiego, Tczewa czy nawet Malborka. Tor SKM kończy się na stacji Śródmieście. Dalej na południe prowadzą tory należące do PLK, którymi kursują pociągi towarowe, dalekobieżne i regionalne (między oboma szlakami nie ma połączenia).

I to właśnie te ostatnie obsługują połączenia z Gdańskiem, wyczerpując w zasadzie przepustowość kolejowego szlaku.

Tak jest od 2020 r., gdy Samorząd Województwa Pomorskiego pełniący funkcję organizatora przewozów kolejowych w województwie podpisał z przewoźnikami kolejowymi umowy na obsługę poszczególnych linii kolejowych.

- Spółka PKP SKM w Trójmieście jest przewoźnikiem aglomeracyjnym, więc podpisaliśmy umowę z Marszałkiem Województwa Pomorskiego na przewozy użyteczności publicznej na odcinku Gdańsk Śródmieście - Lębork. Ta umowa na przewozy obowiązuje do 2026 r. - przypomina Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy SKM.
Tak wygląda rozkład porannych połączeń Polregio między Tczewem a Trójmiastem. Tak wygląda rozkład porannych połączeń Polregio między Tczewem a Trójmiastem.

Z Trójmiasta do Tczewa 42 pociągi dziennie w dni robocze



Jak dodaje Michał Piotrowski, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego, który jest organizatorem przewozów kolejowych na Pomorzu, między Tczewem a Trójmiastem w dni robocze kursują 42 pociągi, w soboty - 30, a w niedziele - 28. Obsługuje je spółka Polregio.

- Tak więc średnio w godzinach szczytów przewozowych pomiędzy Tczewem a Gdańskiem kursuje od 2 do 4 pociągów w ciągu godziny. Czas przejazdu pomiędzy Tczewem a Gdańskiem Głównym wynosi około 25 minut. Najszybszy pociąg jedzie 22, a najwolniejszy 36 minut. Znaczna część pociągów zestawiona jest ze zmodernizowanych lub nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Dzięki zastosowaniu Taryfy Pomorskiej - wspólnej oferty przewozowej na pociągi PR i SKM w województwie pomorskim, jadąc z Tczewa, można na podstawie jednego biletu przesiąść się w Trójmieście na pociągi SKM - podkreśla Piotrowski.


Jak to wygląda w praktyce?



O ocenę połączeń kolejowych między południem naszego województwa a Trójmiastem zapytaliśmy jednego z redakcyjnych kolegów, mieszkańca Tczewa, który na co dzień raczej porusza się autem niż transportem zbiorowym. Mimo to jego zdaniem dojazd koleją z Tczewa do Trójmiasta jest szybki i bardzo wygodny.

- Jako mieszkaniec Tczewa uważam, że połączenie z Gdańskiem jest bardzo dobre - mówi Michał. - Stosunkowo często korzystam z pociągów pospiesznych, które w nieco ponad 20 minut dojeżdżają do Gdańska. Z małą liczbą przystanków po drodze. Pracuję w centrum i do miejsca pracy z dworca w Gdańsk idę pieszo, więc dla mnie jest to bardzo korzystny dojazd. Co prawda, w godzinach szczytu składów mogłoby być więcej, bo jest odczuwalny ścisk. I może właśnie w porannych i popołudniowych godzinach przydałyby się dodatkowe pociągi? Mam znajomych, którzy mieszkają w mniejszych mieścinach na trasie do Gdańska, w którym są perony, ale na których pospieszne się nie zatrzymują.

Polregio: obłożenie pociągów to tajemnica przedsiębiorstwa



Aby ostatecznie rozstrzygnąć, czy z połączeń kolejowych między Trójmiastem a Pruszczem, Tczewem czy Malborkiem rzeczywiście mogłoby korzystać więcej osób (by nieco ograniczyć napływ aut i korki w Trójmieście), zapytaliśmy Przewozy Regionalne o znany z przewozów lotniczych współczynnik wypełnienia pasażerskiego na danej linii.

Danych jednak nie uzyskaliśmy, bo przewoźnik uznał je za "tajemnicę przedsiębiorstwa".

Pociąg PKM na malowniczym moście w Niestępowie

Miejsca

Opinie (251) 6 zablokowanych

  • Co pół godziny jeździ SKM na trasie Gdańsk-Gdynia w weekendy!!!

    Co pół godziny jeździ SKM na trasie Gdańsk-Gdynia w weekendy!!!
    Pociągi są przepełnione i do tego często się spóźniają.

    Ale oczywiście jak są długie weekendy i wakacje to "pod turystów" robi się te kolejki co 10 minut - mieszkańcy nikogo nie obchodzą.

    Tym się lepiej zajmijcie :)

    • 13 0

  • (5)

    Kiedy wróci kolej do Bytowa oraz Sierakowic?

    Czy w związku z budową elektrowni oraz rewitalizacją linii kolejowej nr 230 wrócą połączenia pasażerskie przez Wejherowo, Orle do Gniewina, Choczewa, Garczegorzy i dalej do Lęborka?

    • 4 1

    • Czasami wraca przywrócenie linii przez Sierakowice ale kończy się na rogrzebaniu tematu

      Niestety to kolejna linia, do której trzeba dokładać. W Czechach to normalne u nas nie, wszystko musi zarabiać inaczej projekt do kibla. Mam działkę w okolicach Sierakowic. Dojazd PKM do kartuz/somonina a potem Gryf trochę ułatwił ale i tak wybierm samochód. Nitka Kartuzy-Lębork to by było coś, ale nie opłaca się według urzędników. Owszem nasypy i cala infrastruktura do zaorania tak jak w przypadku PKM, ale na to znalazły się środki. Początkowo z linii korzystaliby ludzie na zasadzie dojazdu do pracy i turyści na krótkie wycieczki. Jednakże ta linia ma potencjał - połączenie Trójmiasta z tamtym regionem na pewno pchnęłoby do przodu kilka dużych inwestycji, tych przemysłowych jak i turystycznych.

      • 3 0

    • (3)

      Najlepsze jest to, że w 2019 roku zakończono remont sierakowickiego dworca. Koszt: 8,7 mln zł.

      Ze względu na decyzję konserwatora zabytków główny budynek nie mógł zostać rozbudowany, stąd prace skupiły się na modernizacji z zachowaniem oryginalnych elementów - drewnianych belek konstrukcji dachu na poddaszu, ceglanych nadproży itp.

      Z zewnątrz można podziwiać odnowioną elewację, w środku zaś niemalże całkowicie przebudowano poszczególne pomieszczenia. Obiekt wyposażono w windę, jako pierwszy budynek użyteczności publicznej w gminie będzie też ogrzewany gazem ziemnym z nowo wybudowanej sieci. Ponadto dworzec PKP został objęty monitoringiem oraz dozorem firmy ochroniarskiej.

      Ostatni pociąg pasażerki pasażerski relacji Somonino - Kartuzy - Lębork z sierakowickiego dworca odjechał w 2000 roku. 5 lat temu zakończono remont dworca. Pociągów jak nie było, tak nie ma i nie będzie.

      19 listopada 2021 w Bytowie.
      Budynek wyremontowanego dworca wygląda imponująco.
      Na parterze odrestaurowanego zabytkowego budynku dworca mieszczą się toalety, poczekalnia z miejscem na bar, dwie kasy biletowe i wiatrołap. Bytów dba o tradycje i stara się je kultywować, dlatego można tu naleźć sporo elementów dekoracyjnych z kaszubskim motywem. Na piętrze znajduje się sala IT oraz pomieszczenia, które zajmie Bytowskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego. Pomieszczenia w piwnicy przeznaczone są na archiwum, serwery i wymiennik ciepła.

      Koszt inwestycji: 20,8 mln zł.

      1 sierpnia 1991 r. zawieszono ruch pociągów osobowych na odcinku Bytów - Korzybie.
      Do 23 maja 1993 roku istniał ruch pasażerski na odcinku Lipusz - Bytów.
      Odcinek Barnowo - Bytów zamknięto dla ruchu 1 maja 1999 roku.

      Ostatni udokumentowany przejazd całości odcinka odbył się 11 kwietnia 2002 roku - był to pociąg specjalny Szczecinek - Kościerzyna. Podróż odbyła się wagonem motorowym SN61. Po tym przejeździe, jesienią 2003 roku, została rozkradziona część elementów nawierzchni...

      • 3 0

      • (2)

        Swoją drogą rewitalizacja odcinka Bytów-Lipusz nie ma sensu. Kto z Bytowa będzie jeździł naokoło?

        Jedyne sensowne połączenie jakie miał Bytów to rozebrana linia Bytów-Lębork.

        10 lat temu odbudowano jedynie odcinek Lębork-Cewice dla potrzeb lotniska Marynarki Wojennej w Siemirowicach.
        Na zmodernizowanym odcinku przywrócono prędkość maksymalną 80 km/h.

        • 0 1

        • Przez Lębork tak samo na około. (1)

          Z Bytowa przez Lipusz jak najbardziej z sensem, pod warunkiem wykorzystania dawnej łącznicy w Lipuszu, by wyeliminować zmianę czoła.

          • 2 0

          • Sorry, napisałem Bytów-Lipusz, a myślałem o odcinku Bytów-Korzybie, który wycofano z programu Kolej+
            (Google: Kolej+ do Bytowa. Dlaczego to nie miało sensu?)

            • 1 0

  • (2)

    Do Pruszcza chcieli budować tramwaj, to Pruszczanie nie chcieli. Niech siedzą w korkach.

    • 1 11

    • Kiedy niby mieli budować tramwaje?

      Bo słyszę o tym pierwszy raz

      • 4 1

    • A to ci news. Skąd takie info?

      • 4 0

  • Jedyna słuszna odpowiedż

    - Nie, bo nie.
    - Ale dlaczego?
    - Bo tak.

    • 6 2

  • (1)

    Już po ptokach:) pkp plk nie zdecydowała się na 4 tory do Tczewa/Malborka podczas remontu E65. Obecna zabudowa nie pozwala już na realizację tego zadania (nikt nie pozwoli aby znów pendolino turlalo się po placu budowy)
    Może zastanówmy się dlaczego pociągu jeżdżą 120km/h a mogą 160. Przeciwskazania są tylko formalne. Impulsy 1 mają zablokowaną programowo opcje przekroczenia tej bariery prędkości (zapewne chodzi o $$$ bo częściej trzeba realizować przeglądy)

    • 4 1

    • Od Pruszcza do Tczewa już są 3 tory

      Więc największym problemem jest odcinek Pruszcz - Główny

      • 1 0

  • Nie bo nie

    • 2 1

  • (2)

    To prawda. Już jako dziecko nie rozumiałam dlaczego pociągi SKM nie jeżdżą do Orunii, peron jest, tory są a SKM dla mieszkańców nie ma. Przecież mnóstwo ludzi jeździ z Tczewa czy Pruszcza do Gdańska, czy to uczniów czy pracowników.

    • 11 1

    • Bo nie ma przepustowości. (1)

      Nie widzisz ile tam jeździ pociągów dalekobieżnych i towarowych? Gdzie chcesz tam jeszcze zmieścić SKM? Bez dobudowy osobnej pary torów dla SKM nic się nie zmieni.

      • 1 0

      • brakuje 2 km torowiska

        w 21 wieku problem nie do pokonania bo puste serce jest tak samo puste jak kasa miejska.

        • 0 0

  • Regio przejęło kursy SKM (te kilkanaście jakie było). Na więcej nie ma przepustowości

    • 0 1

  • Pociągi są przepełnione w godzinach szczytu i o to chodzi osobom podejmującym temat SKM.

    Ludzie chętnie by korzystali z pociągu gdyby można było zaparkować przy przystankach typu Lipce Cieplewo Różyny i można by do takiego pociągu normalnie wsiąść. Składy są za krótkie i do tego często opóźnione co powoduje jeszcze większą kumulację pasażerów. Dodatkowo rzeczywiście pomijanych mniejszych stacji powoduje dodatkowy natłok pojazdów w Trzewie czy Pruszczu. Gdyby Pociąg zatrzymywał się przykładowo w Lipcach, Cieplewie, Różynach dojazd do pociągu mógłby się rozłożyć co nadal nie rozwiązuje problemu przepełnionych i spóźnionych pociągów. Swojego czasu korzystałem z pociągu wsiadając w Oruni jako szybka alternatywa dla zakorkowanego Traktu jednak po jakimś czasie musiałem zrezygnować bo zwyczajnie nie dało się do niego wsiąść.

    • 9 1

  • Wystarczy trochę deszczu i całe miasto stoi.to zasługa władz miasta ale POkemony ponownie je wybrały wiec teraz pretensje do

    do siebie niech maja

    • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane